vrijdag 19 november 2021

2021 11 19 05 Vrijdag terug

Geschat hoeveel tijd we op de heenreis van HBF Naar villawöl nodig hebben gehad. Dus daarop onze vertrek tijd aangepast. Half uur speling leek ons genoeg, maar toen we eindelijk in de juiste trein zaten was daar nog maar 10 minuten van over.  Vertrek 9u53.

Andere route als heen, nu overstappen  in Hannover en dan de trein naar Amersfoort.

Trein reizen is comfortabel. Eerst koffie:   Cappuccino en Cafe Creme samen 6€40 volgens de bon, DB FERNVERKEHR AG FRANKFURT DEU  Pasvolgnr: 023 19-11-2021 11:10   Betaalautomaat -6,40

Warme lunch in de restauratie. We mochten vanwege corona niet samen bij anderen aan tafel, zodat we apart kwamen te zitten. Maar een aardig Duitser zag dat en ruilde van plaats zodat we een tafeltje voor ons alleen hadden.

Het was dan wel niet zo luxe als de Speise wagen van de Oriënt-Express, maar het kon er mee door.

19 nov. Munchner Verkehrgesel. DEU 6,80

DB Fernverkehr AG Frankfurt DEU 15,80

Trein had vertraging, dus die aansluiting misten we.

Dan maar de trein naar Leer, Volgens verouderde informatie ging er vandaar een trein naar Groningen. Maar die Friesenbrucke ligt en al jaren uit, dus rijdt er een bus.

Die bus moesten we royaal kunnen halen, dus in Leer de trein uit en op zoek naar de bushalte.

Op de aangeven tijd: geen bus. Er stonden veel meer mensen te wachten op diezelfde bus, dus blijven wachten.

Na een kwartier kwam er een overvolle bus aan rijden. Alle passagiers haastten zich om hun trein nog te halen.

Toen het stof was neergedaald onze koffers onderin, Willy al vast een plaatsje zoeken en toen alles veilig binnen stond, ik ook naar boven.

Door Leer uiteraard een wegomlegging, vanwege een tegenligger  stukje achteruit. Eenmaal op de Autobahn ging het vlot en kwamen we zonder 1 keer stoppen aan op het hoofdstation ni Groningen.

Als je nog gratis van Leer naar Groningen wilt; Er was geen enkele controle.

Beetje jammer dat het tijd was om onze avond boterham op te eten. Maar die zat in de koffer onderin de bus.

Internet bundel bleek helemaal op, dus we konden niets ontdekken van de bus van Groningen naar  Drachten

Willy had met haar Man Klaas gebeld en die wilde haar wel uit Drachten halen.

Dus ik bellen naar Janke of die ons uit Groningen kon halen,.

Ze was bepaald niet enthousiast om op avond in een onbekende stad het station te zoeken, maar deed het wel

Toen wij aan kwamen, was zij er ook, alleen helemaal op de andere kant, dus het was even zoeken,. Maar we vonden elkaar.

Ik heb terug gereden, gelukkig had ze de ZUMO mee zodat ik kon zien waar ik langs moest, anders hadden we daar nu nog rondgereden.

Rond 9 uur thuis, Nog wat nagepraat en voor herhaling vatbaar.

Week later: aan de dood ontsnapt: een bom uit WO2 ontploft bij station Donnersbergerbrücke. Daar kwamen we elke dag 2 keer langs.

Als toegift een Foto van mijn zus Willy:

En een recentere foto van mij in Villawohl.

donderdag 18 november 2021

2021 11 18 04 Donderdag.

Vandaag elk een kant uit.

Ik wilde naar het autohuis Motorworld München  en het BMW  museum, Willy naar het kasteel.Slot Nymphenburg.

Plan al omgegooid. Er was een waarschuwing op de site van het OV dat er een bom onschadelijk gemaakt moest worden en dat daarom een gebied was afsloten en dat was nu juist het gebied waar ik doorheen moest om bij het autohuis te komen.

Dus eerst naar het BMW museum, Andere bus als die naar Pasing en die bracht mij rechtstreeks naar het Olympiazentrum.

MUNCHNER VERKEHRSGESEL MUNCHEN  Pasvolgnr: 023 18-11-2021 09:12  Betaalautomaat -7,90  voor een single dagkaart.    18 nov. Munchner Verkehrgesel. DEU 7,90

Straat oversteken,

De beroemde BMW torens.

Het museum stond keurig aangegeven, behalve het laatste stuk, Ze gaan er vanuit dat je dan het gebouw wel herkend, Voor de derde keer in mijn leven moeten wachten tot het openging.   Entree was € 10, gevraagd naar senioren korting en kaartje gekregen voor 7 €.

De rij voor de ingang om 10 uur..

BMW MUSEUM MUENCHEN DEU  Pasvolgnr: 023 18-11-2021 10:07    Betaalautomaat -7,00

Goed museum. Het ging over BMW en binnen stonden allemaal BMW motoren en auto's

De ontwikkeling van de eerste auto's tot nu toe, de hele collectie motorfietsen, stukje over de Styling en een aparte ruimte over het gebruik van dwangarbeiders gedurende WO2

Na een paar uur had ik het wel bekeken, De bushalte Olympiazentrum weer opgezocht en naar station Freimann, en vandaar naar het autohuis.

Mooi stukje lopen, groot gebouw met allemaal deuren die op slot zaten maar waar wel auto’s stonden.

Nergens een ingang, alleen verwijzingen naar het parkeerterrein, maar daar hoefde ik niet heen want ik was lopend.

Toch maar vragen aan een paar werklui, en ik moest om het gebouw heen lopen, inderdaad, naar die parkeerterreinen, en daar was de hoofdingang.

Toegang gratis.

Meteen naast de ingang een lunch ding, koffie met een broodje, duurde wel even, maar smaakt goed. ESPRESSO BAR POL MUENCHEN DEU  Pasvolgnr: 023 18-11-2021 12:48   Betaalautomaat -10,50

Toen ik het gebouw in liep stonden er meteen rechts 3 Bugattys

Verder viel het tegen. Het was meer een serie overdekte garages waar ze dure auto's verkochten.

Ik kon een replica kopen van € 50 000 van de eerste Mercedes, die met dat horizontale vliegwiel achter. Maar wat moet ik daar mee?

Er stonden wel meer oldtimers te koop, en ook wel Auto's van die dure merken. [geen Volkswagens]

Met de lift naar de afdeling stoom. Hele verdieping helemaal leeg.

Hele straat met afgedekte auto's

Gratis WC. Terug gelopen naar station Freimann

S-bahn terug.

Telefoon van Willy die moest via Maria Plats terug en daar kwam ik langs. Dus daar eruit en om Willy zoeken, je kunt beter een spelt in een hooiberg zoeken Weer bellen, en afgesproken om elkaar te zien bij het Speelgoed museum, dat wisten we beide te vinden. Op de gok een trap naar boven, en ik stond vlak bij het Neues Rathaus. En even verder was het speelgoed museum waar Willy stond.

Eerst maar koffie, in een supermarkt, controle op QR kode en ausweis zoals in elk restaurant. Leuk bordje in de hal::

Galeria Rest.Munchen 7,89

Willy had minder geluk. Ze was lopend naar dat slot, navigerend op de telefoon, met handschoenen aan en zo zijn haar pasjes uit de telefoon gevallen, met onder meer haar rijbewijs.

Ze heeft na lang zoeken en omlopen het slot wel bereikt, maar mocht er niet in omdat ze zich niet voldoende kon legitimeren. Ze is terug gelopen naar Villawöl en daar veel tijd besteed aan het als vermist opgeven van haar rijbewijs. Toen toch maar even naar het centrum.

Daar was nog een kerk tegenover die we nog niet gezien hadden, daar in, was niet diegene die Willy bedoelde, dus de volgende. Sint-Pieterskerk / Peterskirche.

Ook mooi.

Het was nog maar 4 uur, en er moest ook nog een Joods museum zijn, gezocht op de telefoon en gevonden, stukje lopen, Maar we kwamen voor een groot restaurant, met daarnaast een groot gebouw, wat het volgens ons moest zijn, maar het zat stevig op slot, Toch maar eens vragen in dat restaurant en daar bleek het museum onder te zitten.

Kaartje gekocht, lift naar beneden, gratis garderobe, Informatieve en interactieve tentoonstelling over de Joodse geschiedenis van de joden in Duitsland en München.

MUENCHEN TICKET GMBH MUENCHEN    Pasvolgnr: 023 18-11-2021 16:23 Betaalautomaat -6,00

Zelfs 2 etages. Op elke etage een bewaker,. We waren de enige bezoekers.

Via Marienplatz en HBF naar Pasing, weer langs de  supermarkt  en naar huis. Nog met Willy spelletje gedaan. Mooi genoeg geweest.

Penny Obermenzing DEU 12,81

woensdag 17 november 2021

2021 11 17 03 Woensdag

Gister bij de supermarkt ontbijt spullen gehaald. Van dat degelijke Duitse brood, je heb er geen roggebrood voor nodig.

Geen lunch pakket, omdat we waarschijnlijk halverwege wel even willen pauzeren.

Even gekeken hoe laat de bus ging zodat we niet lang hoefden te wachten en na 2 keer overstappen stonden we bij de Isartor; dat was de dichtstbijzijnde halte.

17 nov. Munchner Verkehrgesel. Munchen DEU 6,80 voor 2 keer enkele reis

Vandaar lopen over de brug over de Isar, maar aan de verkeerde kant, zo kwamen we niet bij het Museum. Dus terug en voor de brug op de linker oever oversteken en dan bij de Isar langs richting museum.

We kwamen een lange rij mensen, Maar die stonden te wachten voor een QR test centrum. Even vragen, maar het museum was een eindje verder.

Niet naar ticket verkoop, want we hadden al een ticket. Die lag weliswaar nog thuis in Drachten, maar ik heb hem ook op mijn telefoon.

Maar we mochten er niet in. Toch eerst naar die ticket verkoop om de QR code te laten zien en ook de ausweis. Ze namen gelukkig genoegen met mijn kopie paspoort op de telefoon, want mijn paspoort lag veilig in villa Wohl.

We kregen een stempel op onze rechterhand ,met een blauwe 2G.    [niet gevraagd of het ook op het voorhoofd kon]

Terug naar de ingang en dit stempel laten zien en toen ook de toegangskaarten op de telefoon en toen konden we naar binnen.

Kaartjes waren 3€ pp voor rentner.(=gepensioneerden)

Eerst de afdeling mijnbouw, met alle machines. [In Engeland zijn ze smeuïger, die boorhamer werd daar widdowmaker genoemd omdat die zoveel stof maakte dat de mannen overleden aan stoflongen]

Hele hal met maquettes van machines om erts te verwerken, werking van een hoogoven, en Bessemer peer. Om staal te maken.

Afdeling muziek instrumenten viel wat tegen, geen oude instrumenten, wel veel machines om muziek te maken, maar ons museum in Utrecht is veel uitgebreider.

Afdeling speelgoed was heel mooi en vaak een feest van herkenning.

Voor de lunch moesten we het gebouw uit en naast de uitgang was het restaurant, Matig.

Deutsches Museum shop 16,70

De afdeling luchtvaart was wel interessant, ze hadden een toestel dat nog door de gebroeders Wright gebouw was, en het vliegtuig waarmee een prijs is gewonnen voor het op spierkracht over steken van het kanaal, de Gossamer Albatross

In de Garderobe de 2 theorieën, Boven de Schepping, onder een plaatje van de Grand Canion, waar de evolutie theorie op gebaseerd is.

Zo rond 4 uur waren we moe, we hadden genoeg gezien voor vandaag, hoewel we lang niet alles gezien hebben, Bijvoorbeeld de demonstratie van hoogspanning, maar dat kun je op You Tube ook vinden.

Terug gelopen naar station Isartor met de S-Bahn terug naar Pasing,

De IsarTor.

DB Automaten Munchen Deu 6,80 voor 2 OV kaartjes

We ontdekten dat haast alle treinen van Pasing naar HBH gingen.

Wachten op de bus, langs de supermarkt. Penny Obermenzing DEU 6,95

Journaal gekeken op de telefoon.

Nog geëxperimenteerd om de mini laptop te laten internetten via de telefoon, maar niet voor elkaar kunnen krijgen. Hotspot had het over een bleutooth verbinding, maar volgens mij heeft de mini laptop CHUWI geen bleutooth.

dinsdag 16 november 2021

2021 11 16 02 Dinsdag.

2021 11 16 02  Dinsdag.

Volgens de planning zouden we vandaag München verkennen.

Zoekwerk had geen rondleiding opgeleverd, ze waren er wel,, maar alleen in het hoofdseizoen.

Ik had nog wel een Big Hat toer gevonden, maar daar stond eerst geen prijs bij, pas al je je opgaf kreeg je een prijs en die was tegen de 100€, weliswaar 50€ korting, maar voor 2 personen toch nog te duur.

Wel een route gevonden, die in de Montana en dat werkte ook nog.

Van onze Villawöl met de juiste bus naar Pasing, S-bahn naar Maria platz.

16 nov. DB automaten Munchen DEU 11,30 voor 2 keer enkele reis, ( Althans dat was de bedoeling, maar gezien de prijs hebben we verkeerde kaartjas gekocht)

Daar waren wel 5 uitgangen en een compleet ondergronds winkelcentrum.

Eenmaal bovengronds herkende ik de torens van de Maria kerk. Ze leken veel op die van de Joodse synagoge in Groningen.

Kerk  Interieur naar oosten en westen.     De  Frauenkirche was erg mooi, nog een rondleiding gehad; dan kom je op plaatsen waar je normaal niet komt.

Dit was in de kelder= Cripte.

Eerst maar koffie met Lunch bij Reschart.  Munchener Weisswurst voor mij en Willy een flammkuchen.  Samen 29€60, pinnen kon niet dus door mij contant betaald, naar de wc kostten nog 2 € extra.

Toen op de Montana langs de bezienswaardigheden Een hele mooie barokke kerk, dat was de De Asamkerk, officieel de Sint-Johannes Nepomukkerk, en een meesterwerk van de rococostijl,

Het is dezelfde Nepomuk die op de tandeborstelbrug in Decin en de Karelsbrug in Praag staat.

Ook de Viktualienmarkt en oude raadhuis=Old Town Hall=Altes Rathaus met Spielzeugmuseum

Beeld op de Viktualienmarkt, met verse bloemen.

Dat speeltuig museum bekeken, leuk opgesteld en leuke collectie van de Familie Steiger.

Entree moest contant, 2 keer 6€.

Wel langs de Petrus kerk gelopen, en langs het Raadhuis = het Neue Rathaus maar niet op de tijden dat het beroemde poppenspel te zien was. Als je deze voorstelling wil zien; op You Tube staat een mooi filmpje.

Verder best wel een mooie wandeling, met een gids waren we meer te weten gekomen. Ze hebben ook net zo'n poort als in Berlijn en ook in Brussel staat, met zo'n zegekar er boven op.

Deze staat in de Ludwigstraße

En net zo'n hal als in Florence, met beeldengroepen.

Rond 4 uur vonden we het welletjes en we liepen langs een S-bahn station, wat zoeken op de kaart van Google maps en de OV site van München (informatie kwam uiteraard niet overeen), dus op goed geluk naar het HBF en door naar Pasing.

Wachten op de bus, 1 halte eerder eruit, want daar was een supersmarkt.

Penny Obermenzing DEU 18,78

Die hadden bier en kant en klare maaltijden. Wat wil je nog meer?

Weer in donker de eerst trap op, dan pas een licht schakelaar, sleutel uit de kluis en verder rustig aan gedaan.

We konden nergens de Wifi code vinden, dus had ik een bundel van 1 GB gekocht.

Geprobeerd een account aan te maken om op Facebook te komen op mijn telefoon. Elke poging bleek 49 MB te kosten, zodat ik mij genoodzaakt zag een tweede bundel van 1 GB aan te schaffen.

maandag 15 november 2021

2021 11 15 01 1 maandag heenreis

Willy werd door haar man naar Heerenveen gebracht, Ik wilde oorspronkelijk met de bus, maar Klaas stelde voor om met Janke te gaan koffie drinken en zo werd ik door Janke naar Heerenveen gebracht.

Parkeren tegen betaling (dan is er tenminste plaats) achter het station.

Uit pure angst om niet te laat te komen dus een trein eerder kunnen nemen.

Overstappen in Arnhem en Düsseldorf. Het kwam mooi uit dat we vroeg waren, want het was even zoeken en als we de geplande trein hadden gehad, hadden we hem waarschijnlijk gemist.

Geen plaats gereserveerd (kostte €10 extra) maar plaats genoeg.

Zelf gesmeerde lunch opgegeten, wel 2 keer koffie gehaald.

15 nov. DB Fernverkehr AG Frankfurt DEU 7,00

DB Fernverkehr AG Frankfurt DEU 7,00

Comfortabele reis en rond 18 uur stonden we op het hoofdstation, oftewel HauptBahnHof.

Thuis al gekeken en er moest een McDonald's zijn voor ons diner.

Telefoon op GoogleMaps, die vond die Mac Donalds, maar binnen ziet hij natuurlijk geen satellieten, dus hij gaf alleen een richting pijl en een afstand, dus die kant maar op, station uit, maar de afstand werd niet kleiner en nergens iets wat op een Mac Donalds leek.

Ook de straat had geen winkels en geen restaurants. Keer vragen, eind door gelopen en toen kwamen we bij een centrum, en daar op goed geluk een restaurant in.

Plaats gezocht waar we met onze koffers konden zitten, Bestellen kon niet; voor bij de straat stond een bordje en daar moesten we uit kiezen. Eerst maar de soep. Die hadden ze niet, dan maar wat anders, geen idee wat want we konden de namen niet.

Willy betaalde met PIN, maar dat werkte niet, dus heb ik contant betaald, Willy vroeg wel het bonnetje van de weigering, ik kreeg geen bonnetje.

[later thuis bleek het wel degelijk afgeschreven, we hebben dus dubbel betaald, maar omdat ik geen bonnetje heb, begin je niets.

Kaimug restaurant 28,75

Dichtstbijzijnde S-bahn station genomen.

Van te voren had ik de OV site van München op mijn telefoon gezet en Google Maps geeft ook OV informatie en zo vonden we uit dat we naar station Pasing moesten en dan met de bus verder.

We vonden een kaartjes automaat en na enig zoekwerk en met de informatie die ik van tevoren had verzameld bleek dat we aan het goedkoopste kaartje genoeg hadden. Dus daar 2 van gekocht; je kon zelfs pinnen. Munchener Verkehrgesel Munchen DEU 6,80 voor 2 enkeltjes.

Nog een wc gevonden voor 1€p.p. veel te luxe, je kon er zelfs douchen. En de S-bahn naar Pasing gevonden, later ontdekten we dat haast alle S-bahen naar Pasing gingen; vandaar dat we in een heel andere trein zaten dan Google aangaf.

In Pasing eruit en op zoek naar de bushalte. Als je eenmaal de goede uitgang had, was dat niet moeilijk meer. (puur Toeval)

Duurde wel even, maar er kwam een bus en na een paar haltes eruit, vlak bij Villa Wohl.

We vonden het adres,= villawöl Wöhlerstraße 2, Pasing - Obermenzing, 81247 maar alles was donker en er was niemand te zien.

Willie had nog rechtstreeks gemaild met de beheerder en we waren welkom en ze moesten bij aankomst € 200 borg betalen, maar er was niemand!

Ik eens kijken bij de belendende percelen of daar misschien ook een nummer 2 was, maar nee, duidelijk andere nummers. Er was maar 1 nummer 2.

Wel 4 bellen boven elkaar , maar van alle 4 geen reactie.

We zagen wel personen in een kamer beneden, dus maar eens op het raam geklopt, maar die dat waren ook huurders en konden geen verdere informatie geven.

Goede raad was duur, ik had al eens op mijn telefoon gezocht naar alternatieven  in de buurt, maar die telefoon was na een hele dag spelletjes doen, haast leeg,

Toch met de laatste stroom de zaklantaarn van de telefoon aan, en een donkere steeg naar nummer 2 in.

Ik vond een deur die open was, dus Willy gehaald, koffers mee en een  stik donkere hal in.

2 trappen op we vonden een licht schakelaar, daar werd het niet minder van. Ook een deur met :”2’’ erboven, maar die zat op slot.

Wel een sleutel kastje er naast, maar de pin code die we gekregen van My Booking hadden was niet goed.

Maar er kwam al een jongeman naar buiten. Wij vertellen wat we zochten en hij had ook een appartement geboekt om met zijn moeder München te bekijken, het was een student uit Servië en hij kon goed Engels.

We kregen thee en gebak, en Willie startte haar tablet en vond een mail die vanmiddag was verstuurd.

Daarin stond de pincode van de juiste deur, die daarnaast was, in dezelfde hal.

Het kluisje wilde open toen we de juiste code hadden ingesteld, (in tegenstelling tot die van de student, daar bleek het nummer net iets anders; dat hij binnen gekomen is is puur geluk)

Licht aan en een mooie royale woonkamer met keukenblok, boven en beneden een badkamer met wc, boven 3 slaapkamers en beneden naast de kamer ook nog 1.

Kamer was duidelijk nog niet helemaal af, er was plaats voor 3 stopcontacten bij het aanrecht, maar er was maar 1 aangesloten, wat voor een waterkoker, koffie zet apparaat en Magnetron niet veel is

In de badkamer staken 3 draden boven de spiegel uit, waar duidelijk nog een lamp aan moest.

Douche beneden, geen haakje voor de douchkop en geen zeepbakje.

Maar achter de bank was een stopcontact waar de accu's van de elektronica opgeladen kon worden. Ik had mijn haspeltje gelukkig bij me zodat we op de tafel stroom konden krijgen.

Willy een kamer boven, Ik die beneden.

Pils had ik van thuis meegenomen en niet te laat gaan slapen.

zondag 14 november 2021

2021 11 14 00 proloog Naar München!

Mijn zoon Hessel was in het Deutches Museum geweest en was daar vrij enthousiast over.

Ik wou daar ook wel eens kijken.

Het hart van München wordt gevormd door de Marienplatz, dat omringd wordt door prachtige historische gebouwen. Het uurwerk van het Neue Rathaus trekt altijd veel bekijks: drie keer per dag komen de poppen van het uurwerk in beweging.

Er is vast nog wel meer te zien, dus plannen om het half november heen, niet eerder vanwege de Oktober feesten en niet later vanwege de kerst drukte.

Mijn zwager Klaas hoorde van deze plannen en zei: ''waarom ga je niet met je zus Willy, die vind zoiets prachtig.

Dat was zo,

Gezocht om een goedkope trein ticket, Willie vond goedkope kaartjes van Heerenveen naar München voor €112 p.p.; Half 10 vertrek Heerenveen en rond 18 uur in München.

Kan niet beter. Vliegtuig is misschien goedkoper, maar dan moet je eerst naar Schiphol, wat meer dan 2 uren duurt en dan nog uren van te voren aanwezig zijn, en vervolgens dicht opeengepakt in een vliegtuig zitten. Terwijl je in de trein rond kunt lopen en eten kunt krijgen. Bovendien is het voor het milieu veel beter.

Ik dacht aan een goedkoop hotel en had al een paar gevonden, maar Willy stelde voor een appartement te nemen en die vond op My Booking een appartement Villa Wohl voor € 502 euro voor 4 nachten voor ons samen. 2 badkamers, keuken, beddengoed, schoonmaken 4 slaapkamers, alles inclusief, dus die geboekt.

Als vulling nog een foto van de tribune van de Wad opera.

en een foto van het appartement gebouw Villa Wohl.

zondag 29 augustus 2021

2021 08 29 zondag terugreis Elbe

2021 08 29 zondag terug Elbe

Onze bus:

Alles weer in de koffers en naar beneden.

Iedereen wseer in de bus en om 9 uur reden we Pretzsch uit.

Eerste stop bij Borde Nord om 11u20 en om 12u20 waren we weer onderweg.

SSP DEUTSCHLAND GMBH  Pasvolgnr: 021 29-08-2021 11:32  Betaalautomaat -14,80

Tweede Koffie stop bij Rasttette Gusticus van 15u30 tot 16u20

Contant.

Om 17u30 waren we de Poort van Groningen. voor het afscheidsdiner.

Was verder prima, maar Alie had doorgegeven dat ze allergisch is voor Paprika en haar wrap stond stijf van de Paprika.

DE POORT VAN GRONINGEN  Pasvolgnr: 022 29-08-2021 19:07  Betaalautomaat -5,50

19u20 werden we weer ingeladen en 19u45 waren we bij Zuidbroek voor de chauffeurs wissel.

20u20 afscheid van de Groningers bij P&R Hoogkerk.

20u40 volgende uitlaat punt bij Marum

Om 9 uur waren we bij de brievenbus in Drachten en om 21u16 waren we weer thuis.

Hele stapel achterstallige post en kranten.

Wij 4en:

Foto is van 27 aug maar is mooie afsluiting.

zaterdag 28 augustus 2021

2021 08 28 zaterdag. van Worlitz via Wittenberg naar Elster.

7 za28 Worlitz Wittenberg Elster 40.0 km 2:16:53 94° waar 36

route:

Eerst met de bus van Parkhotel Pretzsch naar het parkeerterrein bij Worlitz.

Fietsen eruit en Worlitz in.

Worlitz is behalve zijn mooie binnenstad ook bekend door zijn park. met daarin diverse beeldengroepen zoals  Der Sterbende Gallier en andere kunstwerken.

Helaas ging de route daar niet langs. ik zelf had de route omgelegd om in ieder geval nog de  Eiserne Brucke over te fietsen.

Helaas was dat fietspad slechts bereikbaar door een grasveld over te steken, en, wat erger was, er was een Duitse dame die ons verzekerde dat fietsen in het park verboden was.

Ik ben toen alleen nog naar die brug gelopen en heb hem gefotografeerd.

Goed inzoomen dan zie je hem. Eiserne Brucke

Zelfde plek, andere kant op.Wörlitzer Park 10u15

Dravende schapen onderweg Ze liepen rondjes om een bosje. Waarom?  omdat die anderen dat ook deden. Het zijn net mensen.

Wittenberg:

De markt, met standbeelden van Luther en Melanchthon , zijn medestrijder.

MARKT 9 GMBH LUTHERSTADT W DEU Pasvolgnr: 021 28-08-2021 13:21 Betaalautomaat -41,80

= Lunch bestaand uit 2xPott Kaffee @ 4€20 = 8€40, 1 Bauernfrustuck @ 12€90, 1 Bhuhe @ 6€30 en 1 Ziegenkase @ 14€20, totaal dus 41€80, maar dan zit je wel op de markt in Wittenberg.

Op de markt in Wittenberg.

Geloof het Evangelie. Maarten Luther. aangehaald uit Mattheus.

Standbeeld van Melanchthon op de markt in Wittenberg.

Op de sokkel staat Ps 119,46 waar staat: ;;Ook zal ik voor koningen over uw getuigenissen spreken zonder mij te schamen.;;

De beroemde 95 stellingen in brons.

14u20

Buitenkant slotkerk en Luther museum.

Lutherstadt Wittenberg, Duitsland

De slotkerk in Wittenberg om 14u30

Jammer genoeg pas later ontdekt dat hier het graf van Luther is.

Lutherstadt Wittenberg:

15u54 onderweg bij Elbwiesen

In  Elster nog aan geweest bij Elbcafé Elster.

Laat genoeg. Ik kon niemand mee krijgen om de laatste 7 za 28 extra zelf naar hotel 17km te fietsen dus alles weer voor de laatste keer in de bus aanhanger. en terug naar hotel  Parkhotel Pretzsch.

vrijdag 27 augustus 2021

2021 08 27 06 vrijdag Pretzsch (Elbe) - Torgau Kort en Lang.

2021 08 27 06 vrijdag Pretzsch (Elbe)  - Torgau  Kort en Lang.

6 vr27 Torgau Elster 37 Pretssch 74km 73.9 km 4:08:04 322° waar 36

De bus bracht ons eerst terug van Hotel Pretiszch naar Torgau.

Rond 10u30 werden we gelost in Torgau,

Daar hebben we gezocht om de kerk waar de vrouw van Luther begraven ligt.

Zoektocht door Torgau:

Mijn Montana had wel een route, maar die weg was afgesloten, heel eind omfietsen, verkeerde kerk = Nikolaikirche , maar toch de goede kerk gevonden Stadtkirche St. Marien.

ongeveer 11 uur.

Epitaaf voor de weduwe van Maarten Luther  in de Mariakerk  kerk in Torgau. 11u14

Toen eerst maar koffie:

De markt van Torgau         Lunch.11u36

LANDBACKEREI SCHRODER BEILRODE  Pasvolgnr: 022 27-08-2021 11:39        Betaalautomaat -8,30
Landbäckerei Schröder (Bakery)

Tjip wilde de stad in om een andere regenbroek.
We vonden half 1  een winkel: Intersport Höcke andere regenbroek gevonden. Ik zag wat er verder te koop was en zag dat de reserve kettingtandwielen ook hier uitverkocht waren.
Rond 1 uur fietsten we Torgau uit.

route:

Een dreigende lucht. 14u05

Daar was de bui al. 14u14

Regen onderweg bij Elsnig

Gelukkig kwamen we net bij een overdekt bankje aan zodat we konden schuilen.

Mooie tocht, maar nergens een lunch te krijgen. Pas op 15u53 :

Netto MarkenDiscount Dommitzsch  Pasvolgnr: 022 27-08-2021 15:53  Betaalautomaat -7,07

dat was bij een supermarkt.

Tjip opperde nog om het stadje in om een restaurant te zoeken, maar mijn energie was op en het was echt te laat om nog een restaurant te zoeken.

Geen wc's in de supermarkt, dus na Dommitzsch allemaal de bosjes in.

Tegen 6 uur waren we bij  Pretzsch en het dreigde hevig te gaan regenen Dus de lange tocht van 35 km extra gelaten voor wat ie was en de korte weg naar het hotel.

Vlak voordat we er waren begon het hard te regenen.

Gelukkig heeft de aanhanger van de bus een grote klep, zodat we niet extra nat werden bij het inladen.

donderdag 26 augustus 2021

2021 08 26 05 donderdag. Riesla - Targou.

2021 08 26 05 donderdag.  Riesla   - Torgau..

5 do26  Riesa tot  Rosa-Luxemburg-Platz 52.9 km 2:51:06 327° waar 27

Alle bagage mee, we verkasten naar een ander hotel.

Met de bus van Meissen naar Riesla.

Geplande parkeerterrein was niet beschikbaal, dus bus langs de weg en ik heb nog geholpen om passerende auto's te seinen dat ze er al dan niet langs konden, omdat ze zelf de bocht niet konden overzien.

Langs de Riool zuivering en toen een pad langs de bekende Elbe.

Keurig weer aangegeven met bordjes D10.

Koffie bij Bäckerei & Café & Pension Behnisch, volgens Google maps: Uwe Behnisch Bäckerei & Café & Pension & Spezialitätenversand. contant betaald.

In datzelfde stadje gezocht om 5 3a Denkmal Der Begegnung, dat volgens openStreetMaps op N51 21.127 E13 13.305 moet staan. Maar waar we het niet konden vinden.  maar volgens Google staat het op 51.34891. 13.24567, aan het water. = Link up point russians/americans WW2 daar staat volgens OSM Gedenkstätte Begegnung An Der Elbe 25.04.1945

In Wessing nog even omgefietst om de5 15a Deutsche Radfahrerkirche te bezoeken.
het is de Dorpskerk van Weßnig.

Even verder, in Bennewitz geeft OSM nog een Fahrradmuseum, maar omdat er verder geen informatie over te vinden is, hebben we dat maar overgeslagen.

In Torgau kwamen we lang 5 Denkmal Der Begegnung. Ik kon mijn ploeg genoten niet overtuigen van het belang er van. Thuis op internet vond ik:

close up gedenkplaat:

De bus stond op P5 Elbstrasse.
Toen alles er weer in zat, op weg naar het hotel = Parkhotel Pretzsch . De weg naar Pretzsch  toe, de D182 over Dommitzsch was afgesloten, dus de chauffeur had een alternatieve route gekregen op zijn navigatie.
Eerst bij Torgau de Elbe over, route over landeswegen en met de pont: Fähre Pretzsch naar het Hotel.
Maar toen we naar de pont toe reden twijfelden we of we er wel op pasten. de pontbaas kwam aanlopen en wat de chauffeur ook al dacht: ''niet doen''. De lengte misschien wel, maar de hoogte knik was zo groot dat de aanhanger tegen de bus aan zou komen. stomme navigatie; Hij had hem toch echt wel op Vrachtauto gezet. De route over Bad Düben was aanmerkelijk korter geweest.
Bus met aanhanger achteruit die smalle oprit weer af.
Helemaal doorrijden tot bij Wittenberg, daar was een brug en toen helemaal terug naar Prezsch.
Dat was ons tweede hotel.

woensdag 25 augustus 2021

2021 08 25 04 Woensdag heen en terug naar Riesa

Meissen - Riesa V.V. Kort en Lang.

2021 08 25  04 Woensdag heen en terug naar Riesa =  Meissen - Riesa V.V. Kort en Lang.

4 wo25 Meissen Seusslitz 38km Riesa 56km 58.3 km 3:15:43 0° waar 33

Route:

Nog even broodjes halen voor onderweg::

Netto MarkenDiscount Meissen DEU  Pasvolgnr: 022 25-08-2021 09:19  Betaalautomaat -1,39

en nog een keer:

Netto MarkenDiscount Meissen DEU  Pasvolgnr: 021 25-08-2021 08:30  Betaalautomaat -3,96
Die tweede keer was voor T&A

Fietsend vanaf het Hotel, Heen over de rechter oever.

Bij Seusslitz  was de pont over de Elbe voor de korte route, die we niet gedaan hebben.

Toen we bij 4 Schloss Seusslitz was het half 11 = koffie tijd.

Bij de ingang stond een bord dat het restaurant open was dus dat kwam mooi uit.

Helaas zat alles op slot en was er niemand aanwezig.

Tuin was inderdaad mooi.

tuin van sloss Seusslitz 10u42 4 Schlossgarten

Te weinig geld voor goed onderhoud 10u42

Kerk voor de elite bij slot Seuslitz = Schlosskirche Seusslitz

Altaar van dezelfde kerk 10u47

Toen ik mij beklaagde over het gesloten restaurant bij een mede bezoeker, een duitser zie die: ""Sie mussen die scheiben inwerfen dann komt er bestimt einer.'' ( je moet de glazen ingooien dan komt er vast wel iemand).

Onderweg, kwaliteit van het pad liet soms te wensen over.

In Riesa nog gezocht naar de pont, maar die voer niet, dus door Riesla over de brug.

Bij  Café & Bäckerei Beutler op  N51 18.298 E13 17.933 113 vonden we eindelijk een plek om te eten. Fietsen mochten binnen staan en achter de bakkerij was een binnenplaats waar we hebben gezeten.

Volgens de beschrijving hadden we een hele omweg vlak buiten Riesa, maar we volgden de bordjes en hadden een mooi pad langs de Elbe.

We naderen Meissen. 16u31

Lang niet alles kon met PIN betaald worden dus:  Commerzbank 00201599 Meissen DEU  Pasvolgnr: 022 25-08-2021 16:40  Geldautomaat -200,00

Janke en ik hebben nog een bezoek gebracht aan het Deutscher Soldatenfriedhof Meißen - Zscheila / Denkmal Für Die Gefallenen Des 1. Weltkrieges.

Stelde weinig voor.

Wel deze gedenkplaat:

17u12 gedenksteen aan het ontmoeten van de troepen van Rusland en de geallieerden. In Meissen