donderdag 8 februari 2018

2018 02 08 03 Donderdag 8 februari.

Het fleece jack over het voeteneind en goed geslapen.
Goed ontbijt.
Weer met de tram, en over de Ponte della Costituzione, naar Museo Ebraico di Venezia.
Het plein Campo di Ghetto Nuovo vonden we vlot, museum zat wat weggestopt in een hoekje.
We moesten buiten wachtten en we moesten gescand, alle metalen spullen in een bakje, riem uit de broek, net als op een luchthaven.
Gisteren had ik een koelkast magneetje gekocht, die ook dienst kon doen als doppenwipper en zelfs, met veel goede wil en doorzettingsvermogen misschien wel als kurkentrekker, en er zat een mesje aan van wel 4 cm.
Dat werd ontdekt en ingenomen, als ik het museum verliet kon ik het terug krijgen.
Ik maakte me meteen zorgen over onze terug vlucht, toch zonde van een mooi souvenir van wel €2.
Kaartjes van €12 pp voor museum en rondleiding.
De gids was net weg, maar we konden er nog achteraan en mee.
We kregen een sticker die we op onze kleren moesten plakken dan waren we herkenbaar.
Zelden een zo ongeïnteresseerde gids mee gemaakt en zijn Engels was ook niet altijd goed te volgen.
Wel 5 verschillende synagogen bekeken, slechts 2 werden nog gebruikt, 1 in de zomer en die andere in de winter., van de anderen was de ark leeg, te zien omdat het kleed ervoor er niet meer hing en de deuren open stonden.

De oudste, Met een lege Ark.

Plek waar de boekrollen gelezen werden in een andere synagoge.

De grootste en de laatste, deze was alleen  's winters in gebruik.

Museum nog door, maar we hebben vaker Joodse musea bezocht, zo veel bijzonders was er niet,

Ik kreeg mijn levensgevaarlijke mesje terug en na even zoeken vond de Montana de weg naar de volgende kerk, de  Basilica Dei Santi Giovanni E Paolo.
Mooi stukje lopen, we passeerden de enige Mc Donalds die Venetië rijk is, de McDonald's Venice, Strada Nuova, 3885/3922/3923, 30121 Cannareggio,
Ham-kaas tosti gegeten bij MarMi’s Cafè en even later stonden we voor de Basiliek.

Basilica Dei Santi Giovanni E Paolo.

Zeldzame  voorstelling: de besnijdenis

Voorstelling van de doop van de Here Jezus, weer met een klein bakje. Waar halen ze het vandaan?

Bijzondere voorstelling van een zogende Maria.

€3,50 PP en een collectie graf monumenten zoals je dat nergens anders ziet.
Weer is de opmerking op zijn plaats: ‘’het mag wat kosten’’.
Met een dik half uur  hadden we het wel bekeken.
Door naar de Ponte Della Paglia = zicht op de brug der zuchten.
We kwamen op de boulevard Reva degi Schlavoni.

boulevard Reva degi Schlavoni.

Het was aanmerkelijk drukker dan gisteren. We zagen mensen in carnavalskledij, maar durfden geen foto’s maken omdat we zagen dat ze daar geld voor vroegen.
Op de Ponte Della Paglia stond het zwart van de mensen, even wachten en toen konden we toch de gewenste foto’s maken.

Janke voor de brug der zuchten.

Ja, en de basilica San Marco hadden we al gehad en het was 2 uur.
Voor €8 pp de toren Campanile op lokte ook al niet.
Tijdje staan te kijken bij het circus op het plein, en toen toch maar besloten om eerder naar Place Roma te gaan, dus de Vaporeto van 14u29. € 7,50 pp maar geld meer dan waard, het is een hele mooie boottocht en een gondel is vele malen duurder (€80 voor een half uur)

Eerste brug, De Ponte Accademia vanaf het water.

Verkeerslichten op het water.

Een Tronchetto.

Een gondel, met de Ponte Rialto erachter, wat wil je nog meer?

Een Vaporette onder de Ponte Royale.

Geen idee.

De derde brug: de Ponte Degli Scalzi

De vierde brug: de Ponte Della Costituzione.

Hele Canal Grande door en toen we even later dan 3 uur bij de bushalte stonden was de vorige bus net weg. Dat werd dus wachtten op die van 16u40

Wat rondlopen, uitgebreid de tijd genomen voor 2 koffie, gekeken wat voor ding de People Mover was en voor de laatste keer over 5 bruggetjes en om 16u10 stonden er al mensen op de bus te wachten.
Er waren geen bankjes, wat voor mijn been niet goed is, nog wat gezocht om een andere zit plek en toen toch maar aangesloten bij de wacht rij.
Rond 16u35 kwam er iemand die de wachtenden telde en even later riep hij: ''Travisto’’ en gebaarde dat we achter hem aan moesten lopen, naar een bus die even verder stond.
We vonden een zit plek boven de bestuurder (het was een Dubbeldekker)
Mooi om 17u45 bij de luchthaven.
Omdat we zo mooi vroeg waren konden we nog net een zit plek bemachtigen in het restaurant,
Waar ik de stoelen bezet hield en Janke wat te eten haalde, voor mij een kwart van een grote pizza, waar zelfs aardappelen op zaten.

In de rij gaan staan voor de paspoort controle, ik vroeg aan een Nederlandse rij-genoot waar dit voor nodig was en die vertelde dat het alleen nodig was voor vluchten buiten de E.U. dus de rij maar verlaten omdat we voor de verkeerde gate stonden.
Zodra de gate bekend was, daar heen en zo kon ik ook daar nog net de laatste zitplaats vinden.
Vlucht naar Eindhoven vertraagd en zo kwamen we pas tegen 11 uur ’s nachts aan.
Ik heb mijn levensgevaarlijke koelkast magneetje ingeklemd tussen de Montana en mijn smartphone  en zo heb ik hem door de scan gesmokkeld.

Afscheid van Trevisto.
Aan boord, simpel met een trap, niks geen slurf.

Onderweg nog een maaltijd besteld, hele belevenis: het was al niet duidelijk wat zij verstaan onder normale koffie; ik kreeg een bekertje met een gaasje voor het mondstuk, dat was om de drab tegen te houden, de gevraagde Lasagne was er ook niet, dus toen maar pasta genomen, en als toetje was er enkel een doosje chips, en ze hadden ook geen messen, ik moest alles eten met 1 plastic vorkje.
Alles uit plastic bakjes en dat moest €10 kosten
Om 22u20 raakten we met 250 km/h de landingsbaan bij Eindhoven.
Het taxien ging mer ongeveer 20 km/h.
Om 22u25 stond het vliegtuig stil, voordat je eruit bent is het 22u33 en we waren niet de laatsten.
Weer zonder verdere controle naar buiten.
Kaartje kopen bij de automaat, die had single track kaartjes van €3,98 en na lang wachten kwam om 23u05 lijn 401 die langs het P&R station ging.
Keurig bij de parkeer automaat om 23u16 €7 betaald en toen we om 23u23 bij de boom kwamen ging die open voordat we het uitrij kaatje in de gleuf hadden gedaan.
Of ze hebben daar kenteken herkenning. Of we hadden niet hoeven te betalen.
Zonder problemen om 1u42 uur thuis.

woensdag 7 februari 2018

2018 02 07 02 woensdag Venetia.

Matig geslapen, bed was te kort en daardoor last van koude voeten.
Ontbijt goed genoeg, wel melk, yoghurt alleen in bekertjes, croissants en broodjes.
Koffie alleen met hulp van meer ervaren gebruikers drinkbaar te krijgen.
Diezelfde mensen vertelde dat de bus sneller was dan de tram omdat die niet door het centrum ging.
Buslijn 9 Halte San dona,  lijn N3.
6 retourtjes gekocht bij de tabakswinkel op de hoek €9, voor vandaag en morgen .
Vertrek bus 8u50 aankomst 9u25, op place Roma

Met de Montana in aanslag.

Lopen. Bruggetje op, bruggetje af, mooi uitzichten op schilderachtige kades en rond 10 uur stonden we op het plein Campo San Barnaba.
In de kerk van St Barnabas een tentoonstelling van uitvindingen van Leonardo da Vincy, op zijn Italiaans: ‘’LE MACHINE DI LEONARDO.’’ € 8 pp entree.  Wel leuk o.a. een fiets, wel met ketting maar zonder stuur, zijn luchtschroef, dubbelwandige scheepshuid, kogellager enz.
Daar tegenover restaurantje met lekkere koffie, €1,50 pp gratis plassen. (alleen plassen is even duur in de vele speciale toilet gelegenheden)
Door naar de Promonade, de Fondamenta Zattere Al Ponte Longo, uitzicht op eiland Guiecca.

Meer naar rechts lag een cruise boot.

Het eiland Guiecca

Heel stuk langs dit brede water gelopen en linksaf naar de Basilica di Santa Maria della Salute.
Die entree was gratis, ik wilde hem zien vanwege de mooie ligging aan het begin van Venetië,

Op Internet staan genoeg foto's van het interieur.

Toen terug over de Ponte Accademia, de Tronchetto maar gelaten voor wat die was, we hadden tijd genoeg om om te lopen.

Ponte Accademia, in de steigers.

Onderhand was het lunch tijd, meeste restaurants gingen pas ’s middags open,
We vonden. de Venice Pasta Academy,  een afhaal ding, maar daar kon je ook zitten en een bakje lasagne genuttigd, met een ijsje als toetje, €1,50 voor een fors bolletje.
Niet duur en ook niet bijzonder, maar goed genoeg om verder te kunnen

Even gezocht, omdat de Montana nu eenmaal slecht kan navigeren tussen al die huizen, en we vonden de Museo Della Musica.
Inderdaad gratis entree , maar stelde niet veel voor, o.m. een contra bas uit 1600. De eerste pianoforte en hele series fluiten en snaarinstrumenten.

Niet ver daar vandaar was het theater, Teatro la Fenice, die moet wachten tot een volgende keer. Ik vond de prijs voor een rondleiding vrij duur €20pp en kon ook niet ontdekken of er wel een Engelstalige rondleiding was.

Door naar de Piazza San Marco, inderdaad een mooi plein.

De San Marco.

Janke op het plein, voor het circus.

Voor de San Marco geen rij, we konden er zo in, maar werden tegengehouden omdat Janke er niet in mocht met haar rugzak, die moesten we (gratis) inleveren bij een bureau wat we pas na veel zoeken en vragen vonden.
Wel nog 2 keer extra betaald om de gouden voorstelling te zien € 2 pp en het museum met de veranda €5 pp.
The Pala D'Oro: = Een altaarstuk van 3,48 m lang en 1,4 m hoog, met: 1300 parels, 300
Saffieren, 400 Granaten, 300 Smaragden, 90 Amethisten, 90 Robijnen, 4 Topazen en 2 Camees.
Die gouden plaat is wel heel mooi en kostbaar, maar we konden van de 250 voorstellingen maar bar weinig herkennen. De centrale figuur van de tronende Christus nog wel.

The Pala D'Oro

De beroemde astronomische klok

Kopie van de Paarden uit Alexandrië.

Campanile

Het kleine San Marco plein, met de zuil waar Markus bovenop staat.

Vanaf de veranda mooi uitzicht over het plein, de originele paarden uit Alexandrië bekeken, je kon er niet bij, daarom heb ik gevraagd, ze zijn niet massief maar hol.

Daarna gekeken waarvandaan precies en hoe laat de Vaporetto vertrok die we morgen moesten hebben, om de voorkomen dat we die dan niet kunnen vinden en zwaar gestrest raken en het vliegtuig missen.
Het was inderdaad de San Marco Giardinettti, die precies daar was waar ik hem met Mapsource en Google maps had gevonden. Ook de vertrektijd klopte, als we die van 15u43 namen hadden we een kwartier speling om de bus van 16u40 naar Treviso te nemen.

Op weg naar de Ponte Royale, onderweg een foto moment op de Fondamenta Oseolo / Boggi Milano.

De Rialto 3 keer overgestoken, dat kon omdat er 3 paden over heen gaan.
De vismarkt campo della Pescaria nog meegenomen maar die was al afgelopen.

Eerst maar een pauze, de koffie was aan de prijs, maar ze hadden er wel hun best op gedaan.

Op  N45 26.345 E12 19.782 Ponte Del Forner, even een pauze omdat we een gondel voorbij zagen komen.
Bestand is net te groot dan maar een foto:

Door naar de Basilica di Santa Maria Gloriosa dei Frari.
Beroemd om zijn schilderij van Maria hemelvaart van Titaan. Volgens de rooms-katholieken is Maria maagd gebleven en, net als Jezus, naar de hemel gegaan op een wolk.
Het schilderij was mooi, de rest van de kerk ook.
Blijkbaar beheersten ze de bouw met steunberen of luchtbogen niet omdat de pilaren met trekbalken verbonden waren.

Doorkijkje naar het schilderij.

Er was ook een monument van 1 van de Dogen, het mocht wat kosten blijkbaar, het is het kostbaarste en grootste grafmonument wat ik van een sterfelijk mens gezien heb.

In een zij kapel een heel aangrijpende Pieta.

Er achter was de Chiesa Di San Rocco, mooi pleintje, keuze uit meerdere musea, die we geen van alle bezocht hebben.

Chiesa Di San Rocco

De Scuola Grande di San Rocco.

De ene was de  Scuola Grande di San Rocco.
De andere Leonardo da Vinci Museum en die hadden we in de sint Barbara al gezien.

Een van de vele openbare toiletten.

Terug gelopen naar de Place Roma.
Even plassen voordat we met de tram gingen, de toilet dame kon mijn €2 wel wisselen voor 2 munten voor de passage automaat (zo'n 3 potig poortje). Toen ze zag dat ik alleen maar ging plassen kwam ze me die halve euro terug geven.

Het was te vroeg om te gaan eten dus met de tram terug, die vonden we leuker dan de bus en tussen de tram halte en het hotel was een pizzeria, die pas om 19u open ging en het was pas 20 over 6, eerst maar naar het hotel, even zitten puzzelen op de telefoon en toen terug naar die pizzeria Jungle, Redelijke pizza voor redelijke prijs.
Die pizzeria verkocht ook gekoeld bier, Heineken  nog wel, voor €2 per blikje, dat was €1 goedkoper dan het hotel. Dus 2 meegenomen.
Nog wat zitten puzzelen, geprobeerd de beide telefoons en de Montana op te laden met 1 lader.
De kamer had maar 2 stopcontacten die beide gebruikt werden voor een nachtlampje.

dinsdag 6 februari 2018

2018 02 06 01 Heenreis.

Parkeren bij luchthaven moest € 30 kosten.
Bij de reis naar Oostenrijk had ik geparkeerd op een P&R en dat was aanmerkelijk goedkoper.
Kon hier ook: P+R terrein Meerhoven. Parkeertarief:  1e dag € 3,- Daarna € 5,- per dag. Dus €13 ipv €30. Pendelbus naar centrum, die kwam van luchthaven, dus daar most je ook heen kunnen, toen we er waren bleek het goedkope retourtje alleen naar het centrum te kunnen, maar € 4 was overheen te komen, en Janke had haar Ov chipkaart bij zich.

s’ Morgens pakken, zo weinig mogelijk mee, dan kon het in een rugzak.
Janke’s  idee van een rolkoffertje maar laten varen, met al die bruggetjes is dat geen goed idee.
Op tijd eten en een half uur te laat weg omdat Janke het uur speling niet goed begrepen had.
Toch mooi op tijd bij de P&R, plassen voor €1pp. Even vragen, bushalte gevonden, bus naar airport, een elektrische, Janke’s OV kaart ging goed.
Ik moest pinnen maar dat wilde niet, 3 keer een poging, maar geen verbinding. Ik mocht gratis mee.
Dan dat gewacht, in de rij voor de paspoort controle, maar daar hoefden we helemaal niet in te staan omdat we niet naar buiten Europa gingen.

Het thuis Inchecken had wel gewerkt, op vertoon van de thuis geprinte boarding pas en het paspoort mochten we aan boord.
Het paspoort was nodig voor de veiligheid. Zo weten ze zeker dat de juiste persoon aan boord gaat.

Vlucht was goed te doen.
Ryanair heeft geen verstelbare stoelen, maar beenruimte net voldoende, ze moeten toch ergens hun geld aan verdienen, dus extra betaald om naast elkaar te kunnen zitten, en niet voor de priority behandeling, koffer of extra beenruimte voor een plaats bij de nood uitgang.
Op de geplande tijd 20u10 geland, zonder verdere controle naar de uitgang, daar stond de ATVO bus te wachten, en rond 21 uur stonden we op Mestre railway station.
Ik had uitgezocht dat er vanaf Statione FS een tramlijn was naar het centrum, maar die konden we niet vinden.
Er waren meer Nederlanders aan het zoeken en die wilden al een taxi nemen, maar Janke ontdekte het bordje T1 en onderaan een trap echter de halte was het tram station.
Ik zei: die tram moeten we hebben, maar ze kwamen niet achter ons aan.
De tram was er met 2 minuten en de kaartje automaat alleen Italiaans en geen wijs uit te worden, Ja, die dure Venetia pas voor € 40 maar een tram kaartje van €1,50???.
Toen de tram er stond ben ik naar de bestuurder gelopen en in mijn beste Engels dat we geen kaartje hadden en toch graag mee wilden, Hij gebaarde; ga maar zitten, (de tram was nagenoeg leeg)
In het centrum was het eindpunt en daar overstappen op de andere lijn, T2, en na 10 haltes uitstappen op halte Pastrello. (alles van te voren op internet uitgezocht)
150 meter lopen en daar was Hotel Alteri, mooie kamer, slechts 1 stoel, geen ruimte om een koffer op te leggen, maar wel een kast en voldoende licht. €9,60 extra toeristenbelasting, zelfde bedrag voor een fles wijn en nog 2 flesjes bier @ €3 en we hadden nootjes bij ons. Wat wil je nog meer?

O ja, geen openen en in het sluitgat van de deur wilde ook niet, dus naar beneden en van de bar een opener geleend (er lag er nog 1 dus ze zaten niet zonder)

Die andere Nederlanders die een taxi genomen hadden waren later dan ons.
De volgende dag vernamen we van nog anderen uit dezelfde bus dat die te horen kregen dat er helemaal geen bussen of een tram naar Veneto meer ging en die hadden ook een taxi genomen.

maandag 5 februari 2018

2018 02 05 00 Proloog Venetië.

Een berichtje van neef Edgar: Hij had via vakantie veiling  een 3-daagse stedentrip naar bijzonder Venetië (2 p.) geboekt, maar kreeg een andere baan en daarvoor moest hij op cursus, precies in die week dat hij naar Venetië zou.
Wil er iemand deze reis overnemen? Toen hebben wij ons maar opgeofferd.
Het boeken op een andere naam was geen probleem en zo wisten we vlot de reis data en –tijd.
Later ontdekten we dat we op de vertrek dag ook Anatevka geboekt hadden.
Wat mailen, bellen en extra betalen en dat kon een week verschoven.
Toen bezienswaardigheden zoeken en uitvinden welke luchthaven, welk hotel  en hoe deze te bereiken.
Vertrek was van airport Eindhoven, toch  228 km, meer dan 2 uren rijden.
Aankomst op Aeroporto Antonio Canova / Alias: Venetië Treviso Airport Alias Treviso Sant'Angelo Airport,  30 km van Mesttre en 40 km van Venetia.
Buslijn gevonden van vliegveld naar Mestre, 2 keer een tram van Station Mestre naar Hotel Alteri en er ging een rechtstreeks tram van een halte 200 meter van het  Hotel  naar plein Roma bij Venetië.
De volgende bezienswaardigheden gepland op volgorde:

Wandeling 1 heen: 3,1km = 1 uur

75 Campo Sant'Agnese = Plein met bankjes
 78h Santa Maria Della Salute1 bekijken = 1 uur
Totaal heen = 4,5 uren

Dag 1 terug: afstand 3,8 km = 1 uur
78h Santa Maria Della Salute
10m Piazzale Roma Tram halte
Totaal terug 5 uren
Totaal eerste dag =   9 uren met tramrit 10 uren, om 9 uur op pad dus 18u thuis

Dag 2 Piazzale Roma Tram halte tot  Venezia lijn 351 ATVO naar Treviso Airport 7.5 km = 2 uren lopen

8e Gam Gam (Kosher Restaurant)
8a Ghetto
8b Museo Ebraico 2 uren van 9u30 tot 11u30 uur
4m Basilica Dei Santi Giovanni E Paolo = Graf van Dogen eventueel 1 uur €3pp vertrek 12u30
4e Al Vecio Portal  (eten van 1 tot 2, niet later.) [planning: 12u30 – 13u30]
Ponte Della Paglia = zicht op de brug der zuchten
5a Piazza San Marco  (aanwezig rond 14 uur)
5d Basilica Di San Marco 1 uur.  (Vertrek 15u30 [Linea2 boot  15u43]
6d Ponte Di Rialto (vertrek 16u) [boot 16u01]
6m Campo Della Pescaria 15 min  = vis markt (vertrek 16u15)