dinsdag 26 mei 2015

2015 05 26 15 di. Terugreis van Luik via Bocholt naar huis.

2015 05 26 15 di. Terugreis van Luik via Bocholt naar huis.
8a Murets (Camping Les) tot 0 Thuis 431 km 5:02:35 


Langs Biketown in Bocholt en niet over Maastricht, maar over Aken.
[hielp weinig, we stonden evengoed in een file]

Mooie fiets, slechts 3660 euro, met Rohloff en trapondersteuning via middenmotor.
http://www.rosebikes.nl/bike/rose-xtra-watt-5-heren-783385/aid:783392
€ 3.659,49


maandag 25 mei 2015

2015 05 25 14 Pinkstermaandag 25 mei Bueren trap

2015 05 25 14 Pinkstermaandag 25 mei Bueren trap
2015 05 25 Pinkstermaandag 25 mei
Gisteren ver genoeg gefietst, het weer was ook minder dus met de auto naar Luik, wel het verkeerde parkeerterrein zodat we het aparte spoor station nog even zagen,
Half Luik bekeken en toen stonden we voor de Kathedraal Saint-Paul / Sint-Pauluskathedraal .
Hij mag dan beroemd zijn, we waren niet onder de indruk van de buitenkant.
Binnen wel bijzondere dingen, veel beelden in helder wit, en een liggende Christus, die vrij uniek is.
We wilden de schatkamer in; Site : http://www.tresordeliege.be/, maar die was pas om 2 uur open en bovendien op maandag dicht.
De beroemde trappen: ''De trappen van Bueren’ of ‘Montagne Bueren''’ moesten er vrij dicht bij zijn, K3, de fiets navigatie, op de coördinaten van de trappen die ik met de Zumo van te voren had gevonden, route op ''gemakkelijk'' want we willen niet te veel klimmen en dalen. K3 gaf een afstand van 17 km! Het was Janke te ver en mij ook. Kaartje beter geraadpleegd en eerst richting de Maas, die stroomafwaarts gevolgd, soms over de stoep, om auto weg te vermijden, door straten waar we niet fietsen mochten en laatste stukje op K3 en toen stonden we toch onder aan de trappen die hemelsbreed 1,3 km van de st. Paul af waren.
(komma zo klein dat we hem niet konden zien)

Onderaan de trappen
 Je bent er en je wilt wat, dus de trap beklommen,
Janke heeft het aantal treden gecontroleerd, het waren er inderdaad 375.
Zoals in de informatie ook al stond, erg veel trimmers en sportlui die er een genoegen in scheppen om die trappen zo hard en zo vaak mogelijk op en af te rennen.


 


Nog verder naar boven, het monument voor de gevallenen en nog even door gelopen naar de ziekenhuis ingang.
Janke wilde terug, we hadden geen eten bij ons en ook geen water, dat stond nog in de koelbox in de auto.

Al die klote treden weer af,
K3 op locatie auto en eigen richting gevoel maar gevolgd omdat de afstand weer veel te groot was en we de auto niet terug konden vinden, beter op K3 kijken, terug en zo vonden we de auto.
Onderweg kwamen we langs een restaurant Le Danieli,
Lekker gegeten omdat het onze laatste dag in Luik was.








Uitzicht vanaf het monument.


zondag 24 mei 2015

2015 05 24 13 Pinksterzondag 24 mei zoölogisch museum en zondagsmarkt


2015 05 24 13 Pinksterzondag 24 mei zoölogisch museum en zondagmarkt
2015 05 24 Pinksterzondag 24 mei. nr. 13

Luik heeft veel bezienswaardigheden; vandaag naar het aquarium/zoölogisch museum en de beroemde zondagmarkt op de Maas oever.
Mooi droog en zonnig weer en volgens de camping eigenaar was er een mooie en niet mis te rijden fietspad naar Luik dus welgemoed op weg.
Inderdaad een mooie route, afwisselend, soms beton soms glad asfalt, soms slecht asfalt.
Door bos, langs oude fabrieken en zo geraakten we, 18 km verder, in Luik en de route volgend kwamen we voor het Aquaruim uit.
Site : http://www.aquarium-museum.be/

Het Aquarium.
Eerst op de trap aan de Maas onze koffie gedronken en eerst het museum maar in, daar waren toiletten.
Zoals alle aquaria was ook deze prachtig.
Toen 6 trappen op en naar het zoölogisch museum.
Zalen vol met opgezette dieren, dieren op sterk water, skeletten en opgedroogde insecten.
Soms stond de Nederlandse naam erbij.
Onvoorstelbaar hoe veel soorten dieren er zijn.
En hier keurig gerangschikt naar de ordening van Melchizedek.
Met orde, klassen en zo.





Buiten restant koffie opgemaakt en de rest van het brood en toen naar de Zondagsmarkt La Batte, maar die waren ze aan het opruimen omdat die tot 2 uur was, [wat ook in mijn informatie stond].
Nog gezocht of we ergens een Luikse wafel konden scoren, maar niets wat er op leek.
Ik wilde nog de trappen zoeken, maar volgens Janke was er morgen weer een dag en hadden we voor vandaag genoeg gezien, waar ze gelijk aan had, dus het hele eind terug gefietst, niet 1 keer fout en moe maar voldaan weer bij de caravan.

Uitzicht vanaf de loop/fietsbrug op de markt.
Het indelingsprincipe van Linnaeus
Het was niet Mechizedek.
Het was Linnaeus die de dieren ingedeeld heeft, 
Melchizedek bracht brood en wijn bij Abraham toen die Lot had bevrijd.




zaterdag 23 mei 2015

2015 05 23 12 Za. vervoersmuseum en Huis van de metallurgie.


2015 05 23 12  Za. vervoersmuseum en Huis van de metallurgie.
2015 05 23  Zaterdag 23 mei. Camping Les Platanes tot Aquarium  =  19.1 km 1:01:14

Na ampel overleg besloten om alleen naar het vervoersmuseum/ {Musée Des Transports en Communen} en naar het technisch museum/{Huis van de metallurgie en industrie van Luik /http://www.mmil.be/nl/index.htm} te gaan.
Bij de voorbereiding had ik gezien op Google Earth dat bij het vervoersmuseum een parkeerterrein was, dus daar eerst maar heen.
Ik was er om 11 uur, museum ging pas op 14 uur open, dus fiets uit de auto en naar het technisch museum ongeveer 1 km daarvandaan,
Ook dicht en pas op 14 uur open.
Dus 3 uren te overbruggen.

Het meest noordelijke punt, 10 km voor Maastricht.
Het was mooi weer, daarom het fietspad langs de Maas gevolgd richting Maastricht., na dik een uur omgekeerd, nog een cappuccino en om 14 uur het vervoersmuseum in,
Wederom alles alleen in het Frans, wel een telefoon met Nederlandse samenvatting, maar het viel me tegen.
Welke trams, en (trolley)bussen hier in Luik gereden hebben is mooi om te bewaren, maar het kon mij niet boeien.
 
Het beroemde vervoersmuseum.
Wel voor het eerst senioren korting gekregen omdat ik ouder dan 60 ben, scheelde maar liefst 1€.
Auto mocht blijven staan en fietsen naar het technisch museum.
Dat was beter.
Hij is gebouwd rond een hoogoven die hier in 1693 gebouwd is.
Misschien wel de eerste.
Manden met steenkool, ijzererts en toeslag werden door vrouwen bovenin gegooid, grote blaasbalgen op waterkracht voor de zuurstoftoevoer,
Het afgetapte ijzer kwam in goten, en moest daarna weer verhit in een smidsvuur en daarna zwaar gehamerd.
een zaal over waterkracht, met een maquette van de installatie die gemaakt is om het paleis van Versaille van water te voorzien.
Mooie Collectie stoommachines, de eerste dynamo's,
IJzer en staal fabricage met de bovengenoemde eerste hoogoven de oudste wals.
Afdeling non-ferro met de zinken badkuip van Napoleon, gekregen omdat hij een lucratieve concessie had verleend en nog een stukje over informatica met de machine van Hollerith uit 1890..
Mooi museum, ik was de enige bezoeker, net als in het vorige museum.

Vliegwiel van een Balans stoommachine.
De zinken badkuip van Napoleon.
De oudste staal wals

Het fietspad loopt langs het Albert kanaal, niet langs de Maas en het verste punt was bij Oupeye. daar gaat het fietspad naar Maastricht het Albert kanaal over.

vrijdag 22 mei 2015

2015 05 22 11 vr. 2de helft naar Luik, Les Murets.

2015 05 22 11 vr. 2de helft naar Luik, Les Murets.
2015 05 22  7ad Barre-Y-Va tot 8a Murets (Camping Les) 435 km 5:06:19 
Tol: 
22-05-15 SAPN 4220998 76ESSARTS FR Af € 4,10
22-05-15 SANEF AUTOROUTE SENLIS FR Af € 12,10
22-05-15 SANEF AUTOROUTE SENLIS FR Af € 8,70
Toch € 24,90 voor alleen het franse stuk van 280 km

Vrijdag 22 mei. verslag nr. 11
We reden vlot, alleen had Karin de snelste weg naar de A29 via dorpjes gepland waar heel vervelende verkeersdrempels in zaten. 
De Franse tolweg was van betere kwaliteit dan de Belgische snelwegen, bij de kruising met de A54 een beste file en toen de Luik inreden een weg omlegging, 
Karin op herberekenen, wil terug over datzelfde afgesloten stuk, op omrijden en ja, dan zit er weinig anders op dan blind varen op Karin waardoor we wel vaker op de onmogelijkste weggetjes verzeild zijn geraakt. 
Zo ook nu, vlak voor de camping een paadje steil naar beneden Avenue Du Midi en Chemin Des Thiers, 
1 auto breed en wel tegenliggers die allemaal achteruit moesten. 
Later zagen we dat er wel een betere weg was geweest, maar die zal langer geweest zijn.
Op Les Murets een hartelijke ontvangst, 
Nederlandse eigenaars en verder een echte Belgische camping. 
Krap sanitair, 
 Douches wel betegeld maar een half open dak.  
Nog nooit een gehad waar zoveel warm water uit kwam, te regelen met 2 kogelkranen, beetje lastig en de temperatuur varieerde flink al er ergens anders water gebruikt werd maar je kon een middenweg vinden tussen branden en steenkoud.
Met extra verdeeldozen kon voor iedereen stroom geregeld worden, alleen viel die nog al eens uit, Janke noemde het wisselstroom. 
Dan wel, dan niet.
Tot mijn grote ergernis werkt de 12V aansluiting op de auto niet, maar met een omvormer van 12 naar 220 die ik vorig jaar bij de ALDI gekocht had hadden we toch licht.  het mankement zit in het verloopsnoer van 13 polig Jaeger naar 13 polig Multicon wat bij de caravan geleverd werd.
Beetje omslachtig, eerst van 12 V accu naar 220 v wisselstroom en in de caravan weer van 220v terug naar 12 V gelijkstroom, waar de verlichting op brand.  Koelkast op gas.
Nog even lopende de omgeving verkend. maar door de file waren we later dan normaal.




Foto's van het kaartje van de omgeving van de camping.



donderdag 21 mei 2015

2015 05 21 10 do. 1ste helft van Carnac naar Luik.10


2015 05 21 10 do. 1ste helft van Carnac naar Luik.
2015 05 21  naar 6a L'Étang to 7ad Barre-Y-Va   426 km 4:59:48
nr 10: donderdag 21 mei
Tol:
21-05-15 AUTOROUTE A 13 76530 GRAND C FR Af € 5,30
21-05-15 AUTOROUTE A 13 76530 GRAND C FR Af € 2,20
Franse (tol)wegen zijn goed. Het kost wat, maar je komt snel waar je wil wezen.
OpenStreetMap en CityNavigatorEuropa gaven een verschillende route voor het laatste gedeelte van de snelweg A13 naar de camping Barre-Y-Va.
Omdat OSM niet in Karin zit en CNE wel, heb ik die aangehouden. De vreemdste omwegen en bij Quillebeuf-Sur-Seine zelfs een veerpont over de Seine..
Die deed volgens de dienstregeling 10 minuten over de overtocht en omdat er maar 1 boor voer, voer ze om de 20 minuten.

In de rij voor de Pont.


Zolang hoefden we niet te wachten en, toen ze vol was werd er niet gewacht tot de 10 minuten om waren, maar werd gelijk de overtocht aanvaard, zeer on-Frans, maar wel aardig.
Aardig was ook dat voor de bruggen tol gevraagd wordt en deze pont was gratis.
De brug in de N182 was sneller geweest, maar de overtocht per pont was leuk.
Evengoed mooi op tijd op de camping aan de Seine en 17,60 euro is wel redelijk,
Vlak van te voren nog een supermarkt: Carrefour Market Notre-Dame-de-Gravenchon, met tankstation dus weer van alles voorzien.
Op 1,8 km was een stadje met restaurants.
Volgens de receptie waren ze open en volgens Janke hadden al wel een klote-eind gefietst, maar nog geen klote-eind gelopen, dus langs de weg naar het stadje omdat er geen weg langs het water liep. Restaurant Le Vivaldi gevonden, lekkere entrecote en terug via een pad door het bos Lieu-Dit Barre Y Va Villequier wat veel mooier liep dan langs de weg.

lopen langs de weg.





woensdag 20 mei 2015

2015 05 20 09 woensdag Canac Stenen, Dolmen,Tumulus.


2015 05 20 09 woensdag Canac Stenen, Dolmen,Tumulus.
20150520 woensdag 20 mei.
De halve rustdag gisteren was mislukt, vandaag met de auto naar de volgende Menhirs, die aan de d781 waar in een weiland een serie dolmen stond en verder, maar dichter bij, maar we liepen om, een menhir en daarbij ook een dolmen.

 



Verder op, vlak voor Erdeven de beroemde Alignements de Kerzerho. Grotere stenen dan die bij Carnac en niet afgesloten, je kon er gewoon tussendoor lopen en ze aanraken.




Wel een verschil met Engeland, daar moet je eerst betalen voor het parkeren en dan nog entree betalen.
Toen gezocht en gevonden de dolmen bij Le Cosquer, volgens de gekregen kaart moesten er 2 zijn, maar we konden er maar 1 vinden, 6 stenen groot, onze hunebedden zijn groter.


 Toen naar de Tumulus Saint-Michel, de grootste grafheuvel van Europa, zal best, maar weinig te beleven, wel een mooi uitzicht.

De Tumulus
Capucijners met spek bij de caravan en 's middags ben ik alleen naar het Musee de la Prehistorie geweest.
Volgens de informatie:

''Het Musée de la Préhistoire in Carnac herbergt een van de rijkste prehistorische verzameling van Europa en is gewijd aan de neolithische stammen (5500-2200 v.Chr. Kaarten, tekeningen, maquettes en voorwerpen die tijdens de archeologische opgravingen zijn gevonden, worden op twee verdiepingen gepresenteerd in een chronologische en een thematische route. U zult versteld staan door de rijkdom van de collecties van het museum, waaronder meer dan 6600 voorwerpen. De Neolithische periode was een bijzonder goed ontwikkelde periode: deze periode kwam overeen met de periode van de bouw van de megalieten, echte architecturen van steen gemaakt door de mens om doden te begraven (dolmen, grafheuvels, ...) of om meer symbolische redenen (rijen ...) De evolutie van de funeraire architectuur is opgespoord, ook die van de dolmens met gangen en overdekte wandelgangen. Het dagelijkse leven wordt uitgelegd aan de hand van voorwerpen die gevonden zijn op archeologische plekken (keramiek, vuurstenen, gereedschap, gepolijste bijlen, versieringen ...). ''
tot zover de folder.
Alle informatie alleen in het Frans, er was wel een Nederlandstalige samenvatting, maar de bebording was niet altijd even duidelijke en ik was in een uur wel uitgekeken.
Wel eens meer rendement gehad van €6 entree.
Rest van de dag bezig met het fatsoeneren van de routes en het schrijven van deze tekst.

Uit de Wikipedia:
''Carnac (Bretons: Karnag) is een plaats aan de zuidkust van Bretagne in het departement Morbihan in Frankrijk, bekend vanwege de talrijke prehistorische monumenten die in de omgeving te vinden zijn. Deze monumenten bestaan uit grote stenen of megalieten, in patronen of afzonderlijk opgetrokken.
Bekende steenpatronen in Carnac zijn die van Le Menec en Kermario. In totaal resteren er nu nog ongeveer 2600 van de oorspronkelijke naar schatting 11.000 stenen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen (alleen)staande stenen (in Frankrijk menhirs genoemd), steencirkels (in Groot-Brittannië cromlechs genoemd) en grafheuvels (dolmens of tumuli). Vermoedelijk zijn deze stenen monumenten verbonden met prehistorische sjamanistische rituelen en werd rond 5000 v.Chr. begonnen met de bouw ervan.
Daarmee zijn het de oudste bouwwerken in Europa.
Hoe de - vaak zeer grote - stenen op hun plaats gebracht werden is tot op heden grotendeels een raadsel.''




dinsdag 19 mei 2015

2015 05 19 08 dinsdag Naar Carnac fietsen, stenen.


2015 05 19 08 dinsdag  Naar Carnac fietsen, stenen.
4c Aux Pommiers tot 6a L'Étang 217 km 2:28:09
2015 05 19 dinsdag. Matige start: 8

Janke, ''we moeten er maar uit, het is al tegen achten.''
Ik kijk op het horloge en zie dat het amper 7 uur is, maar ja, je bent wakker, dus er maar uit, maar het was de tweede keer tijdens deze vakantie dus aangeraden haar telefoon als klok te gebruiken, die heeft grotere cijfers.
Brood besteld en gehaald, lunch pakket gesmeerd en we reden al voor tienen, de geplande reisduur was dik 2 uren en van de volgende camping had ik gelezen dat de receptie tussen 12 en 2 gesloten was en de geplande aankomsttijd was 12uur15, daarom vrij rustig aan gedaan,
Karin geen kuren, de bebording wel: we wilden even stoppen en er werd een aire aangegeven, volgens Janke, restaurant, tankstation enz. ik vertrouwde het al niet omdat het woord ''aire'' ontbrak en inderdaad we werden een dorpje ingeleid, en nergens een parkeerterrein.
Karin op ''herberekenen'' en zo vonden we de grote weg weer. De ''aire die later werd aangegeven was wel goed.
Rond 1 uur waren we op camping L'Étang 56340, Carnac, 56, N47 36.069 W3 04.93
Tot ons plezier en verbazing kwam er meteen een aardige dame aanlopen, die ons inschreef en vertelde dat we plaats mochten zoeken en ons een plattegrond van het stadje en ook de inloggegevens voor WiFi gaf.
Normaal moest je ervoor betalen, maar wij mochten gratis.
Een uur later stond alles en zijn we op de fiets richting dolmen gegaan, die vlak bij de camping waren.
Janke's reactie was: wat zijn die klein, ze had zoiets als Stonehenge verwacht.
Op het gekregen kaartje stond een groene route aangegeven misschien wat aan de lange kant, weliswaar als wandelpad, maar wij dachten dat het ook wel te fietsen zou zijn.

het dolmen veld vlak bij de camping, ri west

Andere kant van de weg. ri oost.

Als we het in de aangegeven volgorde zouden volgen, gingen we direct terug naar de camping, dus besloten om de route om te keren zodat we op het eind bij de camping zouden eindigen.
Was wel lastig omdat alle route bordjes dus verkeerd om stonden en we halverwege meerdere keren verdwaalden.
Maar wel veel stenen gezien en ons afgevraagd wat mensen bezield om honderden grote stenen in rijen te plaatsen..
Ook een dolmen gezocht en gevonden, lijkt veel op onze hunebedden, maar die zijn groter.
Blijft de vraag:  WAAROM??.
De route was schitterend, soms niet te fietsen vanwege modderpoelen en de grote stenen, maar we zagen we een menhir en heel veel alligmens, zoals ze hier worden genoemd.
Duurde langer dan verwacht, dus route ingekort en meteen weer fout gefietst omdat je de paadjes waar je in moest gemakkelijk over het hoofd zag.

Dit is de route
De grootste Menhir








Na de zoveelste verdwaling besloten we om langs de gebaande weg terug naar Carnac te fietsen, maar die weg was erg druk en de auto's reden hard, dus toch maar weer de alternatieve route opgepikt, weer fout gereden, maar toch Carnac bereikt.
Omdat dit het verste punt was van deze vakantie wilden we uit eten en in Carnac.
Het eerste restaurant wat we vonden maar in, de soep was stevig aan de prijs, maar de salade leek ons wel goed en de schotels boden genoeg keus.
Toen we plaats wilden nemen werd ons verteld dat het restaurant dicht was.
Jammer.
We vroegen of ze een restaurant wist wat wel open was en ze verwees on naar een Crepery die behalve crepes ook andere gerechten serveerde.
Even zoeken, gevonden, maar ook gesloten.
Op eigen idee het plaatsje door gefietst, maar alleen bars en onderhand was het 7 uur en het humeur van ons werd niet beter.

Uit armoe terug naar de caravan en met een pot rode kool, pakje alu-vlees en de poer beste Borgers uit Friesland werd een maaltijd in elkaar geflanst.
Daarna Wi-Fi getest, en morgen naar het museum.

maandag 18 mei 2015

2015 05 18 07 maandag 18 mei Jorisberg

2015 05 18  07 maandag 18 mei

Het fietsen van af de camping naar de pendelbus is bepaald geen straf, 5 km is een mooie afstand. Toen we naar de bushalte liepen kwam de pendelbus net aanrijden en we mochten er nog bij in, hoewel de bus erg vol was, ik schat rond de 100 personen.
Je moet hem gezien hebben, het is een belevenis.
Eerst de schuin oplopende straatjes en later de abdij.
We konden op de camping kaartjes kopen, dan hoefden we niet te wachten bij de abdij, maar er stond geen rij en toen we terug waren ontdekten we, omdat we een andere ingang moesten hebben, dat we de mogelijkheid om een koptelefoon te gebruiken waren misgelopen.
We zijn alle winkels door geweest om te zien af we ergens een roze beertje konden vinden, maar die waren er niet meer. {Willeke heeft hier roze pootje gekocht, half Europa door gesleept en op de duivelsberg De Brocken in de Harz verloren, wat erg veel verdriet opleverde.}
Michael is 1 van de 3 aartsengelen en heet bij ons Joris, hij versloeg de draak en zo staat hij ook op de top van de toren.

Notre Dam de Mont Tombre


Afgietsel van Joris die op de top staat.
De volgende bus was net aangekomen.
1 van de 3 poorten.

een volgende poort.

Op maandag was het rustig en we konden alles rustig bekijken. Volgens informatie die ik verzamelde komen er rond de 4 miljoen bezoekers per jaar, dat zijn er meer dan 10 000 per dag, lijkt mij erg veel, maar wij waren er met 3 uren wel uitgekeken en de meeste andere mensen dus wel eerder en als het dan wat achter elkaar aan loopt zal het wel kloppen.

De kerk van de abdij.


Morgen naar Carnac.





Simson nadoen.