2014 05 18 03 fietstocht naar Peenemunde 3
3 zondag 18 mei2014 fietstocht
De verwachting was regen, en die verwachting stelde niet teleur.
Ik ben naar de receptie gelopen om het wachtwoord voor de WiFi te vragen, maar ik werd verwezen naar de computer van de camping die ik vrij mocht gebruiken.
Eerst maar eens zien of ik mail kon lezen. Tele2: wachtwoord fout en ik wist uit mijn hoofd geen beter, Gmail: ook geen goed wachtwoord, dat is logisch, die stellen er zulke hoge eisen aan dat je het onmogelijk kunt onthouden, dan die van one, frits@eizema.nl, of was het toch frits@eizema.com?, het wachtwoord wist ik wel, maar werd toch beide keren geweigerd, geen idee waarom.
Alleen ameziejf@hotmail.com lukte via startpagina.nl, rechtstreeks ook niet, maar nu ineens wel.
Blijk ik daar maar 1 bruikbare contactpersoon te hebben: Jan Auke. Die dus maar een mail gestuurd, met het verzoek het aan de andere bekende door te sturen.
Buienrader kreeg ik op de Duitse verwachting en de regen zou ophouden.
Begin van de middag werd het inderdaad droog, dus wij op weg.
Ik heb een paar maanden geleden bij de Aldi een TeasiOne gekocht, die noemen we Karin III. Karin de derde, afgekort K3.
Ze kan alleen van A naar B berekenen maar dat kan ze op 3 manieren: aanbevolen, gemakkelijkste en kortste. De aanbevolen route naar Peenemunde was iets van 23 km, dus als we die heen namen, konden we via de kortste terug en hadden we toch een rondrit.
Mooi op weg, K27 richting Wolgast. Halverwege wilde K3 ons langs de autoweg hebben, terwijl er duidelijk een fietspad naar rechts ging. Peenemunde lag ook rechts dus dat fietspad maar in, K3 dapper herberekenen en later stuurde ze ons naar rechts terwijl en een bordje stond met Peenemunde voor fietsers naar links. Onze ervaring met Duitse fietsbordjes zijn goed dus die gevolgd, nadat we in de haven hadden staan kijken hoe een stel Duitsers met een te kleine auto achteruit een boot te water lieten.
Prachtig gravelpad, toevallig langs sporen van de raket ontwikkeling en productie hier, 5 opgeblazen loodsen waar ze die dingen konden opslaan, even verder een gemaal, wat nodig was om het drassige stuk grond geschikt te maken voor bedrijven en spoorlijnen en zo kwamen we in Peenemunde.
We kwamen langs een beeldengroep, matrozen, zo te zien, niets op de sokkel. Volgens OpenSteetMaps: Revolutionaire Matrozen.
Janke wilde niet een museum in, niet in fenomenia en niet in het speelgoedmuseum, we hadden daar nog een half uur voor en het moest 6 euro PP kosten.
Je kon de V2 zien staan.
Wel een dure Cappuccino, met Torte.
Terug over het fietspad langs de spoorlijn, weer meerder keren informatie borden over overblijfselen van WO2, de afstandsverwarming, die de warmte van de elektriciteitscentrale naar het dorp bracht en verderop een laad perron waar een grote loods gestaan heeft, overblijfselen van werkkampen; zelfs zat hier en daar het prikkeldraad nog op de palen.
Als laatste een serie onderdoorgangen onder de spoorlijnen, die nu gedeeltelijk onder water stonden, maar toen door de arbeiders en dwangarbeiders gebruikt werd om in Peenemunde te komen.
Al met al een veel mooiere route dan verwacht en mooi op tijd terug.
3 zondag 18 mei2014 fietstocht
De verwachting was regen, en die verwachting stelde niet teleur.
Ik ben naar de receptie gelopen om het wachtwoord voor de WiFi te vragen, maar ik werd verwezen naar de computer van de camping die ik vrij mocht gebruiken.
Eerst maar eens zien of ik mail kon lezen. Tele2: wachtwoord fout en ik wist uit mijn hoofd geen beter, Gmail: ook geen goed wachtwoord, dat is logisch, die stellen er zulke hoge eisen aan dat je het onmogelijk kunt onthouden, dan die van one, frits@eizema.nl, of was het toch frits@eizema.com?, het wachtwoord wist ik wel, maar werd toch beide keren geweigerd, geen idee waarom.
Alleen ameziejf@hotmail.com lukte via startpagina.nl, rechtstreeks ook niet, maar nu ineens wel.
Blijk ik daar maar 1 bruikbare contactpersoon te hebben: Jan Auke. Die dus maar een mail gestuurd, met het verzoek het aan de andere bekende door te sturen.
Buienrader kreeg ik op de Duitse verwachting en de regen zou ophouden.
Begin van de middag werd het inderdaad droog, dus wij op weg.
Ik heb een paar maanden geleden bij de Aldi een TeasiOne gekocht, die noemen we Karin III. Karin de derde, afgekort K3.
Ze kan alleen van A naar B berekenen maar dat kan ze op 3 manieren: aanbevolen, gemakkelijkste en kortste. De aanbevolen route naar Peenemunde was iets van 23 km, dus als we die heen namen, konden we via de kortste terug en hadden we toch een rondrit.
Mooi op weg, K27 richting Wolgast. Halverwege wilde K3 ons langs de autoweg hebben, terwijl er duidelijk een fietspad naar rechts ging. Peenemunde lag ook rechts dus dat fietspad maar in, K3 dapper herberekenen en later stuurde ze ons naar rechts terwijl en een bordje stond met Peenemunde voor fietsers naar links. Onze ervaring met Duitse fietsbordjes zijn goed dus die gevolgd, nadat we in de haven hadden staan kijken hoe een stel Duitsers met een te kleine auto achteruit een boot te water lieten.
Prachtig gravelpad, toevallig langs sporen van de raket ontwikkeling en productie hier, 5 opgeblazen loodsen waar ze die dingen konden opslaan, even verder een gemaal, wat nodig was om het drassige stuk grond geschikt te maken voor bedrijven en spoorlijnen en zo kwamen we in Peenemunde.
We kwamen langs een beeldengroep, matrozen, zo te zien, niets op de sokkel. Volgens OpenSteetMaps: Revolutionaire Matrozen.
Janke wilde niet een museum in, niet in fenomenia en niet in het speelgoedmuseum, we hadden daar nog een half uur voor en het moest 6 euro PP kosten.
Je kon de V2 zien staan.
Wel een dure Cappuccino, met Torte.
Terug over het fietspad langs de spoorlijn, weer meerder keren informatie borden over overblijfselen van WO2, de afstandsverwarming, die de warmte van de elektriciteitscentrale naar het dorp bracht en verderop een laad perron waar een grote loods gestaan heeft, overblijfselen van werkkampen; zelfs zat hier en daar het prikkeldraad nog op de palen.
Als laatste een serie onderdoorgangen onder de spoorlijnen, die nu gedeeltelijk onder water stonden, maar toen door de arbeiders en dwangarbeiders gebruikt werd om in Peenemunde te komen.
Al met al een veel mooiere route dan verwacht en mooi op tijd terug.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten