2000
06 11 15 Hoofdstuk 12 Het Koninkrijk.
Hoofdstuk 12 Het Koninkrijk.
Graf te Blauwhuis
voor buurvrouw H. te G.
Hij rende weg, maar ontkwam niet,
en werd getroffen, en stierf, achttien jaar oud.
Een strijdbaar opschrift roept van alles,
maar uit een bruin geëmailleerd portret
kijkt een bedrukt en stil gezicht.
Een kind nog. Dag lieve jongen.
Gij, die koning zijt, dit en dat, wat niet al,
ja ja, kom er eens om,
Gij weet waarom het is, ik niet.
Dat Koninkrijk van U, weet U wel, wordt dat nog wat?
Gerard Reve (1923-2006)
Uit: Nader tot u
voor buurvrouw H. te G.
Hij rende weg, maar ontkwam niet,
en werd getroffen, en stierf, achttien jaar oud.
Een strijdbaar opschrift roept van alles,
maar uit een bruin geëmailleerd portret
kijkt een bedrukt en stil gezicht.
Een kind nog. Dag lieve jongen.
Gij, die koning zijt, dit en dat, wat niet al,
ja ja, kom er eens om,
Gij weet waarom het is, ik niet.
Dat Koninkrijk van U, weet U wel, wordt dat nog wat?
Gerard Reve (1923-2006)
Uit: Nader tot u
Een repliek van J. Ph.
Buddingh:
Waar blijft
dat Koninkrijk?
Volgens
voormalig bisschop Bluyssen heeft Gerard Reve de biddende vraag gesteld:
"Dat Koninkrijk van U, weet U wel, wordt dat nog wat?" Op die vraag
van Reve wil ik even ingaan. En daar Reve God als zijn buurman aanspreekt,
spreek ik Reve ook maar rechtstreeks aan.
Want,
mijnheer Reve, u weet toch wel, dat de bedoelde Koning lang geleden inderdaad
gekomen is? Er waren in het begin van de jaartelling wijze mannen uit het
oosten, die nadrukkelijk gevraagd hebben waar de koning van de Joden geboren
was. En de toen heersende koning Herodes nam dat echt wel serieus. Hij
vermoordde alle kleine kindertjes in Bethlehem om zeker te zijn, dat de
troonpretendent niet meer leefde en zijn troon dus niet meer bedreigde,
vergeefs overigens.
Ruim dertig
jaar later is die Koning op een ezeltje Jeruzalem binnen gereden, precies zoals
een Joodse profeet eeuwen daarvoor had aangekondigd. Maar men wilde Hem niet.
Toen Hij gevangen genomen en voor de Romeinse stadhouder gebracht was, riepen
de Joden "Weg met Hem, kruisig Hem". En op de vraag van de landvoogd
of hij dan hun Koning moest kruisigen, antwoordden zij "wij hebben geen
koning dan de keizer".
Die
landvoogd, Pilatus, verklaarde enige malen, dat Hij onschuldig was, maar liet
Hem toch maar kruisigen. Maar op het kruis liet hij een opschrift hangen met de
woorden: "Jezus, de Nazarener, de koning der Joden".
Nou,
mijnheer Reve, wat wilt u nu verwachten, als ze de door God bedoelde Koning
verworpen en gekruisigd hebben? U vraagt aan God of het nog wat wordt met dat
koninkrijk. Maar God kan beter aan u vragen of u die Koning eindelijk erkend en
aangenomen hebt. Het is inderdaad een rommeltje in de wereld. Maar de enige
goede Heerser, de door God gezalfde Koning, wilde men niet en willen de meeste
mensen nog steeds niet. Is het dan zo vreemd, dat het niet beter, maar steeds
beroerder wordt?
En als u
vraagt, waarom Hij dan niet nog een keer gekomen is, is het antwoord: Omdat Hij
dan opruiming zal houden en dat betekent het oordeel voor ieder die volhardt in
de verwerping van die Koning. Misschien heeft God medelijden met u en met
anderen zoals u, die Jezus Christus nog steeds verwerpen en weigeren zich te
bekeren. Die liever spotten en God uitdagen en hun eigen leventje blijven
leven. En dan vragen of dat koninkrijk nog wat wordt. Jawel, dat koninkrijk
wordt wel wat, maar ieder, die zich niet bekeert en spot met Gods geduld, hoeft
daar echt niet naar te verlangen.
God heeft
inderdaad nog geduld, in ieder geval meer geduld dan u, mijnheer Reve. Maar als
de Koning terugkomt, is de tijd van geduld voorbij en dan komt de
afrekening.
Ik wil niet
dreigen, maar u er op wijzen, dat het koninkrijk nog steeds niet gekomen is,
omdat God hoopt, dat u en anderen alsnog de Koning zullen erkennen, zich
bekeren zullen en daardoor gered worden voordat het oordeel losbarst. Misschien
herinnert u zich, dat God liefde is. Zijn liefde betreft ook u.
Maar als u
God liever blijft uitdagen, wel, dat is dan uw keus. U bent echter wel
gewaarschuwd.
Tot zover J. Ph. Buddingh. Site: http://www.jezusverlosser.nl/action/news/item/59/diversen:-waar-blijft-dat-koninkrijk?.html:
De
confessionele kerken mogen graag leren uit de Bergrede.
Deze
rede wordt gezien als de belangrijkste samenvatting van de leer van Jezus.
Hij
sprak in deze rede over het komende koninkrijk.
Zoals
ik al eerder noemde ben ik van mening dat de bijbel uitleg volgens Scofielt's
leer van bedelingen een manier geeft om de schijnbare tegenstellingen te
verklaren.
Probleem
is namelijk dat de Bergrede wordt uitgelegd als zou die onverkort voor ons, als
gelovigen uit de heidenen gelden.
En
daar gaat het fout.
Ik
ken geen enkele christen die zijn andere wang toekeert als iemand hem op de ene
wang geslagen heeft en als je hem aan kinderen leert, dus dat ze zich zelf niet
mogen verdedigen, geeft dit opvoedkundig nogal wat problemen.
Hoe
dan?
Nu,
dat komende koninkrijk, moet nog steeds komen.
En
de uitleg dat dat koninkrijk komt als we allemaal alle normen en waarden uit de
Bergrede toepassen is leuk bedacht, maar stoelt niet op de bijbel en ook niet
op ervaring van de laatste 2000 jaar.
Jezus
sprak inderdaad over het komende koninkrijk, maar dat is uitgesteld omdat de
Joden Christus niet aanvaarden als hun verlosser, maar hem gekruisigd hebben.
Daarom
is het volk Israël nu tijdelijk terzijde geschoven en we leven nu in het
tijdperk van de Genade; we mogen geloven dat God zich met ons verzoend heeft.
Die
hemel krijgen we, die hoeven we niet te verdienen, wel wordt ons aangeraden te
wandelen overeenkomstig deze roeping.
Maar
de gelovigen elke week een schuldcomplex aanpraten omdat wij onmogelijk aan
deze eisen uit de Bergrede kunnen voldoen is iets waar de apostel Paulus met
klem tegen waarschuwt, het duidelijkste in zijn brief aan de Galaten in
Hoofdstuk 3:
1:
O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt
gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen te voren geschilderd is
geweest, onder u gekruist zijnde?
2:
Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der
wet, of uit de prediking des geloofs?
Dus
de Geest is ontvangen op grond van geloof en niet door de wet te houden, ook
niet de wet zoals verwoord in de Bergrede.
Het
kwaad dat veroorzaakt wordt door de Bergrede op het hier en nu toe te willen
passen is, dat het niet werkt en dat daarom van de rest van de bijbel ook
verwacht wordt dat het wel niet zal werken.
Pas
bij de 7de bedeling, die van het 1000 jarig rijk zal deze Bergrede
gepraktiseerd kunnen worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten