2000 08 06 11
Hoofdstuk 9 Naastenliefde.
Hoofdstuk 9
Naastenliefde.
Het wordt in het algemeen als een christelijke eigenschap
gezien om goed te doen aan je medemens.
Als er ergens ter wereld een ramp plaats vindt, zijn we
vooral in de christelijke westerse wereld bereid om geld in te zamelen om die
mensen te helpen.
Is dit verkeerd?
Beslist niet.
Alleen hoef je geen christen te zijn om je medemens te
helpen.
Je laat diegene die je kunt helpen toch niet aan zijn lot
over?
Als je ergens iemand ziet vallen dan ga je toch kijken of
die persoon misschien hulp nodig heeft?
Maar is dit een christenplicht?
De Heere Jezus vertelde er een speciaal verhaal over, dat
bekend staat als '' De barmhartige Samaritaan''.:
Een mens reisde af van Jeruzalem naar Jericho en onderweg
werd hij overvallen door rovers die hem gewond en hulpeloos achterlieten.
Eerst kwam er een Leviet voorbij.
Levieten waren mensen die dienst deden in de tempel, vertaald naar nu zou je kunnen zeggen een koster of een dienstbode van een pastoor.
Levieten waren mensen die dienst deden in de tempel, vertaald naar nu zou je kunnen zeggen een koster of een dienstbode van een pastoor.
Die zag de man liggen, maar hielp hem niet.
Later kwam er een Priester voorbij. Te ''vertalen'' met een
dominee of pastoor, maar die was bang zelf ook overvallen te worden en liet hem
aan zijn lot over.
Toen kwam er een Samaritaan, iemand van een niet geliefde
bevolkingsgroep.
Vergelijk hem met een Marokkaan. (verder niets ten nadele van Marokkanen.)
Vergelijk hem met een Marokkaan. (verder niets ten nadele van Marokkanen.)
Maar die steeg af van zijn rijdier en verzorgde de
gewonde man en zette hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en
stond borg voor zijn verzorging.
Wat was nu de vraag?
''Wie was de naaste van die man die overvallen
was''
En het antwoord was: diegene die hem barmhartigheid
bewezen heeft = die Samaritaan / Marokkaan.
Let wel, er wordt in dit verhaal niet gezegd dat de
naaste van die Samaritaan die gewonde man was, m.a.w. ook wij moeten gewonde
mensen helpen.
Nee, diegene die ons geholpen heeft, die is onze naaste.
Nee, diegene die ons geholpen heeft, die is onze naaste.
En de lering van dit verhaal is dan ook dat wij moeten
liefhebben die ons geholpen heeft, en wie is dat anders dan de Heere Jezus, die
voor ons de dood inging om daarmee de dood te overwinnen zodat wij eeuwig leven
konden krijgen?
Dat is dus wat anders dan de gangbare kerkelijke
opvatting: – '' Wees dus niet alleen lief voor mensen waar je van houd, maar
wees lief tegen iedereen. Zo kunnen mensen ook aan jou zien dat je een kind van
God bent. Denk niet als mensen je nodig hebben: 'Oh die, nou die doet ook nooit
wat voor mij' , of: 'dat klasgenootje pest mij altijd, moet ik hém nu helpen?'
Laat de liefde voorop staan zoals bij de Samaritaan. Dat is vaak heel moeilijk.
Want dan maak je je klein. Maar dat is wel precies wat God van jou en mij
vraagt. Als je zo probeert te leven, heeft God je lief, en zal Hij je de kracht
ervoor geven om te doen zoals de Samaritaan deed. '' {gevonden op
http://holyhome.nl/gel-19.html} –
Mooi gevonden, maar het staat er niet.
In diezelfde site gaat men er van uit dat de gelijkenissen vermeld staan om iets duidelijk te maken. Het was een joodse gewoonte om zaken met een gelijkenis te verduidelijken.
Dit is beslist niet wat er over in de Bijbel staat.
In Matt 13, waar de gelijkenissen vermeld staan, staat meteen de vraag van de discipelen:
Waarom spreekt U in Gelijkenissen? en het antwoord is: Ze mogen ziende niet zien m.a.w. het moet verborgen blijven!
Het is hun niet gegeven om ze te begrijpen. weer een voorbeeld van een verkeerde uitleg van de Bijbel waardoor mensen hun geloof verliezen.
De eerst hit bij Google gaat over deze foute interpretatie.
https://www.gotquestions.org/Nederlands/Jezus-gelijkenissen.html
Mooi gevonden, maar het staat er niet.
In diezelfde site gaat men er van uit dat de gelijkenissen vermeld staan om iets duidelijk te maken. Het was een joodse gewoonte om zaken met een gelijkenis te verduidelijken.
Dit is beslist niet wat er over in de Bijbel staat.
In Matt 13, waar de gelijkenissen vermeld staan, staat meteen de vraag van de discipelen:
Waarom spreekt U in Gelijkenissen? en het antwoord is: Ze mogen ziende niet zien m.a.w. het moet verborgen blijven!
Het is hun niet gegeven om ze te begrijpen. weer een voorbeeld van een verkeerde uitleg van de Bijbel waardoor mensen hun geloof verliezen.
De eerst hit bij Google gaat over deze foute interpretatie.
https://www.gotquestions.org/Nederlands/Jezus-gelijkenissen.html
In Mattheüs 22:37-40 worden de geboden samengevat:
Het eerste gebod is: Je zult de Heere uw God liefhebben
(enz.)
en het tweede, daaraan gelijk: en uw naaste als u zelf.
Je kunt, al redenerende, dan zeggen dat onze naaste God
is, die we moeten liefhebben.
Volgorde;
Eerst Christus, dan onze mede gelovigen en dan de andere
mensen.
Hier is een Bijbels lijstje met teksten van te
produceren, maar dat gaat mij nu te ver.
De ''algemene christelijke deugden'' zijn dan toch
opkomen voor de zwakkeren in de samenleving en het verlenen van gastvrijheid.
Maar toch in eerste instantie onze broeders en zusters.
Om goed te doen aan anderen, hoef je geen christen te
zijn.
Dat kan op humane gronden net zo goed.
Dat kan op humane gronden net zo goed.
Het is niet populair om te zeggen, maar als we onze
welvaart eerlijk zouden delen waren we een stuk armer dan dat we nu zijn.
De overgrote meerderheid van de wereldbevolking heeft het
nu eenmaal slechter dan wij.
Een stuk van onze welvaart schenken aan mensen die er
slechter aan toe zijn dan wij hier is een menselijke plicht, of toch een
christelijke?
Nu Nederland in hoog tempo ontchristelijkt, zie je dat de noodzaak voor ontwikkelingshulp ook minder ingezien wordt.
Nu Nederland in hoog tempo ontchristelijkt, zie je dat de noodzaak voor ontwikkelingshulp ook minder ingezien wordt.
Niet vergeten dat ontwikkelingshulp eerst ook diende om
onze productie te helpen.
We gaven wel een bedrag, maar daar moesten wel Nederlandse producten voor gekocht worden.
Hoe het onderhand is weet ik niet.
We gaven wel een bedrag, maar daar moesten wel Nederlandse producten voor gekocht worden.
Hoe het onderhand is weet ik niet.
Zijn we verplicht om als Christen onze naasten te
onderhouden?
Jazeker, in de brieven van Paulus wordt er meerdere keren
tot opgeroepen, maar dan gaat het altijd om mede-gelovigen.
De term: ''verre naasten'' komt in de Bijbel niet voor.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het fout is.
Maar ons humanisme heeft wel degelijk christelijke
wortels.
In de islam wordt geleerd dat armoe je overkomt omdat Allah dat zo gewild heeft.
Het geven van aalmoezen is wel een plicht van een moslim, maar dit blijft kleinschalig.
In de islam wordt geleerd dat armoe je overkomt omdat Allah dat zo gewild heeft.
Het geven van aalmoezen is wel een plicht van een moslim, maar dit blijft kleinschalig.
Na W.O.2 werd gestreefd om alle armoede uit Nederland te
krijgen en is ons sociale netwerk opgebouwd.
Ook andere Europese landen hebben dit min of meer
geprobeerd.
In de USA is de sociale zekerheid een stuk slechter als
in Europa.
Ik ken geen enkel moslim geregeerd land met een sociale
wetgeving die enigszins lijkt op de onze.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten