maandag 31 augustus 2009

2009 08 31 10 ma. Hellend vlak Ronquières

25 SVR  FAM. VANDER DONCKT tot 25j Plan Incliné de Ronquières 50.7 km
25j Plan Incliné de Ronquières tot 25m Superette de la Gare 48.8 km

Maandag 31 augustus 2009.

Vandaag dus naar het Hellend vlak van Ronquere
Beetje vroeger opgestaan en na het ontbijt vlot vertrokken, wel wat weinig brood mee voor een lunch pakket, maar het brood was op; we moeten vandaag een winkel hebben.
Karin blijft je verassen; we moesten links af, meestal betekend dat: gewoon weg volgen, alleen is er dan een smal paadje rechtdoor maar hier moesten we dat smalle paadje in. Quesnoit
Het zag eruit als de oprit naar een boerderij, en dat was het ook, alleen over het erf van de boerderij liep het door en zo kwamen we langs nog een boerderij en min of meer tot onze verbazing weer op de doorgaande weg.
Stel kronkelwegen en opeens een snelweg, dat ging hard, na de afrit weer mooie paadjes en we zagen de hoge toren al van verre.

Pal tegenover kon je gratis parkeren en daarna moest je een stuk omlopen om bij de ingang te komen, volgens mij verdienen ze meer aan bezoekers als aan schepen.

De lift in werking, met 1 schip.

Bovenop de toren wel mooi uitzicht, speakertjes erbij  onze verrekijker lag in de auto, altijd handig.

25j Plan Incliné de Ronquières N50 35.692 E4 13.328

Het lege kanaal, richting zuid.
Beneden bleek er een heel audiovisueel parcours uitgezet waar alle aspecten van de binnen vaart aan bod kwamen, wel leuk gedaan.
Toen we uitgekeken waren heb ik Karin laten zoeken op winkels, maar die vond alleen winkels de verkeerde kant uit en we waren al ver genoeg van huis, dus Karin de weg terug laten uitrekenen,
Dat gaf een gans andere route als heen, wel 30 km om over de snelweg, maar vlak bij de camping diezelfde binnendoor route langs al die boerderijen.
Omdat we nog geen winkel waren tegengekomen, maar op weg naar Flobecq. dat overigens volgens Google Earth ''Vloesberg'' heet, hoewel niemand hier Nederlands spreekt.
Wel een kerk, half romaans half gotisch, de wereld aan kroegen en restaurants maar nergens een supermarkt.
Ik vragen; man sprak alleen Frans maar mijn ‘’pommes’’ begreep hij en ‘alumentation' ook en toen ik ook zijn naar links wijzen wist te interpreteren al ‘’a Goose’’ en daarna zijn recht als ‘’a droitte’’, kwamen we er helemaal uit, en we vonden een supermarkt, die we herkenden omdat we er gisteren op weg naar Geraarsbergen ook langs gekomen waren.
25m Superette de la Gare N50 44.267 E3 44.791
Het is stralend mooi weer, strak blauwe lucht, ik heb de ventilator aan,
Hebben we die tenminste niet voor niets meegenomen.
Ik moet de wc in de caravan repareren, er komt geen spoelwater meer uit.

Morgen naar Strepy Thiue, we hebben ook een mijn museum ontdekt, zien of we dat kunnen combineren.

zondag 30 augustus 2009

2009 08 30 09 zo. Gent.

25 SVR  FAM. VANDER DONCKT tot 25d parkeren Gent 47.1 km 0:45:52
Zondag 30 augustus 2009  Gent.

Het wordt kouder; morgen een extra slaapzak over, het was niks niet warm vannacht.
Ik had de route naar Gent geprogrammeerd vanaf de camping in Oudenaarde, maar Karin wilde wel herbereken en zo kwamen we, ook vanuit de boerencamping bij Flobecq, vlot in Gent.
Van te voren een straat opgezocht in de buitenwijken, waar parkeren geen probleem was.
Omdat het zondag was hebben we geprobeerd of er dichter bij het centrum ook nog plaats was en dat lukte ook nog.
De plek stond zelfs op de kaart van Gent die we bij ons hadden.
25d parkeren Gent Corneel Heymanslaan N51 01.265 E3 44.093
Ik had een Fietsroute gevonden op internet en dat kaartje uitgeprint om te fietsen, maar er stonden geen straatnamen op en dus moest ik de route als een oleaat gebruiken op de andere kaart om te weten waar we waren en langs moesten.
Eerste stop was de kathedraal (alweer) gewijd aan Sint Pieter,
25h Onze-Lieve-Vrouw-Sint-Pieterskerk N51 02.548 E3 43.607
Er was een dienst aan de gang, onverstaanbaar en wij zingen stukken beter.
Wel mooi vond ik de beeldhouwwerken van de diverse Heiligen en apostelen, met daaronder hun levensgeschiedenis.
Bijvoorbeeld die van Jakobus, waarvan vermeld werd dat die begraven ligt in Santiago. (dat is die kerk waar ze dat wierookvat heen en weer slingeren).

Uitzicht over de Leie tijdens koffiedrinken..

Koffie gedronken aan de Leie, de sint Bataaf was dicht, daar wilden we later apart heen fietsen, maar toen we er langs kwamen bleek hij toch open.

De St. Bataaf.
Van het koor zag je niets; restauratie werkzaamheden.
Wel vonden we de aanbidding van het Lam Gods van de gebroeders Van Eyk.
 Althans de kopie.
We vonden hem wel mooi.
Wel weer de gebruikelijke pracht en praal die in katholieke kerken gebruikelijk is.
Vorig jaar in Florence hebben we geleerd dat dit gedaan wordt om a.h.w. een stukje van de Hemel na te maken hier op aarde.
Het blijft natuurlijk fout om de mensen geld af te troggelen om het daarmee te financieren zoals de sint Pieter in Rome betaald werd van de opbrengst van de aflaathandel van Tetzel , waartegen Luthers terecht zijn vraagtekens zette.
De meerkleurige marmeren altaren, de mooie beelden en de kleurrijke ramen, het geeft toch wat een dubbel gevoel; enerzijds spreekt er de liefde uit van de mensen die het gemaakt hebben, anderzijds realiseer je jezelf: dit is helemaal niet nodig, het geld had beter besteed kunnen worden.
De fietstocht ging langs alle mooie gebouwen van Gent, het Graven steen, het Graslei, de grachten, we hebben het allemaal bekeken.

De Dulle Griet.
25h Kanon Dulle Griet. N51 03.441 E3 43.445

Het gravensteen.
25e Gravensteen N51 03.422 E3 43.233

Als toegift was er nog het technische museum; als we terug fietsen naar de auto konden we er langs fietsen.
Na enig zoeken vonden we op het aangegeven adres een hotel, ik vragen, nee geen museum bekend, op dat adres stond daarvoor een kantoor, nooit een museum geweest. schuin tegenover was volgens de receptioniste wel een museum, zelf was ze er nog nooit geweest, schuin tegenover geen museum te bekennen, wel een dame die aan het schilderen was en die verwees ons een eind verder; ‘’waar al die bomen stonden’’
Dat bleek de campus van de universiteit, portiersloge onbemand, hek wel open en op het informatiebord stond het museum wel vermeld, plattegrond erbij, dus wij op zoek, hele terrein over, en jazeker, een rij veredelde bouw keten, maar de deur op slot, even verder een bordje: ‘gedurende de maand augustus gesloten’’.

Hier was het museum.
25g Museum Voor de Geschiedenis Van de Wetenschappen N51 01.420 E3 42.794
Dan maar terug naar de auto, een verkeerslicht spong net op rood, ik zei: ‘’doorfietsen’’ Janke volgde, vlak daarna bijna een botsing; zij wilde de aangegeven weg volgen een brug over en ik de bebouwing omdat ik me geen brug wist te herinneren op de heenweg.
Kaart erbij, bij dat zelfde stoplicht hadden we linksaf gemoeten, daar stond onze auto nog braaf op ons te wachten, fietsen erin en Karin laten uitrekenen waar we langs moesten, lekker gegeten, rijst met kip.
Het is nu 20 voor 9 en tijd om naar binnen te gaan, anders verkleumen we.
Morgen naar Hellend vlak van Ronquere.

zaterdag 29 augustus 2009

2009 08 29 08 za. Naar Geraarsbergen.

15 Camping Jeugdstadion Vzw tot 20 Kompas Camping 56.4 km 0:43:46
20 Kompas Camping tot 25 SVR FAM. VANDER DONCKT 25.4 km 0:30:25
 25 SVR  FAM. VANDER DONCKT tot 25a Sint-Bartholomeuskerk 16.3 km 0:22:32
Zaterdag 29 augustus 2009.

Vlot en zonder problemen vertrokken uit Ieper.
Van te voren de route op de kaart bekeken en daarom ook vlot de volgende camping gevonden.
Kompas Camping bij Oudenaarde.

We waren daar al om kwart voor 11 en dat was een probleem, we mochten pas om 14 uur onze plek innemen en konden niet voor 11 uur aanmelden.
We moesten die 10 minuten wachten.
De auto met caravan stond een beetje in de weg, en of we die wilden verplaatsen.
Ik heb het eens bekeken en dat in de weg staan viel wel wat mee, en ik had geen zin om een bocht achteruit te maken en dan 100 meter achteruit langs een rij geparkeerde auto’s
De informatie maar even gelezen, de laagseizoen prijs was 21 euro en daar kwam nog stroom bij, onze campingcheques waren dus nogal wat goedkoper.
Maar toen we ons aanmelden bleek dat de campingcheques nog niet geldig waren, pas vanaf 1 oktober.
Dit en het gezeik van niet om 10 voor 11 te kunnen aanmelden en dat de auto in de weg stond, maakte dat ik ter plekke besloot deze camping over te slaan en Gent eventueel vanaf de volgende camping te bezichtigen.
Karin op de volgende camping gezet en via de meest onmogelijke binnendoor wegen vonden we een biologische boerderij en dat bleek ook de camping te wezen; stukje hobbelig groen met een paar appelbomen. 5 svr FAM. VANDER DONCKT . op: N50 43.121 E3 43.449
Wc’s in de boerenschuur, niet betegeld, maar wel een douche met normale kranen, en dat lijkt me wel een voordeel, na al dat onregelbare hete water.
Alles vlot opgebouwd en geluncht en toen maar naar Geraarsbergen,
We wilden beide de beroemde muur wel eens van dichtbij bekijken.

Weinig grote wegen hier.
Weer een mooie route en langs vele schilderachtige dorpjes kwamen we op de markt in Geraarsbergen.
De muur:  25b Muur N50 46.297 E3 53.305   werd zowaar aangegeven, even uitzoeken of we daar wel mochten parkeren en of we moesten betalen en toen op weg, maar de weg begon meteen te stijgen, fietsen viel tegen.
Ik zag de hooiweg, dat sneed een heel stuk af en omdat we toch moesten lopen die maar genomen, op het einde verder omhoog, die weg steeg maar een beetje, daar viel tegenop te fietsen.
Wel jammer dat op de weg geschreven stond dat de muur de andere kant op was, maar geen nood, die konden we altijd dan naar beneden nemen.
Zo bereikten we de top, waar een Maria kapel stond, hij was open we konden even binnen kijken.
Erg veel Maria verering.

25c  Kapel op de Oudenberg Bezienswaardigheid N50 46.351 E3 53.431
In het boek ‘’uit de school geklapt’’ dat ik net heb gelezen, wordt dit de verering van Issis genoemd.
Uitzichtpunt even mee genomen, en toen we langs de muur naar beneden wilden bleek dat ten strengste verboden, zelfs lopend, waarschijnlijk vanwege kans op ongelukken met mensen die zwetend en ploeterend de berg opkomen.
Er was een andere weg naar beneden, half weg, half trap daar langs naar beneden en toen via de muur weer daarboven gelopen, het is inderdaad een steile weg met kasseien.
Toen weer naar beneden via de zelfde weg al we gekomen waren, en beneden de juiste weg naar boven gevonden.
Het eerst stuk gefietst en daar vonden we het zelfde punt waar die trap/weg eindigde en we al gelopen hadden.
Vanaf daar mocht je wel naar beneden.
We hebben dus de de hele muur gehad; eerst het tweede stuk gelopen en daarna het eerst stuk gefietst.
In de kerk aan het parkeerterrein was een trouwdienst bezig, toen die eruit was alsnog de kerk bekeken die was gewijd aan Bartolomeüs.
25a Sint-Bartholomeuskerk N50 46.286 E3 53.028
Volgens schilderijen levend gevild en onthoofd. (staat ook zo in de Wikipedia)
Ik mis in de katholieke kerken toch steeds meer de opstanding en het nieuwe leven.
Wederom via een mooie binnendoor route terug.
Morgen naar Gent.

donderdag 27 augustus 2009

2009 08 27&28 07 do&vr Ieperen, last post

donderdag 27 en Vrijdag 28 augustus. 2009.

Er stond in Ieperen een rustdag gepland en we zijn ook al haast een week onderweg en hebben al veel gezien.
Toen we woensdag aankwamen hebben we om 8 uur de last post gezien.

En vandaag hadden we een mooi boek en geen inspiratie om de stad in.
Wel ’s avonds meteen na het warm eten ( kapucijners met sla en spek) de stad in en de bolwerken om gefietst.
Om vanaf de camping de stad in te komen kunnen we door een stukje natuur gebied en dan een fiets/voetgangers brug over of vlak voor de brug rechtsaf en dan kom je bij de Menen poort uit of de officiële uitgang vanaf de camping nemen en dan via de rondweg, 2 keer links af en dan ben je ook bij de Menen poort.
Op deze route zit een supermarkt en daar hadden we gisteren die sla gekocht.
Ook ontdekten we daar een wasserette en daar zijn we vanmorgen heen gegaan en alle ondergoed gewassen.
Ik ben eerder terug gegaan omdat mijn fiets rare geluiden maakte.
Op de kop gezet en een kettingspanner was krom en duwde de kettingkast tegen de spaken.
Deze kromme bout eruit kunnen krijgen en recht gebogen, toen verwisseld met de andere, die nog recht was in de hoop dat die minder snel krom zal worden.
Toen 3 keer de versnelling los en weer vast voordat ie weer behoorlijk schakelde.
Vanmiddag na het eten, toen de tweede doorloper af was, samen de stad in en de beide kerken bekeken.

De eerst was gewijd aan Sint Pieter, en daar hing een foto van wat er van Ieper over was in 1919, niet veel, van de kerk waar we waren, alleen een stuk muur van vermoedelijk het koor.

Daarna naar die grotere waar we gister ook waren naar halverwege moesten we eruit omdat de toezichthouder van 12 tot 2 pauze hielt.
Een mooi herbouwde gotische kerk, met 2 mooie hout gesneden altaarstukken.
Zowel gisteravond al vanavond weer naar de last post, gister was er een Engelse afvaardiging, die tegen 8en kwamen aanmarcheren, op mechanische muziek; iemand hield een draagbare cd speler vast.

Elke avond veel belangstelling
Tijden het blazen van de last post werden de vaandels gestreken.
Een vlag mag de grond niet raken, maar een vaandel dus wel.
Vandaag was er een Harley club, wind en vuur uit België.

Even gebleven om alle 47 Harleys te zien en horen vertrekken.

Nu zitten we binnen, het heeft even geregend en het is fris, vanmiddag waaide het stevig.
Janke stelde voor om uit eten te gaan, ook omdat ze bang was dat er stof in ons eten ging waaien. Maar nu is het windstil en de weerverwachting is goed.
Gegeten bij een Turk, erg lekker.
Morgen vertrek naar Oudenaarde.

woensdag 26 augustus 2009

2009 08 26 06 wo. Naar Ieperen Memel poort.

10 camping De IJzerhoeve tot 15 Camping Jeugdstadion Vzw 26.1 km 0:28:22
15 Camping Jeugdstadion Vzw tot 15c Menensepoort 1.2 km 0:02:56 318° waar 2

Woensdag 26 augustus 2009.

Rustig aan gedaan, niettemin Vlot vertrokken.
Camping De IJzerhoeve koste maar 14 euro voor 2 nachten.
Wel samen gedoucht, de truck van het zoenen na afloop werd verwacht, ze hield de handdoek ertussen, zodat ze zich net weer hoefde af te drogen.
Karin stuurde ons lang een mooie binnenweg, langs het kanaal van de IJzer naar Ieper, en dank zij de goede voorbereiding de camping vlot gevonden.
Het is een mooie camping, een rond middenstuk en daaromheen 8 veldjes, gescheiden door driehoekige stukken geboomte.
De terreintjes zijn 6 meter breed, de caravan+ luifel past er net dwars in.
We hebben voor het eerst de luifel aan 1 kant niet op de grond vanwege het uitzicht.

Een gebakken ei bij de lunch en ook cup-a-soup.
Daarna rust, beetje freecellen,
Janke had een mooi boek.
Ik wilde de stad nog even in en vond een mooi paadje de camping af en een brug over zo het centrum in.
Een kerk gevonden gewijd aan Sint Pieter, zou het dezelfde zijn als die van Grou?
Het centrum met de lakenhal is mooi en de kerk daarachter was ook niet slecht.
Janke vroeg om sla mee te nemen als ik een supermarkt tegen kwam, maar dat deed ik dus niet.
Van te voren had ik met mapsource en Google Earth een beeld gekregen hoe de straten lopen en in welk gedeelte de camping is.
Na het eten samen afgewassen bij het toiletgebouw, gratis warm water en een schoon aanrecht, heel wat beter dan bij Diksmuide.
Toen samen naar de Nemen port, we waren er om half acht terwijl het pas om 8 uur begon, maar er stonden al mensen.
Toen het 8 uur was waren er wel een paar honderd, onvoorstelbaar, en dat elke avond. In de poort staan namen van 43 000 soldaten gegraveerd, terwijl er 100 000 hier gestorven zijn.

15c Menensepoort N50 51.125 E2 53.477

Nog steeds komen er Engelsen om hun omgekomen familie leden te herdenken.
Daarna nog even samen de stad door gefietst en bij de caravan nog even buiten gezeten, maar Janke had last van neven, dus nu naar binnen en onder het genot van een Belgisch pilsje en ribbelchips van de Aldi nog even dit verhaal opschrijven.
Morgen Ieperen bekijken.

dinsdag 25 augustus 2009

2009 08 25 05 di. De IJzer loopgraaf en kerkhof Vladslo

2009 08 25  05 di. De IJzer loopgraaf en kerkhof Vladslo.
Fiets: 10 camping De IJzerhoeve tot 10b Dodengang 3.4 km
                        10b Dodengang tot 10c Duitse Militaire Begraafplaats 17.6 km
Dinsdag 25 augustus 2009.

Vanmorgen werden we wakker en we hoorde de regen op de caravan tikken.
Nog maar eens omgedraaid.
Toch tegen 9 uur maar er uit,
Ik wilde maar eens douchen, maar in de mannen afdeling zaten alle douches op slot.
Er was nog iemand en die verwees me naar de dames afdeling.
De damesafdeling is nieuw, redelijk ruime douches met verkleed ruimte ernaast, zelfs 2 haakjes om je kleren op hangen en een munt automaat.
Als je de munt daarin gooide begon de douche meteen.
Eerst warm, later heel erg warm water.
Omdat ik vrij lang ben, zeker in vergelijking met de meeste Belgen sta ik veel dichte bij de douche kop en daar is het water vrij heet.
Dus gebukt mijn haar gewassen.
De douche doet het 8 minuten en is daar niet van af te brengen.
Ik ben en maar onderuit gegaan en hij stopt vanzelf, abrupt en zonder waarschuwing.
Na ontbijten en lunch smeren, fietsen naar de dodengang, een gereconstrueerd stuk loopgraaf zoals die langs de hele IJzer hebben gelegen.
Erg mooi gedaan, museum erbij en je kreeg een goede indruk hoe die loopgraven er ongeveer uit hebben gezien, en in het museum ook onder welke erbarmelijk omstandigheden de soldaten moesten leven.

10b Dodengang N51 02.796 E2 50.540

Bij de receptie gevraagd of de route die op onze kaart stond ook te fietsen was, dat kon, dus mooi gefietst langs de IJzer, brug over, maar de weg naar het oosten konden we niet vinden, stukje terug langs de IJzer en toen een weggetje naar links in, maar daar kwamen we een boer tegen die ons vertelde dat het weggetje niet verder ging.
Ik liet hem op de kaart zien welk weggetje we in wilden en hij beweerde dat we aan de verkeerde kant van de ijzer zaten, sindsdien heb ik de topografische kennis van de Belgische boer niet erg hoog, maar ongeveer een kilometer verder was een mooi landweggetje, Warmoesstraat, richting Vladslo, daar moest een groot Duits kerkhof zijn, wat we wilden zien.
Er werd verwezen naar een Duits kerkhof, maar dat was de andere kant uit dan Vladslo, dus eerst richting kerkhof, maar omdat de bordjes niet herhaald worden en je ook nooit weet hoe ver ze je om sturen, toch maar naar Vladslo.
Daar was nergens een kerkhof, vragen en toch maar de bordjes volgen.
En dik 4 kilometer verder, na verschillende andere dorpjes, kwamen we bij dat kerkhof, waarom ze dat ‘’bij Vladslo’’ noemen is mij een raadsel, het ligt dichter bij Koekelare en dat is nog een grotere plaats ook.
Maar het kerkhof was indrukwekkend. Op de grond liggen zwarte platte tegels met op elke tegel de namen van 20 soldaten die daaronder begraven zijn.

En er was een veld vol van die tegels, totaal moeten daar 25 000 ( dat is half het inwonertal van Drachten) soldaten begraven liggen.

10c Duitse Militaire Begraafplaats N51 04.243 E2 55.826

Het beeld van de ‘’Treurende ouders’’ was mooi.
Via een andere route terug gefietst, volgens Janke was het langer, volgens mij maakt het niet uit, en zo kwamen we weer in Diksmuide, daar op zoek naar een bakker omdat Janke het supermarkt brood niet lekker vind. 3 bakkers gevonden alle 3 dicht, waarschijnlijk alleen ’s morgens open.
Wel een supermarkt, daar een aanbieding bloemkool+broccoli gekocht en enig Belgisch bier.
Janke wilde een andere afvalbak voor bij de caravan, maar we konden nergens een winkel vinden die degelijke spullen verkocht.
Toen we de stad uit fietsten kwamen we nog een Blokker tegen en die had een geschikt prullenbak. Daarnaast een bakker die wel open was.
De vorige klant kocht 5 van die grote gesneden broden van 1 kg per stuk.
Wat die daar mee moest? Wij kochten een ijsje.
Daar ontdekt dat we de prullenbak wel, maar de afwaskwast niet hadden afgerekend en ik dus terug en 60 cent gebracht, de kassier stond te telefoneren.
Op de camping nog even gepuzzeld en de bloemkool was lekker.
Het is wat harder gaan waaien, maar de lucht is helemaal blauw, en dat is beter dan vanmorgen toen hij egaal grijs was.
Morgen naar Ieperen.

maandag 24 augustus 2009

2009 08 24 04 ma. Verkassen en IJzertoren

05 Camping Ter Duinen tot 10 camping De IJzerhoeve 45.3 km
fietsen 10 camping De IJzerhoeve tot 10a De Ijzertoren 2.0 km
Maandag 24 augustus 2009

Vanmorgen zonder problemen opgebroken en vertrokken.
Ik ontdekte dat er was cabines zijn, waar je gratis warm water hebt en daar kon ik me ook wel scheren en wassen, scheelt mooi 1,20 euro voor een douchemunt.

Karin bracht ons keurig tot de oprit van de volgende camping.
Thuis alles nazoeken en controleren met Google earth heeft wel voordelen.

De camping de IJzerhoeve is een echte Belgische camping.
De beheerder heette ons welkom maar stonk naar drank, van de 2 heren wc’s is er 1 ronduit smerig.
Er zijn 3 kranen met een rode markering en 1 kraan met een blauwe markering om te afwassen.
We ontdekten beide bij het water halen: de rode is koud en de blauwe is warm!
Janke wilde niet daar afwassen, het was haar te vies.
Toen we vanmiddag terug kwamen heb ik douche munten gehaald, 1, nee 4.
Hoe is het met je hoofd?
Douchen is hier blijkbaar geen dagelijkse gewoonte.

10 camping De IJzerhoeve Kapellestraat 4 N51 01.420 E2 50.598

Na de lunch vertrokken naar de IJzer toren.
Ik heb wel slechtere musea meegemaakt.
Het ging hoofdzakelijk om de strijd van de Vlamingen tegen de Franse overheersing.
Tijdens de 1ste wereldoorlog spraken de officieren Frans terwijl de gewone soldaat dat vaak niet kon verstaan.
Bij het begin van de tweede wereldoorlog dacht men in de Duitsers een bondgenoot te vinden en daar hebben ze na de oorlog veel last van gehad, hun monument de toenmalige ijzertoren is zelfs opgeblazen door de (Franse) overheid in 1946.

AVV=Alles Voor Vlaanderen, VVK = Vlaanderen voor Kristus.

We konden zelfs helemaal naar boven op het dak, mooi uitzicht, al met al toch 3 uren zoekgebracht.

10a De Ijzertoren  N51 01.910 E2 51.126

Tegen 5 uur weer terug bij de caravan.
We staan tegenover 2 joekels van caravans, beide 7 meter lang en bevolkt door Engelsen.
De ene heeft zelfs een wasmachine buiten staan en daarnaast een tweede of een droger.
Ze was net anderhalf uur aan het telefoneren.
De ene heeft de airco op het dak, de andere een losse unit buiten.
Merkwaardig is dat ze beide de deur aan dezelfde kant hebben als onze caravan; bij hun is dat de straatkant i.p.v. de bermkant.
Morgen Diksmuide even door, er is een Duitse begraafplaats waar 2500 Duitsers liggen en er moet een stuk loopgraaf te zien zijn; de dodengang.

zondag 23 augustus 2009

2009 08 23 03 zo. Brugge Memling

05 Camping Ter Duinen tot Begraafplaats Damme 22.0 km 0:28:52
Zondag 23 augustus 2009.

Is me dat tukken, van 11 uur tot dik 8 uur geslapen.
Douchen maar overgeslagen.
Per slot hoort douchen inclusief te zijn bij campingcheques en dat is hier dus niet zo, ergo, de munten zijn zelfs 1,20 euro per stuk!
Toen ik daar bij het aanmelden wat van zei, kreeg ik als antwoordt dat we geen toeristenbelasting hoefden te betalen, wat normaal wel zo is.
Nu ja, we zijn blij dat we plek hebben.
Verder is het muntsysteem een beetje lastig, je moet eerst een munt in een genummerde sleuf gooien en dan heeft de douche cabine met het overeenkomende nummer, 6 minuten warm water.
Nadat ik gisteren eerst al mijn spullen met moeite aan de 2 kleine haakjes had gekregen en me had vergewist dat ik douchecabine nummer 16 had, gooide ik, bij mijn volle verstand, de munt in nummer 12.
Dus snel alle spullen uit cabine 16 en verhuizen naar 12.
Als je je hand beweegt voor een censor komt er warm water van boven, meteen redelijk warm, niet eerst een ijskoude plens, zoals vaak bij campings.
Omdat ik langer ben dan de gemiddelde Belg moest ik dichter bij de wand gaan staan om mijn hoofd ook nat te krijgen, wat bij haar wassen wel zo handig is.
Maar dan stond ik dicht op die censor die dan prompt het water afsloot.
Hand er voor langs en Viola weer warm water, hoofd onder de kraan: alles uit.
Ook hingen de haakjes zo laag dat de ceintuur van mijn badjas op de vloer en in het water kwam te hangen, maar als het niet erger wordt is daar mee te leven.
Lekker in de zon ontbeten en op naar Brugge.
Eerst maar naar dat oldtimer en motor museum dat ik had gevonden, maar op het opgegeven adres was niets wat op een museum wees, de buurvrouw vertelde dat het bedrijf op dat nummer er al jaren zat.
En ook dat verderop in Damme de nummering opnieuw begon, misschien was het daar.
Dus op naar Damme, mooie weg langs het kanaal, onderweg de Lamme Goedzak nog ingehaald.
In Damme vonden we toevallig een VVV, daar vragen.
Maar nee.
Wel de toren van de ruïne van de Onze lieve vrouwenkerk beklommen; takkenbende.
Zelfs zoeken op internet gaf aan dat er geen motoren en oldtimer museum was, wel in Ieper. Misschien vinden we het daar.
Toen op weg naar de parkeerplaats in het Warrelbos.
Halverwege was ook plek, en dat was dichter bij de stad, daar geparkeerd, mooi op de fiets de stad in, langs de Ezelstraat en de Ezel poort.
Voor het Belfort langs en tegenover de Onze Lieve Vrouwe kerk was het Memling Museum.
De entree was zo duur dat we beter de 3 daagse Brugge pas hadden kunnen kopen.

05e Memling In Sint-Jan Hospitaalmuseum MARIASTRAAT 38 8000, Brugge, West-Vlaanderen, N51 12.249 E3 13.454

Weer veel schilderijen, de aanbidding van de wijzen was een geliefd thema.
Natuurlijk veel Maria verering.
En ook een schrijn met afbeeldingen die we niet konden thuisbrengen.
Toen we er weer uitgingen ontdekten we dat de audio inclusief was, dus alsnog met z’n pratertje het museum weer in.
Veel overbodig geleuter, maar die schrijn was van ene Ursula die op bedevaart ging naar Rome, met 1000 maagden.
Toen ze terugkwam was Keulen in handen van de Hunnen en omdat ze weigerde te trouwen met de hoofdman werden alle maagden gedood, daar gingen de afbeeldingen over, die ik niet kon thuisbrengen.
Het is erg mooi weer en we besloten Brugge te verlaten en terug te gaan naar de camping om het zeewater te proberen.
Auto vlot teruggevonden.
Zegen?
Het water was heerlijk, dit is de eerste keer dan Janke en ik samen in zee zwommen.
Ik zou ook niet weten wanneer ik voor het laatst in zee gezwommen heb.
Terug op de camping ging Janke die dure douche proberen en ik het internet, wat dus niet wilde, gevraagd op de receptie en er moest voor betaald worden.
Laat maar.
Lekker gegeten;
Rode kool uit de pot, aardappelen en een gehaktbal uit Drachten.
Het in nu 8 uur en buiten zeer aangenaam.

Morgen verkassen naar Diksmuide.
We moeten voor 11 uur van de camping zijn, anders kost het een extra cheque.

zaterdag 22 augustus 2009

2009 08 22 02 za. Brugge

05Camping Ter Duinen tot 05aWaggelwaterbos 15.9 km 0:20:47
Zaterdag 22 augustus 2009 Brugge.

Vroeg gaan slapen en dus vroeg wakker.
Je kon merken dat de camping vol is; alle wc’s waren bezet.
Erg vervelend was dat er ook geen wc papier was.
Ik zal de lezer nadere details besparen.
Van te voren had ik via Mapsource en Google earth een parkeer plek gevonden bij Brugge, maar op weg daar na toe vonden we een heel mooi plaatsje, aan een kanaal, waar meer auto’s stonden.
Het was bij het ‘’Waggelwaterbos’’, makkelijk te onthouden.
Mooi op de fiets richting centrum, na korte tijd een bordje rechtsaf ‘’fietsroute centrum’’.
Kon niet mooier, alleen denken ze hier in België waarschijnlijk dat het fietsen op de kasseien een genoegen is, ik denk daar anders over.
Wel een mooie route langs het water van de stadsgracht, maar toch de route maar gelaten voor wat die was en richting centrum gefietst, tegen het een richting verkeer in, maar eerder waren we ons bord: ‘’verboden voor alle bestuurders in beide richtingen’’, dat omgekeerd gekleurde bord tomatensoep bord, en daar mocht je hier als fietser wel langs.
Later ontdekten we onder bordjes waaruit bleek dat een richting borden alleen dan niet voor fietsers gelden, normaal dus wel.
Alle kerken waren open, speciale ‘’open kerken dag’’, troffen wij het even, eerste kerk hing vol schilderijen, een andere had een barok interieur en er klonk ook barokke muziek.
Maar we vonden het Belfort, waar Brugge zo beroemd om is en er stond al een rij voor dus achteraan sluiten, 300 zoveel treden, geen lift en 8 euro de man entree.
Halverwege kwam je langs de schatkamer, waarvan de inhoud tijdens de brand van de toenmalige houten toren verloren is gegaan.
De tegenwoordige toren is van steen.
Ook langs de speel trommel van het carillon, dit ding weegt 3 ton en ze weten nu niet meer hoe ze die ooit daar hebben gekregen.
Daar stond ook het uurwerk mechaniek.

05bBruggemuseum-Stadhuis N51 12.498 E3 13.619

Eindelijk bovenin, toch wel een mooi uitzicht.
Eenmaal beneden wat rondgelopen en de lunch verorbert die we in de fietstassen hadden.
De kapel van het Heilig bloed was tot 2 uur dicht. Toen we daar om kwart over 2 waren stond er al een rij, maar we konden toch vlot naar binnen.
Maar goed dat we niet katholiek zijn, binnen stond een lange rij mensen die allemaal langs deze relikwie willen om hem aan te raken of te zoenen.
Er stond een dame achter die hem na elk bezoek schoon poetste.
Er waren 2 kerken boven elkaar, de onderste was de oudste, later was die andere daarbovenop gebouwd, en daar was dus die relikwie.

De bovenste moderne kerk

De onderste oude kerk, foto stiekem genomen, de relikwie is geen toeristische attractie.
05cSint Basilius- En Heilig-Bloedkapel N51 12.496 E3 13.593

Op de dolle roes Brugge doorgefietst om via een omweg de ‘’Onze Lieve Vrouwe’’ kerk te bereiken. Onderweg een mooi Godshuis tegen gekomen.

Een godshuis is hier een antiek bejaardenhuis, vroeger konden daar de oude mensen hun laatste dagen doorbrengen.
In deze Onze Lieve Vrouwe kerk hadden ze een van de zeer weinige beelden van Michelangelo die er buiten Italië zijn; Een Madonna met Kind, Kind in zijn Blootje, zie je niet veel.

05d    Onze Lieve Vrouwekerk N51 12.267 E3 13.441

Verder weer een mooie kerk, maar ze hadden in de kerk ook een museum en daar konden we met korting in omdat we onze ANWB pas bij ons hadden.
Wel bijzonder: daar was de graftombe van Maria van Bourgondië en ook van Karel de Stoute, verder oude beschilderde graftomben.
Daar tegenover was nog een kerk, maar dat was het Memling museum.
We besloten dat dat maar tot morgen moest wachten en gingen op zoek naar de auto.
Maar hoe heette dat park ook al weer?
Maar wat op gevoel de juiste kant op gefietst en zonder problemen de auto terug gevonden.
Geluk?
Zegen?
Wie zal het zeggen.
Onderweg ook nog een supermarkt gezocht en gevonden, weliswaar een Aldi, maar die had wel Belgisch bier.
Ook sla gekocht en die smaakte best.
Het weer is een stuk opgeknapt; het is nu 20 over 8 en ik zit buiten te typen.
Morgen weer naar Brugge; ik heb ook een motor museum ontdekt, misschien is dat wel open, reserveren was noodzakelijk maar het telefoonnummer werkte niet.

donderdag 20 augustus 2009

2009 08 20 01 vr. Vertek naar Ter Duinen

2009 08 20  01 vr. Vertrek naar Ter Duinen
00thuis tot 05Camping Ter Duinen 393 km 3:53:21
Vrijdag 20 augustus 2009.

Vanmorgen voorspoedig vertrokken.
Karin bleef hardnekkig zoeken om satellieten, maar na een kwartier opnieuw opgestart en toen had ze ze zo maar, toch een hoog Microsoft gehalte blijkbaar.
De olifanten bij Almere stonden er nog.
Het werd wel steeds drukker en bij het kruisen van de Merwede en de Lek stonden we net niet in de file.
Ik bleef rechts tussen de vrachtauto’s dat rijd veel rustiger als op de linker rijbaan waar de snelheidsverschillen groter zijn.
Pas op de ring van Antwerpen zaten we echt in de file, maar het duurde niet lang.
Bij Gent was de weg veranderd en Karin stuurde me eerst richting Lille, maar toen ik die volgde konden we niet meer afslaan richting Oostende, wat wel had gemoeten.
Op de eerstvolgende kruising binnendoor de fout herstellen en 10 minuten later hadden we weer de juiste weg te pakken.
Dank zij Karin de juiste afrit genomen , door Vlissegum en daar stonden bordjes richting camping. Allen de naam kwam ons niet bekend voor dus toch maar verder en daar stond camping Ter Duinen aangegeven en even later gaf Karin aan dat we onze bestemming bereikt hadden.
Er stond een vrachtauto midden in het spul geparkeerd, maar daaromheen was rechts een slagboom die open ging toen wij aan kwamen rijden.
Wel ging de weg steil naar beneden en kwam er ook een tegenligger aan, maar die ging een eindje terug zodat wij richting ‘’buro’’ konden.
Alleen was daar niemand en van een bewoner daar tegenover werden we gewaar dat dit niet camping Ter Duinen was, en dat we er ook niet af konden, die tegenligger had een speciaal bakje waarmee hij de poort opende en omdat en niemand op het buro was, konden wij die niet krijgen.
Ze gaf de raad een willekeurig andere kampeerder te vragen om zo’n bakje om de slagboom weer omhoog te krijgen.
Keren ging op het smalle stuk weg waar we stonden ook niet en volgens haar konden we door- en om- rijden.
Doorrijden ging goed tot de eerste bocht die met caravan + auto niet te nemen was, te smal met aan beide kanten hekjes, dus caravan afkoppelen en eerst de auto de krappe bocht om en toen de caravan de bocht om duwen en weer aankoppelen.
Een van de bewoners die op de consternatie was afgekomen was zo vriendelijk met ons mee te lopen en de poort open te doen, zelfs om even uit te kijken of de weg vrij was zodat we in 1 keer de steile helling konden nemen.
Erg vriendelijk.
20 meter verder was camping Ter Duinen, wij ons blijmoedig aanmelden, maar nee, camping was vol!
Dat heb ik buiten het seizoen nog nooit meegemaakt, maar het was echt zo: campingcheques, ja dat kon kloppen die hadden wij ook en daarom hadden we deze camping uitgezocht.
Hij vertelde ons hoe we konden keren en dan zou hij zorgen dat de poort open ging.
Eerst heb ik gevraagd of er toch niet plek was omdat het maar een kleine caravan was en toen dat niet hielp gevraagd of hij hier in de buurt een alternatief had.
Hij keek nog eens naar de caravan en misschien was er wel een klein plaatsje vrij.
We staan nu vlak naast een doorgang in de volle zon en met de luifel in de volle wind, maar we hebben plek.
Vanmiddag nog even het strand op geweest, er loopt een leuk smal paadje door de bossen en via een trap kom je op het strand.
Het waaide hard en er waren enige tientallen kitesurfers bezig, wat ik erg mooi vond.
Lekker pootje baaien en terug kaarten en folders gesorteerd en warme soep en koude hartige taart gegeten.