zondag 19 oktober 2014

2014 10 19 Zondag laatste stuk terug Lille/Rijsel naar Drachten en epiloog 17



20141019 Rijsel - Drachten.Zondag 19 oktober laatste stuk terug Lille/Rijsel – Drachten
     Chopin tot 00 Ropta    401 km    3:56:05  17de en laatste verslag

Weer 7 uur wakker.
Ik besloot om de gekocht broodjes onderweg op te eten en eerst te zien of ik voorbij Antwerpen kon komen. Die rondweg is berucht.
Op de E17 de zon zien op komen boven België. Ook mooi.
Bij de Kennedy tunnel nog even gedacht aan de vorige keer dat ik daar doorheen reed, met de Jumper waarvan de koeling niet deugde en de temperatuur meter in het rode gebied stond.
Na Antwerpen gepauzeerd, broodjes en water. Naar een restaurant en dan alleen thee bestellen is ook niets.
Haast de afslag naar Breda gemist, nog getankt en toen in 1 ruk naar huis.
Thuis!

Half 12 thuis, niet gek 400 km in 3 en een half uur. met pauzes en tanken.
Even later begon het te regenen, als de trein niet had gestaakt had ik in de regen naar huis moeten rijden.
Janke kwam pas een uur later terug uit de samenkomst en was erg blij me weer heelhuids terug te zien.
De plunje baal met vieze was leeg en haast de dure olie mee de wasmachine in, de blauwe sjaal is prachtig, maar ja, wat moet je er mee.
Maanden heeft het geduurd voordat de thee op was en dat dure sandelhout wilde niet branden en stonk.
De kinderen kwamen eten en dat was erg gezellig.
Van Carcassonne naar Drachten, 1400 km in anderhalve dag. Valt niet tegen. Maar het duurde wel een week voordat ik uitgerust was.
Als je na gaat dat de Autozug er totaal uiteindelijk 24 uur over doet en je dan nog van Dusseldorf naar Drachten moet, is dit sneller en ook goedkoper omdat je nu ongeveer € 140 kwijt bent aan benzine, € 35,50 aan tol € 40 voor het hotel en €8,50 voor het ontbijt dan is dat samen € 225, terwijl de autozug €350 a € 400 kost
Aan de ene kant is de trein minder vermoeiend maar je slaapt in een hotel beter dan op de harde banken van de trein.

Tot slot nog een paar foto's
Een Zeeuw, ik en Ger.

Met Joop.

Woestijn.

op tijd voor de zonsopkomst.

Globale kosten:
Autozug                                                                                 € 750
ANWB 14 dagen halfpension  incl ann. verz.                      € 2000,-
gepind: brandstof, souvenirs en eten                                     € 1000,-
Extra hotels 7 nachten Cevennen en Carcasonne                  € 400
Totaal ongeveer                                                                   € 4250,-

Ik ben bezig het geld van de retour ticket terug te krijgen, maar ondanks 2 brieven naar Stutgard is het geld niet terug gestort.
Onderhand is het geld wel binnen.

vrijdag 17 oktober 2014

2014 10 18 17 en 18 oktober Carassonne Periferique Lille 16


2014 10 18 17 en 18 oktober Carassonne Periferique  Lille Nr. 16
20141018 Carcassonne - Lille Zaterdag 18 oktober 2014

Zondag: Rondrit noord van Cascassonne. SMS-je: trein rijdt niet vanwege staking.

zaterdag van Carcassonne over tolweg, over de Periferique naar Rijssel/Lille 900 km
 
Vrijdag 17 oktober nog een route gereden ten noorden van Carcassonne.
De omgeving is mooi en de diverse uitzichtpunten prachtig, maar op het laatst was ik het gehobbel over de binnenwegen wel zat.
Eenmaal terug in het hotel een SMS je van de autozug: ´´Der Zug AZ1352 falt am 18.10.2014 aufgrund von Streik ersatlos aus. Bei Fragen wenden Sie sich bitte an +491806996633 Ihr Autozug/Team´´.
Juist ja, door een staking valt de trein uit, er is geen alternatief.
Dan voel je jezelf toch wel ver van huis, dik 1000 km. is een heel eind.  Wat nu?
Overwogen om iemand te vragen om me op te halen maar dat wordt auto+trailer en heen en terug en dat idee maar weer laten varen.
Dat wordt dus op de motor naar huis. Best wel balen; als ik dit eerder had geweten was ik al thuis geweest, hoewel de omgeving van Carcassonne ook mooi is.
2 mogelijkheden:
Snelweg = peage, duur maar snel en eentonig 1384 km 13uur33 of
binnendoor = Snelwegen-tolwegen vermijden. Langer onderweg 1503 km 19uur 38 en zeer waarschijnlijk langer omdat je niet kunt doorrijden.
Ik heb hier internet, onderweg niet. Hotel boeken kan nu vrij gemakkelijk, maar waar? Geen idee hoe ver ik kom. Orleans lijkt een mooi doel, maar haal ik dat? en als ik nu toch binnendoor ga kom ik er niet langs.
Dus niets boeken en zien hoe ver ik kom.
´s Avonds weer uit eten, een ander restaurant dan L'Étoile, maar geen prijslijst aan de buitenkant en allemaal rokende mensen in een bar en niemand in het restaurant gedeelte, dus alsnog naar L'Étoile, was wel open althans de deur was los, maar de serveerster vertelde dat ze toch dicht waren.
Dan maar op weg naar de Mc.Donalds. Op weg daar naar toe kwam ik langs een grote shopping mall Centre Commercial Salvaza en daar was ook een restaurant en daar tegenover een buffet. Daar voor een schappelijke prijs lekker gegeten, met een karaf wijn, die zo koppig was dat van het geplande inpakken niets terecht kwam.

Zaterdag 7 uur op. Alles rustig pakken en om dik half negen was ik onderweg naar de peage; creditcard in de aanslag. Als ik al duf wordt kan ik altijd Truus laten herberekenen zonder snelwegen en dan binnendoor verder.
Het viel niet tegen.
Wel regelmatig gestopt om te eten of te tanken.


Als je 150 rijd is in dik 2 uren je tank leeg.
De eerst prognose van Karin was dat ik om 20 uur al in Drachten zou zijn.
Toen de laatste 500 km in 2 uren gedaan zou zijn, heb ik hem toch maar laten herberekenen en toen werd het 2 uren later. = middernacht, zonder pauzes.
In mijn eerste planning dacht ik dat Orleans ver genoeg zou zijn, maar daar was ik al rond 14 uur, zonde om nu al te stoppen.
Dus doorrijden, meestal dik 150, ging prima.
Borden: ''Periferique'' alweer spannend genoeg. Auto's 4, 5 of 6 rijen naast elkaar en daar met de motor tussen door, de Franse motoren deden het sneller, die waren ook smaller.
Om 7 uur zat ik in een McDonald's in Roye met de telefoon te zoeken om een hotel.
Slechte bediening, lang wachten voor dat ik kon bestellen en toen ik naar de motor liep om een potlood te pakken hadden ze de koffie al vast weggegooid.
Eerst geappt: ''het is nog 500 km stoppen of doorgaan?''
Meteen reactie van Janneke: ik zou maar stoppen, het wordt donker en vlot daarna Janke: roerend met Janneke eens. Stoppen en hotel zoeken.
Internetten met een smartphone is een ramp, het laptopje heeft stroom nodig en ik zag nergens een stopcontact.
Gelukkig schoot Hessel te hulp. Hij belde mij en die boekte voor mij hotel Chopin.
meer dan 100  km in donker over een zeer drukke weg en toen in Rijssel zoeken.
In het centrum waren veel hotels, vragen hielp ook niet, maar nogmaals de gegevens invoeren in de Zumo en de kaart vergroten gaf iets meer informatie en zo vond ik het hotel.
Het stond 100 meter verder dan Truus aangaf en later ontdekte ik de grote letters op de gevel.
Betalen bij aanmelden. Ik kreeg de pincode van de voordeur omdat er na 10 uur geen receptie meer was.
hier staat: ''Hotel Chopin''.
Parkeerruimte hadden ze ook niet. Ik zet de motor naast de voordeur, maar dat mocht niet: ''zet hem maar bij de buurman'', ja maar dan heb ik die boos'. ''Nee die is gesloten/failliet.
Ontbijt deden ze ook niet aan.
Toen ik alles van de motor had gehaald en naar de kamer gebracht, toch maar even rondlopen. zo veel beweging hed ik nog niet gehad.
Er tegenover was een  avond winkel, en die verkochten broodjes en koud bier, wat wil een mens nog meer.
Douche cabine in de kamer en WC op de gang, maar nog geen 40 euro en ik was de enige gast op die verdieping..
losse douche cabine, niet geprobeerd.

uitzicht vanaf de hotelkamer.
Morgen vroeg op en naar huis, 3 weken en 3 dagen is lang genoeg.


donderdag 16 oktober 2014

2014 10 16 16oktober Carcassonne 15



2014 10 16 Carcassonne  Donderdag 16 oktober 2014 Rondrit zuid van Carcassonne, Oude stad bekeken.   21 HOTEL tot D18 152 km 2:46:42 verslag nummer 15

Bij een stop ontdekte ik dat ik onder een wintereik (Duits tros eich) stond. Ik heb de eikels gepland. Haast alle eiken bij ons zijn zomer eiken (Duits: steel eich)




deze deur was blijkbaar niet langer nodig.
Daarna de oude stad bekeken, erg toeristisch maar ook mooi.
Bij het parkeren geprobeerd mijn jas in de koffer te krijgen, motor omgeduwd, hulp gevraagd van een passant om hem weer overeind te krijgen.







Inkopen gedaan (bier en water) en getankt.
Terug in hotel, verfrist en daarna in slaap gevallen.
Lekker gegeten bij de buren restaurant  La bouriette.
Daar heb ik 15 en 16 oktober gegeten,
Beide keren het dag menu, de ene keer met bier, andere keer met wijn, beide keren een halve liter, de wijn was 10 cent goedkoper dan het bier. maar €28,44, resp € 28,35 was zeer redelijk.
Merkwaardige gewoonte om een TV aan te hebben; ik ben er, tot verbazing van het personeel, met de rug naar toe gaan zitten.
 Ik kreeg 10% korting omdat ik logeerde in hotel Premiere Classe Carsassonne, waar ik 3 nachten verbleef voor slechts €121,65 met ontbijt en WiFi.

Morgen de laatste rit door dit mooie gebied.

woensdag 15 oktober 2014

2014 10 13 14 Ma13okt tot wo15okt2014 Tanger, Barcelona, Carcassonne 14



2014 10 13 14 Ma13okt tot wo15okt2014 Tanger tot Carcassonne. Nr. 14
1 GrandeNaviVelociti tot 2 HOTEL Allee GutenbergCacasonne 310 km
Wo15okt         8uur aankomst Barcelona. Sagrada Familia bekeken, rit langs Andorra naar Carcassonne.


Met een bang gemoed gaan slapen, angstig dat ze ons om 4 uur wakker maken omdat ze de hutten willen schoonmaken.
Het viel mee, ik hoorde wel wat gewauwel door de speakers in de gang, pas om 6 uur MT werd de deur geopend en iemand riep iets onverstaanbaars.
Ze kunnen me onderhand wat, op de heenreis moesten we ook idioot vroeg uit de hut en vervolgens 3 uren staan te wachten met de motorkleren aan in een warme, overvolle hal met jengelende kinderen en dat hoefde niet weer.
Gedurende mijn aankleden werd 3 keer de deur geopend en iets geroepen.
Toen ik met een klein half uur klaar was keek hij niet vrolijk en waren de andere hutten die ik kon zien al leeg.
Op goed geluk maar wat door de boot gelopen; ik kon zien dat we langzaam langs de kust voeren.
Ik vond de anderen in het restaurant, daar alle motorspullen op een hoop en weer wachten.
We konden wel gaan lopen, maar de hele gang stond vol wachtenden en in het restaurant konden we zitten.
Toen er beweging in kwam, er toch maar achteraan, en met 2 roltrappen 2 dekken naar benden, alleen stonden onze motoren daar niet, beetje tegen de stroom in, met alle motorspullen weer 1 trap omhoog en alles weer vastmaken en opbergen op de motoren.
Ik was laatste en zag de anderen niet meer, nergens borden waar je heen moest. Op de pier achter een stel vrachtauto's aan, maar daar was een beambte het duidelijk niet mee eens, hij riep iets, zwaaide met beide armen en hield een heel verhaal waar ik helemaal niets van begreep en ik keek hem dom aan en vroeg: ''Sortie?''
Hij wees een andere kant op, bleken 2 wegen die kant op te lopen en ik had duidelijk de verkeerde, maar alles kwam goed en even verder stonden de anderen te wachten.
Het duurde even voordat de ANWB auto met Erik en Olivier in zich kwam, maar toen konden we toch nog een paar foto's maken en afscheid nemen.

Barcelona!


Voorzichtig me gemengd in het verkeersgewoel van Barcelona en zo kwam ik bij de Sagrada Familia die ik weer wilde zien.
Heel aardig: een apart motor parkeer vak vlak voor de Mc. Donalds tegenover de kathedraal.
Lange rij wachtenden en ze zijn duidelijk iets verder dan 10 jaar geleden, het schip van de kerk is dicht en ze zijn met de torens aan het bouwen. Ik telde maar liefst 5 hijskranen.
Paar foto's gemaakt vanaf de kant waar de motor stond en tijdens de koffie Janke ge-SMSest dat ik tegenover de Sagrada Familia aan de koffie zat.





Hele mooie route over de C19, en later een mooie pas, een kloof en leuke dorpjes,
Halverwege wilde ik iets eten voor lunch, vond een restaurant van volgens het bordje open was, maar het enige wat open was was de achterdeur en niemand aanwezig, dit overkwam me later nog eeens, groot bord aan de weg en open en dan vervolgens voor een leeg gebouw staan.

Ouvert is frans en betekend: ''gesloten''
.

Links van de weg later een soort café, wel mensen en iets te eten was geen probleem, pizza besteld en gekregen, gratis Wifi dus even gemeld waar ik was.


Mooie gorges en later een weg afzetting; ze waren op de berg helling bezig.

Als je hem sterk uitvergroot zie je mensen aan het werk op de helling.

Ik reed door een aardig dorpje, Formiguères, mooie oude romaanse kerk, met geen toren maar een dikke muur en daar tegenover een zieltogende bakker/slager.



Later nog koffie en op rond 7 uur was ik bij het budget hotel in Carcasonne.
Buien kon je inchecken, maar ik had geen uitdraai met boekingsnummer omdat ik via Email in Meyeies geboekt had, dus op naam: onbekend, toen op kaart nummer: onleesbaar en onbekend, toen maar zonder reservering, maar er liep een aardige dame langs die vertelde dat er binnen iemand zat. De receptie was bemand! toen wist het systeem mij wel te vinden en had ik een kamer voor 3 nachten, inclusief ontbijt voor € 121,65
Met alle motorspullen het hele hotel door, nergens de kamer 28 te vinden, bleek ik 1 verdieping hoger te moeten zijn.

Grats Wifi, maar appen wilde niet, dus Janke een SMS je, belde later terug, ze wilde mijn stem wel even horen.
Later op de receptie hebben ze me geholpen om appen wel werkend te krijgen; je moet eerst via internet inloggen met naam en kamernummer en dan werkt het.
Jammer dar de telefoon haast leeg is en niet wil laden.
Op de motor ook geprobeerd en dat werkte wel, snoertje stuk.
Lekker gegeten bij de buurman, en zitten freescellen en dit stukje schrijven.
Heb geprobeerd met deze laptop op internet te komen, maar ik krijg die inlog site niet, alleen een melding dat in een ondefinieerbaar account heb of zo iets.