zaterdag 13 juli 2013

2013 07 13 Elzas, oldtimers en epiloog. 3



2013 07 13 03 Elzas, oldtimers en epiloog. 
slot zaterdag 13 juli 2013


De volgende morgen, zaterdag 13 juli,  ben ik later vertrokken als de bedoeling was omdat om 9 uur het vertrek was van de oldtimers en dat wou ik niet missen.

Een Bentley

een Bugatti

On Frans: een Mercedes
De terug rit naar Slenaken afwisselend, stadjes, dorpen, rechte stukken, kronkelweggetjes, het hield niet op.

Koffie onderweg
Op een gegeven moment zat ik zelfs in Trier, en dat wilde ik eigenlijk niet passeren zonder de Dom en de Porta Nigra. 
Bij een tankstation Karin op de Porta Nigra, hoop gewacht voor verkeerslichten in de warmte en de Poort gepasseerd zonder mogelijkheid te stoppen, dus op goed geluk de eerste zijstraat in en tijden rondgereden omdat alle straten doodlopen tegen het voetgangers centrum. 
Ik heb de Dom in zicht gehad, maar meer ook niet. 
Volgens Karin is hij te bereiken, in werkelijkheid niet.
Beetje teleurgesteld de route maar weer vervolgd, ik had graag een afbeelding willen hebben van het Hemd van Jezus, dat ze daar hebben.
De mooie bochten in de B51 maakten veel goed. Ook die van de L12 mochten er wezen, 

de traditionele wegafzetting, ik heb hem gehad!
Bij Sankt-Vith België weer in en weer over de hoge venen, daarna ben ik afgeweken van de route omdat ik niet weer tegen afgesloten spoorwegovergangen wilde aanrijden. 
Er ging een weg mooi rechtdoor in plaats van de kronkelweg die Karin wilde.
Had ik het maar niet gedaan, die rechtdoor weg, tussen Eupen en Welkenraedt, was een winkelstraat over een industrieterrein en stond vol met langzaam rijdende en afslaande auto's. 
Daarna kwam ik weer op de oorspronkelijke route.
Net in Nederland vond Karin een kortere weg naar het hotel in Slenaken en het is jammer dat die niet in de route zit, want dat was een belevenis; 
Eerst langs een B&B die ''Home at the End of the World'' heet, en verplicht rechtsaf de Kerkdel in, de mooiste holle weg die ik ooit gereden heb in Nederland.

In het Best Western  hotel kenden ze me nog, motor weer achter het hotel en spullen naar de kamer, verkleden, eerst maar wat eten. 
Halverwege de maaltijd kwamen ze me de sleuteltjes brengen die ik in de motor had laten zitten, teken dat je toch wel moe bent.




Zondag 14 juli de terugweg
Eigen route, grotendeels gelijk aan de heenweg en over wegen die volgens OnRoute mooie motor wegen zijn.

Asperge veld



Ik kwam nu langs het Duits Militair Kerkhof bij IJsselstein.
31.500 dode Duitse soldaten en ik was de enige bezoeker.
Weer met het pond over de Maas bij Afferden en terug over de maas brug bij Nijmegen.
Vanaf daar ging route over de Oosterhoutsedijk, maar de weg die ik moest nemen bleek nu dood te lopen op een bushalte, dus terug de snelweg op om de afslag vlak voor het water te nemen, maar dat bleek geen afslag, maar de parallel weg. 
De weg ging terug over de Maas en dat wilde ik niet, dus de busbaan op, die oversteken en toen door de berm naar de ventweg, maar ik kwam muurvast te zitten. 
Een vriendelijke mede motorrijder stopte en heeft me er uit geduwd en die wist ook te vertellen dat de dijk langs de Maas 's zomers is afgesloten voor alle gemotoriseerd verkeer.
Ik vraag me dan altijd af waarom men niet de moeite neemt omdat op een bord te vermelden, scheelt een hoop ergernis.
Hij vroeg waar ik heen wilde en raadde me aan over Oosterhout te rijden, dat stond wel aangegeven en na voor de 4de keer voor hetzelfde verkeerslicht gewacht te hebben kon ik via Oosterhout alsnog op de Waaldijk komen.
De A50 om over de Rijn te komen en de N225 om de enige waterval te zien die we in Nederland hebben.

Er zijn er zelfs 2!
Ik kwam weer langs Otterlo.
Toen ik van te voren de route controleerde kwam ik de straatnaam tegen waar ene Nelly woonde, een vrouw waar ik 10 jaar geleden nogal intensief mee gemaild heb, toen ik op zoek was naar een nieuwe levenspartner. Het is een bijzondere vrouw en ik wilde weten hoe het met haar ging: goed.
Vlot daarna reed ik langs De Harskamp; had ik al gezien.
Bij Nunspeet wilde ik weer de mooie bochtige parallel weg rijden, de Van Petersom Ramringweg, maar halverwege was die verboden in te rijden geworden, en dat was niet de eerste keer dat ik tegen een wegafzetting aanreed vandaag. 
Gefrustreerd een pauze ingelast en Karin op: ''naar huis''
Toch eigenwijs een mooi bospaadje gereden, kwam iets verder op dezelfde A 28 uit, maar dat was ook afgesloten.
Eenmaal op de A28 was er een automobilist die begon te wijzen; had ik mijn rechter koffer nog openstaan en mijn wintervoering was tussen band en motor gekomen, schade aan de voering lijkt mee te vallen, maar geeft wel aan dat ik moe genoeg was om naar huis. 
En het had ook vast kunnen lopen wat bij 130 ook niet ongevaarlijk is.
Mooi om half zeven thuis, waar Janke heel blij was mij weer te zien.

Km stand bij vertrek: 105380, aankomst: 107894 dus 2514 km gereden, klopt ook wel: heen en terug 2 keer 800 km en 3 rondritten van 250 km
Ik nam elke morgen een klein lunch pakketje mee vanuit het hotel en dat bespaarde elke dag een dure lunch, en kon koffie met iets erbij meestal volstaan.
Omdat je alleen bent zit je ook niet met de hele groep te hijsen, dat scheelt ook hoewel het wel minder gezellig is.
Extra hotelkosten:
Slenaken 48,50 en 41,75, samen                   € 91,25                2 maaltijden plus extra kosten
En Orbey 4 keer drinken                               € 25,20                € 6,30 voor een pilsje van 0,5 L
Supermarkt, sixpack en koekjes                    € 8,70  
Koffie e.d. Onderweg                                    € 20,00
Entrees Musea                                               € 24
Bandenslijtage en brandstof 2500 km           € 400
Overgemaakt aan Vrij-uit                             € 803,50
Totaal 1 week motorvakantie:                     € 1472,65 zeg maar € 1 400,-


Geen opmerkingen:

Een reactie posten