2019 05 16 4 donderdag Kevelaar.
We wilden wel op bedevaart en wel naar Kevelaar.
Ik weet dat mijn vader er ook wel naar toe ging, met Jan Couperus.
Fietsen lokte niet erg omdat er geen mooie bosrijke wegen naar toe liepen en weilanden hebben we thuis ook wel.
Dus met de Auto, wel van te voren gezien hoe het met Parkeren zat, maar vlak bij het centrum was een groot parkeerterrein, dus dat moest wel lukken.
Over grote weg via Goch heen en dan binnendoor over Uedem en Keppeln terug.
Dat van dat parkeerterrein bleek te kloppen en dank zij de goed ingestelde navigatie kwamen we er zonder problemen.
Het eerste gebouw was de de St. Marien Basilika De Basiliek was mooi, maar niet erg bijzonder
Het orgel van de Mariabasiliek is met haar 135 registers het grootste Duits-romantische orgel van de wereld. Het bestaat uit een hoofdorgel op de westelijke galerij en een op afstand bespeelbaar instrument op de galerij van het noordelijke dwarsschip. Grote delen van het orgel stammen van het in de jaren 1906-1907 door de orgelbouwer Ernst Seifert gebouwde orgel, dat destijds het eerste orgel uit 1874 van Wilhelm Rütter uit Kevelaer verving. In de loop der tijd werd het orgel gewijzigd en vergroot.(Wikipedia)
Lopende naar de Kerzenkapelle N51 35.033 E6 14.623
In de kaarsen kapel mochten geen kaarsen meer gebrand, dan wordt alles zwart, wel heel veel oude kaarsenstandaards.
Toch wel: ''Ruim 100 kaarsen worden's avonds bij een vesperdienst ontstoken''.
Als je wil weten hoe die eruit ziet, moet je even Googelen op kaarsenkapel.
En naar de
Gnadenkapelle N51 35.048 E6 14.608 enN51 35.065 E6 14.670
. De genade kapel was klein en je kon er in, binnenin er omheen en ook uiteraard van buiten eromheen, hoewel dat laatste niet meeviel omdat er rijen stoel waren neergezet zodat er een Godsdienstoefening gehouden kon worden met zicht op het genade beeld.
eentje van internet:
De klokken werden geluid, die van de genade kapel keurig in het vierkant, met de zware klok van de basiliek er door heen.
We zagen nog een processie trekken, toen we alles genoeg op ons hadden laten inwerken terugtocht aanvaard. Ik ontdekte dat de Zumo niet wil navigeren op kaarten van Openstreet map,
We wilden wel op bedevaart en wel naar Kevelaar.
Ik weet dat mijn vader er ook wel naar toe ging, met Jan Couperus.
Fietsen lokte niet erg omdat er geen mooie bosrijke wegen naar toe liepen en weilanden hebben we thuis ook wel.
Dus met de Auto, wel van te voren gezien hoe het met Parkeren zat, maar vlak bij het centrum was een groot parkeerterrein, dus dat moest wel lukken.
Over grote weg via Goch heen en dan binnendoor over Uedem en Keppeln terug.
Dat van dat parkeerterrein bleek te kloppen en dank zij de goed ingestelde navigatie kwamen we er zonder problemen.
Het eerste gebouw was de de St. Marien Basilika De Basiliek was mooi, maar niet erg bijzonder
De entree |
het altaar. |
Een bijzondere 15de stadie, met de Verrezen Christus. |
Het orgel van de Mariabasiliek |
Lopende naar de Kerzenkapelle N51 35.033 E6 14.623
In de kaarsen kapel mochten geen kaarsen meer gebrand, dan wordt alles zwart, wel heel veel oude kaarsenstandaards.
Toch wel: ''Ruim 100 kaarsen worden's avonds bij een vesperdienst ontstoken''.
Als je wil weten hoe die eruit ziet, moet je even Googelen op kaarsenkapel.
Er werden wel kaarsen verkocht. |
Kaarsen worden nu gebrand aan de buitenkant van de Kaarsen kapel |
En naar de
Gnadenkapelle N51 35.048 E6 14.608 enN51 35.065 E6 14.670
. De genade kapel was klein en je kon er in, binnenin er omheen en ook uiteraard van buiten eromheen, hoewel dat laatste niet meeviel omdat er rijen stoel waren neergezet zodat er een Godsdienstoefening gehouden kon worden met zicht op het genade beeld.
Binnenzijde van het dak van de Genade Kapel. |
een mislukte foto van het Genade beeld. |
De klokken werden geluid, die van de genade kapel keurig in het vierkant, met de zware klok van de basiliek er door heen.
We zagen nog een processie trekken, toen we alles genoeg op ons hadden laten inwerken terugtocht aanvaard. Ik ontdekte dat de Zumo niet wil navigeren op kaarten van Openstreet map,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten