zondag 28 mei 2000

2000 05 28 16 Hoofdstuk 13 Wet en Genade.

2000 05 28 16     Hoofdstuk 13 Wet en Genade.



Hoofdstuk 13  Wet en Genade.


Wat zie je om je heen als er een probleem is.
Een standaard reactie: ''Er moet ingegrepen worden; We maken een wet en gaan het verbieden!'

1 Drank is slecht voor minderjarigen. Dus mogen minderjarigen geen drank kopen.
2 Buitenlandse drugskopers veroorzaken overlast: dus voeren we een wietpas in zodat buitenlanders geen wiet meer kunnen kopen.
3 Kinderen die van school gestuurd worden veroorzaken schade bij de middenstand, dus verbieden we scholen om leerlingen van school te sturen.
Deze lijst is nog veel langer te maken, maar voor alle verboden geldt dat het probleem niet wordt opgelost, hooguit verplaatst.

Tweede voorbeeld, deze uit de Bijbel: Het volk Israël kreeg een wet. Als ze die van ganser harte zouden houden, zouden ze vredig in het beloofde land wonen, maar ook zij konden die wet niet handhaven.

Het nieuwe testament wijst een andere weg.
Ook in de psychologie is bekend dat het veranderen van gedrag moet komen uit de mens zelf, van binnen. Opgelegde regels werken niet, men gaat ze alleen maar ontwijken, pas als je het met een wet eens bent en die begrijpt, zal het misschien (eventjes) gaan werken.
De eerste 4 brieven van Paulus: Romeinen, 1 en 2 Korinthe en Galaten gaan hoofdzakelijk over het einde van de wet en dat door die wet geen redding mogelijk is en dat de zaligheid  / geloof komt door Genade en niet door het houden van de wet.
Regels opleggen heeft nog nooit gewerkt en zal ook nooit gaan werken. Daarom wordt in het Nieuwe Testament geleerd dat de wet, de tuchtmeester was, tot Christus, Die de wet vervuld heeft, en dat we nu leven in de genade tijd.

Toch blijkt telkens de tegenstelling tussen wet en genade. Erger: de wet keert zich tegen de genade.
Dit wordt heel mooi uitgebeeld in de strijd tussen David en Saul. 
Saul staat in dit verband voor de eisende wet. 
En David (=kleintje) voor de genade.
Het is Saul die David belaagt en achtervolgt.
Eerst gooit hij hem een speer naar zijn hoofd en later zit hij hem in het gebergte van Gilboa achterna.
Als hij moet poepen en daartoe zijn voeten bedekt, snijdt David een stukje van zijn mantel af en als ze later op veilige afstand zijn roept hij hem toe dat hij hem had kunnen doden maar het niet gedaan heeft.
Later gebeurt iets dergelijks als Saul ligt te slapen. Weer is het David, die staat voor de genade, die Saul niets doet, terwijl hij er wel de gelegenheid voor heeft.
Zelfs als er iemand komt die beweert Saul gedood te hebben, nadat Saul zich in zijn eigen zwaard had gestort, is David boos op die man.

Heden ten dage zien we dit terug.
I : Het is wettelijk bepaald dat de laatste school in een dorp een openbare school moet zijn. De reden klinkt volstrekt logisch: openbaar onderwijs is voor iedereen, christelijke scholen mogen kinderen weigeren.
Ook al is het hele dorp katholiek of anderszins christelijk, die openbare school mag niet worden opgeheven, die christelijke wel.
In de praktijk zal geen enkele christelijke school het in zijn hoofd halen om die laatste ongelovige leerling te weren, dus is er een absoluut niet bestaand probleem opgelost.

II : Ik zal een apart hoofdstukje wijden aan homoseksuelen. Die mogen in Nederland trouwen. Er zijn mensen die daar moeite mee hebben.
Als die dan trouwambtenaar zijn, willen ze liever geen homopaar in de echt verbinden. In de praktijk geen enkel probleem, elke gemeente heeft meerdere trouwambtenaren en je wilt toch dat je trouwdag een feest wordt, dan zoek je een ambtenaar die het wel leuk vindt om je te trouwen.
Maar nee, zelfde manier van doen: elke ambtenaar moet alle handelingen kunnen verrichten. En als jij bezwaar hebt tegen het homohuwelijk, dien je ontslagen te worden.
In de geschiedenis hebben we dit eerder gehad. Toen heette het Berufsverbot.
Twee voorbeelden van een eisende wet, die toch ingevoerd wordt hoewel er geen enkel probleem mee wordt opgelost.


De wet keert zich tegen de genade; onze behoudenis is op grond van geloof, niet op grond van werken, toch zitten elke zondag massa's mensen te luisteren naar voorgangers die ons voorhouden dat we vooral ons best moeten doen om zo veel mogelijk aan Gods eisen te voldoen.
Er is geen ander boek in de Bijbel dan de brief aan de Romeinen, dat zo duidelijk en systematisch uitlegt waarom er alleen redding is op grond van geloof en waarom de wet, die heilig, rechtvaardig en goed is, toch niet werkt.
Theologen die beweren dat het krom Grieks is, moeten beter lezen en proberen te begrijpen wat Paulus bedoelt te schrijven in plaats van de conclusies niet willen accepteren en dan zeggen dat het er niet duidelijk staat.
Vooral de Statenvertaling is erg duidelijk.
Maar dan de klassieke tegenwerping: ‘Als we dus geloven kunnen we er maar lukraak een bende van maken?’
Paulus geeft hier een duidelijk antwoord: Romeinen 6:1-2 =>
Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij blijven bij de zonde, opdat de genade zou toenemen?
Het antwoord staat er achter: Beslist niet. En waarom niet?
Nu, je bent gestorven voor de zonde en hebt een heel nieuw leven gekregen, knap dom om dan dat oude nog vast te houden.
Duidelijker dan dat het dit hoofdstuk 6 staat kan ik het niet zeggen.


Dit voor diegenen die geen bijbel hebben of geen zin het op te zoeken, maar wel internet hebben.



zondag 14 mei 2000

2000 05 11 17 Hoofdstuk 14 Wonderen.

2000 05 11 17     Hoofdstuk 14 Wonderen.


Hoofdstuk 14        Wonderen.

Wonderen zijn gebeurtenissen die niet wetenschappelijk – rationeel verklaard kunnen worden en daarom aan iets bovennatuurlijks worden toegeschreven.

Het verrichten van wetenschappelijk onderzoek naar een verondersteld wonder is in de praktijk onmogelijk gebleken, omdat wetenschappelijk onderzoek in principe herhaalbaar moet zijn. Wonderen zijn min of meer per definitie onvoorspelbaar en uitzonderlijk.

Als in de Bijbel bij Elia beschreven wordt dat hij een bijl die in het water was gevallen, kon laten drijven door en een stuk hout in te gooien, dat zonk, dan is dat dus een wonder.
Is het te herhalen?
Misschien wel, maar dan is het weer een wonder en dus niet op afroep herhaalbaar.

Als iets wetenschappelijk bewezen is dan moet het te verifiëren zijn
Het experiment dat de theorie bevestigde, moet herhaalbaar zijn.

De beroemde proef van Michelson en Morley toonde aan dat de aarde niet door de ruimte bewoog. Deze proef is in een daartoe ingericht laboratorium herhaalbaar.
Weer een bewijs dat een geloof niet onderuit gehaald wordt door een bewijs. In elk leerboek over ruimtevaart kun je lezen dat de aarde met een grote snelheid door het heelal sjeest, wat deze proef juist moest aantonen maar de conclusie was dat de aarde niet door de ruimte beweegt.

Mensen die beweren wonderen te kunnen doen, doen dit nooit op bevel.

Als er iemand genezen is nadat er om gebeden is dan wordt dat als een wonder beschouwd.
Hoe wil je dit herhalen? Bidden dat het wonder teniet gedaan wordt en dan weer bidden dat het nogmaals gebeurd?

Maar de geboorte van een baby?
Is dat niet een wonder?
En het leven op zich? Ook dat is niet wetenschappelijk na te maken. Ergo; men weet niet wat het is.
En dat er uit een klein zaadje een boom groeit?
Dit laatste gebeurt op grote schaal en daarom beschouwt iedereen het niet meer als een wonder, maar is het daarom geen wonder?

We hebben te maken met verschijnselen die niet rationeel verklaard kunnen worden en die ook niet herhaalbaar zijn: uit zaadjes die er hetzelfde uit zien groeien planten die wel op elkaar lijken, maar niet identiek zijn. Absoluut gezien dus niet herhaalbaar.
Dan is het een wonder.
Maar omdat het zo vaak voorkomt wordt het niet meer als een wonder beschouwd.

Toch zijn wonderen wel onderwerp van studie, maar dan bedoelt men de menselijke reactie daarop.
Ook worden de wonderen die gebeurd zijn in bijvoorbeeld Lourdes, nauwkeurig onderzocht en de RK kerk heeft een afdeling die, als wetenschappelijk verklaard is dat het geen normale genezing is, bepaalt of het een wonder mag heten.

In het hoofdstuk over interferentie heb ik aan de hand van het voorbeeld van de deeltjes en golven geprobeerd te laten zien hoe God werkt.