zondag 16 juli 2000

2000 07 16 12 Hoofdstuk 10 Genezingen.

2000 07 16 12 Hoofdstuk 10 Genezingen.


Hoofdstuk 10 Genezingen


Natuurlijk wordt hier genezing op gebed bedoeld.
Volgens de Wikipedia: het proberen mensen te genezen door tussenkomst van een religieus geïnspireerde genezer of predikant, die via het aanroepen van bovennatuurlijke krachten tot het herstel van lichamelijke of psychische aandoeningen tracht te komen.

Het gaat mij om de meer Bijbelse vorm daarvan en vooral op grond van de teksten in Matt 10:7en8, Mark16:17 en Jac5:9, die vooral door gebedsgenezers worden aangehaald en gepraktiseerd.

Eerst een nadere toelichting op de genoemde verzen. 
In de evangeliën spreekt Jezus in Mattheus tot zijn discipelen die hij uitstuurt om het evangelie van het komende koninkrijk bekend te maken.
Dit koninkrijk is uitgesteld omdat de joden Hem gekruisigd hebben in plaats van Hem aan te nemen als hun Messias. 
De genezingen dienden als teken van kracht.
In de tekst in Markus gaat het om het zendingsbevel en dat is ook te verklaren door het toe te passen op de toekomst.
En de tekst in Jacobus kan ook slaan op de genezing van zonden en niet op lichamelijke genezing.

Om nog even op die bovennatuurlijke krachten terug te komen. 
De paranormale beurzen die overal gehouden worden, worden druk bezocht. 
Waarom vragen ze de Heer niet?
Omdat ze die niet (willen) kennen en je moet toch wat, ieder mens weet nu eenmaal dat er meer is tussen hemel en aarde, zoals Shakespeare ook al wist.
Als je leest wat er op die beurzen geleerd wordt, dan is dat toch over een algemene boven natuurlijke kracht die naar believen God, Boeddha, Allah, Jezus enz. genoemd wordt, maar wat allemaal op hetzelfde neer komt. Een ontstellend gebrek aan kennis. Wegblijven.

Maar nu: kan de Heer mensen genezen?
Jazeker!
Gebeurt het ook?
Jazeker!
Is het aan te tonen?
Uiteraard niet. Zie het hoofdstuk over interferentie.

Het lemma over [Christelijke] gebedsgenezing op Wikipedia is het lezen waard.
Het is gekopieerd in appendix H 10 zoals het nu vermeld wordt omdat de inhoud nogal eens wordt aangepast.

Moet je leren dat de Heer kan genezen?
Ja, maar voorzichtig; als je het als zekerheid gaat brengen, maak je de verwachting erger dan de kwaal. 
Wat te zeggen als de genezing uitblijft? 
Als het niet aan de Heer kan liggen, dan ligt het dus aan de bidder en zal die wel iets verkeerd gedaan hebben. 
Dan maak je het lijden groter in plaats van kleiner.
Ik heb veel predikers gehoord die het niet genezen wijten aan een gebrek aan geloof, met beroep op de Bijbeltekst; ''Als u een geloof had als een mosterdzaadje zou u een berg kunnen verplaatsen''
Dus als ons geloof maar groot genoeg is of als we de hemel bestormen met gebedsketens of-muur en een vasten uitroepen, dan kunnen we de Heer dwingen om ons gebed wel te verhoren.

Natuurlijk, het gebed van de gelovige vermag veel, maar de schade die wordt aangericht in mensen die vertrouwen op hun Heer is erg groot.
Het is nu eenmaal zo dat niet alle gebeden worden verhoord. 
Wat is het nut van het verplaatsen van een berg?

Maar er zit nog een kant aan.
Een gedachte experiment:
Stel dat genezing op gebed alle keren wel werkte en iedereen op die manier geneest.
Denk zelf eens na.
Dat kan dus niet. 
We leven nu eenmaal in een gevallen wereld.
En dan hoef je je niet meer te verdiepen in de Bijbel, het geloof gaat over in aanschouwen en zo ver is het nog niet.
Zouden de kerken dan wel vol zitten?
Een genezing is een wonder, maar dat is een geboorte ook, en zelfs het uitlopen van de natuur in het voorjaar, toch zien de mensen daarin niet meer de hand van God. 
Ditzelfde zou gebeuren als je alle keren op gebed zou genezen.
Een wereld zonder ziekte of pijn is toekomstmuziek.
En
Je moet zelf de stap zetten om een gelovige te worden.
De mens heeft een vrije wil, als je het geloof zou kunnen bewijzen, was het geen geloof meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten