Hoofdstuk 17
geloven 5.0
Wie geloofde wat in elke bedeling.
de indeling volgens John Darby en Webster en Ab KleinHaneveld
1. De tijd voor de zondeval in het paradijs, de tijd van de onschuld. (0)
2. De tijd van het geweten; tot aan de zondvloed. (1)
3. De tijd van de regering; tot aan Abraham. (2)
4. De tijd van de beloften; tot aan Mozes. (3)
5. De tijd van de wet; tot aan de opstanding van Jezus Christus, de Messias. (4)
6. De tijd van genade/ tot aan de wederkomst van Jezus Christus. (5)
7. En de tijd van het duizendjarig rijk waarin God regeert; tot aan de jongste dag. (6) en (7)
Ik ben een
aanhanger van de schrift uitleg volgens de leer der bedelingen.
Reden is dat
die een logische uitleg geven aan de schijnbare tegenstellingen die je in de
bijbel leest.
Het begon
met :
Adam werd
door God geschapen, hij kreeg de levensadem door God ingeblazen en leefde in
direct contact met God.
Hij was
geplaatst op een gevallen wereld, het domein van satan en met een vrije wil.
De enige
manier om te bewijzen dat de mens een vrije wil heeft is om hem een verkeerde
keuze te laten maken.
Dat gebeurt
dan ook en hij wordt, samen met zijn vrouw Eva, uit de hof verdreven. [De mens
werd gelijk aan God; kennende goed en kwaad, voor deze val kende Adam alleen
goed].
In het
klassieke schema wordt dit de eerste bedeling genoemd, die van de onschuld. Ik
ben het met Ab KH eens dat de bedelingen gaan over het herstelplan van God met
deze schepping en daarom tel ik hem niet mee. Het herstelplan begint hier en de
eerste bedeling duurt tot de zondvloed. De bedeling heet die van het geweten.
Het geloof
1.0 in deze bedeling is de belofte van het ''zaad der vrouw'' dat de slang zal
verslaan.
Ze krijgen
kinderen, gaat meteen fout, de eerste broedermoord, Kaïn slaat Abel dood. En
later wordt het alleen maar erger, de godenzonen zien dat de dochters der mensen
mooi zijn en brengen vreemd DNA de schepping binnen waardoor er reuzen
ontstaan. Genesis 6.
God grijpt
in en vernietigd alles door een grote vloed. Dat was tussen gen 1: 1 en 1:2 ook
al eens gebeurt, vandaar dat de belofte gedaan wordt [Het geloven 2.0] dat het
vernietigen niet weer door water gedaan zal worden en als teken komt de
regenboog. Dit wordt een verbond genoemd. In het grote herstelplan van God is
het de aanvang van de 2de bedeling, van het'' de regering'' en die duurt tot
Abraham.
Geloof 2.0
is de opdracht aan Noach: vervult de aarde.
Noach krijgt
al de opdracht zich te verspreiden over de aarde. Uit Noach ontstaat een volk,
ze trekken naar het oosten, gebruiken gebakken tichelen als stenen en gaan een
grote toren bouwen, met als doel de hemel te bereiken.
De HEER zag
dit aan en besloot er een eind aan te maken door hun spraak te verwarren.
[derde ingrijpen van God]
Uit deze
verdeelde volken wordt Abram geroepen [4de ingrijpen] Hij moet zijn
land verlaten en op weg gaan naar ‘’een land dat de Heer hem zal wijzen’’ Dit
is het begin van de 3de bedeling, die van de belofte.
Abram
gelooft wat God hem vraagt en gaat op weg en komt aan in het tegenwoordige
Israël en omdat de Heer hem dit land zal geven gaat hij wonen in de plaats die
nu Hebron heet.
Geloven 3.0
is dat God hem en zijn nageslacht het land Kanaän zal geven. Later uitgebreid
met
De schepter zal van Juda niet wijken, noch de
wetgever van tussen zijn voeten, totdat silo komt, en Denzelven
zullen de volken gehoorzaam zijn.
|
De Heer had
hem een nageslacht beloofd, maar dat duurde wel lang, daarom nam hij de slavin
van zijn vrouw Hagar en die baarde hem Ismael.
Het was
blijkbaar niet de bedoeling want de belofte wordt herhaald en er wordt nadrukkelijk
gezegd dat zijn vrouw Sara, die het al lang niet meer ging naar de wijze der
vrouwen, toch met een jaar een zoon zou hebben. En dat wordt Izak, de geliefde
zoon. Dan lees je het bloedstollende verhaal dat hij deze enige geliefde zoon
moet offeren en op het laatste moment zegt de HEER: ‘’genoeg’’ en is er een ram
die de plaats van Izak in neemt.
Zijn vrouw
Sarai komt te overlijden en hij koopt van de plaatselijke vorst een stuk land
met een grot waarin hij zijn vrouw kan begraven.
Izak krijgt
Jacob en Ezau. Die kunnen het ook al slecht vinden en Jacob vlucht naar zijn
oom Laban, waar hij zijn 2 vrouwen krijgt en ook rijk wordt.
Jacob krijgt
12 zonen. Zijn geliefde zoon Jozef wordt door zijn broers als slaaf verkocht
naar Egypte.
Als later er
een hongersnood komt blijkt er in Egypte wel graan te zijn, daar heeft Jozef
voor gezorgd.
Het hele
volk trekt naar Egypte en ze krijgen het land Gosen toebedeeld om er te wonen.
Er staat alleen dat er water was en dat het toen het beste stuk van het land
was. Algemeen wordt aangenomen dat het de Nijl delta was, maar omdat het
klimaat toen anders was als nu kan het ook verder naar het oosten gelegen
hebben.
Na verloop
van tijd komt er een andere Farao en die ziet dat het volk zich nogal uitbreidt
en die geeft opdracht om alle pasgeboren jongetjes te doden en het volk moet
als slaven werken en stenen maken.
Mozes wordt
gered door een dochter van de Farao en later ziet hij hoe zijn volk onderdrukt
wordt.
God gebruikt
de hardnekkigheid van de Farao om zijn macht te tonen en brengt 10 plagen over
het land om de farao te bewegen het volk te laten gaan. = 5de en
grootste ingrijpen van God.
God sluit
een verbond met dit volk, met voorwaarden = de wet. De belangrijkste zijn de
tien geboden [die overigens nergens 10 genoemd worden]. En verder nog veel
voorschriften over het vergoeden van schade, het laten braak liggen van het
land en ca. 600 andere.
Deze
bedeling is de 4 de, die van de wet.
Geloven 4.0
is het houden van die wet.
Het volk
krijgt de naam Israël, naar de nieuwe naam van Jacob.
Het moet de
volken die in het land Kanaän wonen verdrijven, dan wel uitroeien en stukje bij
beetje wordt hun gebied steeds groter totdat het onder Salomo zijn grootste
omvang heeft en als Feniciërs in de geschiedenis boeken vermeld wordt.
Omdat ze
voortdurend de Heer tergen door te offeren aan andere goden en zich beslist
niet houden aan de opgelegde voorschriften worden eerst de 10 stammen
weggevoerd naar Assyrië en later de overgebleven 2 stammen naar Babel.
Na 70 jaar
komen een stel van deze bannelingen terug en worden de muren van Jeruzalem en
ook de tempel herbouwd en heet het volk Joden, naar de belangrijkste stam:
Juda.
Dan gaat de
Bijbel na 400 jaar verder met in het nieuwe testament en het optreden dan
Jezus. Zijn sterven en opstanding maakt een einde aan de 4de bedeling, de wet,
en een begin van de 5de bedeling, die van de Genade. Op het eerst concilie in
Jeruzalem besluiten de Apostelen dat de gelovigen uit de heidenen zich niet aan
de joodse wetten hoeven te houden, alleen dat ze geen gestikte dieren. mogen
eten en ook geen bloed
In 70 jaar
na de geboorte van Jezus wordt Jeruzalem in genomen door de Romeinen en die
roven de tempelschatten en verwoesten het land. Dit laatste staat niet
expliciet in de Bijbel vermeldt maar weten we van de joodse geschiedschrijver
Flavius Josephus en andere bronnen.
Tot zo ver
de geschiedenis van het Joodse volk.
We lezen,
her en der verspreid, ook nog over de toekomst, over een 1000 jarig rijk en
over een grote verdrukking, en op het laatst van een nieuw Jeruzalem en een
nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Het is
opgeschreven ons ter lering.
We zien dar
er meerdere keren door God wordt ingegrepen en dat verschillende personen
opdrachten krijgen.
We kunnen
deze perioden gaan indelen en kijken wat de gemeenschappelijke dingen zijn en
waar is ze verschillen.
Met
gemeenschappelijk ben je snel klaar: ''Prediker 12:13 : "Vrees God, en
houd u aan Zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen”.
De grootste
verdeling en daar is iedereen het wel over eens is die van het verbond van de
wet en die van de Genade. De beide testamenten. De wet werd gegeven aan Israël
vanwege het verbond dat de God Jehova sloot met dit volk en in het nieuwe
testament lezen we dat het onmogelijk is om als aardse sterveling door het houden
van de wet behouden te worden en gaat het tijdperk van de genade in.
De wet was
voor 1 bepaald volk. In Hebreeën lezen we dat de genade terug gaat op Abraham,
die wordt de vader van alle gelovigen genoemd. Dat is een bredere groep.
Dus de 4de
bedeling was voor Israël,
De 5de
bedeling van de genade heeft een link met de 3de die van de belofte. Beide voor
de gelovigen.
Daarvoor was
het ingrijpen door de spraakverwarring de 2de bedeling van de regering en die
heeft een link met de 6de en toekomstige bedeling die begint met de opname en
waarin de grote verdrukking plaats vindt. Bij Zijn wederkomst op de olijf-berg
begint de de laatste 7de bedeling waarin Christus 1000 jaar regeert.
Daarna is de
toestand vergelijkbaar met die van voor de zondeval: als alles aan Christus
onderworpen is.
Recapitulatie:
4 = wet, aan
Israël
3 en 5 :
belofte Genade aan de gelovigen
2 en 6 :
regering en verdrukking over de volken
1 en 7 :
geweten en 1000 jarig rijk.
Ik ga niet
de hele bedelingen leer behandelen, daar zijn boeken genoeg over.
Wel wil ik
het onderscheid tussen wet en genade verder uitdiepen.
Het genade
verbond is de 5de bedeling, vandaar de ondertitel van dit boek.
Dat de
gemeente in de plaats gekomen is van Israël, zoals door velen geleerd wordt,
heeft wel degelijk enige Bijbelse grond; de gemeente is geënt op de olijfboom =
Israël. En de scheidsmuur tussen Israël en de gemeente is weggebroken. Maar dat
betekent dat de gelovigen van Israël net als de gemeente onder het genade
verbond vallen en die olijfboom stam zijn wel de gelovigen uit Israël want wij
als gelovigen uit de heiden zijn echt niet geënt op een ongelovig Israël.
Wij zijn
niet het geestelijk Israël; de gemeente heeft een andere taak als Israël.
Pas als de
Gemeente opgenomen is zal God verder gaan met Israël, hier op aarde.
Hij zal de
vervallen hut van Jacob weer opbouwen.
De Gemeente
heeft een Hemelse positie, alle gelovigen kunnen deze positie krijgen.
Het is in de
hele heilshistorie nog nooit zo eenvoudig geweest om behouden te worden. Alle
aartsvaders zoals Noach, Abraham Jacob moesten het doen met enkele openbaringen
van de Heer aan hen, wij hebben de Bijbel, Gods woord, waarin we dagelijks
kunnen lezen.
Onze
overtredingen worden ons niet aangerekend maar zijn vergeven, wat een rijkdom!
Geloven 5.0
is het stellen van ons vertrouwen op Christus, de Opgestane Heer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten