woensdag 4 juni 2014

2014 05 04 20 Frauenkirche, Brühlsche Terrasse, Hofkirche, Fürstenzug, Semperoper, verkeersmuseum.

2014 05 04 20 Frauenkirche, Brühlsche Terrasse, Hofkirche, Fürstenzug, Semperoper, verkeersmuseum.
20 Dresden woensdag 4 juni 2014

Eerst maar naar de Frauenkirche.
K3 heeft als voordeel dat ze 3 routes kan berekenen geadviseerd, gemakkelijkste en kortste, en daarmee kunnen we nodeloos geklim voorkomen. Dat we dan een paar km extra fietsen hebben we er graag voor over.
Het percentage kasseien was te doen en we reden maar 1 keer fout, maar toen stonden we toch voor de Frauenkirche.
We konden er gratis in.
Veel goud bij het altaar en mooie pasteltinten in het interieur.
Sinds we in Italië ontdekt hebben dat de kerk bouwers proberen al vast een stukje Hemel op Aarde te creëren snap ik de weelderig inrichting beter, maar volgens mij zit die hemel op aarde in je hart en mag het op aarde wel wat soberder, hoewel ik het wel mooi vond.
Gedurende de DDR periode is het een ruïne gebleven om de herinnering aan de nazi tijd levendig te houden, maar na de val is men begonnen geld in te zamelen om hem te restaureren.

We dronken een bakje koffie met zicht op de kerk. Toen op zoek naar een bankje om ons brood op te eten, maar de Brühlsche Terrasse waren niet per fiets te bereiken en daarom op de kade bij de stoomboten gezeten.
Mooie raderboten, hoewel we onze twijfels hadden of ze nog wel op stoom varen.
Toen alsnog de Brühlsche Terrasse over, de fietsen beneden laten staan, de trap was 40 treden.
Mooi.
Terug bij de fiets een ijsje en toen de Hofkirche in. Die staat daar pal tegenover.


Ook gratis, groter en boven het altaar een schilderij met als thema de Hemelvaart van Jezus.
Toch wel bijzonder omdat het vaak in een Katholieke kerk bij het sterven van Jezus ophoud.
Terug naar de fietsen en we vonden de Fürstenzug, ook mooi.
Daarna toch even zoeken want wat is nu de Opera en wat is de Zwinger?
Het was de Semperoper.
Er stond een rij voor, maar even later was die weer weg.
Even lezen: er waren doorlopend rondleidingen, ongeveer om de 10 minuten.
Duurde wel iets langer, maar met een ploegje van ca 20 man een fraaie rondleiding voor € 10, - p.p.
Heel mooi gerestaureerd nadat hij bij het bombardement in 1945 volledig uitgebrand en deels ingestort was.
We vonden de Opera van Barcelona mooier, maar deze mag er ook wezen.
Even rust in het parkje Zwingergarten.
Het was 3 uur en we wilden uit eten bij de Vietnamees die Harrie en Froukje hadden aanbevolen.
Dus moesten we nog een paar uur zoek brengen en omdat het verkeersmuseum ons beide wel leuk leek, daar naar op zoek:
Adres stond al in K3, maar na veel heel en weer gefietst te hebben zag Janke het museum en zo vonden we het. Als we k3 hadden gevolgd reden we daar nu nog.
Janke was eerder uitgekeken als ik.
Ik vond een exemplaar van de eerste atmosferische Otto motor, een Motorfiets met een stermotor in het voorwiel, een dubbelrij-ige omloop stermotor en nog veel meer moois.
{In 1867 bouwden Otto en Langen een atmosferische gasmotor, de flugkolbenmotor. Dit was een voorloper van de uiteindelijke viertaktmotor. In deze motor wordt door de ontploffingsenergie een zuiger omhoog geslingerd. Als deze weer naar beneden komt, drijft hij een tandrad aan dat de energie overdraagt op een as.}


6 uur ging het dicht; ik was nog niet uitgekeken.
Op zoek naar Vietnamees Kinh Do, die H&F zo goed vonden.
Hij was ook goed, ik bestelde, zonder de kaart te raadplegen het dag menu; Eend.
Janke wilde geen eend dus die vroeg of het ook met kip, Hoen, kon. Ja
Pilsje erbij, een grote 0,4 L en Janke water: dat bleek 0,5 L en bij het afrekenen bleek dat duurder dan mijn pilsje. Gna gna.
Toen nog helemaal terug naar de caravan. De camping ligt 45 meter hoger dan de Elbe en ondanks de gemakkelijkste route van K3 was het een forse trap.
Tegen 8 uur terug, laat genoeg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten