zaterdag 21 mei 2022

2022 05 21 11 za. Terug IJmuiden-Drachten.

De boot komt pas om 9u45 aan. dus ruim tijd voor ontbijt en omkleden. (beter als op de heenreis.)

Toen er omgeroepen werd dat we naar het auto dek moesten, ook maar die kant op.

Goed genoteerd waar de motor stond want er  zijn 2 identieke dekken, 1 stuurboor en een bakboord en als je de verkeerde hebt is het een hele omweg om die andere te bereiken, dat wist ik nog van de vorige keer.

Maar het nadeel van als eerst erop is wel dat je als laatste eraf gaat.

Spectaculair is wel dat het auto dek, met alle auto's erop in zijn geheel een paar meter naar beneden komt.

Dan moeten alle auto's eraf, dan komt er een plaat over het gat tussen de motor dek en het auto dek en dan mag je eraf.

Gisteravond nog wat gespeeld met de telefoon. Toen ik hem van de motor haalde zag ik al dat hij lang niet vol was. Navigeren en scherm aan neemt haast net zo veel als mijn USB poort op de motor kan leveren. (of hij heeft niet goed contact gemaakt)

Dus de telefoon was helemaal leeg en had afgeschakeld.

Foto's nemen van het ontschepen werd het dus ook niet.

Het was 10u27 voordat we op de kade stonden en 10u45 voordat ik door de douane was en op weg.= een uur later dan de aankomst tijd.

Ik had de route over de sluizen gelegd omdat ik die nieuwe en veel te dure grote sluis wilde zien.

Bordje ervoor: ''Weg afgesloten''. Jammer, dan maar recht door de snelweg zoeken.

Ik had de Montana op ''gebruik binnenhuis'' gezet toen we zo lang stonden te wachten.

GPS aanzetten wilde niet omdat hij niet wist waar hij was en geen kaart had van het stuk waarvan hij dacht dat hij was, nl bij New Casle. en hij wilde een bestemming om te kunnen navigeren.

En die bestemming kon hij dus niet vinden omdat hij dacht nog in NewCasle was.

Telefoon navigeerde ook niet omdat de accu leeg was. Bleef over de Zumo en die deed het goed.

Zo zie je maar dat je minstens 3 navigatie middelen nodig hebt, want bij aankomst in Hull op 10 mei, deed alleen de Montana het.

Ik besloot door te rijden tot de eerste parkeerplaats, dan kon ik daar proberen de telefoon op te starten omdat de accu dan hopelijk genoeg geladen had en de Montana los te maken van de voeding zodat die opnieuw kon opstarten en het ook weer deed.

Parkeerterrein halverwege Noord-Holland was afgesloten. Pas op de afsluitdijk was er een die open was.

De afsluitdijk is een ramp. een 4vierbaansweg terugbrengen tot 2 baans is nog tot daar aan toe, maar verder op moesten we heen en terug over 1 rijstrook, met een enorme file tot gevolg.

Toen was het onderhand 12 uur.

Het opstarten van telefoon en Montana lukte, dus nu gaven ze alle 3 weer de route.

Alle 3 wilden ze over Leeuwarden en niet over Heerenveen.

Ik wilde naar huis, Thuis warm eten en Janke weer zien, dus ,Jammer van de max 100.

om 13uur was ik thuis.

Janke kon op google-maps zien waar ik was, dus die had de garage deur al open.

Blij weer thuis te zijn.

Toch wel een opkikker dat ik alles goed voorbereid had en er eigenlijk niets fout gegaan is.

Met de betaalpas Totaal uitgegeven aan benzine. €140,  Parkeren €11 en  €27 aan entree.

Aan hotel, eten en drinken totaal per card €176

aan de rest, contant: eten drinken hotels ca €338 (250 pond)

Totaal €890 exclusief de bootkosten.

Boot heen plmin 200€ terug 280€, samen iets van 500€

vrijdag 20 mei 2022

2022 05 20 10 vr. Kelham-Transporter Bridge- NewCastle.

20a  ibis budget Sheffield Arena tot Transporter Bridge 172 km 1:47:42 5° true 3

20b Transporter Bridge tot 18c Newcastle 16u aanw. 59.9 km 0:41:22 342° true 2

Hotel inclusief ontbijt.

Het is de laatste dag in Engeland en ik moet op tijd in New Castle zijn en je weet nooit hoeveel files je krijgt.

Daarom al om 9u15 vertrokken

Gelukkig op 10u23 een tank station want ik stond haast zonder.:   21 mei 2022 SHELL GRISTHWAITE THIRSK GBR  Pasvolgnr: 023 20-05-2022 10:25  Valuta: 42,42 GBP  Koers: 1,199915 Opslag: 0,70 EUR  Betaalautomaat -50,90  en dat was voor 25 liter. bon: 25 Liter van 1,70/L 10u25 (11u35 Montana tijd)

Ik was blij dat ik een parkeer gelegenheid had, het was toch kouder dan ik verwachtte, dus een extra jas aangetrokken.

Om 11 uur was ik bij de transporter bridge.

Die was gesloten wegens onderhoud. Maar dat wist ik.

In 2016 heb ik die andere bezocht, onderin Wales; de Newport Transporter Bridge  en daar kon ik wel overheen.

Er waren een paar monteurs bezig en die hoopten ook dat hij weer open ging.

--Er is eveneens een klein visitors centrum waar je meer over deze brug te weten komt. Even stoppen als je in de buurt bent en een kijkje nemen. Deze meer dan 100 jaar oude transport brug is iets bijzonders om te zien  De Tees Transporter Bridge, ook wel de Middlesbrough Transporter Bridge genoemd, is een brug in het noorden van Engeland. Het is de verste stroomafwaartse brug over de rivier de Tees en het langst overgebleven transportschip ter wereld. -- The Tees Transporter Bridge is closed until further notice for essential repairs and maintenance. . --

Nog even naar een platform stukje terug voor een mooie foto.

Toen omgereden naar de andere oever. Onderweg kwam ik langs een buurt super en die had een arrangement van koffie chips, broodje en drinken.

Dus daar gestopt voor de lunch hoewel het nog vrij vroeg was (12u05) maar de kans dat je wat anders tegenkomt is in Engeland niet erg groot.

21 mei 2022 CLARENCES VILLAGE STOR  Pasvolgnr: 023 20-05-2022 11:48  Valuta: 4,50 GBP  Koers: 1,199915 Opslag: 0,07 EUR Betaalautomaat -5,40.

Volgens pin bon 11u35, die kassa loopt dus achter

en

Pasvolgnr: 023 20-05-2022 11:58  Valuta: 3,25 GBP  Koers: 1,199915 Opslag: 0,05 EUR  Betaalautomaat -3,90  extra chips en drinken.
Volgens pin bon 11u45 , die kassa loopt dus 8 minuten achter
Bij beide alleen een bon van de pin.

Terwijl ik stond te eten kwamen er meerdere Britten boodschappen doen. Allemaal met de auto. 1 man op een fiets, die mee kwam de winkel in en die waarschuwde mij de spullen niet buiten te laten zoiets van : ''ze kunnen hier alles gebruiken''. Hij was nogal shabby; zijn gebit bestond uit verrotte stompjes.

Toen de brug vanaf de noordkant bekeken.

En nog een foto van de omgeving.  Middlesbrough

Om 12u15 ben ik onderweg gegaan naar Newcastle. Omdat ik daar veel te vroeg zou arriveren heb ik een willekeurig afslag van de A19 genomen om nog wat meer van Engeland te zien.

De Montana hield het voor gezien. Ik navigeerde op de kaarten van OSM die ik er 2 jaar geleden in geladen had voor de reis van toen en die ging niet hoger dan halverwege deze route. Dus navigeren op de telefoon (Waze) en de Zumo die wel heel Engeland had.

Niettemin was ik om 13u30 bij de boot.

Aangemeld bij het loket, boardingspapieren gekregen en toen begon het wachtten.

Vertrek om 17uur ( het was later)

Onderhand kwamen er meer motor rijders, ook Nederlanders.

2 mannen op 1 motor, ze waren vertrokken met 2 motoren, maar afgelopen nacht was er een gestolen terwijl hij voor het hotel stond. Vandaar dat ze nu samen op 1 motor reden.

Na lang wachten mochten we als eersten aan boord. Smal stuk in en de motoren vast.

Achter mij een vrouwtje, die mij vroeg haar motor op te bokken, normaal daad haar vriend dit, maar die was in een bocht onderuit gegaan en moest nu als loop passagier terug omdat de motor niet op korte termijn gerepareerd kon worden en via de verzekering gerepatrieerd zou worden.

Omdat alle 1 persoons hutten waren uitverkocht toen ik reserveerde had ik een hut met een tweepersoons bed. Deck 8 Number 885 A  met de boarding Card ging de deur ook open -magneetstrip op de achterkant-

Even opfrissen en op zoek naar de eetzaal.

Van te voren nog een Guinness: bij de Sky Bar 22 mei 2022 King Seaways Ljmuiden NLD    Pasvolgnr: 023 20-05-2022 17:52  Betaalautomaat -5,50

Daar aangemeld bleek dat ik veel te laat was'. Op de schip hield men de Nederlandse tijd aan.

Ik kreeg ruim een half uur om nog te eten. Voor mij ruim voldoende. het was het buffet systeem. Je kon opscheppen zoveel als je wilde.

Er kwam nog een ober langs om te vragen of je wat wilde drinken. een Guinness besteld, maar ik heb de man niet weer terug gezien.

Voor de rest heb je wat weinig aanspraak.

Het bed was prima, maar het dekbed te kort. Dat andere gebruikt voor mijn koude voeten.

Naam: DFDS A/S iDEAL -217,17 = restant overtocht.

woensdag 18 mei 2022

2022 05 19 09 do. Liverpool- Nat. Em. Mus.-Kelham-Hotel Sheffiels Arr.

19a Easyhotel to 13b 50 National Emergency Services Museum 118 km 6:01:47 91° true 2

19b 50 National Emergency Services Museum tot 13c C32 Kelham Island Museum Donn machine 724 m 0:02:02 347° true 2

19c C32 Kelham Island Museum Donn machine tot 19z ibis budget Sheffield Arena 4.6 km 0:06:33 68° true 2

Zoals elke morgen wakker door de wekker op de telefoon. Aankleden, Ontbijt op de hoek bij Pret a Manger (sandwich, Fast-Food Restaurant/Takeaway).
Terug naar het hotel, omkleden, afmelden bij receptie, alle spullen weer op de motor, en door het drukke verkeer van Liverpool.Volgens Montana 9u55 dus Engelse tijd 8u55.
Ik wilde vroeg weg omdat ik in Kelham 2 musea wilde bezoeken.
De M62 op,
11u10 was ik bij het National Emergency Services Museum.
Ik wilde op de stoep, in een inham vlak voor een afgesloten poort, parkeren, maar kon de motor niet achteruit op zijn plek krijgen. De beheerder kwam ook al naar buiten. ''You can't park here''.
Waar wel?, nu iets verderop was een groot parkeerterrein. Ik erheen. Helemaal vol.
Ik vond een verloren hoekje vlak voor een auto die ook niet in een vak stond.
Terwijl ik bezig was daar netjes de  motor neer te zetten vertelde een passerende Engelsman dat ik daar niet mocht staan,
Ik keek beter naar die auto die achter mij stond en daar zat op het raam een geel plakkaat geplakt.
Dus daar maar niet.
Zoeken op de navigatie en ernaast was een particulier terrein.
Daar maar henen. Helemaal achter in was nog een mooi plekje. Je moest betalen per telefoon. Je moest iets downloaden maar ik snapte het fijne er niet van. Er was geen slagboom, dus ik nam de gok.
Navigatie eraf en in de rugtas, Jas en helm mee en terug naar dat Emergency museum.
Onderhand was het 11u35.
Eerst maar koffie en lunch.
Ze zijn in Engeland bepaald niet scheutig met bonnetjes, soms werd er gevraagd of je hem wou hebben, maar meestal niet.

-- https://emergencymuseum.org.uk/ Sheffield --
--Het is een oude brandweerkazerne gevuld met allemaal verschillende hulpdiensten voertuigen uit het verleden, --Concessions (60+ years of age)  £7.00   Ma en di dicht, wo – zo open van 10-16 u--
NATIONAL EMERGENCY SER SHEFFIELD  Pasvolgnr: 023 19-05-2022 11:41  Valuta: 9,50 GBP
 Koers: 1,200477 Opslag: 0,15 EUR  Betaalautomaat -11,40- -
Ik heb de senioren korting dus niet gekregen. Op de bon staat Adult. Door de consideratie van het parkeren ben ik vergeten naar die senioren korting te vragen.
Dit was de entree, de lunch heb ik contant betaald.

Beneden in de hal stonden Militaire voertuigen ui WO1, Zelf een ambulance voor paarden.

Buiten oude hulpverleningsauto's

Het gebouw was een voormalige brandweer kazerne. de glij paal hadden ze laten staan.
Volgens mij hebben ze die alleen in films.

Ook een hal vol brandweer auto's

Ik trof een ander Nederlands gezin. Ik vertelde dat ik ook naar Kelham wilde. Ze vertelden dat ik geluk had omdat ze daar om 2 uur die grote stoom motor zouden laten werken.
Ik had het meeste wel gezien dus spullen uit de kluis en terug naar de motor. Alles erop, maar ik mistte mijn koffer sleutel, met mijn oordopjes.
Terug naar dat museum, Hij had hem al in de hand toen hij mij aan zag komen.
Terug naar de motor. om 13 uur reed ik van dat parkeerterrein af. en om 13 u 25 was ik bij Kelham Island.
Deze toegang was gratis.
Buien voor het museum stond een Bessemer peer. dat was de eerste manier waarop men op grote schaal goedkoop staal kon produceren.

De River DON stoom motor.
3 dubbel werkende cilinders. Alle 3 kregen ze de volle stoomdruk, dus het was geen Triple expansie.
Ze werd gebruikt om een grote staal wals aan te drijven. en ze kon binnen enkel seconden van draairichting wisselen.

Dit moest een filmpje worden, maar het bestandsformaat wordt geweigerd.

Een afdeling gewijd aan de staal fabricage in Sheffielt. dit waren 2000 mesjes.

Deze machine kon ik niet thuis brengen. het boek wat erbij lag met alle beschrijvingen gaf hem ook niet
Gevraagd. Deze machine was nog maar net in hun bezit vandaar dat ze er nog geen documentatie van hadden. maar het is een mini stoomturbine om stroom op te wekken.

- Kelham Island Museum Donn machine http://www.simt.co.uk/kelham-island-museum/ Entry to Kelham Island Museum is now FREE for all visitors.
--Het Kelham Island Museum is een industrieel museum in Alma Street, langs de rivier de Don, in het centrum van Sheffield, Engeland. Het werd geopend in 1982.
Our visit to the Kelham Island museum far exceeded our expectations. "Steel City" Sheffield's proud heritage is displayed beautifully here with many of the stunning displays. The static displays of cutlery, tools and many other. steel products is backed up with incredible film footage of steel production in years gone by.
Opening Times: Monday to Thursday 10am to 4pm  Sunday 11am to 4.45pm (Closed Friday and Saturday) --

16u45 had ik alles wel gezien ging ik op weg naar het hotel.
Om 16u57 reed ik er voorbij. Zijstraat in, keren op een parkeerterrein, Recht voorsorteren tot verbazing van een tegemoet komende Brit. Terug en vlak voor het hotel een mooi plaatsje voor de motor en naar binnen om aan te melden.
Ze konden mijn reservering niet vinden.
Terug naar de motor om uit de map met alle reserveringen, deze te halen.
Ze bekeken hem aandachtig en zei: ''Wrong hotel'.
Ik had Hotel Premier Inn Sheffield / Premier Inn Sheffield (Arena)  en ze wezen mij het hotel daar tegenover: Ibis Budget hotel Sheffield / ibis budget Sheffield Arena .
Juist.
Spullen weer op de motor en weg oversteken, weer parkeren en aanmelden. Dat ging nu wel goed.
Ik moest wel 5 pond  extra betalen als ik vlak voor he hotel wilde parkeren.
Een eind verderop waren gratis plaatsen, maar dan moest ik dat hele eind teruglopen en ik had genoeg gelopen.
Betalingen :  Hotel Ibis SHEFFIELD GBR   Pasvolgnr: 023 19-05-2022 17:30  Valuta: 56,30 GBP
Koers: 1,200477 Opslag: 0,94 EUR  Betaalautomaat -67,59
Dit was voor overnachting, ontbijt en parkeren.
volgens My Booking was de prijs € 61,- maar met die 5 pond voor het parkeren klopt het aardig.

Ik vroeg naar eetgelegenheid, Ook een heel eind verder. Ze zag mijn armoedige gezicht en bood aan een Pizza voor mij op te warmen.

Eerst maar omgekleed en zo en toen naar beneden voor die Pizza, ze hield een heel verhaal of het goed was dat het een tijdje duurde, Waarop ik zei dat het geen verschil maakte. als ik niet akkoord ging had ik geen pizza.
  = Hotel Ibis SHEFFIELD GBR  Pasvolgnr: 023 19-05-2022 18:18  Valuta: 11,45 GBP  Koers: 1,200477 Opslag: 0,19 EUR Betaalautomaat -13,75.

Pilsje uit de automaat en het was best lekker, maar ik was de enige klant.

Eet ruimte ook niet echt gezellig.

2022 05 18 08 wo. Liverpool museum.

Het easy hotel serveert geen ontbijt. Daarom weer naar een lunchroom op de hoek.= Pret a Manger (sandwich, Fast-Food Restaurant/Takeaway)

Sandwich, fruitbakje en filterkoffie net als gisteren.

Daarna doorgelopen naar het Liverpool museum. Ik heb even een stukje om gelopen en deze foto gemaakt van de 3 havengebouwen.

Op die linker, het Royal Liver Building, staat 2 keer de nationale vogel van Liverpool de Liver birds,

Binnen staat een replica:

--Museum of Liverpool
Our opening hours are 10am-4pm,
The Museum displays are divided into four main themes: The Great Port, Global City, People’s Republic, and Wondrous Place, located in four large gallery spaces. On the ground floor, displays look at the city's urban and technological evolution, both local and national, including the Industrial Revolution and the changes in the British Empire, and how these changes have impacted the city's economic development. The upper floor looks at Liverpool's particular and strong identity through examining the social history of the city, from settlement in the area from Neolithic times to the present day, migration, and the various communities and cultures which contribute to the city's diversity.[6]
Free entry -. All of National Museums Liverpool's venues are open 10am-5pm every day. --

Info bordje over Australië. Ik vond het bijzonder omdat het Duitse: ''Ein Volk, ein Reich, ein Fuhrer hier vandaan komt.
Maar het is ook een mooi staaltje geschiedvervalsing omdat de Britten Australië gebruikten als straf kolonie.

Stoomlocomotief de Lion, met de stoomcilinders tussen de wielen.

een in licentie gebouwde Mercedes.

Foto's van WO1, The great war.

Liverpool was een belangrijke haven stad en doelwit van veel Duitse bombardementen.
Je ziet veel hout liggen. Toen de Britten en Amerikanen later Duitsland bombardeerden gooiden ze de stad eerst in puin zoals hier, maar daarna gooiden ze brand bommen zodat een stad dagenlang brandde.

Er was een afdeling gewijd aan de Beatles

Een lucht foto waarop je kan zien hoe ik het Engeland van Victoria de mensen woonden.

Beide musea zijn gratis te bezoeken. De lunch was aan de prijs.

Bijzonder was dat het water in blikjes verkocht werd. Voor 1 pond 60     Bonnetje: 18/5/22/12u11 . 1 Water Sparkling 1.60 gbp.

Op de terugweg weer gegeten bij diezelfde pub.= The Liverpool Liverpool GBR  Pasvolgnr: 023 18-05-2022 18:58  Valuta: 3,50 GBP  Koers: 1,202306 Opslag: 0,06 EUR   Betaalautomaat -4,21  Dit was voor het Pilsje,  eten contant betaald. Spaghetti Bolognese  £9.25

dinsdag 17 mei 2022

2022 05 17 07 di Maritiem museum.

Uit angst om niet te veel te willen heb ik een hele dag uitgetrokken voor dit museum. Dat was lang genoeg. Je kunt in een dag dat hele museum uitgebreid bekijken.

Weer ontbijt bij Pret:   PRET A MANGER 247 GBR  Pasvolgnr: 023 17-05-2022 08:56
  Valuta: 5,84 GBP  Koers: 1,208245 Opslag: 0,10 EUR   Betaalautomaat -7,06
voor koffie, broodje, bakje fruit en gratis water.

Het Maritiem Museum
--Gratis toegang - donaties welkom.  Alle locaties National Museums Liverpool zijn 10:00-17:00 elke dag, geopend,  Een ander museum aan de Albert Dock is het Maritiem Museum. Dit museum geeft meer informatie over de handelsachtergrond van de havenstad. Er is o.a. informatie over smokkelaars, slavenhandel, de Titanic en veel meer. Prachtig museum nabij Albert Dock Liverpool. Gaat over maritieme historie van Engeland, Slavernij, Titanic en Lusitania. In een heel sfeervolle omgeving. In de kelder kan je informatie vinden over de douane en de smokkel. Boven heb je een verdiep dat over de Luisitania gaat. Een verdiep hoger gaat het over de Titanic. Nog hoger is er een verdiep over de slavernij. De dichtstbijzijnde parkeergarages bevinden zich in de Liverpool One complex tegenover de ingang van de Royal Albert Dock. Q-Park Strand Street  Gratis toegang - donaties welkom.  Alle locaties National Museums Liverpool zijn 10:00-17:00 elke dag, geopend, --

Ik was te vroeg. Dit is het uitzicht voor het museum

Scheepsmodellen, Het is ten slotte een maritiem museum,

De afdeling slavernij bezocht.

Veel Afrikaanse kunst en een serie foto's hoe slecht de slaven behandeld werden.

De tocht van de Bismark.

Dit was het eerste model dat ik tegenkwam. Toch wel leuk. ''De Friesland''

Lunch:  QUAYSIDE CAFE LIVERPOOL GBR  Pasvolgnr: 023 17-05-2022 11:26  Valuta: 13,85 GBP   Koers: 1,208245 Opslag: 0,23 EUR  Betaalautomaat -16,73 voor soup 5,20, Ham salade sandwich 5,95 en een Amiricano (= koffie) van 2,70 totaal 13,85 GBP tijd op de bon is 12u25 de klok van de bank loopt achter, zal wel geen rekening houden met de zomertijd.

Dit is het nagemaakte interieur van een emigranten schip.

Toen ik terug liep naar het hotel kwam ik langs een bar. het was dichtbij het hotel en op het bord buiten met de verplicht prijzen stond o.a een Sir Loan.

Naar binnen, Pilsje en de Sir Loan besteld aan de bar.(ze hebben geen ober)

De Kokkin kwam nog wel vragen raw, medium of Well done?

Het was lekker.

18 mei 2022 The Liverpool Liverpool GBR  Pasvolgnr: 023 17-05-2022 18:09  Valuta: 16,65 GBP   Koers: 1,208245 Opslag: 0,28 EUR  Betaalautomaat -20,12.  voor: 8oz Sirloin steak, £12.50 en  Ice Cream  Vanilla ice-cream with sauce and wafers  £3.50

Eenmaal terug in het hotel toch maar besloten om de motor te verplaatsen, dus de Montana mee zodat ik zeker wist waar ik moest zijn, De pedestrians gevolgd en ik kwam zowaar voor een parkeerkaartje automaat. waar je cash en met card kon betalen.

Weer mijn kenteken ingevoerd, wat niet herkend werd maar wel de mogelijkheid te betalen, iets van 3 pond. dus haastig betaald en de motor van het extra slot af en verreden naar die parkeerplaatsen Castle Hill. Weer met het extra schijfremslot. Helm nu maar wel mee .

SM BUILDING MANAGEMENT PRESCOT  Pasvolgnr: 023 17-05-2022 20:16  Valuta: 3,00 GBP   Koers: 1,208245 Opslag: 0,05 EUR  Betaalautomaat -3,62

Op de bon staat: BEETHAM PLAZA. Parking Eye. met alle betaal gegevens en eronder: NOT A PARKING TICKET. Maar ik was blij dat ik geen 27 pond per nacht hoefde te betalen.

Hemd en kousen droogden goed, andere kousen ook gewassen.

maandag 16 mei 2022

2022 05 16 06 ma. Norwich-Boatlift-Cath.-Easy Hotel-Beetham.

2022 05 16 06 ma  Norwich-Boatlift-Cath. Easy Hotel-Beetham.

16a  Premier Inn-Northwich South tot 80 Anderton Boat Lift 6.2 km 0:10:15 343° waar 2

16b 80 Anderton Boat Lift tot 12b L40 Liverpool Anglican Cathedral langste orgelpijp 41.6 km 0:36:28 295° waar 2

16c  Liverpool Cathedraot Easyhotel 1.7 km 0:03:57 306° waar 2

Goed geslapen, prima hotel, goed ontbijt en 9u15 bij de motor en om 9u25 onderweg.
Klein stukje naar de Anderson Boatlift. waar ik om 9u50 arriveerde.
De weg was afgesloten, maar ik kon mijn motor net langs de afzetting krijgen en dat bespaarde een heel stuk omrijden.

Onderweg nog even gestopt om de fraaie ''narro boats'' te fotograferen.

9u40 Narro boats in het kanaal naar de bootlift.

Enige parkeermogelijkheid was een op een groot parkeerterrein, met (uiteraard) betaal automaten.

9u49 de parkeerautomaten die niet werkten.

Je moest je kenteken invoeren en dan met munten of card betalen.
3 keer een poging gedaan, maar zonder resultaat, de automaat bleef vragen om het kenteken en de munten kwamen terug en met card ging ook niet.
Ik sprak een mede parkeerder en die haalde zijn schouders op, dus dan maar niet.
Ik achtte de kans op controle op maandagmorgen ook niet groot en de kans dat de boete verhaald kon worden ook niet.
9u59 parkeer ruimte voor boten voor de lift

10u10 lift van boven.
19u18 zijkant lift.

-Vertaald uit het Engels-De Anderton Boat Lift is een sluis met twee caissons bij het dorp Anderton, Cheshire, in het noordwesten van Engeland. Het biedt een verticale verbinding van 50 voet tussen twee bevaarbare waterwegen: de rivier de Weaver en het Trent- en Mersey-kanaal. Wikipedia (Engels) our coffee shop, grounds and visitor centre are still open at weekends for you to visit.-

Wat ik uit de informatie borden in het bijbehorende bezoekerscentrum kon opmaken was dat de lift oorspronkelijk net zo functioneerde als die in Zuid België,. 2 Bakken die elkaar in evenwicht houden omdat ze beide op een cilinder staan, de bovenste geven ze iets meer water zodat die zwaarder wordt en die drukt dank zij die communicerende cilinders de andere bak omhoog.
Dit gaf te veel storingen. Toen hebben ze de constructie versterkt en contra gewichten aangebracht zodat de bakken onafhankelijk van elkaar konden bewegen. Net als die grote bij Strépy-Thieu. De elektromotoren stonden in dat grijze gebouwtje boven naast de lift.
Naderhand hebben ze de constructie met die cilinders weer in werking gebracht, maar nu gevuld met olie.
De contra gewichten zijn wel verwijderd, maar ze hebben de katrollen laten zitten.

Toen door naar Liverpool. grote brug over de River Mersey Er moest tol betaald worden en daarvoor werd je kenteken gefotografeerd, maar daar heb ik verder niets van vernomen.

Om 11u40 was ik bij de kathedraal. Een imposant ding. Groot parkeerterrein er voor, met een slagboom, maar daarnaast was een doorgang (bestemd voor voetgangers, maar er stond geen bord) daar kon ik mooi langs.
Geschikt plekje gevonden voor mijn motor, Navigatie er wel af, maar de jas over het scherm en zo laten staan, helm in de hoes aan een touwtje.

Resultant bass 64'
Liverpool Cathedral is the largest cathedral and religious building in Britain.[2]
The organ, built by Henry Willis & Sons, is the largest pipe organ in the UK
We look forward to welcoming you and hope you enjoy your visit to Britain’s largest cathedral, a centre of Christian worship and mission.     Free to enter.     A great place to visit.  alle dagen van 10 tot 4        With 44 couplers the total number of registers comes to 196.

12u08 Het hoofdaltaar

12u12 Altaarstuk in een zij beuk

Het toetsenbord van het grote orgel

Rechts onder. Het laagste register.

De kerk van voor naar achter.

Nog een stukje orgelspel bij kunnen wonen. Ik sprak de organist aan over het laagste register en de langste orgelpijp, maar van die pijp wist hij niets en hij heeft me wel de laagste toon wel laten horen.
Het laagste register op de foto is geen echte orgelpijp, die daarboven wel en de heb ik ook gehoord. 32'=32 voet (= 9m75.). Volgends die ,blijkbaar verouderde, informatie moest die langste pijp 128 voet zijn = 39 meter.
Voor het effect: zie dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=3Wpn7xyzUqg

Om 13u50 had ik het wel bekeken. Weer via die voetgangersdoorgang eraf. Liverpool door en eerst naar het Easy hotel.
Motor op de stoep, aangemeld. Was niet helemaal goed gegaan want ik stond er dubbel in, en ook in 2 en 1 dag, i.pv. 3, maar alles kon rechtgezet, de aanbetaling op 12 maart van € 47,32 werd verrekend en na de 2 andere nachten betaald te hebben, (€105) kon ik mijn bagage naar de kamer brengen. Toen terug naar de motor en op zoek naar een parkeermogelijkheid.

Ik had van te voren Garages en mogelijkheden opgezocht, maar Waze vond een parkeergarage op ongeveer 250 meter van het hotel. Daarin, Geen slagboom, nogal donker, vies, maar omdat er geen slagboom was kon ik er altijd weer uit komen.
Tarief 18 pond per nacht. Het was onder restaurant Etsu
Het ding heet Beetham plaze op N53 24.325 W2 59.579.
Je kunt alleen betalen met je telefoon.
Eerst 3 meter onder de grond een app downloaden. Erg handig.
Locatie vastgelegd in de Montana zodat ik hem terug kon vinden.  Lopende terug naar het hotel, terug om 15u24.
Motorhemd en kousen gewassen in de wasbak met een beetje shampoo.
17u24 een wandeling om een winkel te zoeken om mijn bier voorraad aan te vullen. De Montana stuurde me de halve stad door, maar toevallig vond ik een winkeltje Spar, waar ze bier verkochten.
Tot mijn spijt alleen Heineken in de door mij gewenste verpakking. en maar liefst 1 pond per blikje van 33 cl. Maar dat is altijd stukken goedkoper als in een restaurant.

Dat shirt wassen gaat als volgt: spoelen in de wasbak met een beetje shampoo. Dan naspoelen met water, dan uitwringen, zo goed als dat gaat. dan het hemd in de badhanddoek van het hotel rollen, er een prop van maken, daarop gaan staan zodat  het vocht in de handdoek komt, dan uitrollen en de andere helft van de badhanddoek gebruiken. en er weer op gaan staan. dan is het hemd de volgende morgen wel droog.

Daarna een eetgelegenheid zoeken. Die was naast mijn hotel. Bacaro (tapas, Restaurant)
Erg druk. Voor mij alleen nog plaats aan de bar.
Porties niet al te groot, dan bestel je meer, waardoor het een vrij dure maaltijd werd.
BACARO LIVERPOOL L2 GBR  Pasvolgnr: 023 16-05-2022 19:14  Valuta: 37,80 GBP   Koers: 1,197189 Opslag: 0,62 EUR  Betaalautomaat -45,25
Voor 2 love lane pint 11,90, Goats Cheese Crostini 3,95, Lasagna: 9,50, House salad 5,95 en een brownie van 6,50 prijzen in GBP dis keer 1,2 is de prijs in Euro.
Het is de duurste maaltijd van deze vakantie.

Op de kamer nog een pilsje uit de wasbak. Hemd en kousen keren zodat ze beter drogen.
Referenties over de parkeergarage waren nogal negatief.
Op mijn wandeling was ik ook de parkeer gelegenheid van Castle Hill tegen gekomen, op het wegdek waren vakken aangebracht met de tekst : ''solo bikes only''. Daar kan ik dus ook parkeren en dat is gratis. Op nog geen 100 meter van het hotel.

Easy Hotel had een arrangement met een parkeergarage:
'' Als u uw auto tijdens uw verblijf bij ons wilt parkeren, hebben wij onze gasten een kortingstarief gegeven op een lokale parkeerplaats; NCP Moorfields, L2 2AY. Om het kortingstarief te ontvangen, neemt u uw ticket uit de slagboom en brengt u het naar het hotel en bij het uitchecken wordt de korting toegepast. Houd er rekening mee dat er een aantal parkeergarages in de buurt zijn die dezelfde postcode hebben als het NCP (Moorfields), we hebben alleen een samenwerking met het NCP, dus zorg ervoor dat u op de juiste parkeerplaats parkeert.
Om gebruik te maken van dit voordeeltarief dient u uw auto direct op de parkeerplaats te parkeren (vooraf reserveren is niet nodig). U krijgt bij het eerste parkeren een kaartje van het NCP, houdt dit kaartje vast om toegang te krijgen tot het kortingstarief.
Vergeet niet om de betaalkaart waarmee u heeft geboekt en uw identiteitsbewijs met foto mee te nemen, aangezien we beide nodig hebben om u in te checken. Houd er rekening mee dat we in het hotel alleen kaartbetalingen accepteren.''

Later een bericht dat deze samenwerking door de parkeergarage was beëindigd. Daarom moest ik een andere parkeerplek zoeken.

zondag 15 mei 2022

2022 05 15 05 zo Birmingham - Mill Meece - Norwich.

15a Gravelly Hill tot 46 Mill Meece steam pumping station 62.1 km 0:45:07 327° true 3

15b 46 Mill Meece steam pumping station tot Premier Inn-Northwich South 55.3 km 0:36:46 336° true 2

Mill Meece ging pas om 11 uur open en het is maar 62 km, dus rustig aan gedaan.
Routes van Liverpool goed in de navigatie gezet.

Ontbijt van Rollison wood was goed. en om 10u15 reed ik.
Route viel niet tegen. Ik heb de navigatie nu goed op orde: de Zumo heeft haar kaarten gevonden en navigeert goed, de Montana heeft weliswaar een uur tijdverschil, maar navigeert goed op de OSM kaarten van 2 jaar terug en de telefoon navigeert op Waze en dat geeft het mooiste resultaat.
De ene geeft de straatnaam, de andere het weg nummer en zo vullen ze elkaar mooi aan.
Als ze al van route verschillen dan doe ik: de meeste stemmen gelden. Want altijd zijn 2 van de 3 het wel eens.

