maandag 8 juni 2015

2015 06 08 08 ma. Van IJmuiden naar huis.


20150 6 08 08 ma. Van IJmuiden naar huis.
Toen we maandagmorgen aangemeerd waren, op zoek naar de motor. 
We hadden dit keer een briefje gekregen waar het dek nummer en het nummer van de goede deur op stond.
Dek 4.
Ik keurig alle trappen af naar beneden, sta ik op dek 5. Is er geen trap meer die verder naar beneden gaat!
De bewegwijzering verdiende ook geen prijs voor duidelijkheid. 
Worden er hut nummers of iets anders aangegeven?
Helemaal naar voren bleek een mogelijkheid verder af te dalen, ik vond dek 4, maar nergens mijn motor.
Ja, er zijn hele dekken, halve dekken en ook nog aparte dekken aan de linker en rechter zijde van het schip, waarbij het midden dus bestaat uit half dekken die hydraulisch naar beneden moeten, maar waar je niet langs kunt om van de stuurboordzijde naar bakboord te komen, dus weer, met alle spullen, helemaal naar beneden, daar kon je wel op de andere kant van het schip komen, toen weer omhoog naar dek 4 en daar stond mijn motor.

Op de kade in IJmuiden

Weer lang wachten, weer door de douane en toen verzamelen op de kade en afscheid nemen.
Nog een klein stukje om gereden, zo vaak ben ik niet in Noord-Holland en blij weer thuis te zijn.


zondag 7 juni 2015

2015 06 07 07 Zo. Van Drymen naar NewCastle.


2015 06 07 07 Zo. Van Drymen naar NewCastle.
7 Buchanan Arms tot Boot 285 km 3:48:44

Het tweede stuk terug naar de boot, grotendeels dezelfde route als op de heenweg, weer de passage van de Schots – Engelse grens, de doedelzakspeler had een vrije dag.


Het bleef nu droog.
Ik zat wel in spanning of ik de boot wel zou halen omdat ik alle dagen veel langer over de routes deed dat Truus had berekend.
Amper pauze genomen, ik was een half uur te vroeg bij de boot, en het inschepen ging net zo langzaam als op de heenreis.

 

Eenmaal ingericht heb ik nog een worstbroodje gekocht omdat ik bang was anders het avond eten niet te halen.
We kregen een aparte ruimte om gezamenlijk de laatste maaltijd te nuttigen.




Nog even aan dek geweest om van het uitzicht te genieten.


Of ik dement wordt of gewoon dom ben, maar ik ben terug gelopen naar mijn hut om een puzzel boekje te halen om aan dek even te puzzelen, kom ik terug boven aan dek, heb ik het boekje niet bij me, weer terug naar de hut, en daar ontdek ik dat ik het boekje wel in mijn achterzak heb.
Overigens weer een buitenhut, nu op dek 9, veel verder van de scheepsmotor af, die je dan ook niet meer hoorde, wat in de vorige hut zeker wel het geval was.


zaterdag 6 juni 2015

2015 06 06 06 za. eerste helft van de terugreis Van An Ard naar Drymen.


2015 06 06 06 za. eerste helft van de terugreis Van An Ard naar Drymen.
6 Gairloch Highland tot Buchanan Arms Hotel 365 km 4:18:38 

Voor diegenen die route nr 5 missen: dat was de route over het eiland Skyle, die ik dus niet gereden heb.

Vandaag de eerste helft van de terugreis.
Ik kwam nog langs 1 van de vele whiskey stokerijen en heb deze even van binnen bekeken.

Achter de ramen zie je de destillatie ketels staan.



slechts 8,50 Pond om lopende een ruïne te kunnen bekijken en het was er druk.

De Ruïne aan het Loch Ness.

Eerst naar het oosten om nog even te genieten van het mooie en rustige noorden, bij het Urquhart Castle Trebuchet aan het begin van Loch Ness, schuin naar het zuidwesten, langs de sluizen van Fort Augustus, waar ik koffiehuisje vond met die aparte naam.
 

En toen over de A82 helemaal naar The Winnock Hotel, in Drymen. 
Om niet nader bekend gemaakte redenen hadden we dit Winnock hotel in plaats van het geplande Buchanan Arms Hotel.
Het was 135 stappen/treden van mijn kamer naar de receptie, zo ver heb ik nog nooit hoeven lopen.
De route langs de hoogste berg Nebo en tussen de bergen door was mooi, maar het spoelde van de regen.
Ik ben nog aan het experimenteren geweest met plastic tank handschoenen over de leren handschoenen, maar dat was ook geen groot succes omdat ze te daarvoor te klein zijn.
Het was de ultieme test tussen regen en weerbestendige kleding en de regen heeft gewonnen, hoewel de regenbroek stand hield.
Je leert wel vertrouwen op je banden, ik durf nu wel naar de Noordkaap.
Op de hotel kamer de kachel aangezet en alle 6 handschoenen bij toerbeurt er op en ook de helmmuts, zodat ik ze de volgende dag weer kon gebruiken.





Het voorgerecht

De Hoofdschotel. ik had er maar kwalijk genoeg aan.


vrijdag 5 juni 2015

2015 06 05 05 Vrijdag Applecross.


2015 06 05 05 Vrijdag  Applecross.
2015 06 05 Vrijdag 5 juni 2015
4 Gairloch 3 rondrit Isle Skye 370 km 4:24:13 of:
5 Gairloch rondrit 4   203 km 3:01:22
Combineren kon ook, maar dan was de rit totaal meer dan 400 km.

Dit was het verste punt van de reis en je moest kiezen tussen de Applecross of het Isle of Skye.
De weersverwachting was regen.
Maar de volgende morgen bij het ontbijt kwam Carlo met het goede bericht dat er maar 4 mm regen werd verwacht voor de hele dag, volgens hem viel dat hier normaal per uur.
Uit buienradar wist hij af te leiden dat rond 2 uur het eiland droog zou worden en daarna de Applecross ook.
Maar omdat ik nog steeds niet fit was en omdat voor de volgende dag weer een langere route gepland stond, die so wie so gereden moest worden koos ik voor de Applcross.
Och, rijden in de regen heeft ook zijn charme.


Op de Applecross behalve regen ook nog mist en harde wind, wat het rijden beslist tot een uitdaging maakte. 
Vizier dicht: je zag heel weinig omdat het regende en je vizier aan de binnenkant besloeg.
Vizier open was geen optie omdat dan je bril onder de regendruppels kwam en de koude harde regen zeer deed op je gezicht. 
Een kleine kier gaf nog het beste resultaat, maar de pas is beslist mooier dan wat ik er van gezien heb.
Mijn handschoenen kon je uitwringen en de laarzen waren ook niet waterdicht.
Het was een ware slijtage slag. 



Bij het avondeten vertelde Carlo dat hij eerst het eiland gereden had en daarna de Applecross in de zon. 
Terwijl ik halverwege de terugreis naar het hotel nog gestopt ben omdat ik totaal verkleumd was.



Het menu.

De menu keuze.



slechts 4,20 pond.


donderdag 4 juni 2015

2015 06 04 04 Do. Laatste rit heen van Pitlochry naar An Ard.


2015 06 04 04 Do. Laatste rit heen van Pitlochry naar An Ard.
2015 06 04  van Pitlochry naar An Ard  donderdag 4 juni 
3de rit  3 Atholl naar lodge route 2    376 km 4:23:20


Het Atholl hotel werd verder bevolkt door een club van Nissan Figaro rijders.
Die hielden die dag een rondrit, halverwege heb ik ze nog ingehaald.

 
Een klein gedeelte van de groep Figaro rijders..



Op weg naar het tweede hotel

Onderweg stuurde Truus mij een onverharde weg in.
Ik had de route wel opnieuw berekend en volgens mij goed nagekeken, dus dat karrespoor maar in. 
Halverwege een beste pas water en ik reed alleen. 
Als ik al midden in die plas omviel was ik goed ver van huis, dus de motor op die glibberige weg weten te keren en terug. 
Was inderdaad een grapje van Truus.


Route gereden met mooi droog weer, maar omdat ik niet fit was was de rit mij lang genoeg.
Het Hotel werd niet gemeld door city navigator en ook niet door Open street map; ik heb het op Google earth wel kunnen vinden. 
Het heeft wel voordelen aan de late kant te zijn, dan kun je het juiste hotel herkennen aan de grote hoeveelheid motoren die erbij staan.
De keuken van dit hotel kon de hoeveelheid motorrijders niet aan en we moesten lopend naar het nabijgelegen hotel: The Old Inn, 

 
 
We hadden al de vorige avond onze keuze voor voorgerecht, hoofdschotel en nagerecht moeten opgeven. 
Ik had geen flauw idee meer wat ik had opgegeven en was daarin niet de enige.
Ditzelfde hadden we de beide dagen dat we hier logeerden en aten.
Probleem later opgelost door een foto te maken van de ingevulde lijst. [zie blog van de volgende dag]


woensdag 3 juni 2015

2015 06 03 03 Wo. Rondrit.Watermolen.


2015 06 03 03 Wo. Rondrit.Watermolen.
2015 06 03  2de rit,  woensdag 3 juni
2 Atholl Palace route 1 271 km 3:50:13+

Vanuit dit eerste hotel in Pitlochry een rondrit, een 8, langs de mooiste weggetjes die Horizon kon vinden.
Omdat ik niet fit ben en veel extra geslapen heb, is het kennismaken met de groep er wat bij in geschoten.
Ik ben nu eenmaal niet snel. Toen ik klaar was om de route te rijden was iedereen al weg; mijn motortje stond moederziel alleen op de parkeerplaats te wachten.

Motor op dezelfde plek als vorige foto, parkeerterrein nu leeg.
De aangegeven watermolen wel gevonden en bekeken. 
Tot mijn verbazing hoefde er niet eens voor betaald te worden. 
Heb ik in Engeland nog niet eerder beleefd.
Na de rondrit weer 10 uren geslapen.

De watermolen.

dinsdag 2 juni 2015

2015 06 02 02 Van NewCastle via Falkirk Wheel naar Pitlochry.


2015 06 02 02 Van NewCastle via Falkirk Wheel naar Pitlochry.
2015 06 02 dinsdag 2 juni   Eerste rit Schotland.
1 Boot tot Atholl Palace 416 km 5:52:13 
Van NewCastle naar Pitlochry

 

Volgende morgen uitgebreid ontbijt buffet, pas om 10 uur gingen de deuren open omdat we een kwartier vertraging hadden door de harde wind.
De juiste deur naar de motor met potlood op de helm geschreven zodat ik motor terug kon vinden.
Dan moet die hele boot leeg, alles door de douane (in IJmuiden ook al)

Het was 11 uur voordat ik onderweg was.

 

Gelukkig de navigatie goed op orde en solo rijdend passeerde ik de schotse grens, -na wasbord wegen = wegen die zo erg golfden dan je de tegenliggers niet kon zien; de Britten hebben er patent op-.
Ze hebben er extra parkeer terreinen aangelegd en er stond een doedelzakspeler te spelen voor tips, zoals nadrukkelijk op een bordje stond.

 

De wind was zo sterk dat ik gewoon een meter opzij werd gezet, niet te hard rijden, dan kon je je eigen weghelft [de linker!] houden.
Zelf de route een beetje omgelegd zodat ik het Falkirk Wheel kon bekijken.
Kleiner dan me had voorgesteld en hoofdzakelijk in gebruik voor dagjesmensen.





Probleem was, dat ik zelf niet fit was, last van de zomer griepje en met aspirine hield ik mezelf op de been.
Toen ik in het hotel aankwam was ik zo moe dat ik met de motorkleren aan op bed ben gaan liggen en ik heb voor het eten eerst nog geslapen, toch maar wat gegeten, daarna 11 uren geslapen.


Let op de plaats waar mijn motor staat.






maandag 1 juni 2015

2015 06 01 01 Ma. Drachten - IJmuiden boot.

2015 06 01 01 Ma. Drachten - IJmuiden boot.
0 Ropta binnendoor IJmuiden boot 184 km 2:58:58 
1 juni 2015.

Zondagmiddag al de kleren uitgezocht; hoeveel sokken, overhemden e.d. 
Motorspullen is weinig keus, daar heb ik van alles maar 1 van.
Alleen was ik zaterdag ziek, een zomergriepje o.i.d. 
Last van diarree en dat kun je tijdens motorrijden al helemaal niet gebruiken.
Zondag al gespijbeld van de wekelijkse samenkomst in de hoop met extra rust op te knappen om maandag wel weg te kunnen.
Ik had geen annuleringsverzekering en bovendien keren die toch niet uit.
Maandagmorgen alles op de motor gebonden en toch welgemoed op weg
Janke wilde eerst nog warm eten maar Horizon motorreizen zijn inclusief alle maaltijden, ook die eerst avond op de boot, dus alleen brood mee.
Mooie rit, uit geplot met de oude motorroute kaart, zelfs nog over de veerpont bij Akersloot en netjes om kwart voor 3 op de kade bij de boot.
De meesten waren er al, de eersten al om 11 uur, zo bleek.
En dan begint het lange wachten. 
Eindelijk mochten de motoren ook aan boord, zelf vastzetten, mijn hut was er vlak bij.
Omkleden en aan dek nog even kijken naar het boarden van de andere voertuigen en toen lekker eten.
Op tijd gaan slapen omdat ik nog steeds niet fit ben, met een aspirientje.
Het waaide stevig, maar niet zo dat je het bed uit viel.
Ik had een buitenhut; zo eentje waar een raampje in zit om naar buiten te kijken. 
Bij calamiteiten heb je er niets aan, het zit met een dubbele rij schroeven dicht.

Altijd handig; 1 bed voor de spullen en 1 bed om te slapen.