20100626 26en27jun, terug over Noordkaaproute 14
zaterdag 26 en zondag 27 juni 2010 van Mo i Rana naar Oslo.
zaterdag 26 en zondag 27 juni 2010 van Mo i Rana naar Oslo.
Het kan in Mo i Rana mooi weer zijn, maar het kan er ook regenen!
Allemachtig wat een water. We spraken een andere Nederlander die met een 3-maands trektocht bezig was en hij vond Noorwegen tegenvallen; waarschijnlijk ging hij eerder naar huis.
Op mijn mededeling dat dit weer juist bij Noorwegen hoort en dat het de sport is om juist met dit weer dingen te ondernemen reageerde hij niet enthousiast, hij wilde het zonnetje erbij hebben. Ik heb hem aangeraden dan naar Frankrijk te gaan.
Alles nat ingepakt en op weg. De camping had ik gister al betaald. 250 NOK per nacht = 1000 kronen voor 4 nachten = ongeveer 125 euro, inclusief douche (soms met warm water) en inclusief Internet.
Na ongeveer 50 km dus 100 onder de poolcirkel vond Karin eindelijk weer dat het dag was en hadden we weer een helder scherm.
Het rijden hier in minder eentonig dan over een snelweg, bochten, hoogteverschillen, langzaam rijdende Noren, je komt van alles tegen.
Ik dacht dat de Noordkaap route een soort van snelweg was, maar het is beter te vergelijken met een doorsnee B-weg bij ons, fietsers, trekkers, het hoort er allemaal bij.
Ook rijd je vaak door dorpen en kleinere steden, en gelden op grote stukken maximen snelheden, heel veel 70, soms 60 en ook wel 50. Je kunt de 5de versnelling er wel af slopen
Het ging zoals ik wel verwacht had; even stoppen voor een bakje koffie en om te wisselen en snel weer verder. Alles wat er onderweg te zien was werd overgeslagen; we hielden de E6, de Noordkaap-route.
Vlak boven en een heel stuk onder Trondheim reden we op een stuk weg dat we op de heenreis van Geiranger naar Trondheim en van Trondheim naar Rana ook al gereden hadden, maar vanaf de andere kant zag het er anders en weer mooi uit, vooral omdat nu de zon scheen.
Het hoogte stuk is dik boven de 1000 meter , maar je gaat langzaam omhoog en naar beneden. We wisten het doordat Karin het vermelde.
Onderweg op een parkeerterrein eten gekookt en gegeten en ook nog afgewassen en daarna nog 2 uren gereden, met de zon steeds meer van achteren. Prachtig.
Rond half tien toch een parkeertrein voor de nacht gezocht en gevonden, we stonden er alleen, maar hier in Noorwegen is dat geen bezwaar, goede sociale voorzieningen doen veel.
We stonden tussen de E6 en een spoorlijn in. Zondag morgen kwamen er 4 treinen voorbij, dat waren de enigen die we gezien hebben.
Na het ontbijten in de zon weer op weg en op een gegeven moment moesten we afslaan naar een weg zonder nadere aanduiding.
Dit weggetje slingerde nogal. Janke reed en vond het wel te doen. Alles leert.
Het asfalt ging over in gravel, ook wel te doen volgens Janke. Waar een Noorwegen vakantie al niet goed voor is.
De weg werd na een kruising weer asfalt en we volgden een slingerend weggetje langs een meer, maar zagen nergens een bordje ‘’Camping’’ laat staan de camping zelf.
Karin melde: ‘ aankomt bij bestemming’ en laat daar nu toch een camping zijn, even een stukje verder en een grote camping aan het meer, met allemaal vaste plaatsen, bezet door grote caravans, en met een veldje voor doortrekkers zoals wij.
We kregen een stuk plastic met allemaal gaatjes, daar gaat de deur van de wc mee open.
Bij de receptie verkopen ze broodjes en ook afbak brood. Toen we melden dat we geen oven bij ons hadden vertelde de juffrouw dat zij dat wel voor ons konden doen. Ook is er gratis Internet over de hele camping. En dat werkt ook nog.
Het was vanmiddag uitgesproken warm, korte broek en mouwloos overhemd. In Noorwegen een vermelding waart.
We overwegen om de extra vrije dag te gebruiken om heen en weer Oslo te gaan voor dat technische museum, dit is rustiger dan het op doorreis aan te doen als we de boot moeten halen.
Maar morgen wordt dat niets, dan is het maandag en is het museum dicht.
Dat wordt een verplichte rustdag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten