vrijdag 11 september 2009

2009 09 11 18 vr. Remouchamps en terug

2009 09 11 18 vr. Remouchamps en terug.
35 Camping Petite Suise tot 35k Les Grottes de Remouchamps 36.3 km 0:32:21 12°

35k Les Grottes de Remouchamps tot 00 thuis 412 km 4:10:26 5° waar 4
        Vrijdag 11 september  Terugreis.

Toch wel met wat weemoed afscheid genomen; dit was onze laatste camping deze vakantie en het was de mooiste.
Ik heb hier eerder gestaan, voorjaar 1998, met Rinze en Christine, veel regen gehad toen,
Ik weet nog dat hij 2 plaatsen besproken had en dat we tegenover elkaar stonden.
Bij afrekenen bleek mijn plaats duurder omdat ik uitzicht over het dal had, terwijl we met de opening naar elkaar toe hadden gestaan en dus met de dichte kant naar het dal.
Hessel en ik zijn toen gefietst van deze camping naar La Roche, mooie weg naar beneden en met het rode busje weer omhoog, terug naar de camping.

De reis naar Remouchan verliep vlot, en in Remouchan aangekomen was schuin tegenover de Ingang van de grot een parkeerstrook waar de combinatie ruim en moeiteloos geparkeerd kon worden.
We waren mooi vroeg, om tien uur al bij de kassa, maar daar was niemand aanwezig.

35k Les Grottes de Remouchamps RUE DE LOUVEIGNÉ 3 4920, Sougné-Remouchamps, Liège, BEL 04 360 90 70 N50 28.797 E5 42.743
Na enig wachten en omhangen kwam er iemand langs die meldde dat er zo met een iemand kwam. Toen die er na 5 minuten was, konden we wel een kaartje kopen, maar de rondleiding was pas om 11 uur, we moesten maar even koffie gaan drinken, dus wij terug naar de auto en daar onze koffie gedronken.
Toch wel een redelijk grote groep.,25 man en achter de gids aan door de grot.
Ik vond dat hij vrij weinig vertelde.
In mijn herinnering werd er meer verteld, en ook wat er allemaal te zien was, nu moest je zelf maar rondkijken.
Wat hier mooier was dan in Han was dat je meer het idee van een grot had, je kon beter zien waar ooit het water gestroomd had.

We weer mooie stalactieten en stalagmieten, gordijnen, kerststallen en de mooie teugreis per boot over de onderaardse rivier, met een dik uur stonden we weer buiten, wel weer dat geschooi om een fooi maar deze wc’s waren gratis.

De wegen naar de snelweg van Karin waren ondoorgrondelijk, maar we bleken wel op de juiste snelweg uit te komen, richting Aken, en langs Aken naar Venlo.
We waren Nederland nog niet in, of we stonden in de file en hadden de eerste rotonde.
Later ging het redelijk vlot, maar op het weggedeelte naast Nijmegen weer file.
Toen we op Zwolle aanreden liep het tegen de middag spits en toen er ook nog aangegeven werd dat de weg naar Leeuwarden ernstige verkeershinder vertoonde besloten we niet over Zwolle te rijden, maar over Emmeloord.
Dat hebben we geweten!
Bij Kampen stond het al vast en wat er aan de hand was weet ik niet, maar over het stukje naar Emmeloord hebben we meer dan 1 uur gedaan.
Bij Emmeloord kwamen we op de A7 en zonder problemen thuis.
Die ernstige verkeershinder was op het stuk Heerenveen - Leeuwarden en was so wie so minder dan wat wij hadden.
Volgens Karin was de reisduur van Remouchamps naar Drachten 4 uren en we hebben er 6 uren over gedaan, pauzes niet meegerekend.
Maar we moeten vooral geen wegen aanleggen!
Dat het zo druk is komt omdat er zoveel auto’s rijden, niet omdat we de afgelopen 40 jaar geen wegen meer hebben aangelegd.
We moeten de mensen uit de auto zien te krijgen en allemaal de bus in.
Thuis lekker Pizza uit de vriezer, en de stapels post, tijdschriften en kranten door.
Al met al een hele mooie vakantie.

Thuis de afrekeningen bekeken en het bedrag van de tankbeurt in Ath was niet afgeschreven. We hebben het tankstation kunnen vinden op internet en hen een mail gestuurd dat we getankt hebben en niet betaald,.

Tot op heden geen antwoord terug gehad.

donderdag 10 september 2009

2009 09 10 17 do. Natuurpark Chlorophylle , Tramway Touristique de L'Aisne

2009 09 10 17 do. Natuurpark Chlorophylle , Tramway Touristique de L'Aisne
35 Camping Petite Suise tot 35f Chlorophylle Parc Récré. Forestier 4.7 km 0:06:30 296°
35f Chlorophylle Parc Récré. Forestier tot 35h Tramway Touristique de L'Aisne 10.1 km 0:14:19 327° waar 5
Donderdag 10 september 2009.

Gisteren warm, vanmorgen regen.
Maar niet veel, een paar drupjes dus welgemoed op weg naar Chlorofyl.
35f Chlorophylle Parc Récré. Forestier N50 14.442 E5 35.857
Nog overwogen om lopende te gaan of op de fiets, omdat de afstand maar een paar kilometer is, maar lopen kost nogal wat tijd – de wandeling van vanaf de camping duurt 4 uren – en we kunnen geen informatie krijgen over de hoogte verschillen die we moeten overbruggen en de hellingen zijn te stijl voor onze laagland conditie in combinatie met onze stadsfietsen.
De afstand viel mee, de hellingen niet, het fietsen zou tegengevallen zijn.
De parkeerterreinen waren leeg toen we kwamen.
We waren om half 11 de eerste bezoekers, maar erg welkom.
We moesten door een deur in een hek die vanaf de kassa bediend werd, daarnaast was een draaihek, we konden er wel uit maar er niet weer in via dat hek.
We kregen een stempel op de hand, dan kon het wel, via diezelfde deur.

Schilderachtig mooi.
Mooie leerzame route, genummerd en allemaal weerbestendige panelen met Frans en Nederlandse tekst en plaatjes in zwart-wit.
Bordjes bij de bomen waarop stond welke boom het was, een kijk gang met gaten en dan kon je plaatjes zien van dieren die daar voorkomen.

Kijk hut. Zie je de uil?
De dieren zelf hebben we uiteraard niet gezien.
Als je dieren wilt zien moet je ze eerst in een hok opsluiten.
We hebben alles gelezen en daarna nog even door de winkel gelopen, niets geschiktst.

Het was onderhand 1 uur en ik wilde wel kijken of we de toeristische tramlijn konden vinden, waar we reclame van gezien hadden. Karin gevraagd naar de routen naar Erizee, waar het station is. Halverwege kwamen we op een slecht stuk weg,  Rue Du Tta,  maar daar was wel een remise waar de bewuste tram in stond, samen met al dan niet opgeknapte andere spullen N50 16.831 E5 32.917 , volgens Karin moesten we het pad volgen, volgens Janke viel het onder de klote-paden.
Het carter heeft de grond niet geraakt en we zijn ook niet vast komen te zitten en we bereikten Erizee. Karin gevraagd naar het tram museum, maar het enige wat ze aangaf bleek het gemeente huis te zijn, ons Frans is niet zo best.
Toevallig ontdekten we een bordje dat naar Erizee –brug verwees die naam stond ook op de tram op de folder, dus daarheen en inderdaad; we vonden het station.
35h Tramway Touristique de L'Aisne N50 17.256 E5 32.986
Op slot.
De VVV was wel open en de dame wist ons te vertellen dat de tram niet reed, die reed alleen op de met geel gemerkte data, maar dat stond nergens in de folder.
Toen maar de toeristische route gereden, eerst naar Manhay toen terug naar Dochams waar de camping was.
Tijdens de chlorofylwandeling bleef het droog, toen we daarna ons brood opaten moesten we in de auto blijven zitten omdat het serieus regende, tijdens de rit was het nagenoeg droog maar veel uitzicht hadden we niet.
Mooi op tijd terug, lekker zitten puzzelen, rijst met kip gegeten en toch maar even afwassen, hoewel we hopelijk morgen voor eten thuis zijn, maar stel dat het tegen zit, dan kunnen we nu in de caravan eten maken.

Morgen eerst naar de grot van Remouchan, en dan door naar huis.
De route gaat gelukkig niet over Maastricht, maar eerst door Duitsland.
Ik heb via internet geprobeerd te ontdekken of we wat gemakkelijk kunnen parkeren bij die grot met de caravan, maar niets kunnen ontdekken, we nemen de gok, parkeren is hier nog niet een probleem geweest.

woensdag 9 september 2009

2009 09 08en09 16 di&wo.La Roche

35 Camping Petite Suise tot 35b Ruines Du Château Féodal 11.4 km 0:11:59 216°
Dinsdag 8 en woensdag 9 september 2009

Dinsdag een rustdag, beetje zitten klooien op internet, mail geprobeerd, internet werkt wel, maar geeft steeds allerlei foutmeldingen.
Hele doorloper gemaakt en om 3 uur was ik het zitten zat en zijn we weer een wandeling gaan maken uit het boekje dat Janke gekocht heeft.
Het is een mooie omgeving, in deze wandeling zaten 2 stroompjes die over gestoken moesten worden.
Dat lukte beide keren zonder natte voeten te krijgen.
[De kans dat de foto's van gisteren vandaag genomen zijn is erg groot]
De macaroni smaakte er beslist beter door; Janke was er niet tevreden over omdat ze niet alle ingrediënten kon krijgen die er volgens haar in horen, maar ik vond het prima.
Dit is een mooie schone camping, gratis warm water om af te wassen, schoon aanrecht, voldoende en schone wc’s en douches waar je alleen op een knop hoeft te drukken om lekker warm water te krijgen, zelfs in temperatuur regelbaar.
Een unicum in deze vakantie.

Woensdag in La Roche geweest, weer van te voren gekeken hoe de zaak er daar uit zag, we hebben per slot van rekening internet.
Ik wilde naar het Ardenner ham museum, omdat ik verwachtte daar te kunnen parkeren.
Belgische bewegwijzering, hele lijsten met hotels en daartussen soms ook de musea, dus we kwamen op een weg de stad weer uit, maar daar konden we wel gratis staan.
Fietsen eruit en op naar de VVV, vlot gevonden, stond redelijk goed aangegeven, de jongeman sprak een beetje Nederlands en gaf op een gratis plattegrond aan waar we het kasteel [Ruines Du Château Féodal]  konden vinden en ook het Jambon museum [Musée Du Jambon D'Ardenne].
Naar de burcht was een trap, fietsen onderaan geparkeerd en naar boven, mooie oude burcht, boekje met route en alle bezienswaardigheden bekeken.
In een van de onderhand gesloopte torens had Alva overnacht toen hij op weg was om in de Nederlanden orde op zaken te stellen nadat wij diverse kerk interieurs hadden vernield.

35b Ruines Du Château Féodal N50 10.958 E5 34.554

Plekje schaduw gevonden en onze koffie gedronken, toen naar het ardenner ham museum, konden we niet in; het was 1 uur en ze gingen pas om half 2 weer open, dan maar eerst boodschappen doen.
Op de heenweg waren we een spar tegengekomen en die vonden we op de fiets weer en toen was het 2 uur en mochten we het museum wel in.
35d Musée Du Jambon D'Ardenne RUE ROMPRÉ 28 6980, La Roche-En-Ardenne, Luxembourg, BEL 084 41 18 78 N50 10.870 E5 34.925
We kregen een kastje om de nek en een koptelefoon en als je in de ruimte kwam begon hij zelf de juiste tekst uit te spreken.
Ik vond het meer van een STER-spot hebben als van een museum.
De varkens werden vroegen geslacht aan het begin van de winter, de ham is de achterbout, die wordt gezouten en gerookt en moest volgens de tekst erg lekker zijn.
Toen naar een andere ruimte en daar werden vroeger de aardewerken potten gemaakt, van die blauwe, Filmpje van hoe de hand gedraaide potten gemaakt werden, de oude oven stond daar nog, met zout werd de gladde laag erop gemaakt en toen de diverse gebruiksmogelijkheden van die potten en hoe geweldig dat wel niet was,
Een huishouding, een imker, een apotheker een bakker, ze konden niet zonder deze geweldige potten.

We kamen uit in de winkel waar we met korting van die potten konden kopen, maar wat moet je er tegenwoordig mee? daarna moesten we nog door het restaurant, daar hebben we toch maar een pakje ham gekocht.
Er was nog tijd voor het maalderij museum maar op het aan gegeven adres stond niets wat op een museum leek en toen ik het vroeg aan iemand die daar bezig was vertelde die dat hij daar al 20 jaar woonde en dat er geen museum was.
Dan maar niet, stukje omrijden over de mooie groene weggetjes van de Michelin-kaart en tegen vijven waren we terug, net op tijd om brood voor morgen te bestellen.
Grote bonen gegeten met een kip burger, en een toetje wat we bij die spar gekocht hadden; de Aldi-toetjes zijn nu op.
Morgen naar chlorofyl, een natuurpark.

maandag 7 september 2009

2009 09 07 15 ma. Van Houyet naar Dochamps. wandeling

2009 09 07 15 ma. Van Houyet naar Dochamps wandeling
30 De la Lesse tot 35 Camping Petite Suise 58.1 km 0:57:33 84
Maandag 7 sep. 09

Op 3 uur kanoën is het goed slapen.
Lekker in de zon ontbeten en geconcludeerd dat het vandaag een betere dag zou geweest zijn om de Lesse af te kanoën als gister, maar dat wisten we gister nog niet.

Een mooie Karin route over binnenwegen naar camping Petite Suisse vlak bij Dochamps.
Je kunt hier in België nog fatsoenlijk rijden en alleen de grotere plaatsen hebben soms een drempel.
In Nederland is binnendoor rijden onderhand een kwelling, zelf op grote doorgaande wegen wordt je op de gekste plaatsen geconfronteerd met de vreemdste obstakels en bij elk uitgestorven dorp wordt je, zowel aan het begin als het eind getrakteerd op minstens 1 drempel en bordjes van 30.
Hier mag je op vergelijkbare plaatsen zelfs 80, niet dat ik dat deed, maar normaal door een dorpje rijden kan hier dus nog.
Nederlandstalige receptie, welkom.
Hoewel we later in de folder lazen dat we pas om 11 uur op de plek mochten was kwart over 10 geen enkel bezwaar, de auto kon geparkeerd zodat hij niemand in de weg stond en we mochten eerst rustig rondkijken wat we de mooiste plek vonden.
We staan op 188, schitterend uitzicht en een mooie royale plek van 10 bij 14 meter.
Gratis internet over de hele camping, vanmiddag al mail gelezen en via Hotmail en g-mail geantwoord.
Op de site staat ook de naam van hun mail server, zodat misschien outlook ook gebruikt kan worden, dat zal ik morgen proberen.
Op het eind van de middag nog 1 van de wandelingen gelopen die in een boekje staan dat Janke bij de receptie gekocht heeft, we deden 1 uur over een wandeling van 3 kwartier, maar we bekijken ook dingen onderweg.

Puur genieten

Van twee bomen naar 1 boom.

Lekker gegeten, rode kool uit de pot en biefburger uit aluminium folie, als je maar ver genoeg loopt is alles lekker.

Morgen maar eens kijken wat hier nog te doen is.
Misschien naar La Roche.
Het enige wat we deze vakantie nog willen zien is de grot van Remouchamps, maar de reis heen en terug is vrij ver.
We zijn van plan hem te bekijken op weg naar huis, er zal vast wel gelegenheid zijn de auto + caravan daar te parkeren.

zondag 6 september 2009

2009 09 06 14 zo. Kanoën op de Lesse.

30 De la Lesse tot 30f Parking Anseremme 17.5 km 0:16:54 306° waar 2

zondag 6 september 2009.

Het stuk van Gendron naar Anseremme moest het mooist zijn en ook lang genoeg duren, dus niet de maximale route vanaf Houyet waar we op de camping De la Lesse stonden.
Ik had bedacht dat het handig zou zijn om eerst met de auto naar het eindpunt te rijden en dan met de trein naar het vertrek punt van de boten en dan kom je al varend weer bij de auto uit.
Vanwege de weersverwachting hadden we het kanoën uitgesteld tot vandaag, maar toen ik na het douchen buiten kwam leek het meer op regen dan op zon, dus maar wat warmere kleren mee en op naar Anseremme, de gele kano’s die overigens meestal blauw waren, waren beter dan de blauwe, die ook alle kleuren hadden, vanwege dat deze hun eindpunt hadden op de Lesse en de anderen op de Maas.
We vonden een parkeerplek in Anseremme vlak bij het station, en met 10 minuten vertrok er een trein naar Hoyet (waar we vandaan kwamen) maar die stopte halverwege op station Gendron,
30j Gendron-Celles Nmbs/Sncb N50 12.628 E4 57.878
Toen we daar aan kwamen konden we zo van af het station over de Rue Du Pîrli naar de Lesse lopen en een kano huren, inclusief tonnetje
Of we van te voren in Anseremme hadden kunnen boeken werd ons niet duidelijk, wel heb ik voor we instapten gevraagd naar een kaartje, maar een aardig Frans sprekende Belg vertelde dat ik die bij de conducteur kon kopen, maar die hebben we de hele reis niet gezien.
Toen we wilden instappen bleek Janke een te kleine peddel te hebben, die moest eerst geruild, vervolgens instappen op een rollenbaan en daarmee roetsjten we zo de rivier in.
Het was een mooie tocht, we betalen voor de route en niet per uur, dus lieten we ons meestal drijven. Als de andere kano’s buiten gehoor waren, was het helemaal stil, wel bijzonder.
30k Walzin Walzin N50 13.149 E4 55.293
Op 2/3 inderdaad een mooi kasteel,  chateau de Walzin, en ook een barrière; het riviertje was afgedamd en we moesten een waterval over van ongeveer 1 meter, even gekeken hoe anderen het deden, en toen wij ook maar, er was geen plek om uit te stappen en er langs te lopen.
Mooi recht er voor en hup naar beneden.
Beetje water over de punt en toen lagen we mooi beneden.
Janke zei: dat ging goed en toen sloegen we alsnog om.
Waarom weet ik nog niet maar nat waren we wel.
Gelukkig was het water diep noch koud en op een eilandje de fleece vesten wat uitgeknepen en ook ontdekt waarom er een gaatje zit boven in de kano; als je haar ondersteboven houd loopt daar het laatste water door weg.
Janke had gelijk toen ze dat tonnetje extra huurde, weer 2 euro, maar nu goed besteed.
We waren niet de enigen die om gingen daar; even later zag ik een ander stel op precies de zelfde plaats en manier om gaan, prachtig, eerst het opgeluchte gezicht van: ‘’dit ging goed’’ en vervolgens krijgt de onderstroom de kano te pakken en gingen ze om.
Anderen deden alles fout, gingen dwars de helling af en bleven overeind; het zat hem er waarschijnlijk in dat onze kano vanachter veel dieper lag dan van voren zodat een stroming het achtereind om duwde waardoor hij dwars op de stoom kwam.
Beetje koud was het wel, toch ook wel mooi, de tweede barrière was weer een hoogte verschil van ongeveer een meter, maar daar was een soortement geultje en alles ging goed.
Na 3 uren waren we weer in Anseremme, kano langszij een kade en zonder problemen uitgestapt.
Je kon daar douchten, maar we hadden de droge kleren in de auto, dus die eerst maar opgezocht en een stuk karton gezocht om de zitting te beschermen en bij de caravan droge kleren aan
En zo komen we weer wat op verhaal.

Ingespannen bezig.

Onderhand schijnt de zon, van ons had die dat wel wat eerder mogen doen.
Straks kapucijners met spek en morgen vertrekken we naar Petit suisse.
We konden 3 nachten op deze camping staan voor de prijs van 2: naseizoen korting, had ik op internet gevonden: bij het onthaal staat niets.!?
Morgen, maandag vertrek naar Petit Suise.

zaterdag 5 september 2009

2009 09 05 13 za Han, Grot en Safari

30 De la Lesse tot 30a Han-Sur-Lesse 21.6 km 0:20:13 119° waar 2

Zaterdag 5       september Camping de la Lesse bij Houyet.

Ja, de grot van Han, wat moet je daarvan zegen?
Hij was prachtig.
Dankzij Karin vlot naar Han Sur Lesse.
Op het parkeerterrein dat ik van te voren had uitgezocht was niet duidelijk of we daar moesten betalen of niet, maar er werd verwezen naar Parkeerterreinen dus die borden maar gevolgd en daar konden we de hele dag staan voor 2,50.
Naar het onthaal zoals dat hier heet en kaartjes voor de grot en de safari.
Daar hadden we van te voren aan de VVV dame die we troffen bij het onthaal van de camping naar gevraagd en die zei dat het wel mooi was.
De aparte kaartjes voor grot + safari waren duurder dan een dagkaart voor alle 4 attracties: behalve deze 2, ook nog een archeologisch museum en een speleogame.
2 rijen: 1 voor de grot en 1 voor de safari, bij de balie gevraagd wat de beste volgorde was en dus eerst de grot.
In het bekende treintje, al hobbelend naar de ingang van de grot, 2 rijen; 1 Nederlands 1 Frans. De Nederlandse mocht eerst; deze groep was iets kleiner.

eerst een paar foto's van de grot:

30b Domaine Des Grottes de Han RUE JOSEPH LAMOTTE 2 5580, Han-Sur-Lesse, Namur,  N50 07.523 E5 11.246

De bootjes aan het eind waren er niet meer, het kanonschot nog wel.
Na route was de speleotheek aan de beurt, eerst buiten op een stoepje de boterhammen opgegeten en dan een informatiezaal over het ontstaan van de grotten, daarna een 3D filmzaal, interactief, met een handeltje naast de stoel kon je aarde weg scheppen op het scherm, en dan schatten vinden.
Leuke dingen voor de mensen.
Daarna allemaal een toeristisch treintjes ’Afaricar' in en het Wildpark in,

Allemaal instappen, Janke zat al.
Er uit, foto's maken.

Kudden met verschillende soorten herten en paarden, wilde zwijnen en mooie uitzichten.

Een roedel wolven.

Tarpan paarden
Oehoe's
Dam herten en moeflons.
Wisenten.
En ze hadden ook beren.

Beren kijken.

Wolven moesten er ook zijn, maar die hebben we natuurlijk niet gezien.
Nog even de kerk -Saint-Hubert church- van binnen bekeken, heel apart, 3 stel deuren voor je binnen was en daar stond een hek voor de eigenlijke kerk, zodat je daar niet in kon.
Achter de kerk was het museum -Musée du Monde Souterrain-, daar stonden alle schatten die ze in de grot gevonden hadden ten toon gesteld, een gouden sieraad, bronzen bijlen en nog veel meer.
Tot slot nog een Spar; 30d Spar N50 07.563 E5 11.171
Janke vond macaroni kruiden wat later een complete macaroni maaltijd bleek te zijn, veel macaroni en weinig kruiden, dus ’s avonds apart klaar gemaakt en vooraf naar de plaatselijke patatboer en een echte Belgische puntzak patatten gegeten, met mayonaise in een apart bakje.
Wat ik irritant vind is dat je eerst dik 40 euro mag afrekenen voor de tickets en als je vervolgens even moet plassen dat dan 30 ct. de man extra moet kosten en ook de gids vraagt om een bijdrage omdat dat alle geld is dat hij krijgt (zegt die)
O ja, de spar had geen brood meer en dat moesten we wel hebben, we konden naar het volgende dorp; Rockfort, maar hij had het ook over een automaat en die vonden we, geld erin en je kon een schuif openen en een brood pakken.
Deed je de schuif weer dicht dan draaide binnenin een volgend brood voor de schuif.
Zonder problemen terug naar de caravan.

vrijdag 4 september 2009

2009 09 3&4 12 do.&Vr. Strepy Thjeu, & reisdag

2009 09 3&4 12 do.&Vr. Strepy Thjeu, &  reisdag.
25 SVR  FAM. VANDER DONCKT tot 25s Ascenseur Funiculaire de Strépy-Thieu 47.8 km

Donderdag 3 en vrijdag 4 september.

Het waaide hard, maar het zou droog blijven, dus weer de lange route van Flobecq naar La Rouviere. =  25r Parking N50 28.306 E4 05.622
Wat ik van te voren uitgezocht had, bleek te kloppen, vlak bij de laagste lift, nr. 4 was een mooie plek waar de auto kon staan, en het weggetje naar de grote lift was er ook en goed te fietsen,
Vanaf de brug een mooi zicht op de grote lift die, met zijn hef hoogte van 73 meter, de 4 oude liften en een sluisje vervangt.

25t Ascenseur Funiculaire N50 28.696 E4 06.469

De zigzag weg naar boven was voor mij net wel, maar voor Janke net niet te fietsen, maar we konden inderdaad bovenlangs het nieuwe kanaal fietsen.

Daar nog even de grote lift van boven bekeken en toen het pad naast het kanaal gevolgd.
Wel bijzonder dat je dan boven over een complete rotonde heen fietst, naast een breed kanaal dat op grote pilaren staat.

Na een paar kilometer (5) kwamen we langs een enorme constructie en ik heb het bekeken en later gecontroleerd, maar het is een keer sluis, als er wat aan de hand is kunnen ze daarmee het kanaal afsluiten.

25u Porte de Garde de Blanc Pain N50 30.004 E4 10.299

Ik zou hem persoonlijk vlak bij de scheepslift geplaatst hebben, maar de Belgen zullen hier vast wel hun redenen voor hebben (gehad)
Waar het oude en het nieuw kanaal zich splitsen, maakten wij dus een bocht en zo kwamen we bij de oude scheepslift nummer 1.
Die was in reparatie.
25v Canal Du Centre - Ascenseur No 1 N50 29.249 E4 10.550

Op Google Earth kun je een foto vinden waarop te zien is dat er bij het uitvaren van een schip iets fout ging.
Dat schip hebben ze er toch uit gekregen maar hij is nog niet klaar, de beide bakken stonden beneden terwijl die oude liften werken als een weegschaal, de bovenste bak wordt iets voller gedaan als de onderste en als ze dan beide los gemaakt worden duwt de zwaarste de andere omhoog.
Mijn gezoek om een pad langs het hele kanaal bleek overbodig, er is een toeristisch treintje en het pad daarvan is uitstekend te fietsen.

We kwamen langs het centrum, mooie oude kerk en ook een supermarkt, nooit weg.

25w Carrefour Express N50 28.949 E4 08.907

Langs de route stonden informatie borden, zelfs met Nederlandse tekst, naast –uiteraard Frans en Duits, met oude foto’s van de aanleg.

Je ziet veel overeenkomsten met het Wouda gemaal bij Lemmer.
De hele handel kon werken zonder stroom, puur op het hoogte verschil tussen de kanalen.
Het kanaal is in gebruik genomen in 1917, dat was dus door de Duitsers, maar daar lees je geen woord over.

25x Canal Du Centre - Ascenseur No 2 N50 28.958 E4 08.546
25y Canal Du Centre - Ascenseur No 3 N50 28.879 E4 08.244
25z Canal Du Centre - Ascenseur N. 4 N50 28.280 E4 05.668

Omdat de terug weg door de plaats La Rouviere ging en door bos, hadden we geen last van de harde wind, en de route ging bij elke lift 17 meter naar beneden, mooi over de weg van het jaagpadtreintje.

Toen we weer bij lift nummer 4 stonden wilde ik een foto maken waar zowel een oude als de nieuwe lift op stond, daarvoor moest ik meer afstand nemen en er was een sluisje met een hek dat open stond dus ik een paar meter dat terrein op, meteen een boos zwaaiende sluis bediende:
Ik mocht daar niet komen!.
Rare jongens die Belgen.

Vrijdag verkast van Flobecq naar Houyet
 25 SVR FAM. VANDER DONCKT tot De la Lesse 151 km 1:45:29 122° waar 2

dinsdag 1 september 2009

2009 09 1&2 11 di.&wo. mijn musea

2009 09 1&2  11 di.&wo.  mijn musea
25 SVR  FAM. VANDER DONCKT tot 25p Ecomusée Régional Du Centre 54.2 km

Dinsdag 1 en woensdag 2 september 2009.

De weersverwachting was regen in de namiddag, gevraagd aan 2 mensen die dit beide beweerden, maar bij het ontbijt begon het al te druppen zodat we besloten om de geplande fietstocht; langs de 5 scheepsliften vandaag niet te doen.
Bij het bezoek aan het hellend vlak werd er reclame gemaakt voor een mijn museum en dat bleek vlak bij deze scheepsliften te zijn.
We hebben nog het plan gehad om ze te combineren, maar toen het toch regende en we vakantie dagen over hadden heb ik voorgesteld om ze apart te doen.
Op de laptop had ik behalve dit museum er nog een gevonden, en er vlak bij en waarschijnlijk hadden we daar de hele dag wel genoeg aan.
Het museum als wegpunt N50 28.241 E4 08.979  in Karin en die berekende de snelste route, in een dorpje moesten we een plein oversteken, maar daar stond een nieuw eenrichtingsbord dat Karin nog niet kende, volgende weg ingeslagen om te keren, maar ik zag dat we een eindje verder op diezelfde weg uitkwamen, konden we er toch in.
Weggetje was niet breder dan de auto en dwars door de velden, kwamen we weer op de doorgaande weg; we konden er inderdaad langs. Tegemoetkomend verkeer was niet mogelijk.
Eerst maar het mijn museum dat alleen in Karin stond:
25p Ecomusée Régional Du Centre,  N50 28.210 E4 09.075
Het bestond uit de voormalige kantoorgebouwen van de mijn, nu ingericht met spullen uit de mijn, wagentjes, lampen, met hun ontwikkeling, lijst van slachtoffers, oud en nieuw gereedschap en we kregen een Franstalige film te zien over het werken in de mijn.
Na dik een uur waren we wel uitgekeken, en was het ook tijd om de meegebrachte lunch op te eten. Toen naar het andere waar zoveel reclame voor gemaakt werd: Site minier du Bois-du-Luc.
25q Musée de la Mine N50 28.241 E4 08.979
Pech, dicht, ging pas over een dik uur weer open voor een begeleide tour, hoewel in de folder duidelijk stond dat het de hele dag open was, maar we moesten wachten op de tour, wel mochten we het terrein over, oude kapotte machines waarvan ik niet kon achterhalen waar die ooit voor gebruikt werden, wat ik wel herkende was een tender locomotief en een brandweerauto, maar van de locomotief was alle koper af gesloopt; er zat niet 1 appendage meer op en in de brandweerauto groeide de klimop tierig.
Half 2 waren we weer bij de kaartverkoop, maar daar was niemand, duurde even
Maar we konden kaartje kopen en kregen een kasje om voor de Nederlandse toelichting.
In elke ruimte zat een zender die dit apparaat de juiste tekst liet spreken, alleen het kantoor van de directeur was in redelijke staat, verder was alles stuk en kapot wat we te zien kregen.
De gids sprak alleen Frans, gelukkig was er een Belgische dame die hier en daar wat vertaalde.
Tot slot liet hij ons een van de bijbehorende woningen zien zoals ze toentertijd bewoond werden, 2 kamers, daarachter een washok en keuken die er later bijgebouwd werden.
De tafel werd omgedraaid en gebruikt als bed .
We vonden het beide de prijs niet waard, maar het was een goede besteding van een regen dag, want regenen deed het de hele dag.
Terug nog een Aldi gevonden, die had zelfs Engelse drop!
Ook nog getankt, de dieselolie is hier goedkoper dan in Nederland.
Ik tanken en Janke zou betalen, het was een zelf tank station.
Ik zag wel een dame zitten, maar volgens Janke moest je eerst je pasje in een sleuf steken zoals we dat hier ook kennen.
Nadat ik getankt had kwam Janke terug lopen met de mededeling dat het niet gelukt was met het pasje, het werd geweigerd.
Hoe nu?
We besloten de naam en het adres te noteren en maar te vertrekken, de kans was groot dat het met het pasje toch gelukt was –hoe had ik anders kunnen tanken?- en anders later contact op te nemen.

[Later een mail adres gevonden en gemaild dat we niet betaald hadden, met de tijd erbij.
Geen reactie gehad.}

Omdat het weer woensdag niet veel beter werd hebben we besloten een rust dag in te lassen, hele dag puzzelen en lezen.
Morgen, donderdag naar de 5 scheepsliften, ik heb van te voren op Google gezien dat we er langs kunnen fietsen.