29-07-19 ma 4 St Agatha Grein Melk Tulln Romerhof
40 Start Parkplatz Neckarsteinach tot 49 eind Rollfährestrasse 60.0 km 3:11:27
Vandaag vertrek uit Sankt Agatha, 9 uur reden we.
Al ons drinken kon in 1 keer betaald:
Revita Hotel Kocher St.Agatha 29-07-2019 08:32 €18,10
Het voltallige personeel stond ons uit te zwaaien.
40 Start Parkplatz Neckarsteinach tot 49 eind Rollfährestrasse 60.0 km 3:11:27
Vandaag vertrek uit Sankt Agatha, 9 uur reden we.
Al ons drinken kon in 1 keer betaald:
Revita Hotel Kocher St.Agatha 29-07-2019 08:32 €18,10
Het voltallige personeel stond ons uit te zwaaien.
De bus bracht ons naar Grein.
Daar waren we om 10u37 en voordat we op de goede weg onderweg waren was het 10u50
(bij het voorbereiden en uitplotten van de route had ik ontdekt dat we een heel stuk Donau overslaan, maar er blijft genoeg over.)
Eerst weer de Donau over omdat de route over de linker oever ging.
Al vrij vlot belang bij koffie en een wc, dus om 11u30 al aangestoken bij Manueles Radlerstation Elena Wolflener op N48 13.665 E14 53.043 (Nergens terug te vinden)
2 koffie en 1 Apfelstrudel, samen gedeeld.
Contant €8,30 betaald omdat je niet kon pinnen, wat wel vaker het geval was..
De in de omschrijving genoemde Ruine Wörth was daar pal tegenover, maar hebben we niet gezien.
Ook Freyenstein hebben we onopgemerkt voorbijgefietst.
Ook de aanbevolen eetgelegenheid Burg Kebap & Pizza in Ybbs An Der Donau hebben we overgeslagen; het was ons nog te vroeg om te lunchen.
Wel even gestopt op de andere oever.
Halverwege een Maria kapel, tijd om een paar foto's te nemen.
Dit was om 13 uur bij Hagsdorf.
Bij Gottsdorf kregen we toch trek, Gasthaus Hannl leek ons niks, wat een verlopen boel.
even verder was Fischwirtshaus Landmotel Die Donaurast en daar lekker gegeten.
Donaurast Persenbeu Persenbeug 29-07-2019 14:19 €-29,50
Rond 15u10 reden we door Marbach An Der Donau en daar was de afslag naar de hoog gelegen Basilika Maria Taferl.
Ik wilde wel naar boven, voornamelijk om mijn nieuwe fiets te testen en ook om die kerk te zien.
Tjip&Alie voelden er niets voor en zouden rustig verder fietsen, Janke wilde wel, maar moest vrij snel opgeven omdat haar accu leeg raakte.
Het nam een kwart van mijn accu maar ik kwam vlot boven, wel in de hoogste bekrachtiging stand.
De weg langs de Donau lag op ongeveer 220 m en deze kerk was op 407 m, dus een klim van haast 200 m.
Je bent natuurkundige of je bent het niet:
Hoogte verschil van rivier over tot Kerk is ongeveer 200 meter, gemiddelde snelheid volgens GPS Track is 15 km/h = 3,33 m/s
Massa fiets + berijder minstens 120 kg, wat een zwaartekracht geeft van 1000 Newton.
Arbeid is kracht maal weg dus 1000N X 200 m hoogteverschil = 200000Nm. = 200 KNm
Afstand over de weg is 3 km, snelheid volgens de GPS track is 15 km/h
Snelheid in afstand gedeeld door tijd, dus tijd is afstand gedeeld door snelheid = 3km :15km/h =
benodigde tijd = 1/5 uur = 12 minuten = 720 seconden.
Arbeid in de accu is volgens opgave ongeveer 500WH.
1 KWH = 3,6 MJ, accu heeft dus een capaciteit van 1,8 MJ = 1800 KJ
1 Watt is 1 Nm/s, en 1 Joule is 1 Nm. Ook 1 Ws = 1 Joule
accu is dus 1800 KNm
geleverde arbeid was 200 KNm
Dit is slechts een negende gedeelte.
Dat hij dus een derde van zijn capaciteit kwijt was geeft niet veel vertrouwen in de accu.
Geleverd vermogen in arbeid gedeeld door tijd, hier 200 000 Nm : 720 s = 280 Nm/s = 280 watt. Geleverd door Motortje en de berijder.
280 W gedurende 720 s geeft 201600 Ws =200 KJ arbeid. Klopt
Bij Weitenegg weer de Donau over en toen waren we ook bij Melk.
Tjip en ik zochten de bosjes op voor een sanitaire stop en omdat ik 60 jaar gewend ben om af te stappen door je been over het zadel te gooien deed ik dat hier ook, met als gevolg dat mijn been achter de fietstas bleef haken en ik viel, gelukkig niet ernstig.
Tjip had deze ervaring al opgedaan in Passau en loopt nu met een pleister op zijn elleboog.
De tijd die we over hadden gebruikt om koffie te drinken in Melk aan de Hauptplatz (dat was niet het beroemde historisch centrum)
Iedereen was mooi op tijd bij de bus, alles er weer in en we werden naar het derde hotel Romerhof in Tulln gebracht.
Mooie kamer en lekker eten.
Daar waren we om 10u37 en voordat we op de goede weg onderweg waren was het 10u50
(bij het voorbereiden en uitplotten van de route had ik ontdekt dat we een heel stuk Donau overslaan, maar er blijft genoeg over.)
Eerst weer de Donau over omdat de route over de linker oever ging.
Al vrij vlot belang bij koffie en een wc, dus om 11u30 al aangestoken bij Manueles Radlerstation Elena Wolflener op N48 13.665 E14 53.043 (Nergens terug te vinden)
2 koffie en 1 Apfelstrudel, samen gedeeld.
Contant €8,30 betaald omdat je niet kon pinnen, wat wel vaker het geval was..
De in de omschrijving genoemde Ruine Wörth was daar pal tegenover, maar hebben we niet gezien.
Ook Freyenstein hebben we onopgemerkt voorbijgefietst.
Ook de aanbevolen eetgelegenheid Burg Kebap & Pizza in Ybbs An Der Donau hebben we overgeslagen; het was ons nog te vroeg om te lunchen.
Wel even gestopt op de andere oever.
Foto momentje. Gezicht op Ybbs. |
de fotograaf |
het resultaat. |
Bij Gottsdorf kregen we toch trek, Gasthaus Hannl leek ons niks, wat een verlopen boel.
even verder was Fischwirtshaus Landmotel Die Donaurast en daar lekker gegeten.
Donaurast Persenbeu Persenbeug 29-07-2019 14:19 €-29,50
Rond 15u10 reden we door Marbach An Der Donau en daar was de afslag naar de hoog gelegen Basilika Maria Taferl.
Ik wilde wel naar boven, voornamelijk om mijn nieuwe fiets te testen en ook om die kerk te zien.
Tjip&Alie voelden er niets voor en zouden rustig verder fietsen, Janke wilde wel, maar moest vrij snel opgeven omdat haar accu leeg raakte.
Het nam een kwart van mijn accu maar ik kwam vlot boven, wel in de hoogste bekrachtiging stand.
De weg langs de Donau lag op ongeveer 220 m en deze kerk was op 407 m, dus een klim van haast 200 m.
Je bent natuurkundige of je bent het niet:
Hoogte verschil van rivier over tot Kerk is ongeveer 200 meter, gemiddelde snelheid volgens GPS Track is 15 km/h = 3,33 m/s
Massa fiets + berijder minstens 120 kg, wat een zwaartekracht geeft van 1000 Newton.
Arbeid is kracht maal weg dus 1000N X 200 m hoogteverschil = 200000Nm. = 200 KNm
Afstand over de weg is 3 km, snelheid volgens de GPS track is 15 km/h
Snelheid in afstand gedeeld door tijd, dus tijd is afstand gedeeld door snelheid = 3km :15km/h =
benodigde tijd = 1/5 uur = 12 minuten = 720 seconden.
Arbeid in de accu is volgens opgave ongeveer 500WH.
1 KWH = 3,6 MJ, accu heeft dus een capaciteit van 1,8 MJ = 1800 KJ
1 Watt is 1 Nm/s, en 1 Joule is 1 Nm. Ook 1 Ws = 1 Joule
accu is dus 1800 KNm
geleverde arbeid was 200 KNm
Dit is slechts een negende gedeelte.
Dat hij dus een derde van zijn capaciteit kwijt was geeft niet veel vertrouwen in de accu.
Geleverd vermogen in arbeid gedeeld door tijd, hier 200 000 Nm : 720 s = 280 Nm/s = 280 watt. Geleverd door Motortje en de berijder.
280 W gedurende 720 s geeft 201600 Ws =200 KJ arbeid. Klopt
Gehaald! |
De kerk van binnen. |
Bij Weitenegg weer de Donau over en toen waren we ook bij Melk.
Aankomst bij Melk. |
Tjip had deze ervaring al opgedaan in Passau en loopt nu met een pleister op zijn elleboog.
De tijd die we over hadden gebruikt om koffie te drinken in Melk aan de Hauptplatz (dat was niet het beroemde historisch centrum)
Iedereen was mooi op tijd bij de bus, alles er weer in en we werden naar het derde hotel Romerhof in Tulln gebracht.
Mooie kamer en lekker eten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten