2016 05 28 09 zaterdag Bancroft en Queenstreet Mill nr 9
28 B&B Bancroft en Queenstreet 75.6 km 1:28:08 nr 9
Rustig eerst een stukje omgereden.
Het is een heel mooi gedeelte van Engeland en het weer kon niet beter.
Tegen 11 uur was ik bij het Mill engine museum in Bancroft.
Een stel vrijwilligers was bezig om hem voor te bereiden zodat hij morgen kon draaien (toch niet helemaal goed voorbereid).
Ze hadden wel wat meer tijd en dat was leuk, heel verhaal over de voordelen van compound op 2 krukken in plaats van achter elkaar op 1 kruk.
Toen de fabriek failliet was en alles gesloopt zou worden, zijn er toch een paar mensen bij elkaar gaan zitten om te proberen de machine te bewaren. alle weefgetouwen (looms, heetten die dingen hier) zijn wel gesloopt en op dat terrein staan nu huizen.
Het koper was er al af gesloopt en is bij de oud ijzer boer terug gekocht en weer aangebracht.
De stoommachine was voorzien van een economiser; Het water uit de condensor wordt voorverwarmd met de rookgassen, voordat die de pijp uitgingen.
Omdat die pijpen snel vervuilden is er een schraap installatie aangebracht om ze schoon te houden.
Ik had de beide musea in 1 route en mooi op weg naar de volgende, die ik niet bereikte, ik kwam weer bij mijn Lindores B&B uit.
Balen.
Kortste weg naar de QueenstreetMill en daar ontdekte ik dat ik er vlak langs gereden was en me toen afvroeg wat ik over al deze verkeersdrempels had te zoeken terwijl de route ook gewoon recht door ging,
Deze fabriek was niet gesloopt, zowel de ketels als de stoommachine als de hal met weef getouwen was nog aanwezig en vandaag in werking.
Zelfs de hal waar de spullen werden klaar gemaakt voor verzending en de controle ruimte. het meeste stond er nog.
Ik zag 1 vrijwilligster bezig om 2 weefgetouwen werkende te houden.
Ze stonden in groepen van 8 stuks; het was de bedoeling dat 1 wever dus 8 looms bij hield. elke lege spoel moest handmatig vervangen en weer goed opgestart. de wevers werden per el betaald, als er fouten in hun stof zaten werden ze gekort.
Ze hadden ook een modernere staan, die maakte handdoeken en had een extra installatie die de spoel verving als die op was. en dat zonder dat de machine stil stond, dus gedurende de korte tijd dat de spoel stil stond op het eind.
Mooie route terug, gegeten in een luxe Kantonees restaurant = The Beijing Cantonese Restaurant
WING WAH CATERING LTD BURNLEY GBP -24,05 = €31,89 een Pub is goedkoper.
Toen ik voor de garage van Lindores stond, kon ik haar bellen zodat ze de garage voor me open deed.
Het koude bier smaakte best.
Rustig eerst een stukje omgereden.
Het is een heel mooi gedeelte van Engeland en het weer kon niet beter.
Tegen 11 uur was ik bij het Mill engine museum in Bancroft.
Een stel vrijwilligers was bezig om hem voor te bereiden zodat hij morgen kon draaien (toch niet helemaal goed voorbereid).
Ze hadden wel wat meer tijd en dat was leuk, heel verhaal over de voordelen van compound op 2 krukken in plaats van achter elkaar op 1 kruk.
Toen de fabriek failliet was en alles gesloopt zou worden, zijn er toch een paar mensen bij elkaar gaan zitten om te proberen de machine te bewaren. alle weefgetouwen (looms, heetten die dingen hier) zijn wel gesloopt en op dat terrein staan nu huizen.
Het koper was er al af gesloopt en is bij de oud ijzer boer terug gekocht en weer aangebracht.
De stoommachine was voorzien van een economiser; Het water uit de condensor wordt voorverwarmd met de rookgassen, voordat die de pijp uitgingen.
Omdat die pijpen snel vervuilden is er een schraap installatie aangebracht om ze schoon te houden.
De economiser |
Balen.
Kortste weg naar de QueenstreetMill en daar ontdekte ik dat ik er vlak langs gereden was en me toen afvroeg wat ik over al deze verkeersdrempels had te zoeken terwijl de route ook gewoon recht door ging,
Deze fabriek was niet gesloopt, zowel de ketels als de stoommachine als de hal met weef getouwen was nog aanwezig en vandaag in werking.
Zelfs de hal waar de spullen werden klaar gemaakt voor verzending en de controle ruimte. het meeste stond er nog.
De compound machine met de beide cilinders achter elkaar. |
Ik zag 1 vrijwilligster bezig om 2 weefgetouwen werkende te houden.
Ze stonden in groepen van 8 stuks; het was de bedoeling dat 1 wever dus 8 looms bij hield. elke lege spoel moest handmatig vervangen en weer goed opgestart. de wevers werden per el betaald, als er fouten in hun stof zaten werden ze gekort.
Ze hadden ook een modernere staan, die maakte handdoeken en had een extra installatie die de spoel verving als die op was. en dat zonder dat de machine stil stond, dus gedurende de korte tijd dat de spoel stil stond op het eind.
De voorraad spoelen |
Hier stond een model van de machine van Bankcroft, compound op 2 krukken |
WING WAH CATERING LTD BURNLEY GBP -24,05 = €31,89 een Pub is goedkoper.
Toen ik voor de garage van Lindores stond, kon ik haar bellen zodat ze de garage voor me open deed.
Het koude bier smaakte best.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten