2009 09 3&4 12 do.&Vr. Strepy Thjeu, & reisdag.
25 SVR FAM. VANDER DONCKT tot 25s Ascenseur Funiculaire de Strépy-Thieu 47.8 km
Donderdag 3 en vrijdag 4 september.25 SVR FAM. VANDER DONCKT tot 25s Ascenseur Funiculaire de Strépy-Thieu 47.8 km
Het waaide hard, maar het zou droog blijven, dus weer de lange route van Flobecq naar La Rouviere. = 25r Parking N50 28.306 E4 05.622
Wat ik van te voren uitgezocht had, bleek te kloppen, vlak bij de laagste lift, nr. 4 was een mooie plek waar de auto kon staan, en het weggetje naar de grote lift was er ook en goed te fietsen,
Vanaf de brug een mooi zicht op de grote lift die, met zijn hef hoogte van73 meter , de 4 oude liften en een sluisje vervangt.
25t Ascenseur Funiculaire N50 28.696 E4 06.469
De zigzag weg naar boven was voor mij net wel, maar voor Janke net niet te fietsen, maar we konden inderdaad bovenlangs het nieuwe kanaal fietsen.
Daar nog even de grote lift van boven bekeken en toen het pad naast het kanaal gevolgd.
Wel bijzonder dat je dan boven over een complete rotonde heen fietst, naast een breed kanaal dat op grote pilaren staat.
Vanaf de brug een mooi zicht op de grote lift die, met zijn hef hoogte van
25t Ascenseur Funiculaire N50 28.696 E4 06.469
De zigzag weg naar boven was voor mij net wel, maar voor Janke net niet te fietsen, maar we konden inderdaad bovenlangs het nieuwe kanaal fietsen.
Daar nog even de grote lift van boven bekeken en toen het pad naast het kanaal gevolgd.
Wel bijzonder dat je dan boven over een complete rotonde heen fietst, naast een breed kanaal dat op grote pilaren staat.
Na een paar kilometer (5) kwamen we langs een enorme constructie en ik heb het bekeken en later gecontroleerd, maar het is een keer sluis, als er wat aan de hand is kunnen ze daarmee het kanaal afsluiten.
25u Porte de Garde de Blanc Pain N50 30.004 E4 10.299
Ik zou hem persoonlijk vlak bij de scheepslift geplaatst hebben, maar de Belgen zullen hier vast wel hun redenen voor hebben (gehad)
25u Porte de Garde de Blanc Pain N50 30.004 E4 10.299
Waar het oude en het nieuw kanaal zich splitsen, maakten wij dus een bocht en zo kwamen we bij de oude scheepslift nummer 1.
Op Google Earth kun je een foto vinden waarop te zien is dat er bij het uitvaren van een schip iets fout ging.
Dat schip hebben ze er toch uit gekregen maar hij is nog niet klaar, de beide bakken stonden beneden terwijl die oude liften werken als een weegschaal, de bovenste bak wordt iets voller gedaan als de onderste en als ze dan beide los gemaakt worden duwt de zwaarste de andere omhoog.
Mijn gezoek om een pad langs het hele kanaal bleek overbodig, er is een toeristisch treintje en het pad daarvan is uitstekend te fietsen.
We kwamen langs het centrum, mooie oude kerk en ook een supermarkt, nooit weg.
25w Carrefour Express N50 28.949 E4 08.907
25w Carrefour Express N50 28.949 E4 08.907
Langs de route stonden informatie borden, zelfs met Nederlandse tekst, naast –uiteraard Frans en Duits, met oude foto’s van de aanleg.
Je ziet veel overeenkomsten met het Wouda gemaal bij Lemmer.
De hele handel kon werken zonder stroom, puur op het hoogte verschil tussen de kanalen.
Je ziet veel overeenkomsten met het Wouda gemaal bij Lemmer.
De hele handel kon werken zonder stroom, puur op het hoogte verschil tussen de kanalen.
Het kanaal is in gebruik genomen in 1917, dat was dus door de Duitsers, maar daar lees je geen woord over.
25x Canal Du Centre - Ascenseur No 2 N50 28.958 E4 08.546
25y Canal Du Centre - Ascenseur No 3 N50 28.879 E4 08.244
25z Canal Du Centre - Ascenseur N. 4 N50 28.280 E4 05.668
25x Canal Du Centre - Ascenseur No 2 N50 28.958 E4 08.546
25y Canal Du Centre - Ascenseur No 3 N50 28.879 E4 08.244
25z Canal Du Centre - Ascenseur N. 4 N50 28.280 E4 05.668
Omdat de terug weg door de plaats La Rouviere ging en door bos, hadden we geen last van de harde wind, en de route ging bij elke lift 17 meter naar beneden, mooi over de weg van het jaagpadtreintje.
Toen we weer bij lift nummer 4 stonden wilde ik een foto maken waar zowel een oude als de nieuwe lift op stond, daarvoor moest ik meer afstand nemen en er was een sluisje met een hek dat open stond dus ik een paar meter dat terrein op, meteen een boos zwaaiende sluis bediende:
Ik mocht daar niet komen!.
Rare jongens die Belgen.
Ik mocht daar niet komen!.
Rare jongens die Belgen.
Vrijdag verkast van Flobecq naar Houyet
25 SVR FAM. VANDER DONCKT tot De la Lesse 151 km 1:45:29 122° waar 2
Geen opmerkingen:
Een reactie posten