2013 05 27 03 Ierland, terug door Engeland en slot.
Dinsdag de 27ste mei 2013 was het tijd om het mooie Ierland te verlaten.
Ik had nog het idee gehad om over het beroemde Newgrange te rijden, maar we hebben geen idee hoeveel tijd het neemt om het te bezoeken.
Dinsdag de 27ste mei 2013 was het tijd om het mooie Ierland te verlaten.
Ik had nog het idee gehad om over het beroemde Newgrange te rijden, maar we hebben geen idee hoeveel tijd het neemt om het te bezoeken.
Het ligt er al een paar 1000 jaar en
zal er nog wel zijn als we (hopelijk) weer komen.
Nu namen we de snelweg M4 die ons
binnen 2 uren in Dublin bracht.
De borden voor ''harbour'' klopten met
Karin, we kwamen door een tunnel die ik op de kaart niet had herkend.
Moesten wel tol betalen € 10,- maar liefst, maar toen waren we wel in het haven gebied.
Moesten wel tol betalen € 10,- maar liefst, maar toen waren we wel in het haven gebied.
Maar geen idee welke pier we moesten
hebben; er werden geen bestemmingen of rederijen aangegeven.
Eerst maar wat eten, en dan maar
zoeken, maar de tijd begon te dringen en het was niet de eerste keer
dat we, doordat we gingen eten, we een aansluiting gemist hebben.
Maar zo'n beetje Karin gevolgd en tot
onze verbazing kwamen we bij een incheckpunt waar de naam van de
ferry maatschappij bij stond en toen we gingen inchecken bleek alles
te kloppen.
Motor weer zo'n steile helling op, weer
met sjor banden vast, en ons maar wat vertreden aan dek.
Het waaide hard, maar dat kwam ook
omdat de boot ca. 60 km/h voer, wat inderdaad een keer zo snel is als
de boot van Cherbourg naar Rosslare.
Ontschepen ging vlot, en de parallel
weg van de A55 op.
In een winkeltje nog wat boodschapjes en het was een mooie route.
Minder mooi was dat het steeds harder begon te druppen en later ging het zachtjes regenen en nog later regende het serieus.
Dan is een mooie binnendoor route toch niet handig.
In een winkeltje nog wat boodschapjes en het was een mooie route.
Minder mooi was dat het steeds harder begon te druppen en later ging het zachtjes regenen en nog later regende het serieus.
Dan is een mooie binnendoor route toch niet handig.
Het vervelende is dat je, omdat je geen
snelheid kunt maken, erg veel last hebt van regen op je vizier en nog
meer van condens aan de binnen kant.
Als je dan ook nog moet stoppen voor een verkeerslicht en dan je bril ook nog beslaat, zie je helemaal weinig meer, dus stoppen en proberen de bril weer helder te krijgen,
Karin op: ''kortste route naar Hotel''',maar de kronkel weg waar we op zaten bleek de kortste route.
Als je dan ook nog moet stoppen voor een verkeerslicht en dan je bril ook nog beslaat, zie je helemaal weinig meer, dus stoppen en proberen de bril weer helder te krijgen,
Karin op: ''kortste route naar Hotel''',maar de kronkel weg waar we op zaten bleek de kortste route.
Wel het weggetje langs de A5, over Llyn
Ogwen Ranger Station, overgeslagen.
Janke verbaasde zich over de enige negatieve opmerking die ik maakte: ''zonde van de mooie bochtjes.''
Janke verbaasde zich over de enige negatieve opmerking die ik maakte: ''zonde van de mooie bochtjes.''
Over Capel Curig en Betws-Y-Coed A5
volgen over Corwen en ongeveer 1 km voor Llangollen moesten we links
af in een zeer krappe bocht, waardoor ik ook nog 2 keer moest steken
voor ik hem kon nemen.
Maar toen waren we vlot in het Abbey
Grange Hotel.
Receptie onbemand, vragen in het
restaurant, kregen een sleutel, maar op onze vraag of er een plek was
om onze kletsnatte spullen te kunnen drogen werd ontkennend
beantwoord.
Wel de grootste hotel kamer van de hele
vakantie, met zelfs een hemel bed.
Knaapjes uit de kasten en aan alle
richels hing wat, handschoenen op de kachel en kachel op vol.
Het bezichtigen van de Valle Crucis
Abbey, waar het hotel naar genoemd is, lokte niet erg in de stromende
regen, dus wandelen werd niets.
Bij Hendrik en Janke had ik de oude
2610 (Truus1) wel voorzien van kaartmateriaal versie 9 en ook de, op
die kaart herberekenende, routes maar onderweg liet hij het afweten,
hij kon de kaarten niet vinden.
Omdat hij als 2de gps toch wel handig
is, heb ik de mini laptop mee naar buiten genomen en onder een
handdoek geprobeerd de routes en kaarten te laden. Alles zeiknat en
de volgende dag werkte het evengoed niet.
Ergo: thuis bleek het laptopje ook stuk.
De 2610 werkt wel weer redelijk.
Ergo: thuis bleek het laptopje ook stuk.
De 2610 werkt wel weer redelijk.
In Ierland had ik de platte stekker van
de lader van de Scala rider en de telefoons nog wel in een wand
contact doos kunnen krijgen.
Hendrik vertelde me de truck om, met een sleutel in het aarde gat, de openingen van de 220 open te krijgen, maar hier lukt dat niet, terwijl elke dag opladen eigenlijk wel noodzakelijk is.
Hendrik vertelde me de truck om, met een sleutel in het aarde gat, de openingen van de 220 open te krijgen, maar hier lukt dat niet, terwijl elke dag opladen eigenlijk wel noodzakelijk is.
Ik naar beneden en vragen op de
receptie om een adapter: hadden ze niet., blijkbaar nooit vraag naar.
Later ontdekte ik dat er boven de
wastafel in de badkamer een scheer-stopcontact zat en daar paste de
oplader wel in en hij laadde nog op ook.
De volgende morgen, woensdag, was het
droog en de geplande route 208 km, door het Peak District National
Park,
Het geplande Llangollen Motor Museum
maar overgeslagen; de verwachting was: later op de dag regen, dus eerst op weg.
Het Peak District National Park was
heel bijzonder.
We hadden de A531 tot Buxton, toen de Long Hill naar Whaley Bridge, daar rechts over de A6, in Chapel En le Frith 3 keer rechts = links en nog een stukje door Peak District National Park, nu over de Hayfield Road en later, na Hayfield de A624.
We hadden de A531 tot Buxton, toen de Long Hill naar Whaley Bridge, daar rechts over de A6, in Chapel En le Frith 3 keer rechts = links en nog een stukje door Peak District National Park, nu over de Hayfield Road en later, na Hayfield de A624.
Door Glossop, de B6105 heel mooi langs
een meertje, maar toen moest ik invoegen op de A628 en dat viel niet
mee want 1 grote rij vrachtauto's.
En ik moest rechts af, dus beide kanten voorrang geven.
En ik moest rechts af, dus beide kanten voorrang geven.
Na even wachten, toch een gat, en
schuin omhoog, invoegen en een erg druk stuk weg.
Bij Dodworth de M1 op en na 15 km
afslaan naar Wakefield en dank zij de goede voorbereiding en Karin
vonden we het Campanile Hotel Wakefield/ West Yorksire.
Het systeem met de vouchers werkte weer en het hotel leek sprekend op dat in Campanile Fouquières-Lès-Béthune, het was dezelfde hotel keten, zelfs het restaurant was hetzelfde, het regende maar een beetje, in het hotel gegeten en nu hadden ze wel een adapter, maar die deed het niet omdat de zekering waarschijnlijk stuk was,
Ik heb hem bekeken en de zekering was maar 1 ampère, dus die is snel overbelast. Maar nu kreeg ik de bescherming van de 220 v contacten wel open en kon alles opgeladen, het laptopje deed het niet, dus op de kachel te drogen gezet.
Het systeem met de vouchers werkte weer en het hotel leek sprekend op dat in Campanile Fouquières-Lès-Béthune, het was dezelfde hotel keten, zelfs het restaurant was hetzelfde, het regende maar een beetje, in het hotel gegeten en nu hadden ze wel een adapter, maar die deed het niet omdat de zekering waarschijnlijk stuk was,
Ik heb hem bekeken en de zekering was maar 1 ampère, dus die is snel overbelast. Maar nu kreeg ik de bescherming van de 220 v contacten wel open en kon alles opgeladen, het laptopje deed het niet, dus op de kachel te drogen gezet.
Wel een einde gelopen, maar op het
industrie terrein was helemaal niets te beleven, en na 3 straten met
verlaten loodsen hadden we het wel bekeken.
Donderdag op weg naar de boot. Slechts
197 km, maar als we de boot missen hebben we een probleem.
Het regent niet meer, dat scheelt.
Wakefield door, dat ging mis; op een
rotonde toch te verkeerkerde afrit en vanwege eenrichtingsverkeer,
half Wakefield bekeken, maar toen kwamen we op de A1 richting
Schotland, beetje aanrijden, zoveel snelweg hadden we nog niet gehad.
Bij Dishforth eraf, de A168 naar het
oosten om de weg door het North York Moors National Park te nemen.
Ook mooi.
Het dreigde en druppelde wel wat, maar meestal droog.
Het dreigde en druppelde wel wat, maar meestal droog.
Op een gegeven moment linksaf een
onmogelijk weggetje in, maar dat waren we onderhand wel gewend, mooi
dorpje Rievaulx
met een brug Bridge
over River Rye waarschijnlijk nog door de
Romeinen gebouwd.
Even verder zag je de resten van een
Abbey en even later werd die rechts aangegeven en het was ook tijd
voor een pauze.
Volgens karin waren we meer dan 3 uren
te vroeg bij de ferry, dus de Rievaulx Abbey bekijken. Entree 6 pond
p.p. En dan ook nog 4 pond voor het parkeren; het kaartje moest
achter de voorruit, dus heb ik geen kaartje gekocht.
Wel een bezoekers centrum en naast de
ruïne een museum, wat een goed beeld gaf van de geschiedenis van
deze Abbey, rond 1300 grootste omvang en toen werd er zelfs ijzer
gemaakt in ovens op houtskool.
Beetje omgelopen over de oude stenen en muren die nog half of soms nog helemaal overeind stonden.
Het klooster is gesloopt onder Henry de 8ste, die geld nodig had en een ruzie met de paus gebruikte om alle kloosters, met hun schatten, te confisqueren.
Z'n groot klooster leverde veel
herbruikbaar bouw materiaal.
(In Nederlander konden we dat kunstje ook, na het beleg en
bevrijding van Delft kreeg Delft een universiteit. Ja, in het
leegstaande kloostercomplex waar alle katholieken uit verdreven
waren.)Scherpe bocht de B1257 op, verder het North York Moors National Park door en bij Middlesbrough de A19 op en die bracht ons vlot naar Newcastle Upon Tyne en dankzij de goede voorbereiding vonden we de boot vlot.
Beetje onduidelijkheid over de plaats waar we moesten opstellen, ze zei ”vooraan = In Front) dus ging ik voor de auto's staan, maar andere motoren reden verder en ik er maar achteraan en dat was dichter bij de boot omdat de motoren er als eerst op moesten, die kwamen klem boven op een half deck, en daarna moesten alle auto's erop.
Bij de afvaart kijken en aan bede kanten van de River Tyne nogal wat verlaten en vervallen havenwerken.
Hut was simpel.
Maar genoeg,
Janke wilde wel op het boven bed, viel nog niet mee om erin te komen en eruit was nog lastiger, met een beetje hulp lukte het,
Ik moet er 's nachts vaker uit, dus was blij dat zij bovenin wilde.
De truck om het bier te koelen in een wastafel koud water werkte niet; als je het water liet stromen werd het lauw, dat is totaal ongeschikt om bier te koelen.
Volgend morgen kwam Nederland in zicht
en om 12 uur begon de ontscheping.
Paspoort controle (een andere motorrijder vertelde dat ze vorig jaar allemaal moesten blazen om te kijken of er niet te veel alcohol was achtergebleven van de vorige avond)
Paspoort controle (een andere motorrijder vertelde dat ze vorig jaar allemaal moesten blazen om te kijken of er niet te veel alcohol was achtergebleven van de vorige avond)
Route volgend en een beste file in
zicht, ik kon nog net links afslaan en nam de route over de sluizen,
die ik dankzij Truus kon nemen.
Eenmaal op de A9 vlot door Noord
Holland en op de afsluitdijk tanken en er was een winkeltje bij, dus
daar maar lunchen.
Je kreeg een tegoed boen van 50 ct als
je 70 ct betaalde voor het toilet. Ik vond 4 van die tegoed bonnen,
maar toen ik daar en sauseisenbroodje voor wilde kopen bleken ze niet
geldig.
Ik vind het nog steeds twijfelachtig, maar liet me overbluffen en het alsnog met baar geld die €3,95 betaald. Zelden zo duur geluncht.
Ik vind het nog steeds twijfelachtig, maar liet me overbluffen en het alsnog met baar geld die €3,95 betaald. Zelden zo duur geluncht.
Eenmaal thuis, de meest noodzakelijke
dingen en verkleden en met de auto naar Lemmer voor de trouwdienst
van David Bruin en Marieke, zaterdag het 40 jarig trouwfeest van
Imke en Daan en zondag op condoleance in Dokkum van de moeder van
Ben Buurman, zaten we gelijk weer in het ritme.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten