zondag 26 maart 2000

2000 03 26 21 Hoofdstuk 18 De verschillende geloven.

2000 03 26 21     Hoofdstuk 18  De verschillende geloven.


Hoofdstuk 18.   De verschillende geloven.

Wat moeten wij doen om behouden te worden?

Ik heb het volgende gevonden op http://www.oldpaths.com :
''Dus, om Gods koninkrijk binnen te gaan, moeten wij de wil van de Vader doen.
Wij moeten doen wat Jezus zegt.
Het eerste dat men moet doen om behouden te worden, is in Christus geloven. “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe” (Johannes 3:16).
“Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods” (Romeinen 3:23).
Alleen door Christus kunnen zondige mensen gered worden: “De behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden” (Handelingen 4:12). “Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen” (Titus 2:11). Christus is “voor allen gestorven” (2 Korintiërs 5:15). Hij heeft Zich gegeven “tot een losprijs voor allen” (1 Timoteüs 2:6). “Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld” (1 Johannes 2:2).
Door het offer van Zijn Zoon heeft God de redding voor iedereen beschikbaar gemaakt.
Of men wel of niet behouden wordt, hangt dan af van hoe men op Gods aanbieding van heil reageert.
Het eerste antwoord op de vraag “Wat moeten wij doen?” is: “Gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft” (Johannes 6:29).
God heeft u zo liefgehad dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft om aan het kruis te sterven om de straf voor uw zonden te ondergaan.
Hij biedt u de redding aan als een gratis geschenk van Zijn genade.
Of u wel of niet behouden wordt, hangt van uw respons af.
U kunt behouden worden indien u in Christus gelooft, Zijn naam belijdt, zich van uw zonden bekeert en zich laat dopen.
Dit is het goede nieuws door Jezus en Zijn apostelen gepredikt. ''    Roy Davison.
   Tot zover deze aanhaling. [Beter goed gejat, dan slecht verzonnen].

Elke kerk die dit leert is goed genoeg om je bij aan te sluiten, de ene kerk laat je wat meer vrij, de andere vertelt je precies wat je wel of niet mag; gewoon 1 zoeken die bij je past.
Pas al ze beginnen met verhalen als: ‘’ Die maagdelijke geboorte van Jezus, daar zal Jozef wel een handje in gehad hebben’’ of beginnen over dat Maria verkracht zou zijn door een Romeinse soldaat en daarom het verhaal van de boodschap die de engel haar gaf, verzonnen heeft, men de opstanding gaat bagatelliseren met: Het zijn oude joodse verhalen, die moet je niet letterlijk nemen, ja dan ben je wel van de weg af. Er zijn goed verkopende boeken over geschreven, maar behouden op grond van geloof (in deze heilsfeiten) ben je dan niet.

Het ergste citaat staat hieronder:
Ook in zijn latere ontwikkeling bleef Buskes theologisch en in zijn prediking orthodox, refererend aan de gereformeerde theoloog Herman Bavinck enerzijds en aan hervormde theologen als K.H. Miskotte anderzijds. Wie in de onderhavige biografie nog eens kennis neemt hoe hij in het krijt trad met de vrijzinnige dr. A.M. de Wilde, toen deze had beweerd: 'Jezus, is gestorven, Christus is opgestaan' en met de eveneens vrijzinnige dr. P. Smits, toen deze het hart van het Evangelie aantastte door van de verzoening door Christus te zeggen 'Geef mijn portie maar aan Fikkie', vraagt zich af hoe zijn toorn zich vandaag zou ontladen in de richting van moderne gereformeerden als H.M. Kuitert (Jezus, nalatenschap van het christendom) en C.J. den Heyer (Verzoening, Bijbelse notities bij een omstreden thema).

Een domme reden die ik gehoord heb om niet bij een kerk of gemeente aangesloten te zijn is: het zijn er zo veel, je weet nooit of je de goede hebt.
Die mensen houden ook niet van voetballen of een andere sport, daar zijn immers ook veel clubs van. Ze trimmen ook niet.
Moet je nu hardlopen, fietsen of kan gewoon lopen ook?

Citaat:
Voor een niet-christen is het soms onbegrijpelijk.
Geen enkele kerk in Nederland, zelfs niet die kerken met hetzelfde stempel, lijkt hetzelfde.
In de ene gereformeerde kerk wordt van vrouwen verlangd dat ze een rok dragen, in de andere geformeerde kerk maakt het niet uit.
In de ene protestantse kerk mogen vrouwen voorgaan, terwijl de andere protestantse kerk enkel mannen toelaat op de kansel.
Je zou er hoofdpijn van krijgen.
De kerk in Nederland is in kleine deeltjes versplinterd en de verschillende gemeenten lezen allemaal op een andere manier de Bijbel.
Ze hebben bovendien allemaal andere gedachten over de controversiële onderwerpen die momenteel spelen.
Voor veel gelovigen zijn die ideeën al lastig om te volgen, maar hoe moet dat zijn voor iemand die nieuwsgierig is naar het christendom en een kerk wil binnenstappen?
Einde citaat.

Gelovigen zijn net mensen; ze zijn verschillend.
Op de zelfde situatie wordt door verschillende mensen verschillend gereageerd.
Leuk voorbeeld:
Een schoenfabrikant stuurt 2 vertegenwoordigers naar Afrika om te onderzoeken of daar een agentschap opgericht kan worden.
De ene meldt: ‘Geen kansen, niemand draagt hier schoenen''.
De andere meldde: ‘Geweldige kansen, niemand draagt hier schoenen''.


Naar aanleiding van het snoeien van de Wijnstok : Ik ben de ware Wijnstok en Mijn Vader is de Landman. Elke rank in Mij die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt , snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage.”  Johannes 15:1-2       In hoeverre ligt het aan de rank dat hij wel of geen vrucht draagt of, exacter, in hoeverre moet een gelovige zijn best doen om vrucht te dragen, of komen die vruchten vanzelf als je verbonden bent met de wijnstok = Christus.
Het grote verschil tussen reformatorisch en evangelisch is dat de laatste leert dat het God is die in ons werkt en de reformatorische gedachte is dat wij moeten werken.
Moeten we de hemel verdienen of hebben we de hemel gekregen en worden we opgeroepen overeenkomstig deze hemelse positie te wandelen?
Zeker is dat God in een gelovige een goed werk begonnen is en dat Hij de verzekering geeft dat niemand ze uit Zijn hand kan roven.
Mensen die geloven in uitverkiezing hebben daar Bijbelse argumenten voor, mensen die de gelovige zelf verantwoordelijk stellen hebben die ook.

Paulus schreef 4 brieven (Rom.,1 en 2 Kor. en Gal.), met als hoofd onderwerp: de rechtvaardiging op grond van geloof en niet op grond van werken.
Dan komen de teksten: Filippenzen 2:12 ‘Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven.’ en Lukas 13:24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; die oppervlakkig gelezen, daarmee is strijd zijn:
''Werkt uws zelfs zaligheid''.
Letterlijk staat er: werk uw eigen behoudenis uit.
God was het goede werk in hen begonnen maar ze moeten het uitwerken in de lijn van Christus. Langs de lijn van de gezindheid van Christus.
Hier komt het er op aan onderscheid te maken tussen onze hemelse positie en de dagelijkse praktijk.
Onze positie is duidelijk, wij zijn behouden op grond van geloof en hebben het eeuwige leven gekregen.
Maar dat is niet het einde, dat is het begin.
Iedereen ontleent zijn levensdoel en status aan het werk dat hij doet.
Zo geeft de Heer ons ook werk te doen, het is het wandelen met Hem.
Als we helemaal niets meer hoefden te doen zouden de brieven van Paulus niet zo vol goede raad en adviezen staan.
Het blijft een evenwicht zoeken tussen het rusten in God (positie) en ’geloof zonder werken is dood’, (dagelijkse wandel)
Als God alleen het willen zou werken en de rest moest ik zelf doen....dan ging het niet. ....Hij geeft niet alleen de kracht maar ook de energie.
God geeft het allebei.
Heiliging is ook gave en opgave tegelijk.
Werk uw eigen behoudenis uit, want het is God die in u werkt beide het willen en het werken.
Als je het alleen wil doen, dan loop je vast.
Dan raak je in de kramp.''
Tot zo ver het citaat uit:http://www.maranathakerk.nu/erediensten/item/1781-2013-03-10-1000.

En dat ''strijden om in te gaan'' Gesproken door de Heere Jezus tot de Joden onder de wet.
Net als die tekst over de ranken die gesnoeid worden door de land man.
Dat hoeft helemaal niet te gaan over de gelovige uit de heidenen zoals wij dat zijn, logischer is het om het verklaren als de verhouding van God met Israël, wat wel degelijk gesnoeid werd.


Wat zijn zo al de verschillen?:

De eerste kerkscheuring was die tussen de Rooms- en Grieks katholieke kerk.
Een beetje versimpeld voorgesteld was dat of dat de Heilige geest nu van God de Vader uit gegaan was of van de Vader en de Zoon.

De ene houdt van uiterlijk vertoon en wil van de kerk een voorportaal van de hemel maken, de andere vindt een gehuurd sober schoollokaaltje mooi genoeg.

De ene kerk heeft meer de nadruk op de vrijheid die de gelovige kan hebben, de andere gaat je precies vertellen wat je mag en moet.

De ene laat je vrij om te geven wat je wilt, de andere stelt min of meer verplicht dat je 10% van je inkomen moet afdragen.

De ene kerk leert dat de kerk alleen bestaat zo lang je in Zijn naam bij elkaar bent, de andere kerk bemoeid zich hevig met je privé leven en stelt eisen aan het huwelijk en vind dat je geen dingen mag verzamelen zoals postzegels omdat je dan aan aardse zaken gehecht bent.

Zolang ze de herrijzenis prediken is er weinig mis. Je moet gewoon een geloof zoeken dat bij je past. De een hecht veel belang aan de vrijheid en is allergisch voor alles wat met wetten en regels te maken heeft, de ander vind het fijn om te horen waar hij aan toe is.
Er zijn zelfs kerken die op zaterdag bijeenkomen omdat de joden dat ook deden.

De tijd dat de verschillende geloven elkaar daarom verketterden hebben we achter ons.
Prof. Dr. Willem Ouweneel schreef al een boekje over de heetste hangijzers in de verschillende kerken: ''Vijf olifanten in een porseleinkast''.
Ik vond het een mooi en leerzaam boek omdat hij betoogde dat je je eerst eens moet gaan verdiepen in het waarom van een bepaalde leer in plaats van hem van te voren en meteen af te wijzen.
Ik noem 1 citaat wat het boek wel mooi typeert: pagina 124: “Luther en Calvijn hadden diepgaande verschillen van opvatting over het avondmaal; en samen hadden ze grondige meningsverschillen met Menno Simons over de doop.
Moeten we nu aannemen dat hoogstens een van de drie in de hemel kan komen of gekomen is?”
En: Waar geen meningsverschil over mag zijn in zijn ogen, is de kern van het christelijk geloof, zoals: waarachtige godheid en mensheid van Christus, verzoenend werk van Christus, lichamelijke opstanding van Christus, Heilige Schrift als openbaring van God.

Sommige landen spannen de kroon als het om kerkelijke breuken gaat.
In Schotland gaat het verhaal dat een landgenoot die op een onbewoond eiland terechtkwam en er na een jaar weer vanaf werd gehaald, twee kerken had gebouwd. “Waarom heb je dat gedaan?”, vroegen zijn redders. “Omdat er ook een kerk moet zijn waar ik níet heenga”, was het antwoord.
Site met recensies:     http://www.Vergadering.nu/boekouweneel-vijf-olifanten.htm.


Als je het nieuwe leven dat je krijgt als gelovige nu eens vergelijkt met het krijgen van een luxe auto.:

De vrije baptisten leren dat je die auto weliswaar gekregen hebt, maar dat je die hoofdzakelijk alleen voor anderen mag gebruiken,
Ook krijg je allerlei regels waaraan je je moet houden.

De Jehova getuigen leren dat er maar 144 000 auto's zijn.
Alle anderen moeten verschrikkelijk hun best doen om misschien tot die uitverkorenen te gaan behoren.

De Katholieken leren dat de priester bepaalt of je genoeg je best hebt gedaan om in die auto te mogen rijden.
Ook moet je zo nu en dan de auto duwen. [vroeger kon je dit afkopen, dat leverde de kerk geld om de St Pieter te bouwen, maar ene Luther had daar bezwaar tegen.]

De PKN leert dat het helemaal niet zeker is of je wel bent uitgekozen om die auto te hebben.
Als je goed je best doet, kun je hem misschien krijgen.

De vergadering van gelovigen leert: rijden met dat ding en geniet er van.
Natuurlijk heb je er wel eens wat mee, maar dat kan allemaal opgelost.
Wel wil je dan zo veel mogelijk over die auto te weten komen, dus je leest veel in de gebruiksaanwijzing.


Ik ga niet beweren dat ik het enige ware geloof heb.
Ik ben wel overtuigd dat mijn geloof het beste is; ik word er behouden door en ermee leven is goed te doen.
Als je niet overtuigd bent dat jouw geloof het beste is, moet je een geloof zoeken dat je beter vind en dat gaan aanhangen.
O, ja, en een kerk, geloof of groepering die het in alles met jouw eens is, vind je niet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten