woensdag 22 mei 2013

2013 05 22 02 Ierland, het Eland zelf 2

2013 05 22 02 Ierland, het Eland zelf 
woensdag 22 mei 2013

Na een rustige zeereis ontschepen in Rosslare.
Gladde ijzeren helling af en over een stalen uitrijd plank, waar het achterwiel slipte en mijn hart (heeft toch al moeite om op gang te blijven) een slag oversloeg.

Met de stroom mee door de douane, beleef je niet veel meer.
Niet eens de vraag ''Nothing to declare'' en toch wat onwennig aan de andere kant van de weg als normaal.
Zeg nooit dat Engelsen of Ieren aan de verkeerde kant van de weg rijden.
Volgens hun rijden zij goed en wij in Europa rijden aan de verkeerde kant van de weg.
Zij rijden weliswaar links, maar wij rijden niet rechts!
Zeker niet in het Engels.
Toch de snelle route genomen en niet over de pond over de Sur bij Waterford.
Wel vaker een stop ingelast,
De hoofdweg de N25 werd toch wel wat saai dus stukje omrijden en door Waterford.
Met de stroom mee is links rijden helemaal niet moeilijk.
Bij de uitvalsweg vonden we een tankstation en een supermarkt, zodat Janke eten voor onderweg en drinken voor 's avonds insloeg terwijl ik op de spullen paste.
We kwamen door Cork en hebben de kathedraal bekeken:



In Neville gegeten in Hotel Abbey.
Er zat niemand, maar toen ik vroeg of we daar iets konden eten was het antwoord zeer bevestigend, hoewel de dame die ons te woord stond, erg mager was.
Lekkere macaroni en we hielden onze motorspullen goed in het oog en de motor ook, die stond daar tegenover, keurig aan de linkerkant van de weg.
Toen we alles weer aan het opladen en installeren waren, miste ik de Zumo, maar die kwamen ze ons achterna brengen.
Vrij vlot daarna moesten we links af, weggetje heet Flats en begon goed, maar al na goed 700 m werd het een karrenspoor, maar wel een goed karrenspoor.


Ik was het vergeten, maar dat was een doorsteek door een nationaal park. De R569 over Kilgarvan.
We passeerden Top of Coom - Ireland`s highest pub, 1045 feet
Wel erg mooi, beetje jammer dat je tegen de ondergaande zon in reed.
Rond 8 uur waren we in SheenView B&B.
Ik herkende het gebouw omdat ik van te voren op Google earth gevonden had, bleken de buren exact hetzelfde huis te hebben, maar we werden vlot door gestuurd, het kwam blijkbaar vaker voor.




Zeer hartelijk welkom, mooie ruime kamer en zelfs een lounge ruimte, met een computer en internet, (Traag)
Een koud pilsje kon geregeld.
Er was nog 1 andere gast, iemand uit Engeland, hij reed op een Victory.
We konden kiezen uit 5 verschillende ontbijten.


Donderdag 23 mei, de Ring of Kerry gereden; vanaf Sheenview rechts af (= ruime bocht) dan einde weg links en na de brug weer links, zodat we de ring linksom reden. Dit omdat de touringcars hem allemaal rechtsom rijden omdat die elkaar soms niet kunnen passeren.
Historisch gegroeid en geen sprake van eenrichtingsverkeer zoals de ANWB vermeldt.
Begon wat saai, koffie in een echte pub, 3 euro samen met een schaaltje Maria koekjes.

 

Navigeren was niet moeilijk; bij elke kruising stond de ring of Kerry aangegeven.
Als je wilt weten hoe mooi hij is dan kun je op Google Earth hem na rijden en ook foto's bekijken.
We hebben het eiland Valencia ook meegenomen, vlak voor de brug, weer zo'n typische karinstreek: een korter weggetje, wat een slecht karrenspoor bleek te zijn, kwam naderhand wel goed uit, konden we even plassen.



De route N70 gevolgd tot afslag Treanmanagh, daar had ik een heel mooi weggetje gevonden langs meertjes en over een bergrug de Cosha North over Cappamore.



Er waren veel meer weggetjes dan dat op de kaart stonden, als we Karin niet hadden gehad hadden we daar nog rond gereden, want wegwijzers gaven alleen plaatselijke dorpjes aan en we hadden geen idee waar die lagen.
Een hele mooie kloof door , blij dat we niet met een auto waren anders hadden we bij de beide tegenliggers een probleem gehad.
Het laatst stukje over de Molls Gap en daarna een hele mooie motor-weg, prachtige lange bochten en glad asfalt wat hier een uitzondering is. meestal hobbelt de weg zo dat je tussen de 30 en 50 kunt rijden.
Mooi op tijd terug en onze gastvrouw wist een restaurant ''about a mile walking''
In 1976 heb ik dat ook eens geprobeerd, het was minstens 3 km, maar dit viel erg mee, alleen, wat wij voor een restaurant aanzagen, was nog in aanbouw en na nog eenzelfde afstand kwamen we toch bij the Sailor bar.
Lekker.
Terug gelopen in 20 minuten. Die mile klopt wel aardig.


Vrijdag 24 mei hebben we de ring of Beara gereden. Heel wat slechtere en smallere wegen dan de ring of Kerry, maar minstens zo mooi.
Op aanraden van de gastvrouw er een acht van gemaakt en de Healy Pass ook gereden, Op You tube staan ook hiervan hele mooie filmpjes.

De Healy pas




De R571 ook gereden, maar daar was weinig bijzonders aan. Op het verste puntje de kabelbaan naar Dursey gevonden en daar even gestopt. 


 De R575 die we daarvoor gereden hebben ging over een mooie pas en we hebben even gestopt bij een mooi uitzicht en daar waren ook resten van koper-mijnen.


Volgens Mapsource ging tegenover de R571 de Ring naar het oosten, maar volgens de bordjes naar het noorden, die weg hebben we ook genomen en was ook veel mooier. Geen last van tourincars, die kunnen daar niet rijden.
De ring ging ook nog over Dromberg en de haven aan Pallas/Ardgroom,

In die zakken zat touwwerk.


Poging om artistiek te doen.

3 oorzaken die deze vakantie heel mooi maakten: 1 Janke mee, 2 mooi weer, 3 de motor.


na de N574= de Healy pass voor de tweede keer gereden te hebben (bovenop een winkeltje, koffie en de laws of Murphy gekocht,
Janke een zwart schaap, vraag me niet naar de associatie.

Goed kijken, dan zie je de weg.

De Ring of Beara verder gevolgd, over Glengarriff, daar links over de N71 met weer hele mooie bochten, terug naar Sheenview.
Weer eten bij the Sailors Bar, dit keer zalm besteld: krijg je een broodje met koude zalm daartussen, met patat en extra brood. rare jongens die Ieren. 2 keer 20 min lopen, krijg je toch nog wat beweging.

De route over de Dingle, naar Peninsula zal moeten wachten tot ik hier weer kom. Dan hoop ik ook de gap of Dunloe te rijden, maar nu zou de vakantie te lang duren als we alles willen rijden.

Zaterdag 25 mei 2013
Ik had vanwege de afstand al een kritisch naar de route gekeken omdat blijkt dat je er 2 keer zo lang over doet als dat Karin berekend.
In plaats van de ferry bij Tarbert toch maar over de N21 naar Limerick en dan over de M18 de snelste route over de N85 naar de Cliffs of Mohair.

Eerst over de N22 en daar kwamen we langs Ladies Vieuw en de Tork waterval, toch maar 2 keer gestopt.
Ze behoren tot de top 10 van Ierland.

The ladies Vieuw!


Toen we eindelijk bij die Cliffs waren regende het en de entre was 6 euro p.p.
Na ampel overleg besloten om door te rijden naar Hendrik en Janke; het bezoeken aan de Cliffs duurt minimaal een uur en dan kwamen we pas na 6 uur bij H&J en dat is te laat als mensen je verwachten.

The Cliffs of Mohair in de regen.
En 12 euro betalen en vervolgens met natte haren een helm op zodat je zeker weet dan je vizier beslaat is ook niet alles.
Ik had een foto van het huis en ze hadden een welkom papier aan het hek.
Minder blij was ik met het gravel om hun huis, maar met enige moeite kreeg ik de motor in hun garage.
Gezellig en lekker gegeten, Yoran herkende me en was nog steeds gek op de motor.


Zondag met hun naar de Community waar Hendrik zelf sprak en avondmaal gevierd met gewoon brood en kleine bekertjes limonade.


Zondag middag met Janke het meer Lough Ree om gereden en we kregen onderweg een Irish Shower = een plensbui.
 Janke vond het geweldig.
Janke
Yoran



Hendrik (Sjoerd)
Liese Jente

Maandag een rust dag.
Gebruikt om kennis te maken met zijn collega's bij O.M., en te zien waar ze werken en ook de Big Red Bus gezien die ze gebruiken bij campagnes.
Vreemd om in een auto op de bestuurders plaats te zitten en geen stuur te hebben.









zaterdag 18 mei 2013

2013 05 18 01 van Drachten naar Cherbourg.18 tot 21 mei

2013 05 18 01 van Drachten naar Cherbourg.18 tot 21 mei 
Ierland 1 Van Drachten naar Cherbourg in 4 dagen.

1 za 18mei13 Van Drachten naar B&B de Maatjeshof.
Omdat het helemaal geen zin heeft al om 5 uur is deze B&B te zijn, vond Janke uit om eerst thuis te warm eten en dan om half 1 te vertrekken.
Stukje snelweg, omdat dit eerste eind geen wegend kent die we niet al een keer gereden hebben, na Heerenveen door de kop van Overijssel, langs de Kuinder of Tjonger en natuurlijk over Blokzijl.
Bij Zwartsluis stond de brug omhoog, ik langs de file, over de linker rijbaan en als ik haast vooraan ben gaan de weg bomen omhoog zodat ik, met een beetje extra gas er mooi omheen kon en heerlijk solo naar Hasselt kon rijden. Pas vlak voor Zwolle de A28 op (Dwars door Zwolle is niet bijzonder mooi en kost wel veel tijd) na Zwolle een stukje de A50 en toen de Veluwe over en bij Wijk bij Duurstede de Lekdijk gevolgd tot Schoonhoven, daar met de Pont over en toen waren we bij de Maatjeshof.

Uitzicht vanaf de Maatjeshof over de Alblasserwaard.



2 Pinksterzondag. 19 mei. Van Maatjeshof naar Budgethotel, Campanile Fouquières-Lès-Béthune.


De Molens van Kinderdijk overgeslagen, omwille van de tijd en ook omdat je er vanaf de weg weinig van ziet. (Volgende keer wel doen).
Maar nu over Oud-Alblas, waar we rond kerktijd doorheen reden. We zagen de mensen ''ter kerke'' gaan, keurig in het pak of in een donkere jurk, heel netjes.
we kregen wat afkeurende blikken, maar daar bleef het bij.
Toen naar Hendrik-Ido-Ambacht, de Parallel weg over de brug over het Hollands Diep (als we iets verder voorgesorteerd hadden gestaan waren we, bij het oprijden van deze parallel weg [N51 45 02.1 E4 24 06.6] aangereden door een andere motorrijder die links door de bocht ging.)

Binnendoor over Goeree-Overflakkee en de dam over Grevelingen. In Bruinisse een onmogelijke bocht om het weggetje langs de dijk [Hageweg] te rijden, wat verpest is met veel hoge drempels. We hadden beter de Oudendijk kunnen nemen.
Voor de rest gaf de Onrout Motorkaart best wel een mooie route, verder over de beroemde Zeelandburg, Zuid Bevelend doorsteken en door de Westerschelde tunnel, die hadden we nog nooit bereden en dat kon nu voor €2,50 [auto met caravan is 3 keer zo duur.]
Zeeuw Vlaanderen is niet veel bijzonders. Het hele industrie gebied boven Gent bekeken, gratis pont over het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Stukje door Gent en over Tielt naar de E403 en afslaan op klaverblad naar de A19, en zo kwamen we in Kemmel, waar we het landbouwmuseum wilden bezoeken dat ik op Mapsource had gevonden, nu ze kenden het daar niet. 
Er was wel een kermis, 
Wat omgelopen, de plaats is bekend door het boek van E. M. Remarque.
Er is in WO1 behoorlijk gevochten het hele dorp is erna weer opgebouwd. 
Citaat:''Tijdens het voorjaarsoffensief van 1918 namen Duitse troepen op 25 april bezit van de Kemmelberg. 
De volgende dag vond een Franse tegenaanval plaats, maar de Duitse troepen rukten op tot de Dikkebusvijver. 
Op 29 april werd de Duitse opmars tot staan gebracht, de gevechten gingen door tot eind juli 1918. 
Op 5 september werd de Kemmelberg heroverd door de geallieerde troepen met hulp van de Amerikanen. 
Na de gevechten was de heuvel kaal en hij werd opnieuw beplant met loofboomsoorten.'' Einde citaat.
We hebben er redelijk lekker gegeten en daarna het laatste stukje naar het hotel bij Béthune.


Hier sliepen we, het is de achterzijde.


Aangemeld, ingericht, stukje gelopen en bordjes Sacre Coeur gevolgd.



En gekeken of we bij de Mac Donalds er vlak bij ook goedkoper konden ontbijten. 3 flesjes bier gehaald om op de kamer op te drinken.

Volgende morgen, Pinkstermaandag, 19 mei 2013
Toch maar ontbeten in het hotel, bij het afrekenen inderdaad 4€15 per flesje bier moeten betalen, die ik gistavond op de kamer had genuttigd.
Alles weer op de motor en rijden.
Jammer was het dat het steeds harder begon te regenen en ik kreeg mijn bekomst van de smalle paadjes die Karin voorschreef, dus de borden gevolgd naar de eerst grote stad op de route, Abbeville. 
Later bleek die toch vrij ver buiten de route te liggen en we hadden sneller de oorspronkelijke route kunnen volgen.
We hielden, vanwege het weer, de grotere wegen aan (D925). 
Toen Karin aangaf dat er nog voor 50 km brandstof was rustig het volgende tankstation genomen omdat die eerste, bij Dieppe, vrij snel na een rustpauze zat. 
Maar die tweede kwam maar niet, dus stoppen en in de regen Karin bedienen, die heel slecht reageert op natte handschoenen, en die vond een tankstation, even ten zuiden van de route. 
Voor de zekerheid er toch maar heen. 
Uitgestorven troep, al tijden dicht, dus weer natte handschoen uit en zoeken om de dichtstbijzijnde, dat was 1 bij een garage, dus daar heen, nog verder van de route.
Ook al jaren dicht. 
De dichtstbijzijnde bleek diegene waar we net vandaan kwamen maar op 9 km (hemelsbreed) zat er weer 1 bij een groot winkelcentrum in Doudeville.
Toen we daar waren stond de dag teller op 409 km, terwijl hij bij 400 km normaal leeg is. Ook finaal uit gestoven, het winkelcentrum was dicht op Pinkstermaandag, maar het tankstation had een betaal automaat. 
En de Pinpas werd geaccepteerd.
Toen de kortste weg naar het hotel want het regende toch serieus.
Doornat kwamen we aan in het hotel. Saint Christophe in Le Tilleul. 
Hij vroeg of we de motor een beetje voordelig wilden parkeren want er zou nog een motorfiets komen. 
Later bleek hij een reservering te hebben voor een motorfiets, de fam. Van der Molen (vanwege de creditkaart die op Jankes naam staat) en 1 op naam van Eizema. 
Er was dus toch iets serieus fout gegaan bij het annuleren van de dubbele boeking, want we bleven de enige motor.
Aankomst was al om 4 uur.
Hij maakte zijn garage los, de doornatte motor spullen konden mooi uitgehangen worden, de handschoenen op een paar stokken en de kachel (elektrisch, dat heb je met die goedkope atoomstroom) op de kamer maar even aan.
Janke was bekleumd en heeft een warm bad genomen.
Half zes naar beneden, en kijken of we een restaurant konden vinden. 
Zijn buurman, een pizzeria o.i.d was dicht, dus vragen bij de receptie: niets. 
Alleen in Etretat waren restaurants. 
Maar dat was 5 km verder en de motorspullen waren nog lang niet droog.
Gaat er een bus? 
Hij zoeken en kijken, werd moeilijk om terug te komen.
Hij had een vriend met een taxi bedrijf en zou wat proberen te regelen. 
Even later vroeg hij of we akkoord gingen met 30 euro voor een retour.
''Ja.''
Goed; ''de taxi komt om half acht.''
Dus terug naar de kamer en maar wat koekjes gegeten want dat betekende haast 2 uur wachten en dat duurt nog langer met een lege maag.
In Etretat in het eerst de beste restaurant het ''menu de Brittannië'' genomen. 
Janke had een Pizza. 
Ik kreeg een bord vol met van die grote garnalen.


Voor en na het eten nog foto's gemaakt van de mooie kliffen.
Het was, met elkaar, wel de duurste maaltijd van de vakantie, maar wie kan er nu zeggen dat ie met de taxi uit eten is geweest?



Di21mei13 van hotel Saint Christophe naar boot.
Ontbijt was wel in het hotel en dat was goed, spullen redelijk opgedroogd dus welgemoed op weg. 
Dreigend maar droog.
Vanwege de natte wegen de hoofd weg genomen naar de ''Porte de Normandië'' 
 Vlak daarvoor waren er bij Le Havre zoveel afslagen en kruisingen dat Karin en ik het overzicht kwijt raakten en op aanraden van Janke zijn we achter een grote vrachtauto aan gereden die, blijkens zijn opschrift, naar Normandië moest, en dat ging goed.
Vlak voor de brug waren tolpoorten, maar ik kon het tarief voor een motorfiets niet ontdekken. 
Kwam er iemand aanlopen die de poort opende en het gebaar ''doorrijden maar'' maakte, nooit weg.
De Brug is spectaculair, gelukkig waaide het haast niet.
Vlak na de brug van de snelweg af en we kwamen vlot in Honfleur.
Het was te vroeg om al te pauzeren en het was erg druk dus de mooie haven op afstand in het voorbijgaan slecht heel even gezien en de route verder gevolgd tot Deauville. 
Beetje vergane glorie, maar toch een mooie Boulevard waar onze motor een plaatsje kreeg en even langs het water lopen en een cappuccino van €4,60 de man., dan maar geen koek.


In Cabourg even aan het strand gestaan en lunch gesmeerd en gegeten. 
Heel apart straten patroon en een zeer luxe hotel in het midden. 
Ook een casino, wat een weelde.
Arromances had ik wel op de route staan (vanwege de geïmproviseerde haven van WO2), maar hebben we overgeslagen omdat de weg ernaar toe afgesloten was.
Wel naar Sainte Marie Eglise, waar in WO2 die parachutist zo ongelukkig op de toren bleef hangen.


Er hangt nu een pop en het was er druk. We zijn bepaald niet de enige die even kwamen kijken.
Toen besloten we om nog een stukje om te rijden langs de kust en over Saint-Germain-de-Tournebut omdat volgens de Michelin kaart dat een mooi gebied moest zijn en dat was het ook.
Keurig om half 5 bij de boot = een half uur te vroeg, maar ik had van Jan Jacobi een verhaal gehoord dat ze ook veel te vroeg bij een boot aan kwamen, toen zijn ze even gaan eten, en toen ze na een uur weer terug kwamen waren de poorten dicht en mochten ze niet meer mee.
Tot onze verbazing moesten ze de paspoorten zien, ik meende dat Ierland ook de euro had en we hadden ze uit voorzorg meegenomen maar het is geen Schengen (later uitgezocht) en daarom dus paspoort controle. We kregen een boardingpass en een kartonnen kaartjes waarmee de deur van onze hut open te krijgen was.


Motor moest vastgebonden en het buffet restaurant was redelijk. Lekker geslapen.




vrijdag 17 mei 2013

2013 05 17 00 Ierland Proloog en Planning 0

2013 05 17 00 Ierland  Proloog en Planning 0
0 Motorvakantie Ierland.  2013 05 17 Ierland  Proloog en Planning 0

Proloog / voorbereidingen.

Uitzoeken en plannen van de beste route en het vroeg boeken van boten en hotels, dat scheelt veel geld, vooral bij de boten.
We wilden natuurlijk op bezoek bij Hendrik&Janke in Rosslare en ook bij Jolanda en Grand in Engeland
Na enig plannen en mailen werd bekend dat Jolanda&Grand in die periode zelf op vakantie waren, en wel op een plek die te ver buiten onze route lag en Janke vond 13 dagen motorrijden voor de eerste keer lang genoeg.
Uiteindelijk kwamen we op Drachten – Cherbourg – Rosslare – Ring of Kerry- H&J – Dublin – Holyhead – NewCastle – IJmuiden – Drachten.
Deze 3 overtochten waren niet duur, totaal nog geen € 500,- voor 2 personen met Hut en Motor.
Vanwege de planning in tijd heb ik voor de duurdere snelboot gekozen van Dublin naar HolyHead, omdat we daarna (in de eerste planning) nog een heel stuk moesten rijden naar J&G in Telford.
De afstand van Drachten naar Cherbourg was in 3 vrij lange dagen te doen, maar Janke vond 4 kortere beter.
Alle boten en hotels van te voren geboekt en alle reserveringsbewijzen op volgorde in een Leitz mapje, met de wisselkoers van het Engelse Pond en medicijnenpaspoorten in Nederlands, Frans en Engels, op de juiste plaatsen ertussen, met daarachter de gebruiksaanwijzingen van Scala en Zumo.
Best wel een klus, want als er in een geplande hotel geen plaats was, moest misschien het volgende hotel ook wel ergens anders om de afstanden een beetje gelijkmatig te verdelen.
Bij het op volgorde leggen van deze lijst ontdekte Janke dat het tweede hotel in Frankrijk, bij Etretat, er niet tussen zat, hoewel ik toch meende het wel geboekt te hebben, alle mails nagezocht, maar niet kunnen vinden, dus alsnog geboekt. Toen voor de zekerheid gesorteerd op geadresseerde en jawel: 2 keer geboekt, meteen een mail erachteraan, in het Engels dat we maar 1 keer kwamen en ook op my booking.com de reservering geannuleerd.
Ook kwam ik een dag tekort, dus de route in Engeland in 2 keer i.p.v. 3 dagen, maar ook dat moest weer terug omdat we op die dinsdag eerst naar Dublin rijden en dan met de snelboot en dan, op dezelfde dag, naar het eerste hotel. Dat koste dus 1 dag en niet twee.
Dat hotel was dus ook op de verkeerde dag gereserveerd, maar dat viel met enige Engelstalige mails te verhelpen.
Het plannen van routes was erg tijdrovend; je wilt toch zo veel mogelijk meenemen en het is altijd vervelend er later achter te komen dat je bijzonder punt rakelings gepasseerd hebt zonder het bezocht te hebben.
En, zijn de mooie kronkel wegen die je vind, wel fatsoenlijk te rijden en geen zandpaden o.i.d. Gelukkig is Mapsource gekoppeld aan Google Earth, zodat alles van te voren bekeken kon worden, maar je was uren en dagen bezig, terwijl we dinsdag terug kwamen uit de Eiffel en donderdag moest de motor een nieuwe band en zaterdag stond het vertrek gepland.

Dit was dus de planning:

Int. nat. toegangsnummers telefoon: Ned. 31, België 32, Frankrijk 33, Ierland 353, Engeland 44.

0          Thuis Ropta           (op het origineel stonden de telefoonnummers).
18za     01        van thuis naar de Maatjes hof                                      271 km 4u15

1          Maatjes hof  Molenaarsgraaf.               Tel: 0184-641223
19zo     11        van Maatjes hof naar Camp. Fouq.                                326 km 5u54

2          Hotel  Campanile Fouquières-Lès-Béthune                   tel: 0033321577676    
20ma    21        van C.F. Naar St Chr.                                                  240 km 4u35

3          Hotel Saint Christophe Le Tilleul          Nom : Frits Jan Eizema
Votre numéro de réservation : 897287609 / Reserveringsnummer     382954540


21di      31a      van St Christophe naar ferry via Normandië                  246 km 4u10
21di      31b      van St Chr. Naar Ferry via Mt St Michelle                     418 km 4u19

4          ferry Cherbourg-Rosslare 17.00 uur melden, 18.00 uur vertrek. Tel: +448444760006
22wo    41a      van Ferry naar Sheenv. Snel                                        288 km 3u34
22wo    41b      van Ferry naar Sheenvieu via pont bij Westford             280 km 3u48

5          Sheenview B&B Killaha East  Kenmare Co. Kerry, Ierland‎+353 64 664 2817 +353 87 217 1213
23do?   51        Noord, via Gap of Dunlow naar Anacaul                      283 km 3u58
            52a      Ring of Kerry, met doorsteek                                       191 km 2u32
24vr?   52b      R. o. K met extra pas.                                                   233 km 3u16
            54        zuid tot Dursey                                                            159 km 2u03
25za     55        naar HS&J via Cliffs of Mohair                                     334 km 4u12

6          Hendrik en Janke van Dijk - Fearagh, Ballymurray, Co. Roscommon –
26zo     61        Connemara                                                                  418 km 5u25
27ma    62        Glendalough                                                                411 km 4u53
            62 sub Letterfrack                                                                   408 km 5u20
28di      63a snel HS&J tot Boot Dublin Term rRd South                      162 km 1u35
            63b HS&J  tot boot  via Newgrange                                        206 km 2u52

7          Fast-ferry van Dublin therninal Rd.South melden 13.30, vertrek 14.30   Tel:+448445760006                        aankomst Holyhead 16.30.
28di      71        Holyhead/Stena Line tot Abbey Grange Hotel                128 km 1u34

8          Abbey Grange Hotel     A542   Llantysilio, Clwyd, Ll20 8, GBR Tel: +441978 860753
29wo    81        van ABGH naar Yorkshire [eerst naar Llangollen Motor Museum]            208 km 2u44

91        Campanile Wakefield/ West Yorksire                Tel: + 441924201054
30do     911      Wakefield/ West Yorksire tot Newcastle Upon Tyne-Ijmuiden               197 km 2u12

95        ferry NewCastle – IJmuiden. Melden tussen 14.30 en 16.15, vertrek 17.00 uur Datum 11-01-2013        DFDS Seaways            NL 3001396 boekingsnummer   kl.nr. 0600968478         36,76 Af
         Tegenrekening/IBAN 3735.21.405        Ten name van DFDS seaways Ymuiden
Omschrijving boekingsnr. NL 3001396 kl.nr. 0600968478         EUR -217,59

31vr     Aankomst IJmuiden 9.30.
951      van IJmuiden Halkade naar tot huis. Ropta 35                                       168 km 1u40


woensdag 15 mei 2013

2013 05 09 Eiffel Wascheid, motorvakantie met de Kinderen.

2013 05 09 Eiffel Wascheid, motorvakantie met de Kinderen.
Do9mei t/m di14mei 2013 motorvakantie Eiffel, weer naar Wascheid

Het is onderhand een traditie: met de kinderen op motorvakantie, liefst naar de Eiffel
Zo ook dit jaar, vertrek op donderdag 9 mei, met mooi motorweer: geen regen en niet te warm.
Janneke wilde niet over de twee provinciën weg omdat ze die alle dagen al rijdt en daarom gereden over Heerenveen, Zwolle, A50 volgen tot knooppunt Eewijk en via Venlo (Waar we de oude route door de stad namen omdat Karin de nieuwe rondweg niet kende), Duitsland in.
De A61 volgen tot bij Elsdorf en binnendoor over de B477 en later kleinere wegen tot Wascheid, waar we nog niet eens verwacht werden. 
Gelukkig staat het telefoonnummer op de naamplaat naast de voordeur en 1 van de eigenaren kwam vlot en toen konden we beginnen met het verdelen en inrichten van de kamers.
W&W, samen met J&JA op de grootste kamer, de ouders van Willem op de grote kamer daar tegenover, Syberen op de kamer daarnaast en ik op het kleinste kamertje, achter de douche ruimte.

Ik had routes gezocht op internet en de zo aangepast dat ze vanuit Wascheid starten en een paar km voor Wascheid eindigden. 
Dit laatste is noodzakelijk omdat je anders bij de start niet weet welke kant je uit moet en als je de route verkeerd om rijdt navigeert hij nog beroerder dan normaal.

De combinatie Zumo – Scala rider werkte soms goed en soms slecht (heel erg vervormd geluid, niet om aan te horen en soms was er helemaal geen muziek uit te krijgen.
De route aanwijzingen hielden ook wel eens halverwege de dag op, wat geen groot gemis was, omdat ze alle route punten 2 of 3 keer vermeld en daar wordt je sch...ziek van. 
Als je dan stopte en de scala rider uit zette begon ze alle gemiste route aanwijzingen alsnog op te lepelen.




De MTV van Jan Auke en de Yamaha van Willem


De nieuwe Dauville van Janneke


Wat eten, Drinken, even omlopen, allemaal even plassen en weer verder.

De Hoge Eiffel, nationaal park.


Koffie met iets erbij, vanwege het iets mindere weer.
Mijn smart Phone moest gekoppeld aan Gmail om het telefoonboek er in te laden, maar was ook gekoppeld aan facebook zodat ik een gigantisch telefoonboek had en als de Zumo ging koppelen aan die telefoon was hij uren van slag omdat hij alle keren opnieuw dat hele telefoonboek wilde overbrengen in de Zumo. 
Je kon het wel uitzetten, maar dan was je niet bereikbaar. (anders ook niet, maar dan had je nog de illusie dat je je best gedaan had).

Het wissen van contacten is ten enenmale onmogelijk met deze HTC zodat ik, eenmaal thuis, mijn toevlucht heb moeten nemen tot het wissen van alle gegevens door het toestel opdracht te geven terug te gaan naar fabrieksinstellingen en daarna heb ik handmatig alle relevante adressen er 1 voor 1 weer in getikt, samen met de telefoonnummers, en nooit weer de telefoon koppelen met de computer.
Jan Auke had er een mooie naam voor: Amerikaanse Meuk! 
Wat komt er uit Amerika een werkt wel goed?
En dan te bedenken dat we van plan zijn hun straaljager te kopen, dat wordt nog erger dan die treinen uit Italië.

Voor de rest hebben we alle dagen mooi gereden, routes niet al te lang en weinig regen gehad.
Wel de routes ingekort,
De mooiste bochten zaten bij het stuwmeer bij Rurberg in het noordwesten van Nationalpark Eiffel, maar toen wij daar waren was het weekend en omdat er te veel halve garen zijn die te snel door deze bochten willen is deze weg de L116/166/128 in het weekend afgesloten.
Overigens was het stukje ten noorden van het nationaal park, de L149/218 ook zeer mooi om te rijden. Wij reden ook de L11 en de B399, waar bij we omreden over de K36 , een heel mooi weggetje langs een riviertje, de Kali.

Het vermelden waard is nog dat we op de heenreis in een dorpje werden aangehouden door de politie, met de mededeling dat er vlak voor het dorpje een kruising was met een maximum snelheid van 70 en dat ik daar 95 reed. Ik moest me melden in een busje, proces verbaal in 3-voud en een boete van € 95,- , direct te pinnen.
Jan Auke reed als laatste en moest iets bijhalen, zodat hij 98 reed en € 98 boete kreeg. De middelste 3, Janneke, Willeke en Willem kregen geen boete.
Jammer van de 95 en 98 euro, maar in Nederland waren we minstens het 2 eenvoudige kwijt geweest en hadden we alle 5 een boete gekregen omdat in Nederland boetes dienen om het tekort op de begroting te bestrijden en niet, zoal hier, de mensen ''AU'' laten zeggen zodat ze zich een beetje inhouden. Dit laatste heb ik zeker gedaan: goed kijken of en niet een verdachte auto staat bij een afslag.
Op de terugweg heb ik die mooie bochten in de L116/128 ingepland, zodat we ze toch gereden hebben. Wel de moeite waard: mooi strak asfalt en schitterende bochten.


Op 1 van de foto's is een in tweeën gereden vogeltje te zien. Ik reed met een mooi gangetje, en voelde een tik, even later zie ik de twee helften van een vogeltje in de ruimte tussen mijn dij en de motor liggen. Eindje verder op een P gestopt en de restanten in het gras gelegd.

Janneke reed achter mij en moest veren happen.

Op de terug weg weer over Venlo, nu op de borden gereden, volgens Karin reden we door het weiland, maar het was wel sneller.
Bij de laatste stop na Zwolle nog even gebeld met de moeder van Willem, die met Hans en Syberen ook onderweg was en het bleek dat ze vlak achter ons zaten, dus even gewacht en Syberen vond het prachtig (hij vind alles prachtig).
Van te voren tikkertje gespeeld, niet omdat we dat zo leuk vinden maar om warm te worden.

We kwamen dinsdag 14 mei 's avond terug en donderdag naar Ate / Esvana voor een nieuwe achterband en remblokken om goed voorbereid aan Ierland te beginnen.