-http://www.millmeecepumpingstation.co.uk/ = Zijn functie, aangedreven door stoommachines, was om water uit boorgaten naar een reservoir in Hanchurch te pompen, van waaruit het door zwaartekracht stroomt om het Potteries-gebied te bevoorraden.
 In 2016 langs gereden, maar was toen dicht.
Open Most Sundays 12:00 – 5:00 is een gemaal, gelegen in het dorp Millmeece in Staffordshire, Engeland. Static viewing most Sundays1:00 PM - 5:00 PM Free Admission When Static-

7 jaar terug ben ik ook bij Mill Meece langs gereden, maar dat was toen gesloten en er was geen mens.
Nu was ik er om 11 u 15, mooi op tijd want volgens hun site ging het om 11 uur open.
Ik was de enige bezoeker en ze vonden het leuk dat ik helemaal uit Nederland kwam om deze pomp te zien.
Ze verkochten geen lunch, maar ik mocht bij hun lunchen en werd volgestopt met koeken chips, twix en zo.
Toen individueel met een vrijwilliger het hele ding door.
Het gemaal is gebouwd om drink water op te pompen en onder druk naar steden in de omgeving te pompen.
De bron wordt nu met elektrische pompen bemalen.
Oorspronkelijk stonden er 2 grote liggende compound stoommachines in.
Op het ene eind een vliegwiel en aan hat andere eind een hefboom constructie waarmee de horizontale beweging van de stoommachine werd omgezet in een verticale om het water op te pompen.
Halverwege een pomp installatie om het opgepompte water onder druk te brengen.
Hij vertelde ook dat we waren gestopt met scholen. de kinderen hadden meer aandacht voor hun telefoon dan voor zijn verhaal.

De Pompen om het water onder druk te brengen.

De ene stoommachine, deze was nog gekoppeld aan de pompconstructie buiten.

Andere machine vanaf de andere kant.

Andere machine die dus was losgekoppeld van de pomp installatie buiten.

De Pomp installatie die de horizontale beweging van de stoommachine om ze in een verticale om de pompen aan te drijven,

Om 14u30 had ik alles wel beken, ik heb 10 pond gegeven als fooi en omdat ik tijd genoeg had heb ik een alternatieve route uitgeklikt over Lognor door het natuurgebied Peak District National Park.
Mooi gebied om doorheen te rijden, Ik reed zo rustig dat ik zelfs een file trok.
Tanken om 14u51  (15u51 MT) bij Swift service voor 24 liter van 1,68/L = 40.26 gbp. contant betaald om van de ponden af te komen.N52 58.835 W2 13.329
Tankstation zijn niet dik gezaaid, de tank was -op reserve na- leeg.

Om 17u30 was ik bij het hotel, maar het stond heel ergens anders dan volgens de kaart.
Om 17u36 had ik het gevonden.
Het is ook niet op locatie die Google earth aangeeft, het is het gebouw op de hoek
Motor kon gratis geparkeerd op het terrein van voor het hotel, bewaakt door camera's.

-Hotel bij Premier Inn Northwich South hotel = There is no lift at this hotel. There is no air conditioning at this hotel. Betaald 7maart22 voor Diner, overnachting, en ontbijt. A confirmation email has been sent to feizema@gmail.com. Booking reference: AJFR123663 Northwich South London Road, Northwich, CW9 8EG Tel. 0333 321 1363 Room details Lead guest Mr Frits Jan Eizema Your room Twin Room Advance Your group 1 Adult Arriving Sunday 15 May 2022 £55.00 Leaving Monday 16 May 2022 Check out before 12 pm Meals 1 Adult Meal Deal £23.99 Room 1 total price: £78.99 is betaald. Cancellations must be made 28 days prior to the arrival date.-

Overnachting contant betaald 55 gbp voor de kamer met ontbijt en 23,39 gbp voor het eten.

8 mei per mail 1 tafel geboekt voor diner om 18u30 en ontbijt 16mei

Dit hotel had mij bericht gestuurd dat het beter was te reserveren bij het bijbehorende restaurant
Woodpecker Cookhouse + Pub.
Daar was ik dus te laat voor en heb de receptie gevraagd te melden dat ik wat later kwam.
Ze hadden geen lift en toe zei ik: ''weet je wel hoeveel troep ik naar binnen moet slepen?'' waarop ik een kamer kreeg op de begane grond. En ook een Meal Deal DINNER VOUCHER.
Kamer prima, met gelukkig weer een eigen toilet.
Beetje opgefrist en toen naar dat restaurant Woodpecker. met die voucher.
Restaurant erg rustig, de reden voor dat reserveren ontgaat mij.
Het menu zei me weinig, maar er stond een Pie op.
Ik vroeg wat dat was, maar werd van dat antwoord weinig wijzer, dus het ding maar besteld.
Het had in de verte wel wat weg van een Grouster pot, maar dan veel en veel simpeler.

Het pilsje was wel goed.

Dit is dus de Pie.
Ik moest 2 gbp bijbetalen. contant gedaan.
Uit de bon kan ik niet uitvinden waarvoor; het pilsje was 2,5 gbp
Wel staat er: 1 MD Dess UPG van 2 gbp, maar wat dat was?

Terug op de kamer, 2 blikjes onder de koude kraan, wat computeren en op tijd gaan slapen.