vrijdag 29 juni 2018

2018 06 29 07 vrijdag. terug.

Laatste dag alweer,
We hebben minder gefietst dan we van plan waren, ook omdat de uitgestelde Beppe dag er nu in viel.
Huisje veegschoon, alles weer in en op de auto en via Kampen en de A50/A6/7  terug.

donderdag 28 juni 2018

2018 06 28 06 donderdag. Cannenborg

Weer tijd voor een fietstocht.
eerst buiten ontbijten.

Bij het voorbereidden van deze vakantie en het doornemen van de bezienswaardigheden kwamen we het kasteel Cannenborg tegen, vroeger eigendom van Van Rossem.
Zuidelijke route heen, over de Brandsweg door Vierhouten, over de vierhoutsterweg, langs de Kroondomeinen, rechtsaf de Elburgerweg op en even later linksaf over de Nierveenseweg.

Foto’s op N52 17.278 E5 55.329 en even verder, Bij Het Hattum hadden we opN52 17.171 E5 55.921  zicht op een waterval.

uitvergroten! hij staat in het midden.

Jammer dat we niet dichterbij konden komen.
Ik meende dat de enige waterval in Nederland bij Arnhem was op  N51 58.717 E5 49.523,  maar deze was beslist groter.
[De grootste van Nederland, heb ik later ontdekt,  is een cascade bij Loenen op N52 07.894 E6 00.347, staat op de bucket lijst.]
Irritant was dat de Montana de melding gaf dat de accu leeg was, waarschijnlijk gisteravond vergeten uit te zetten. Geen nood, ik had reserve batterijen bij me, dus die er in. Beetje jammer dat die blijkbaar te lang bewaard waren, want hij gaf even later aan dat deze ook leeg waren.
Toch lastig, zonder een werkende Montana was het vinden van de bestemming een stuk moeilijker.
Uit voorzorg had ik mijn laptopje mee genomen, maar die bleek ook half leeg.
Toch op het parkeerterrein van Cannenborg de Montana aangesloten op de laptop, het geheel in de fietstas, handdoek erop en hopen dat niemand het gezien heeft en dat deze spullen nog aanwezig zouden zijn als we terug kwamen.

Cannenborg had een mooie moestuin, waar we onze lunch hebben verorberd en met de museum kaart hadden we gratis entree. Eerst een video, die slecht te verstaan was, tentoonstelling over Rien Poortvliet bekeken en toen de burcht in. Die heeft na het overlijden van de laatste bewoner geruime tijd leeg gestaan, is danig leeggeroofd, maar nu zijn ze bezig de originele spullen weer terug te krijgen, wat aardig lukt
Op onze telefoon konden we een podcast downloaden, en zo hoorden we van elke ruimte de bijzonderheden.

geen idee wat dit is. Het stond op de kofferzolder.

zelfde rare ding, nu van de andere kant.

Nog gewandeld door het bijbehorende park.

Achterkant van het kasteel.

Terug bij de fietsen stond alles nog onaangeroerd, maar voor de zekerheid toch maar even Vaassen in en een set batterijen gekocht.
Toen over een wat Noordelijker route terug.
Eerst over de  Hertenkampweg en toen links over de Hanendorperweg. We kwamen langs het verscholen dorp op  N52 20.183 E5 52.330, waar tijdens WO2 een groep onderduikers heeft gewoond. Jammer genoeg werden ze opgemerkt en niemand heeft het overleefd.
Bij Nunspeet kwamen we langs de Zandenplas en langs de molen De Duif, waar we een ijsje kochten.
3km verder waren we terug bij ons huisje.

woensdag 27 juni 2018

2018 06 27 05 woensdag Nunspeet SSB en kijktuinen.

Wo27jun
Al weer mooi weer.
Op de fiets naar het bezoekerscentrum van Staatsbosbeheer. = https://www.bezoekerscentrumnunspeet.nl/
Van te voren uitgeplot en in de Montana, heen via de achterom weg Rijnvis  en daarna langs het ‘’onder de bos weg’’, stukje langs de industrie weg rechtsaf en mooi smal paadje onder de bomen , langs het spoor en via de Jumbo over de spoorwegovergang naar het bezoekerscentrum.
Dank zei de coupon van het verwen arrangement hadden we gratis entree.
Stukje informatie over de planten en dieren die hier voorkomen, en zoals in de mode is; een stuk over kabouters = leuk voor kinderen.
Achter dit centrum begonnen meerder wandelingen, van 2, 7, 12, en zelfs van 22 km.
Die van 2 km leek ons mooi genoeg en die hebben we gelopen en hij was mooi en voor ons ver genoeg.
Er was ook nog een GPS tocht, maar dat kon alleen als je van te voren had aangemeld en ze wilden/konden de route niet geven zodat ik die in mijn Montana kon laden.
Meegenomen lunch opgegeten en toen naar de kijk tuinen, die we ook gratis in konden dank zei het verwen arrangement.
Het bestaat uit aaneengeschakelde tuinen die allemaal anders zijn ingericht, als rotstuin, als schaduw tuin enz. Heel geschikt om ideeën op te doen.
Toch maar terug om een plattegrondje te kopen voor €0,50 anders heb je geen idee waar je naar toe moet.
Ook wel mooi om te bekijken, maar wij hebben geen tuin.
Terug over de Hardenbrinkweg weer naar ons knusse huisje. Wat puzzelen, krant lezen. De ontvangst van de tv was te slecht om er naar te kijken.

dinsdag 26 juni 2018

2018 06 26 04 dinsdag. Speelgoedmuseum

2018 06 26 04 dinsdag Speelgoedmuseum

Di26jun
In de lijst met bezienswaardigheden was ik ook een speelgoed museum tegen gekomen, en wel bij Barneveld
Heen route binnendoor over Nijkerk en de N301, terug over Elspeet .
Heel leuk museum. Museumjaarkaart weer niet geldig, maar we kregen korting ter compensatie, Geweldige verzameling oude meuk, met als motto: ''Hoe ouder je bent, hoe meer je herkent''
Alle 3 routes gelopen. Ik verbaas me er alle keren weer over hoe weinig mensen de informatie lezen.
Nog koffie gedroken en mooi op tijd terug voor het volgende verwen diner.

maandag 25 juni 2018

2018 06 25 maandag Fietstocht Zeewolde

2018 06 25 maandag. Fietstocht Zeewolde

Ma25jun
Vandaag een forse fietstocht, Binnendoor naar Harderwijk, daar het aquaduct en de brug over, stukje door noord en later zuid Flevoland, langs de Biezenburcht, mooi uitzichtpunt en daar onze koffie opgedronken. Rechtsaf naar Zeewolde. Daar konden we niet verder omdat en een automobilist in een flauwe bocht in de Gelderse weg tegen een lichtmast was aangereden. 2 ambulances en de trauma-helikopter. Die overigens leeg weer terug vloog.
Fietspad gevolgd tot we bij de pond stonden die in nog geen uur ging varen. Dus Zeewolde maar even in, als bijzonder punt vond ik de Verbeelding; dicht en niets te beleven.
Dan maar terug naar de aanlegplaats en wacht op de eerstvolgende pont naar  Strand Horst.
De pont die aankwam zat vol scholieren. Eenmaal van de pont oostwaarts en  via punt 33 door Ermelo en langs punt 58 en 20 terug.

zondag 24 juni 2018

2018 06 24 03 zondag Beppe dag

Zo24jun
Alles in de buurt van Nunspeet is dicht.
Wij moesten naar de beppe-dag in Jubbega omdat Janke dat (mee) georganiseerd heeft.
Ik heb me nuttig gemaakt met het opbouwen van het luchtkasteel.
Deze dag stond eerst 2 weken eerder gepland, maar omdat toen Mark zo ziek was is Janke naar Engeland geweest en is deze dag uitgesteld.
Leuk om alle familie weer eens te zien, de Pietsa bakker deed zijn best en de pizza's waren best in te nemen.
Een geslaagde dag zodat we welgemoed terug reden naar Nunspeet.

zaterdag 23 juni 2018

2018 06 23 02 zaterdag. Elburg

Zat23jun meteen na het ontbijt weg, mooie route langs het Veluwe meer en op naar Elburg.
Daar had ik een orgelmuseum gevonden en als doel in de Montana geprogrammeerd. Leuk museum, beetje statisch, maar wel een bezoek waard ondanks dat onze dure museumjaarkaart niet geldig was en we 6€ pp armer werden. Op de binnenplaats was het Boonorgel opgesteld. Heel bijzonder.
Daarna het Museum Elburg. Het zit in een voormalig klooster gebouw waarvan ze de historie leuk wisten te presenteren. Ook veel van oud Elburg, zoals je dat in een museum verwacht. Boven grote collectie schilderijen. Ik vond het voormalige klooster gedeelde het mooist.
Jammer dat de Vispoort, de kazematten en het muurhuisje niet konden bezichtigen omdat het nog geen hoogseizoen is.
Nog wat gefietst, je komt niet zo vaak in Elburg en het is een mooi middeleeuws stadje. Nog de smederij bezocht, met een werkende smid. Janke heeft zelfs een opener gekocht, hoewel we daar wel 10 van hebben. Ondertussen heb ik boven kennis genomen van de oude inventaris en andere oude spullen.
Dankzij de onvolprezen Montana vonden we ook nog een supermarkt. De bleek vlak buiten Elbug te zijn., en vandaan over dezelfde route als heen terug naar het vakantiepark.
Op tijd naar de eetzaal want we kregen een diner omdat we het verwen arrangement geboekt hadden.

vrijdag 22 juni 2018

2018 06 22 01 vrijdag. Vertrek naar Nunspeet.

Vertrek vr22jun
Eerst huis warm eten en dan weg, GPS goed geprogrammeerd en vlot https://www.familiehuisnunspeet.nl/ gevonden,
Hartelijk ontvangst.
Gevraagd naar de beschikbaarheid van kranten, dat was er maar 1, namelijk het nederlands dagblad.
Meteen meegenomen en viel niet tegen.