zondag 26 maart 2000

2000 03 26 21 Hoofdstuk 18 De verschillende geloven.

2000 03 26 21     Hoofdstuk 18  De verschillende geloven.


Hoofdstuk 18.   De verschillende geloven.

Wat moeten wij doen om behouden te worden?

Ik heb het volgende gevonden op http://www.oldpaths.com :
''Dus, om Gods koninkrijk binnen te gaan, moeten wij de wil van de Vader doen.
Wij moeten doen wat Jezus zegt.
Het eerste dat men moet doen om behouden te worden, is in Christus geloven. “Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe” (Johannes 3:16).
“Allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods” (Romeinen 3:23).
Alleen door Christus kunnen zondige mensen gered worden: “De behoudenis is in niemand anders, want er is ook onder de hemel geen andere naam aan de mensen gegeven, waardoor wij moeten behouden worden” (Handelingen 4:12). “Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen” (Titus 2:11). Christus is “voor allen gestorven” (2 Korintiërs 5:15). Hij heeft Zich gegeven “tot een losprijs voor allen” (1 Timoteüs 2:6). “Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld” (1 Johannes 2:2).
Door het offer van Zijn Zoon heeft God de redding voor iedereen beschikbaar gemaakt.
Of men wel of niet behouden wordt, hangt dan af van hoe men op Gods aanbieding van heil reageert.
Het eerste antwoord op de vraag “Wat moeten wij doen?” is: “Gelooft in Hem, die Hij gezonden heeft” (Johannes 6:29).
God heeft u zo liefgehad dat Hij Zijn Zoon gezonden heeft om aan het kruis te sterven om de straf voor uw zonden te ondergaan.
Hij biedt u de redding aan als een gratis geschenk van Zijn genade.
Of u wel of niet behouden wordt, hangt van uw respons af.
U kunt behouden worden indien u in Christus gelooft, Zijn naam belijdt, zich van uw zonden bekeert en zich laat dopen.
Dit is het goede nieuws door Jezus en Zijn apostelen gepredikt. ''    Roy Davison.
   Tot zover deze aanhaling. [Beter goed gejat, dan slecht verzonnen].

Elke kerk die dit leert is goed genoeg om je bij aan te sluiten, de ene kerk laat je wat meer vrij, de andere vertelt je precies wat je wel of niet mag; gewoon 1 zoeken die bij je past.
Pas al ze beginnen met verhalen als: ‘’ Die maagdelijke geboorte van Jezus, daar zal Jozef wel een handje in gehad hebben’’ of beginnen over dat Maria verkracht zou zijn door een Romeinse soldaat en daarom het verhaal van de boodschap die de engel haar gaf, verzonnen heeft, men de opstanding gaat bagatelliseren met: Het zijn oude joodse verhalen, die moet je niet letterlijk nemen, ja dan ben je wel van de weg af. Er zijn goed verkopende boeken over geschreven, maar behouden op grond van geloof (in deze heilsfeiten) ben je dan niet.

Het ergste citaat staat hieronder:
Ook in zijn latere ontwikkeling bleef Buskes theologisch en in zijn prediking orthodox, refererend aan de gereformeerde theoloog Herman Bavinck enerzijds en aan hervormde theologen als K.H. Miskotte anderzijds. Wie in de onderhavige biografie nog eens kennis neemt hoe hij in het krijt trad met de vrijzinnige dr. A.M. de Wilde, toen deze had beweerd: 'Jezus, is gestorven, Christus is opgestaan' en met de eveneens vrijzinnige dr. P. Smits, toen deze het hart van het Evangelie aantastte door van de verzoening door Christus te zeggen 'Geef mijn portie maar aan Fikkie', vraagt zich af hoe zijn toorn zich vandaag zou ontladen in de richting van moderne gereformeerden als H.M. Kuitert (Jezus, nalatenschap van het christendom) en C.J. den Heyer (Verzoening, Bijbelse notities bij een omstreden thema).

Een domme reden die ik gehoord heb om niet bij een kerk of gemeente aangesloten te zijn is: het zijn er zo veel, je weet nooit of je de goede hebt.
Die mensen houden ook niet van voetballen of een andere sport, daar zijn immers ook veel clubs van. Ze trimmen ook niet.
Moet je nu hardlopen, fietsen of kan gewoon lopen ook?

Citaat:
Voor een niet-christen is het soms onbegrijpelijk.
Geen enkele kerk in Nederland, zelfs niet die kerken met hetzelfde stempel, lijkt hetzelfde.
In de ene gereformeerde kerk wordt van vrouwen verlangd dat ze een rok dragen, in de andere geformeerde kerk maakt het niet uit.
In de ene protestantse kerk mogen vrouwen voorgaan, terwijl de andere protestantse kerk enkel mannen toelaat op de kansel.
Je zou er hoofdpijn van krijgen.
De kerk in Nederland is in kleine deeltjes versplinterd en de verschillende gemeenten lezen allemaal op een andere manier de Bijbel.
Ze hebben bovendien allemaal andere gedachten over de controversiële onderwerpen die momenteel spelen.
Voor veel gelovigen zijn die ideeën al lastig om te volgen, maar hoe moet dat zijn voor iemand die nieuwsgierig is naar het christendom en een kerk wil binnenstappen?
Einde citaat.

Gelovigen zijn net mensen; ze zijn verschillend.
Op de zelfde situatie wordt door verschillende mensen verschillend gereageerd.
Leuk voorbeeld:
Een schoenfabrikant stuurt 2 vertegenwoordigers naar Afrika om te onderzoeken of daar een agentschap opgericht kan worden.
De ene meldt: ‘Geen kansen, niemand draagt hier schoenen''.
De andere meldde: ‘Geweldige kansen, niemand draagt hier schoenen''.


Naar aanleiding van het snoeien van de Wijnstok : Ik ben de ware Wijnstok en Mijn Vader is de Landman. Elke rank in Mij die geen vrucht draagt, neemt Hij weg, en elke die wel vrucht draagt , snoeit Hij, opdat zij meer vrucht drage.”  Johannes 15:1-2       In hoeverre ligt het aan de rank dat hij wel of geen vrucht draagt of, exacter, in hoeverre moet een gelovige zijn best doen om vrucht te dragen, of komen die vruchten vanzelf als je verbonden bent met de wijnstok = Christus.
Het grote verschil tussen reformatorisch en evangelisch is dat de laatste leert dat het God is die in ons werkt en de reformatorische gedachte is dat wij moeten werken.
Moeten we de hemel verdienen of hebben we de hemel gekregen en worden we opgeroepen overeenkomstig deze hemelse positie te wandelen?
Zeker is dat God in een gelovige een goed werk begonnen is en dat Hij de verzekering geeft dat niemand ze uit Zijn hand kan roven.
Mensen die geloven in uitverkiezing hebben daar Bijbelse argumenten voor, mensen die de gelovige zelf verantwoordelijk stellen hebben die ook.

Paulus schreef 4 brieven (Rom.,1 en 2 Kor. en Gal.), met als hoofd onderwerp: de rechtvaardiging op grond van geloof en niet op grond van werken.
Dan komen de teksten: Filippenzen 2:12 ‘Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven.’ en Lukas 13:24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; die oppervlakkig gelezen, daarmee is strijd zijn:
''Werkt uws zelfs zaligheid''.
Letterlijk staat er: werk uw eigen behoudenis uit.
God was het goede werk in hen begonnen maar ze moeten het uitwerken in de lijn van Christus. Langs de lijn van de gezindheid van Christus.
Hier komt het er op aan onderscheid te maken tussen onze hemelse positie en de dagelijkse praktijk.
Onze positie is duidelijk, wij zijn behouden op grond van geloof en hebben het eeuwige leven gekregen.
Maar dat is niet het einde, dat is het begin.
Iedereen ontleent zijn levensdoel en status aan het werk dat hij doet.
Zo geeft de Heer ons ook werk te doen, het is het wandelen met Hem.
Als we helemaal niets meer hoefden te doen zouden de brieven van Paulus niet zo vol goede raad en adviezen staan.
Het blijft een evenwicht zoeken tussen het rusten in God (positie) en ’geloof zonder werken is dood’, (dagelijkse wandel)
Als God alleen het willen zou werken en de rest moest ik zelf doen....dan ging het niet. ....Hij geeft niet alleen de kracht maar ook de energie.
God geeft het allebei.
Heiliging is ook gave en opgave tegelijk.
Werk uw eigen behoudenis uit, want het is God die in u werkt beide het willen en het werken.
Als je het alleen wil doen, dan loop je vast.
Dan raak je in de kramp.''
Tot zo ver het citaat uit:http://www.maranathakerk.nu/erediensten/item/1781-2013-03-10-1000.

En dat ''strijden om in te gaan'' Gesproken door de Heere Jezus tot de Joden onder de wet.
Net als die tekst over de ranken die gesnoeid worden door de land man.
Dat hoeft helemaal niet te gaan over de gelovige uit de heidenen zoals wij dat zijn, logischer is het om het verklaren als de verhouding van God met Israël, wat wel degelijk gesnoeid werd.


Wat zijn zo al de verschillen?:

De eerste kerkscheuring was die tussen de Rooms- en Grieks katholieke kerk.
Een beetje versimpeld voorgesteld was dat of dat de Heilige geest nu van God de Vader uit gegaan was of van de Vader en de Zoon.

De ene houdt van uiterlijk vertoon en wil van de kerk een voorportaal van de hemel maken, de andere vindt een gehuurd sober schoollokaaltje mooi genoeg.

De ene kerk heeft meer de nadruk op de vrijheid die de gelovige kan hebben, de andere gaat je precies vertellen wat je mag en moet.

De ene laat je vrij om te geven wat je wilt, de andere stelt min of meer verplicht dat je 10% van je inkomen moet afdragen.

De ene kerk leert dat de kerk alleen bestaat zo lang je in Zijn naam bij elkaar bent, de andere kerk bemoeid zich hevig met je privé leven en stelt eisen aan het huwelijk en vind dat je geen dingen mag verzamelen zoals postzegels omdat je dan aan aardse zaken gehecht bent.

Zolang ze de herrijzenis prediken is er weinig mis. Je moet gewoon een geloof zoeken dat bij je past. De een hecht veel belang aan de vrijheid en is allergisch voor alles wat met wetten en regels te maken heeft, de ander vind het fijn om te horen waar hij aan toe is.
Er zijn zelfs kerken die op zaterdag bijeenkomen omdat de joden dat ook deden.

De tijd dat de verschillende geloven elkaar daarom verketterden hebben we achter ons.
Prof. Dr. Willem Ouweneel schreef al een boekje over de heetste hangijzers in de verschillende kerken: ''Vijf olifanten in een porseleinkast''.
Ik vond het een mooi en leerzaam boek omdat hij betoogde dat je je eerst eens moet gaan verdiepen in het waarom van een bepaalde leer in plaats van hem van te voren en meteen af te wijzen.
Ik noem 1 citaat wat het boek wel mooi typeert: pagina 124: “Luther en Calvijn hadden diepgaande verschillen van opvatting over het avondmaal; en samen hadden ze grondige meningsverschillen met Menno Simons over de doop.
Moeten we nu aannemen dat hoogstens een van de drie in de hemel kan komen of gekomen is?”
En: Waar geen meningsverschil over mag zijn in zijn ogen, is de kern van het christelijk geloof, zoals: waarachtige godheid en mensheid van Christus, verzoenend werk van Christus, lichamelijke opstanding van Christus, Heilige Schrift als openbaring van God.

Sommige landen spannen de kroon als het om kerkelijke breuken gaat.
In Schotland gaat het verhaal dat een landgenoot die op een onbewoond eiland terechtkwam en er na een jaar weer vanaf werd gehaald, twee kerken had gebouwd. “Waarom heb je dat gedaan?”, vroegen zijn redders. “Omdat er ook een kerk moet zijn waar ik níet heenga”, was het antwoord.
Site met recensies:     http://www.Vergadering.nu/boekouweneel-vijf-olifanten.htm.


Als je het nieuwe leven dat je krijgt als gelovige nu eens vergelijkt met het krijgen van een luxe auto.:

De vrije baptisten leren dat je die auto weliswaar gekregen hebt, maar dat je die hoofdzakelijk alleen voor anderen mag gebruiken,
Ook krijg je allerlei regels waaraan je je moet houden.

De Jehova getuigen leren dat er maar 144 000 auto's zijn.
Alle anderen moeten verschrikkelijk hun best doen om misschien tot die uitverkorenen te gaan behoren.

De Katholieken leren dat de priester bepaalt of je genoeg je best hebt gedaan om in die auto te mogen rijden.
Ook moet je zo nu en dan de auto duwen. [vroeger kon je dit afkopen, dat leverde de kerk geld om de St Pieter te bouwen, maar ene Luther had daar bezwaar tegen.]

De PKN leert dat het helemaal niet zeker is of je wel bent uitgekozen om die auto te hebben.
Als je goed je best doet, kun je hem misschien krijgen.

De vergadering van gelovigen leert: rijden met dat ding en geniet er van.
Natuurlijk heb je er wel eens wat mee, maar dat kan allemaal opgelost.
Wel wil je dan zo veel mogelijk over die auto te weten komen, dus je leest veel in de gebruiksaanwijzing.


Ik ga niet beweren dat ik het enige ware geloof heb.
Ik ben wel overtuigd dat mijn geloof het beste is; ik word er behouden door en ermee leven is goed te doen.
Als je niet overtuigd bent dat jouw geloof het beste is, moet je een geloof zoeken dat je beter vind en dat gaan aanhangen.
O, ja, en een kerk, geloof of groepering die het in alles met jouw eens is, vind je niet.



zondag 12 maart 2000

2000 03 12 22 Hoofdstuk 19. Homofilie.


Hoofdstuk 19. Homofilie.

Met opzet dit lastige en precaire onderwerp als laatste, ook vanwege de heftige reacties die het kan oproepen.
Eerst maar eens wat bijbelteksten omdat christenen zich daarop vaak beroepen.
De tekst in Leviticus is duidelijk genoeg: H 8, vs 22 
Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.
Maar dit hoofdstuk begint met:  18 vs. 2 
Spreek tot de kinderen Israëls en zeg tot hen: Ik ben de Heere, uw God!
Het hoort dus bij de wet die aan Israël gegeven werd en wij zijn niet onder de wet. 
Einde discussie.

Maar is Romeinen H.1 staat:
22.                       Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden;
23.                       En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.
24.                       Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;
25.                       Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geëerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.
26.                       Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature;
27.                       En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende.
28.                       En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen;
29.                       Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid.

En dan in (1 Timotheus 1:9-10) En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;
De nieuwere vertalingen hebben het over knapenschenders.
Deze lijst van afwijkingen van de gezonde leer heeft niet als doel deze mensen het heil te ontzeggen, wel dat ze wet nodig hebben. In de volgende verzen verteld Paulus dat hij zelf vroeger een godslasteraar was en dat hij genade ontvangen heeft.
Christenen horen deze dingen niet te doen en als je de betere vertaling knapenschenders leest, dan is dat duidelijk.

Het hoofdstuk in Romeinen is een hele opsomming van alles wat mensen verkeerd kunnen doen of verkeerd gedaan hebben. Met als doel om aan te geven dat de mens zalig wordt door geloof, omdat ieder mens schuldig staat voor God. En verder is de hele brief geschreven en bewaard om juist duidelijk te maken dat alle mensen schuldig zijn, en dat je gerechtvaardigd wordt op grond van geloof, door genade en niet door werken of het onderhouden van de (joodse) wet.
Dus de eerste tekst uit Leviticus is niet van toepassing omdat wij als gelovigen niet onder de wet zijn, en die tweede is een vaststelling van de verkeerde geaardheid van de natuurlijker mens, die daarom verlossing nodig heeft.
De verwoording in Romeinen H.1 is ook bedoeld om de tijdgeest aan te geven. Hoewel ca. 1900 jaar geleden opgeschreven, spreekt het ook van de huidige tijd waarin het zeer wordt aangemoedigd om vooral voor je geaardheid uit te komen [Uit de kast komen].
Je krijgt de indruk dat, als je als artiest een beetje wilt meetellen, je toch homo moet zijn.
Met een bootje door de grachten van Amsterdam; homo is iets om trots op te zijn, dat is de strekking.
Maar als je de ijver ziet waarmee gemeenten en weg beheerders homo-ontmoetingsplekken proberen te verwijderen, dan geeft dat de indruk dat het niet allemaal zo onschuldig is als dat het COC ons doet voorkomen.
Maar toch:
Ik stel dat iemand die liever vrijt met iemand van hetzelfde geslacht al veel moet missen. Daar is hij zelf het eerste slachtoffer van. Het is zeker niet nodig dat dit nog verergerd wordt door raadgevingen of, nog erger, veroordelingen van mede gelovigen.
Ik wil zeker niet ontkennen dat er mensen zijn met deze geaardheid. Als diegenen er last van hebben, mogen ze God vragen om verandering, maar als die uitblijft, vertrouw dan op de genade waar ieder mens het van moet hebben.

En dan de vruchten van de geest = wat kenmerkt mensen die zich christenen noemen, of beter wat hoort deze mensen te kenmerken. Het lijstje staat in Galaten 5:22-23: Maar de vrucht van de Geest is: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Daartegen richt de wet zich niet.
Die vruchten van de geest. Let vooral op dat er niet staat: '''de gave om te bepalen waaraan een mede gelovige zich schuldig maakt''.
Nee, de eerst vrucht is liefde, dat geldt ook voor mede gelovigen met een andere geaardheid.
En al die veroordelingen of goedbedoelde raad heeft op de homoseksuele persoon alleen maar het effect dat hij wanhopig wordt.
Het aantal mensen dat om die reden er zelf een eind aan maakt is veel te groot.
Welk oordeel gaf Jezus over de overspelige vrouw? 
Niks geen doodstraf die er volgens de wet op stond, wel de raad om niet meer te zondigen.

(Leviticus 18:22-23) Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te doen te hebben; het is een gruwelijke vermenging.
In dit verband de tekst: Doet wie niet deugd uit uw midden weg,
Verduidelijkt in: "Nu echter schrijf ik u, dat gij niet moet omgaan met iemand, die, al heet hij een broeder, een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter is; met zo iemand moet gij zelfs niet samen eten" 1 Korinthiërs 5:11.
en: "Maar wij bevelen u, broeders, in de naam van de Heere Jezus Christus, dat gij u onttrekt aan elke broeder, die zich ongeregeld gedraagt, in strijd met de overlevering, die gij van ons ontvangen hebt. Gij weet immers zelf, hoe ons voorbeeld behoort gevolgd te worden, daar wij bij u niet van de regel afgeweken zijn" 2 Thessalonicenzen 3:6-7.
Let goed op dat homofilie daar niet bij staat, en de heilloze dingen die er wel staan zijn duidelijk tekenen van wangedrag, die door de persoon zelf, tegen beter in, gedaan worden.
En die overlevering heeft meer te maken met het grote onderwerp van alle brieven van Paulus, nl rechtvaardiging op grond van geloof en niet op grond van werken.
Ook dat deze strijd met de overlevering waarschijnlijk te maken heeft met het oproepen om toch vooral door werken de hemel te verdienen.
en daar tegenover: Oordeelt niet!

Teksten:
Mattheüs 7:1-3 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt; 2 want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden. 3 Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?
Romeinen 2:1 Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oordeelt. Want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelf; want gij, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen. 14:1 Aanvaardt de zwakke in het geloof, maar niet om overwegingen te beoordelen. 14:10a Gij echter, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat minacht gij uw broeder? 12 Zo zal dan een ieder onzer voor zichzelf rekenschap geven aan God. 13 Laten wij dan niet langer elkander oordelen, maar komt liever tot dit oordeel: uw broeder geen aanstoot of ergernis te geven.
1 Korinthe 4:1 Zo moet men ons beschouwen: als dienaren van Christus, aan wie het beheer van de geheimenissen Gods is toevertrouwd. 2 Voor zulke beheerders is dit tenslotte het vereiste: betrouwbaar te blijken. 3 Nu raakt het mij zeer weinig, of ik al door u of door enig menselijk gericht beoordeeld word. Ja, ook mijzelf beoordeel ik niet. 4 Want ik ben mij van niets bewust, maar daardoor ben ik niet gerechtvaardigd; Hij, die mij beoordeelt is de Here.
Jacobus 4:11 Spreekt geen kwaad van elkander, broeders. Wie van zijn broeder kwaad spreekt of hem oordeelt, spreekt kwaad van de wet en oordeelt haar; en indien gij de wet oordeelt, zijt gij geen dader, doch een rechter der wet. 12 Een is wetgever en rechter, Hij, die de macht heeft om te behouden en te verderven. Maar wie zijt gij, dat gij uw naaste oordeelt?

Commentaar:
Matth.:  Conclusie: Oordeel niet!
Rom.: Elk mens is van nature een zondaar, het is dus fout om een ander van zonde te beschuldigen, want je bent zelf ook een zondaar. Ook: als je een ander oordeelt plaats je jezelf boven hem. En: iedere gelovige is zelf verantwoording schuldig aan God, jij ben niet verantwoordelijk voor iemand anders. Wel je broeder geen aanstoot geven: als je dus een broeder hebt die zich stoort aan jouw homoseksueel zijn, loop er dan niet mee te koop.
Kor.: Weer: we worden beoordeeld door de Heere, [niet door mede broeders]
   Jac: zelfde verhaal: het oordeel is niet aan ons.


Samenvatting:
Als je weet dat een broeder homoseksueel is, oordeel hem niet.
In Rom 14 vs 12 staat: 
Zo zal dan nu ieder van ons voor zichzelf rekenschap geven aan God.
en in vs 4: Of hij staat of valt, gaat alleen zijn eigen heer aan. 

Behandel hem als een broeder. Het zijn, vaker dan normaal, heel aardige mensen.
Als je zelf homoseksueel bent omdat het in de mode is, dan zou ik toch proberen van het andere geslacht te gaan houden, maar als je zo geboren bent en er geen kruid tegen gewassen is: loop er niet mee te koop, blijf lekker in de kast zitten,  maar leef gewoon je leven en vertrouw op de genade die je gegeven is, net als ieder ander mens dat moet.


In het hele hoofdstuk geldt dat je voor broeder ook zuster mag lezen, een pot is ook homoseksueel.