2020 09 28 02 Maandag 28 september Koblenz
f1h Lindenhof1 tot Schängelbrunnen 19.1 km 1:02:47 354° waar 13
f1hbis Lindenhof1 tot Schängelbrunnen 18.3 km 0:57:36 354° waar 13
f1t Schängelbrunnen tot Lindenhof1 28.6 km 0:52:04 174° waar 28
Tweede dag van deze vakantie en de eerst fiets dag.
Planning: Langs de rechter Rijnoever naar Koblenz en langs de linker terug, met de Pont bij Boppard = Fähre Boppard – Filsen
Prima geslapen, aankleden, naar beneden voor het ontbijt en weer naar boven voor de rest.
Fietsen uit de overdekte stalling en 9u30 op weg.
Eerste 6 km langs de B42, pas vlak bij Oberlahnstein vlak langs de Rijn.
Meteen over de brug over de Lahn moest er een mogelijk zijn om langs de Lahn te fietsen, maar Jankes GPS map wilde daar absoluut niet langs, en wilde door Oberlahnstein
Maar de route bordjes gaven wel dat weggetje rechts maar we zagen het te laat zodat we 1 straat verder toch op dit fietspad langs het laatste stukje van de Lahn kwamen.
Vlak voor de Klosterkirche Sankt Johannes was een picknick plats, ideaal voor onze koffie.
De Rijn is mooi:
Oberlahstein
Het was een Zeppelin:
Langs industrie met gratis bron: Maximilians Brauwiesen. Water smaakte smerig.
Onze geplande route klopt precies met de bewegwijzering richting Koblenz.
Heel mooi weggetje langs het water, vlak voor de Pfaffendorfer Brücke was de bewegwijzering anders dan onze navigatie, maar omdat we goede ervaring hebben met de Duitse bewegwijzering en minder goede ervaringen met onze navigatie dus de wegwijzers gevolgd, wat wel tot gevolg had dat we een erg steil helling op moesten lopen, met die zware Ebike ( ik heb stiekem gefietst hoogste stand- en kwam zo boven, Janke kreeg hulp van een aardig Duitser, (ik liep achter haar)
Eenmaal boven links over de Pfaffendorfer Brücke terwijl we op het eind rechtsaf moesten.
De drukke weg over steken was geen optie en bovendien stond er een verbodsbord voor fietsers.
Maar die Duitsers hebben de boel wel voor elkaar, er was een tunnel onder de weg door, en zo kwamen we weer op de geplande route.
Langs het Kurfürstliches Schloss, en we vonden de Schängelbrunnen vlot.
Deze fontein wordt slecht aangegeven, maar is toch het symbool van de stad.
Nog een slag over de Willi-Hörter-Platz met het standbeeld van Johannes Peter Müller. geen idee wie dat was.
Terug over Jesuitenplatz, door de Jesuitengasse en de Liebfrauenkirche bekeken, langs de Peter-Friedhofen-Kapelle daarna door naar de Florinskirche, die ook van binnen bekeken, het is de eerste kerk die Protestants werd. en toen eerst maar wat te eten gezocht.
Op weg naar Kaiser-Wilhelm-Denkmal vonden we de Kiosk Seven (Kiosk) maar die verkocht niet wat we zochten, maar verwezen ons wel naar een konditorei = Café Bäckerei Hoefer waar we een lekker broodje gekocht en opgegeten hebben.
Verkwikt op weg naar de Moezel, maar het geplande weggetje bleek geen fietsroute maar wandelzone, maar langs de D8 kwamen we er ook. Kaiser-Wilhelm-Denkmal.
Dit is niet de Wilhelm die in Doorn begraven ligt, maar zijn opa Wilhelm I van DuitslandDe plak waar de Moezel in de Rijn stroomt. Deutsches Eck Het blijft een mooi punt.
Ook terug was de geplande weg vlak langs het water ,de D5,voorbehouden aan wandelaars, maar over de D8 ging het ook.
Dit is de route door Koblenz.
Weer over een brug, D8/D5, de route borden richting Boppard gevolgd.
Route was wel afwisselend, goed uitzicht over de Rijn, langs lelijke industrie, goed asfalt, slecht asfalt, gravel met plassen waardoor mijn fiets en schoenen er ontoonbaar uitzagen [merkwaardig, die van Janke niet].
Weer een bronwater bottelarij: Rhenser Mineralbrunnen. Dit water smaakte beter.
We kwamen langs ons dorpje Osterpai dus even vanaf de overkant op de foto:
Voor Boppard waren hele mooie bankjes, tussen de rozen, waar we om 14u20 onze laatste koffie opgemaakt hebben.
De pont lag net aan de overkant maar ja, wat voor haast hebben we eigenlijk.
Fietspad langs de B42 terug naar het Hotel
15u20 Fietsen in de stalling en aan de stroom.
Wat Spideren, rummyfighten en om 6 uur diner.
Ons plaatsje aan het raam aan de voorkant was mooi.
Zicht op de Rijn, waar altijd wat te zien was, Verschillende soorten treinen en boten in alle soorten en maten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten