2009 09 1&2 11
di.&wo. mijn musea
25 SVR FAM. VANDER DONCKT tot 25p Ecomusée Régional Du Centre 54.2 km
Dinsdag 1 en woensdag 2 september 2009.25 SVR FAM. VANDER DONCKT tot 25p Ecomusée Régional Du Centre 54.2 km
De weersverwachting was regen in de namiddag, gevraagd aan 2 mensen die dit beide beweerden, maar bij het ontbijt begon het al te druppen zodat we besloten om de geplande fietstocht; langs de 5 scheepsliften vandaag niet te doen.
Bij het bezoek aan het hellend vlak werd er reclame gemaakt voor een mijn museum en dat bleek vlak bij deze scheepsliften te zijn.
We hebben nog het plan gehad om ze te combineren, maar toen het toch regende en we vakantie dagen over hadden heb ik voorgesteld om ze apart te doen.
Op de laptop had ik behalve dit museum er nog een gevonden, en er vlak bij en waarschijnlijk hadden we daar de hele dag wel genoeg aan.
Op de laptop had ik behalve dit museum er nog een gevonden, en er vlak bij en waarschijnlijk hadden we daar de hele dag wel genoeg aan.
Het museum als wegpunt N50 28.241 E4 08.979 in Karin en die berekende de snelste route, in een dorpje moesten we een plein oversteken, maar daar stond een nieuw eenrichtingsbord dat Karin nog niet kende, volgende weg ingeslagen om te keren, maar ik zag dat we een eindje verder op diezelfde weg uitkwamen, konden we er toch in.
Weggetje was niet breder dan de auto en dwars door de velden, kwamen we weer op de doorgaande weg; we konden er inderdaad langs. Tegemoetkomend verkeer was niet mogelijk.
Weggetje was niet breder dan de auto en dwars door de velden, kwamen we weer op de doorgaande weg; we konden er inderdaad langs. Tegemoetkomend verkeer was niet mogelijk.
Eerst maar het mijn museum dat alleen in Karin stond:
25p Ecomusée Régional Du Centre, N50 28.210 E4 09.075
Het bestond uit de voormalige kantoorgebouwen van de mijn, nu ingericht met spullen uit de mijn, wagentjes, lampen, met hun ontwikkeling, lijst van slachtoffers, oud en nieuw gereedschap en we kregen een Franstalige film te zien over het werken in de mijn.
Na dik een uur waren we wel uitgekeken, en was het ook tijd om de meegebrachte lunch op te eten. Toen naar het andere waar zoveel reclame voor gemaakt werd: Site minier du Bois-du-Luc.
25q Musée de la Mine N50 28.241 E4 08.979
Pech, dicht, ging pas over een dik uur weer open voor een begeleide tour, hoewel in de folder duidelijk stond dat het de hele dag open was, maar we moesten wachten op de tour, wel mochten we het terrein over, oude kapotte machines waarvan ik niet kon achterhalen waar die ooit voor gebruikt werden, wat ik wel herkende was een tender locomotief en een brandweerauto, maar van de locomotief was alle koper af gesloopt; er zat niet 1 appendage meer op en in de brandweerauto groeide de klimop tierig.
25p Ecomusée Régional Du Centre, N50 28.210 E4 09.075
Het bestond uit de voormalige kantoorgebouwen van de mijn, nu ingericht met spullen uit de mijn, wagentjes, lampen, met hun ontwikkeling, lijst van slachtoffers, oud en nieuw gereedschap en we kregen een Franstalige film te zien over het werken in de mijn.
Na dik een uur waren we wel uitgekeken, en was het ook tijd om de meegebrachte lunch op te eten. Toen naar het andere waar zoveel reclame voor gemaakt werd: Site minier du Bois-du-Luc.
25q Musée de la Mine N50 28.241 E4 08.979
Pech, dicht, ging pas over een dik uur weer open voor een begeleide tour, hoewel in de folder duidelijk stond dat het de hele dag open was, maar we moesten wachten op de tour, wel mochten we het terrein over, oude kapotte machines waarvan ik niet kon achterhalen waar die ooit voor gebruikt werden, wat ik wel herkende was een tender locomotief en een brandweerauto, maar van de locomotief was alle koper af gesloopt; er zat niet 1 appendage meer op en in de brandweerauto groeide de klimop tierig.
Half 2 waren we weer bij de kaartverkoop, maar daar was niemand, duurde even
Maar we konden kaartje kopen en kregen een kasje om voor de Nederlandse toelichting.
In elke ruimte zat een zender die dit apparaat de juiste tekst liet spreken, alleen het kantoor van de directeur was in redelijke staat, verder was alles stuk en kapot wat we te zien kregen.
De gids sprak alleen Frans, gelukkig was er een Belgische dame die hier en daar wat vertaalde.
In elke ruimte zat een zender die dit apparaat de juiste tekst liet spreken, alleen het kantoor van de directeur was in redelijke staat, verder was alles stuk en kapot wat we te zien kregen.
De gids sprak alleen Frans, gelukkig was er een Belgische dame die hier en daar wat vertaalde.
Tot slot liet hij ons een van de bijbehorende woningen zien zoals ze toentertijd bewoond werden, 2 kamers, daarachter een washok en keuken die er later bijgebouwd werden.
De tafel werd omgedraaid en gebruikt als bed .
We vonden het beide de prijs niet waard, maar het was een goede besteding van een regen dag, want regenen deed het de hele dag.
De tafel werd omgedraaid en gebruikt als bed .
We vonden het beide de prijs niet waard, maar het was een goede besteding van een regen dag, want regenen deed het de hele dag.
Terug nog een Aldi gevonden, die had zelfs Engelse drop!
Ook nog getankt, de dieselolie is hier goedkoper dan in Nederland.
Ik tanken en Janke zou betalen, het was een zelf tank station.
Ik zag wel een dame zitten, maar volgens Janke moest je eerst je pasje in een sleuf steken zoals we dat hier ook kennen.
Nadat ik getankt had kwam Janke terug lopen met de mededeling dat het niet gelukt was met het pasje, het werd geweigerd.
Ik zag wel een dame zitten, maar volgens Janke moest je eerst je pasje in een sleuf steken zoals we dat hier ook kennen.
Nadat ik getankt had kwam Janke terug lopen met de mededeling dat het niet gelukt was met het pasje, het werd geweigerd.
Hoe nu?
We besloten de naam en het adres te noteren en maar te vertrekken, de kans was groot dat het met het pasje toch gelukt was –hoe had ik anders kunnen tanken?- en anders later contact op te nemen.
[Later een mail adres gevonden en gemaild dat we niet betaald hadden, met de tijd erbij.
Geen reactie gehad.}
Omdat het weer woensdag niet veel beter werd hebben we besloten een rust dag in te lassen, hele dag puzzelen en lezen.
Morgen, donderdag naar de 5 scheepsliften, ik heb van te voren op Google gezien dat we er langs kunnen fietsen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten