2000 07 09 13 Appendix Hoofdstuk 10 genezing
Gekopieerd uit Wikipedia 8 december 2013.
Gebedsgenezing
Gebedsgenezing (ook spirituele genezing) is het pogen mensen te genezen
door tussenkomst van een religieus geïnspireerde genezer of predikant, die via
het aanroepen van bovennatuurlijke krachten tot het herstel van lichamelijke of
psychische aandoeningen tracht te komen. Het omvat een groot scala aan
gebruiken in verschillende culturen, die naast of soms in plaats van de geneeskunde worden toegepast.
Christelijke gebedsgenezing
In het christendom is de beoefening van gebedsgenezing, ook wel
genoemd de dienst der genezing, geen gemeengoed.
In het Nieuwe
Testament staan voorbeelden van Jezus
Christus die zieken en blinden genas, en oproepen aan zijn volgelingen om dit
ook te doen. Zo staat in Matteüs 10, de
verzen 7 en 8: "Gaat en predikt en zegt: Het Koninkrijk der hemelen is
nabijgekomen. Geneest zieken, wekt doden op, reinigt melaatsen, drijft boze
geesten uit". Marcus 16:17
vermeldt, sprekende over de volgelingen van Jezus: "Op zieken zullen zij
de handen leggen en zij zullen genezen worden". Voor zover het betrekking
heeft op zieken die zelf christen zijn, wordt in Jakobus 5:9 een oproep gedaan om de 'oudsten der gemeente'
tot zich te roepen 'opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des
Heren'.
Al langer bestaat de traditie van de christelijke bedevaart.
Met name aanhangers van het rooms-katholicisme trekken naar oorden waaraan heilzame werkingen worden
toegeschreven, vaak omdat er een Mariaverschijning zou hebben plaatsgevonden. Voorbeelden hiervan
zijn Lourdes, Fátima, Kevelaer en Medjugorje. De rooms-katholieke Kerk zelf heeft wel strikte
richtlijnen om de betrouwbaarheid en feitelijkheid van getuigenissen van 'wonderbaarlijke' genezingen vast te stellen, voordat tot officiële
erkenning daarvan wordt overgegaan.
Kritiek binnen en vanuit het christendom
Gebedsgenezing vormt een heet hangijzer binnen het christendom. Er zijn
veel discussies over bijvoorbeeld de vraag of men op basis van Bijbelse
principes lichamelijke genezing mag verwachten en welke conclusies mogen worden
getrokken uit het wel of niet genezen raken van een patiënt.[1][2][3]
Christenen zelf maken een onderscheid tussen christelijk en paranormaal
gebedsgenezen. Christelijke gebedsgenezers vragen of de persoon in kwestie
door Jezus Christus mag
worden genezen. Paranormale gebedsgenezers vragen aan een goddelijke of
universele kracht om de personen te genezen. Vanuit orthodox-christelijk
oogpunt krijgen deze paranormale gebedsgenezers niet de kracht door Jezus, maar
door kwade krachten die niet van God afkomen
(vaak occulte krachten
genoemd).[4] Sommige
christenen bestempelen ook gebedsgenezing door vooral hun charismatisch geïnspireerde
geloofsgenoten als occult of demonisch.[5]
Dick Kruijthoff
De Nederlandse huisarts Dick Kruijthoff pleit voor een protestantse tegenhanger van de Rooms-katholieke kerkelijke medische commissie die bepaalt of een
genezingsverhaal in een kerkelijke bediening als wonder gezien wordt.[6] In 2009 en
2010 verschenen er twee artikeltjes in de Trouw geschreven door chefredacteur religie & filosofie
Emiel Hakkenes[7] over
Kruijthoff, een gelovig christen die in het verleden weleens zijdelings met
gebedsgenezingsbijeenkomsten te maken heeft gehad.[8]
In 2009 stond in Trouw dat Kruijthoff geloofde dat Janneke Vlot, die een
gebedsbijeenkomst bezocht had en een van zijn patiënten was, door God van posttraumatische dystrofie genezen was. Hij zei daarbij wel dat niemand dat kan bewijzen.[8]
Het Algemeen
Dagblad schreef in 2007 dat een
woordvoerder van het Erasmus Medisch Centrum bevestigde
dat er "geen medische verklaring" voor de genezing van Janneke Vlot
was[9] en dat de
artsen van het Erasmus Medisch Centrum het "een medisch wonder"
noemden,[10] en kondigde
een nieuwe genezingsdienst aan waarop de voormalig patiënte zou spreken.[11] De dominee
van de Levend Woord Gemeente in Gorinchem hoopte op meer genezingen tijdens deze dienst.[10] Deze dienst
werd zo druk bezocht dat er zelfs een file door ontstond.[12]
Mei 2007 verklaarde Frank Huygen, hoofd van het Pijnbehandelcentrum Erasmus
Medisch Centrum en behandelend geneesheer van Janneke Vlot, in de
Volkskrant dat bij deze specifieke
ziekte spontane genezingen regelmatig voorkomen.[13]
In 2010 liet de huisarts Dick Kruijthoff in dagblad Trouw optekenen dat hij, na een oproep daartoe,
ervaringsverhalen toegezonden had gekregen en dat uit een aantal ervan bleek dat
gebedsgenezer Jan Zijlstra verwachtingen wekt die niet uitkomen, wat volgens
hem ertoe kan leiden dat mensen beschadigd raken.[6] Ook meldde
Kruijthoff dat hij het genezingsverhaal van een afgescheurde schouderpees van een patiënt van een
andere huisarts die een gebedsgenezingsbijeenkomst had bezocht niet kon
verklaren. De patiënt zelf schreef het gebeurde aan Jezus toe.[6] In een reactie
noemde Joke van Saane, godsdienstpsycholoog aan de Vrije Universiteit in
Amsterdam, de claim dat de genezing van een afgescheurde schouderpees met een
gebedsgenezingsbijeenkomst te maken zou hebben opmerkelijk omdat de meeste
gebedsgenezingsverhalen over vage, onbegrepen klachten gaan.[14]
Paranormale gebedsgenezing
In de 20e eeuw kwamen in de westerse wereld ook diverse bewegingen op gang
die op de een of andere manier buiten de traditionele religies om het
bovennatuurlijke gebruikten teneinde processen van lichamelijke en/of
psychische genezing op gang te brengen of te versterken.[bron?] Praktijken
binnen deze bewegingen worden vaak aangeduid als paranormaal en/of
ondergebracht onder de noemers alternatieve geneeswijze en new age.
Wetenschappelijke bevindingen
Francis
Galton publiceerde al in 1872 statistisch onderzoek naar de eventuele werkzaamheid van gebed.
Hij concludeerde onder andere dat het wekelijkse bidden in de Engelse kerken
voor de gezondheid van de leden van de koninklijke familie niet zorgde voor een
langere levensduur ten opzichte van de gewone bevolking en dat kerken even vaak
getroffen worden door aardbevingen en blikseminslag en even vaak afbranden als
andere, qua grootte vergelijkbare, gebouwen. Ook in 1965 is er onderzoek gedaan
naar eventuele effectiviteit van gebedsgenezing. Er waren geen aantoonbare
verschillen tussen patiënten voor wie gebeden werd en patiënten die dachten dat
er voor ze gebeden werd.[16]
Kritiek op gebedsgenezing hangt vaak samen met de vaststelling dat gebedsgenezers
wanhopige mensen (on)gewild valse hoop geven. De bekende skepticus James
Randi, stelt in zijn boek The
Faith Healers dat gebedsgenezing een kwakzalverspraktijk is, waarin de zogeheten 'genezers' bekende
niet-bovennatuurlijke illusies gebruiken om goedgelovige mensen te bedriegen,
om hun dankbaarheid, vertrouwen, en vooral hun geld te verkrijgen.[17]
In 1999 publiceerde Archives of internal medicine, een medisch tijdschrift, een artikeltje waarin geclaimd
werd dat er bewijs was dat gebedsgenezing werkt [18] Sceptici zijn van mening dat het artikel getuigt van gebrek
aan wetenschappelijk doorzicht.[19] Datzelfde
jaar werd in The Lancet een
uitgebreide studie gepubliceerd naar eventuele effecten van geloof en bidden op
de gezondheid. De conclusie was dat de claim dat religieuze activiteit leidt
tot een betere gezondheid ongefundeerd is.[20]
Dat bidden voor anderen niet werkt, is overvloedig wetenschappelijk
bewezen. Een grote, goed gecontroleerde studie kwam tot de conclusie dat het
zelfs negatief kan uitwerken op ernstig zieken. Deze (statistisch significante)
studie werd uitgevoerd op drie keer 600 hartpatiënten die een coronaire
bypass-operatie ondergingen. Er werd in drie groepen ingedeeld. Zonder dat ze
wisten voor wie, werd er voor groep 1 gebeden, voor groep 2 niet. Er was geen
verschil in het aantal complicaties. Groep 3 wist dat er voor hen gebeden werd.
Deze groep had de meeste complicaties.[21][22]
De Vereniging tegen de Kwakzalverij stelde in 2006: "Nuchtere wetenschappers
hebben (...) tot dusver van gebed nooit echte genezingen kunnen vaststellen".
Volgens een scribent van de organisatie bleken 'zogenaamd wetenschappelijke
bewijzen' tot dan toe te berusten op 'bedrog of op ernstige fouten in de opzet
van het onderzoek'.[23] Sommige
gebedsgenezers beweren ziekten te kunnen genezen zoals kanker.[13] Wanneer dit
gepaard gaat met extreme (geestelijke) afhankelijkheid bij een zieke, tot een
houding van anti-geneeskunde bij de gebedsgenezer (of de neiging om zelf ook
diagnoses te stellen), vrezen geneeskundigen dat de patiënt een mogelijk
adequate behandeling aan zich voorbij laat gaan.
Wikipedia, 8 december 2013, 10 03 10 uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten