maandag 15 augustus 2022

2022 08 15 02 maandag terug van Ameland.

de fietstocht op Ameland

Zeer goed geslapen.

Bij het zoeken naar een hotel kon ik er niet 1 vinden met ontbijt.

Geen nood ., dacht ik, dan zoeken we wel een eet tent.

Mooi niet,

Geen 1 die voor 12 uur open ging.

Dus van de nood een deugd gemaakt en afgesproken dat we bij A&H om 9 uur konden ontbijten.

Dat lukt wonderwel.

08u37 waren we bij de fietsen en om 8u51 bij de tent van A&H.

Ze waren wel zo duf als konijnen omdat ze de vorige avond gezellig met de buren tot tegen 4en hebben zitten praten.

9u54 vertrokken, door Nes, Boodschappen voor de lunch en voor A&H: = =Spar Van der Veen NES AMELAND  Pasvolgnr: 022 15-08-2022 10:08  Betaalautomaat -13,06

Daarna terug naar A&H, maar daar was alles in diepe rust. Spullen op tafel gezet en stilletjes weer vertrokken.

Toen begonnen aan een fietstocht naar het Oerd.

We waren bij het uitzichtpunt om 11u05 en hebben van het uitzicht en de lunch genoten tot 11u41.

Route terug, gezocht om het fietspad vlak langs de wadden zee en dat met enige moeite gevonden.

Om 12u37 waren we weer bij de pier.

We hadden het meeste wel gezien en besloten 1 boot eerder te nemen.

We hadden van Anne en Maaike gehoord dat hun boot van eind middag er erg lang over gedaan had vanwege laag water. Als we nu de boot namen hadden we daar geen last van.

Dus richting Pier om 12u37. Om 12u40 vonden we een stukje muur in de schaduw, waar we nog wat gegeten hebben. Er stonden wel bankjes, maar allemaal in de volle zon. en dat was echt te warm.

Om 1 uur konden we boarden om 13u06 voeren we.

13u49 waren we bij de pier bij Holwerd en 13u54 fietsten we van boord. en om 14u07 waren we weer bij de auto. Accu eruit, fietstassen leeg, fietsen op de drager, heel gedoe maar om 14u16 reden we van het parkeer terrein af.

Zelfde route als de Heenreis Om 16u21 waren we weer thuis.

De auto route terug.

zondag 14 augustus 2022

2022 08 14 01 Zondag Naar Ameland.

Heenreis.

Heel gedoe, Welke boot, 9u30 of die van 11u30? .Hotelletje vinden, maar geen ontbijt, wel de fiets mee of daar huren? Boot reserveren of niet nodig. enz.

Niettemin zondag 14 aug om 8u46 reden we van huis, met alle bagage, passend in de fietstassen, de fietsen achterop  om 9u50 waren we bij Willeke, en om 9u55 reden we weer verder.

Over de centrale as naar Dokkum, daar onderlangs en naar Holwerd.

We zouden parkeren op de pier, maar langs de weg werd reclame gemaakt voor een particulier parkeer terrein, dus keren en daar heen.

Om 10u37 hadden we daar een mooi plekje bij Holwerd Ameland  =  Carpark.  SumUp Holwerd Ameland Holwerd  Pasvolgnr: 022 14-08-2022 10:42  Betaalautomaat -12,00

Het was wat verder fietsen, maar we hadden tijd genoeg en naderhand kwam dit heel goed uit omdat het terrein op de pier vol was en de mensen terug moesten naar Veer Ameland, P2, wat tegenover onze plek was. Dan werd je met een bus naar de veerboot gebracht, maar als je een fiets bij je had moest je fietsen.

Dus om 1050 waren we onderweg naar de Pier waar we om 10u58 waren. Royaal op tijd voor de boot van 11u30, laat dat maar aan Janke over.

Koffie gehaald:  Wagenborg Plaza BV DELFZIJL NLD  Pasvolgnr: 022 14-08-2022 11:01  Betaalautomaat -5,00

Wachten.

De boot was te laat.

Pas om 11u 23 door de controle .en om 11u40 aan boord en pas om 11u49 voeren we.

12u33 waren we bij de aanlegsteiger op Ameland. Ontschepen en om 12u45 fietsten we van de pier.

Eerst maar eens kijken bij Albertina en Hendrik. de tweeling kwam ons al tegemoet bij de ingang van de camping. .we waren er on 1 uur.

Hendrik ging naar de pier om Anne en Maaike met de kinderen op te halen.

Gezellig.

Naar het strand. Janke lopen met Alberdina, Anne, Maaike en de 5 kinderen en ik met Hendrik in de auto omdat ik niet meet zo ver kan lopen en Hendrik dan ook de tassen met zwemspullen kon meenemen.

Heerlijk aan het strand gelegen, fijn gezwommen in de branding. Na afloop kon je zelfs douchen op het strand.

Janke weer lopen en ik met Hendrik terug, Althans, dat was de bedoeling. Maar Hendrik had de autosleutels in de zak van zijn zwembroek en die er niet uitgehaald toen hij ging zwemmen.

Daar kan zo'n elektronische beveiliging slecht tegen, dus de auto wilde niet aan slaan.

Hele sleutel ding uit elkaar, alles droog gedept en geblazen, maar zonder veel verbetering.

Wat nu? Sta je daar op een parkeerterrein bij het strand, terwijl de anderen al bij de tent terug zijn.

Zouden ze ook ANWB hebben op Ameland?

Hendrik bellen, en Ja, die was er en die kwam.

Ondertussen hadden we al gebeld dat we panne hadden en Janke was al met de fiets gekomen.

Ik kon op de fiets terug naar de tent, Janke liep terug, Hendrik bleef bij de auto, de monteur kreeg toch met die kapotte sleutel de auto aan de praat, dus zo kwam alles toch nog goed.

Om 5 uur richting dorp., Janke en ik fietsen de familie kramer met de auto.

Eten bij CCVMarktplein Fastfoo  Pasvolgnr: 023 14-08-2022 17:22  Betaalautomaat -29,10

en: CCVMarktplein Fastfoo  Pasvolgnr: 022 14-08-2022 17:58  Betaalautomaat -3,70

waar het erg druk was, pas om 18u14 konden we verder. en hebben we het hotel het Hoefijzer opgezocht. We vonden het om 18u27 .

Niemand op de receptie ergo; er was helemaal geen receptie.

Met enige moeite wel een eigenaar, die ook aan fiets verhuur deed.

Kamer sober maar voldoende

Wel koud water, maar geen stop voor de wasbak en geen koelkastje zodat het koelen van het bier een hele uitdaging werd.

Het meegenomen bier was onderhand zo lauw als P...

Alles bekeken en ingericht en toen om 19u20  maar een fietstocht ondernomen naar de westkant van het eiland.

Omwille van de tijd en omdat Janke moe was ingekort en voor Ballum rechtsaf richting  Ballumerblinkert.

Daarvoor al rechtsaf , Mooi paadje door de duinen,

We kwamen langs een kamp winkel. Duinoord. Die verkochten koud bier, jammer genoeg geen isolatie tassen.

Winkel bezocht van 8 uur tot 20u06  Supermarkt Duinoord NES AMELAND Pasvolgnr: 023 14-08-2022 20:04  Betaalautomaat -5,94

Route door de duinen. Bij bungalowpark De Bosrand moeten we rechtsaf een smal paadje in, wat erg steil naar beneden ging en om 20u22 waren we weer bij het hotel het hoefijzer.

Het iets opgewarmde maar toch nog redelijk koude bier opgedronken, op tijd gaan slapen.

Fietstocht over het eiland.