2024 09 24 02 Fietstocht.
Uitgeslapen, ontbijten en pas om 10u55 weg. eerst nog de fietsen uit die kelder weer omhoog, accu er even uit scheelde stukken.
De fietstour was pas 's middags, en die boot leek ons wel wat.
Montana op:''05 Museumsschiff Cap San Diego''.
Pas later ontdekten we dat eb en vloed in Hamburg nog 3 meter hoogteverschil geeft. De boten liggen aan drijvende pieren en die pieren worden met bruggen met de oever verbonden.
Die bruggen hebben nummers, de meest rechtse is Brucke 1. en de laatste, meer stroomafwaarts, is Brucke 10. Nog verder stroomopwaarts is de Überseebrücke en daaraan lag het museumschip 05 Cap San Diego (Museum)
De toegang tot al deze pieren is voetgangers gebied en loopt over een grote boulevard,
Om van de weg op deze boulevard te komen moest je onder poorten door, die poorten hadden de naam van de brug die er ongeveer achter lag.
We hebben de hele 3 keer boulevard afgefietst voordat we ontdekten hoe we bij dat schip konden komen.
Wel ontdekte we in Poortgebouw St Pauli = Brucke 3, deze plaquette.:
11u18 Exodus |
11u18 Hal Brucke 3 |
De plaats van deze plaquette in de St Pauli.
Merkwaardig dat er op google earth niets van te vinden is.
Als je zoekt op: ''plaquette exodus Hamburg.'' vind je het hele verhaal.
Na 3 keer de hele boulevard van brug 1 tot brug 7 afgefietst te hebben vonden we de Überseebrücke. waar we over moesten om de San Diego te vinden..
05 Museumsschiff Cap San Diego
--[We hadden de audio tour en kwamen tijd te kort om alles te bekijken. Het schip is zeer goed onderhouden en het is echt een trip naar het verleden. Zeer goede uitleg over alles op het schip. Je kunt echt overal komen en het is zelfs mogelijk om op het schip te overnachten. Neem voldoende de tijd om het hele schip te ontdekken, dit kost je zeker een uur of 3. Op 31 oktober 1986 kwam ze terug aan in de thuishaven. Het schip werd opgeknapt en de deuren van het museumschip gingen in 1988 voor het eerst open. De Cap San Diego kan nog steeds op eigen kracht varen. Het schip ligt aan de kade in de Elbe in het centrum van de stad. Bijna het gehele schip is voor het publiek toegankelijk en in de ruimen worden tijdelijke exposities gehouden. Als je op zoek bent naar een unieke vakantie-ervaring in Hamburg, Duitsland, dan is een bezoek aan de Cap San Diego zeker een aanrader. Deze historische vrachtvaarder, die nu dienst doet als museum en hotel, biedt een fascinerende kijk op de maritieme geschiedenis van de stad. 12,00 €
Om 11u25 parkeerden we onze fietsen bij de loopbrug.
Ik vond de machine kamers het interessantst.
11u58 Hulpmotor |
Er staan 4 van deze hulpmotoren in dit schip, ze dienen op stroom op te wekken om de elektro motoren te laten draaien bij het laden en ontladen van het schip.
12u04 Schroefas. |
12u06 Drijfstang met krukas 1/9 |
Dit was een drijfstang waarbij de de wand hadden vervangen door een glazen plaat.
We hebben het hele schip bekeken. om 13u24 terug naar de fietsen en op weg naar ons appartement. 13u43 tot 14u15 en door naar 31 Bike Tour Hopfenstrasse 15B waar we keurig om 14u18 waren.
15u43 Speicherstadt |
Deze gebouwen waren pakhuizen waar stukgoed uit de haven werd opgeslagen en verhandeld.
Door de komst van de containers werden ze overbodig, De gebouwen zijn nu in gebruik als restaurant of kantoor en als museum. : 19 Speicherstadtmuseum (Museum) , 20 Spicy's Gewürzmuseum (Museum), 22 Internationales Maritimes Museum Hamburg en 21 Miniatur Wunderland.
Daar vlakbij de Sandtorhafen met zicht op de nieuwe opera = Elbphilharmonie
15u57 Gids met opera. |
Verder naar het:
17u07 Stadhuis |
Pauze om de echte hamburger worst te proeven. = Currywurst.
Mooi stukje door Hamburg en een stop bij de Binnenalster
17u18 Binnenalster1/3 |
2/3 |
3/3 zicht op Vier Jahreszeiten (Hotel) |
Volgende stop was onder het viaduct door, bij de Außenalster zicht op 60 Atlantic (Hotel) bekend van een James Bond film.17u30
Verder Hamburg door tot:
17u53 Stadion en hangende tuinen |
61 Flakbunker Iv Heiligengeistfeld met voetbalstadion St Pauli ernaast.
18u12 waren we terug bij Hamburg City Cycles -= Bicycle city tours.
Meteen maar boodschappen gedaan bij de Aldi er tegenover en 18u44 waren we terug bij ons appartement.
We hebben aan de gids gevraagd hoeveel risico we lopen als we de fietsen 's nachts buiten laten staan, omdat het onderbrengen in de fietsenkelder slecht voldoet.
Hij zei: ''als je alle losse onderdelen eraf haalt en hem goed op slot zet zal er weinig gebeuren''.
Dus de fietsen aan elkaar, accu's eruit, fietstassen leeg en Met het extra slot van Willy vast aan het hek.
Kant en klare maaltijd verorbert en nog wat computeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten