zondag 18 juni 2023

2023 06 18 zo laatste stuk terug.

18 zondag Drolshagen Hotel zur Brücke Terug 3 Drolshagen – Drachten Thuis Drachten

18a Zur Brücke tot grend n-d 292 km 3:23:00 339° waar 11
18b grend n-d tot Ropta 90.7 km 1:00:01 321° waar 2

Drolshagen - Drachten

Goed geslapen. Ontbijt goed, omkleden, betalen:=  UZR*HotelRestaurant Z Drolshagen  Pasvolgnr: 023 18-06-2023 09:21  Betaalautomaat -43,60  = Diner van gisteravond.
De overnachting was al eerder betaald. Er was iets met een onjuiste gereserveerde datum, maar laar maar zitten.
In Drolshagen eerst nog tanken Aral om 9u42. 32,43 EUR voor 18,23 L. E10 (De giro afschrijving ontbreekt)

9u37 Op naar de A45, niet meer te veel omrijden. Om 9u46 reed ik de A45 op, A45 volgen. vlot doorrijden, maar bij Lüdenscheid borden maximaal 90, 70, en zelfs 50 dan is er wat aan de hand, en jawel een omleiding, gelukkig zag ik een deur die openstond zodat ik op de A45 kon blijven, vaak kun je een afzetting met de motor wel passeren. Helaas hier niet, de Talbrücke  zag er helemaal uit, er was wel een zandweg steil naar beneden, maar ik had geen idee waar die uitkwam en hij was wel erg steil, dus om 10u01 keren, terugrijden bij Lüdenscheid weer door die deur, omleiding door Lüdenscheid gevolgd, en om 10u22 pas weer op de A45.

10u35 Bij Westhofen van de A45 naar de A1.
19u46 afslaan = Snelle kop koffie bij een Burger King = Burger King Kamen = SCHLOSS BURGER GMBH KAMEN DEU  Pasvolgnr: 900 18-06-2023 10:51  ING Mobiel Betalen
Betaalautomaat -1,49.
11u27 zat ik weer op de A1
Ik had gepland om bij Bij Greven de B481 te nemen, maar waze stuurde me al eerder, bij Münster de B45 op en zo kwam ik langs Steinfurt iets eerder op de A31.(waarschijnlijk was de B481 over Emsdetten erg druk en was de B45 sneller.)
12u45 bij Rühlerfeld afslaan op weg naar het Coevorden-Piccardie-Kanal.
Niet weer over het geiten pad langs het kanaal, wel even een stop op een klein parkeerterreintje aan de
Kanalstraße  om wat van de mondvoorraad uit de motor te eten. van 13u03 tot 13u31.
Rechtsaf, Op naar Emmen en over de N381, de twee provinciën weg, naar Drachten.
Ik had gepland om linksaf en was dan alsnog op de weg Hinter Dem Kanal gekomen, met zelfs een bankje, maar ik wilde naar huis. 320 km is genoeg voor de laatste dag.
14u32 was ik weer thuis.

Janke was erg blij mij weer te zien en ik omdat ik zonder ongelukken veilig weer thuis was.
Het ging 3 keer haast fout, een keer omdat ik voor een bocht een vrachtauto inhaalde en er toch een tegenligger aan kwam, Ik vol gas en die auto wat remmen en zo ging het goed, Op het parkeerterrein waar ik omgevallen ben en die Haarspeldbocht die me haast is ontkomen.

Buiten de € 1450 die ik betaalde aan Motor tours had ik ongeveer €65 per dag aan lunch, en benzine gedurende 10 dagen dus de hele reis kostte ongeveer €2100. maar het was een hele mooie reis.

zaterdag 17 juni 2023

2023 06 17 Terug 2 Freiburg – Drolshagen

2023 06 17 Terug 2  Freiburg – Drolshagen

17 zaterdag Freiburg Stadthotel Freiburg Terug 2  Freiburg – Drolshagen Hotel zur Brücke Drolshagen

17 Mercure Hotel Freiburg Am Münster tot Drolshagen 470 km 5:49:13 359° waar 22

route terug 2

Prima kamer, prima bed, prima ontbijt.

Geen kosten voor de mini bar omdat ik te laat ontdekte dat die er was.

9u05 onderweg, Freiburg door, erg druk, Ik twijfelde aan de route, maar kwam keurig weer op de  Schwarzwaldhochstrasse B500  uit.

Fraai motor weer en dan is het een lust om deze weg te rijden. Pauze van 19u38 tot 11u04 in  Oppenau bij   Bäckerei Arno Hoch.

Tanken: AVIA XPress = AVIA TANKAUTOMAT BADENBADEN DEU  Pasvolgnr: 023 17-06-2023 12:04  Betaalautomaat -33,35.

Om 12u26 bij  Baden-Baden de A5 op

Google maps geraadpleegd en op de A6 / A67 stonden minder files dan op de A5, dus bij het plaatje Rot de A6 op

Bij Griesheim kwamen de A5 en de A6 weer bij el kaar.

Tijd voor koffie: en een pauze, mooie kombinatie is dan altijd een McDonald's Van Team Karlsdorf. Deze DENNIS SCHNELL KARLSDO   Pasvolgnr: 023 17-06-2023 13:19  Betaalautomaat -10,04. voor een Big Mac, Pommes Frites Gross Matonaise en 1 Vio med 0,5 Fl 1 Ienwegpfand

(die DENNIS is de uitbater)

Ik bestelde Koffie en een hamburger, Koffie gloeiend heet zoals het hoort. De hamburger verorbert, de koffie nog steeds te heet. Eerst maar even te plassen. Kom ik terug. Alles afgeruimd.
Ik naar de balie: Mijn Koffie!!! ''Du bekommst ein neues'' Krijg je weer een gloeiend hete beker terwijl je nog een heel eind moet rijden. Gevraagd om ijs erin, kreeg ik ook nog, maar koffie nog steeds te heet.
Dus als je halverwege je maaltijd even weg moet, Keihard roepen ''STEHEN LASSEN!''

Volgende stop op ''Gräfenhausen Ost (Parken)'' van 14u51 tot 15u11. Plassen in de bosjes.

15u46 van de A5 naar de A45.

16u20 - 16u45 Pauze op  ''Rastplatz Auf Dem Bon'' met  Toilet.

17u14 was ik bij de afslag naar de B54 en om 17u18 bij hotel Zur Brucke.

Onderhand kon ik zelf de garage klep open krijgen. Meeste spullen in de garage gelaten. Alleen de verkleed kleren, toilet spullen en het koelkastje mee.

Kamer is goed, het eten lekker.

Wifi code gekregen er werkt ook goed.

Wat Dumpert kijken en op tijd gaan slapen.

(Van te voren betaald:  30 april 2023 Naam: Booking  Omschrijving: X6ZTPMRQ4LCH2C52JG08  0180312030128799 Hotel at  Booking.com  IBAN: NL04ADYB2017400157  Kenmerk: 30-04-2023 15:05 0180312030128799  Valutadatum: 30-04-2023  iDEAL -79,00 )

vrijdag 16 juni 2023

2023 06 16 vr terug 1 Dag 7 Meiringen - Freiburg

2023 06 16 vr  terug 1 Dag 7 Meiringen - Freiburg

16 vrijdag Meiringen hotel Alpbach  7 Dag 7: terug 1 Meiringen - Freiburg (ca. 330 km) Stadthotel Freiburg Freiburg

16a 71 Meiringen tot 7k grens 209 km 3:35:42 327° waar 23

16b 72 7k grens tot 7m grens 2 51.9 km 1:00:52 9° waar 12

16c 73 7m grens 2 tot 7p Stadthotel Freiburg - Kolping (Hotel) 70.5 km 1:25:46 48° waar 10

[--Dag 7: Van Meiringen naar Freiburg
Aan al het goede komt een einde, maar niet nadat we er nog een stevig dagje sturen tegenaan gegooid hebben. De route brengt u terug naar het beginpunt, Mercure Hotel am Münster in Feiburg.
De route is afwisselend in alle opzichten. Er zijn snelle stukken bij die misschien wel een beetje saai zijn, en er zitten heel pittige stuurwegen tussen. Vooral in het laatste gedeelte door het Zwarte Woud zitten stevige stukjes stuurwerk. Houdt daar rekening mee in uw dagindeling.--]

Laatste nacht in Hotel Alpbach weer goed geslapen, alle spullen weer verdelen over zij koffer en plunjebaal, een tas voor 1 nacht maken is niet nodig omdat in Freiburg zeer waarschijnlijk de motor weer buiten moet slapen en alles er toch weer af moet.
Afscheid genomen van de mensen die toevallig op de receptie aanwezig waren, Gistavond had ik al afgerekend en 8u50 was ik al onderweg omdat het toch wel een aardig eind is naar Freiburg.

Onder de Brienzersee en de Thunersee langs en Eerste stop bij Ristorante-Bar Puccini van 10u22 tot 10u58
Het bijbehorende parkeer terrein liep schuin en geen mogelijkheid om hem ''Ruckwards ein te parken.'' Dan maar vlak voor het restaurant naast een boom, waar het wel vlak was.
Tafeltje gevonden met goed zicht op de motor, menu bekeken en ontdekt dat mijn telefoon nog op de motor zat, die er afgehaald en toen ik terug kwam was er net een andere klant op mijn mooie plaatsje gaan zitten.
Ik vroeg in mijn beste Duits of ik bij hem aan tafel mocht zitten, Prima, geen bezwaar. Koffie besteld en de man had een heel verhaal, waar hij woonde en hoe voordelig hij daar een huis liet bouwen bij het vierwoudstedenmeer. Ik vertelde dat ik al een week rondreed in het mooie Zwitserland dat ik de Gotthardpas 3 keer gereden heb en dat het een duur land is.
Hij heeft mijn koffie betaald. [contant bon foute datum van 11.06.2023 Fr 5]

Navigatie weer aan en verder.
Tanken: Avia = Avia Tankstelle Thorigen CHE  Pasvolgnr: 023 16-06-2023 12:13  Valuta: 26,45 CHF
Koers: 1,040512 Opslag: 0,38 EUR  Betaalautomaat -27,52 (tank was nog niet leeg, maar het was een goedkope pomp)

In Oensingen van de route af en iets te eten zoeken:  = Lunch: Emel's Pizza & Kebab Kurier = Emel's Pizza & Kebab Kurier (Fastfood) = Emels Shop Oensingen CHE  Pasvolgnr: 900 16-06-2023 13:40  Valuta: 20,20 CHF  Koers: 1,040512 Opslag: 0,29 EUR  ING Mobiel Betalen  Betaalautomaat -21,02

14u46 passeerde ik de grens van Zwitserland naar Frankrijk.
De Montana hield er mee op, die kon de kaart van Frankrijk niet vinden. De Zumo had heel Europa in 1 keer en navigeerde goed. Op de telefoon Waze aan en als doel Freiburg.
Nadeel daarvan is dat die alle keren de kortste route berekende en dan mis je de mooie wegen.

[--(A) In Balsthal krijgen we nog een klein, maar mooi pasje, de Passwangstrasse. Niet hoog, maar wel kort en mooi om te rijden--.

--Om Basel te ontwijken hebben we een stukje Frankrijk meegenomen. Gewoon leuk door het boerenland rijden vlak langs de Rijn. Bij Ottersheim krijgt u nog een mooie indruk van wat de scheepvaart op de Rijn allemaal teweegbrengt. Grote containeropslagplaatsen en overslagbedrijven transporteren de goederen verder landinwaarts.--]

Zonder problemen Frankrijk doorgereden, Inderdaad enorm industrie terrein aan de Rijn. Laatste stop vlak voor de grens, bij een Intermarché. Wat eten uit de mondvoorraad die ik op de motor meeneem.
Toen de grens naar Duitsland over. wat haarspeldbochten en door een mooie vallei. Moest goed gaan met alle navigatie op Freiburg. Waze gaf het mooiste beeld en die stuurde me bij het dorpje Hinterheubronn recht door. het was een mooie weg, maar de Montana en de Zumo wilden beide terug, ik dacht ze gaan wel herberekenen en dan komt het wel goed, maar nee, Ik moest het hele eind terug naar Hinterheubronn, en daar de bergen in.
Waar Waze me heen wilde brengen? Ik had geen idee, maar niet naar Freiburg.

[--Om een mooie afsluiting te krijgen rijden we nog een stukje door het Zwarte Woud. Dat is haast iets pittiger dan we op het eerst gezicht bedoeld hadden. Wel goed te doen en een heerlijk stuk sturen om de tour mee af te sluiten..--]

Deze laatste informatie had ik niet paraat.

Ik reed omhoog de berg op en de eerste haarspelbocht ontkwam mij ernstig. Ik zag hem niet aankomen. ik ben er door gekomen, maar weet nog niet hoe.
Toch wel geschrokken en Berggasthof Giesshübel moest ik een zo onmogelijke bocht maken dat ik rechtdoor ben gegaan en WAZE gevolgd, (later zag ik dat deze route aanmerkelijker bochtiger was dan de andere)
6 uur was ik bij het Stadthotel Freiburg - Kolping (Hotel).
Alleen betaald parkeren en alle plekken bezet.
Motor op de stoep en eerst maar aanmelden. Ik werd verwacht en kreeg mijn kamer nummer.
Alle spullen van de motor in de hal van het hotel. De motor naast een boom tegenover het hotel gemanoeuvreerd. en toen alles naar de kamer, omkleden, opfrissen en zoeken om een eetgelegenheid omdat het hotel geen restaurant had,
Van een voorbijganger hoorde ik dat er speciale motor parkeervakken = Motorradstellplatz  moesten zijn, even verderop. Op Google earth gevonden, vlak naast de loopbrug naar de stadstuin. Paar honderd meter van het hotel.

Van de vorige keer wist ik nog een soort McDonalds en na enig zoeken vond ik die en had een sobere maar voldoende diner. bij Five Guys (burger, Fastfood) = Five Guys Freiburg DEU  Pasvolgnr: 900 16-06-2023 19:50  ING Mobiel Betalen    Betaalautomaat -23,25€.  Voor BaconCheeseburger 12,50 , Friets regular 6,75. , Becks 4

Nog even om gelopen, terug naar de kamer, wat internetten, route voor morgen gecontroleerd onder het genot van een koud pilsje uit de meegenomen koelkast. De volgende morgen ontdekte is dat dit de enige kamer was met een eigen koelkast.

donderdag 15 juni 2023

2023 06 15 do Dag 6: De Panorama Straße

Planning: Reserve 15 donderdag Meiringen hotel Alpbach  6 vrij.  Kloof  Aareschlucht hotel Alpbach Meiringen

Gereden: 15 donderdag Meiringen hotel Alpbach  6 Dag 6: De Panorama Straße en Thuner See (ca. 175 km) hotel Alpbach Meiringen.

Garmin:

6a Hotel Alpbach tot 6h Schallenbergpass (1167) halverwege 90.1 km 1:31:39 290° waar 24
6h Schallenbergpass (1167) halverwege tot 6a Hotel Alpbach 102 km 2:06:26 110° waar 33

Vandaag dus de Panoramastrasse.
Mooi om 8u52 onderweg, Niet door het centrum vanwege de opgebroken hoofdweg, maar bovenlangs; Ik wist nu welke weg wel begaanbaar was.
Mooie route Onderlangs door de velden, langs de luchthaven om de Brünigpass (1005m) nu vanaf het begin te rijden, dwz door een stel tunnels .
Panorama strasse gereden, doet zijn naan eer aan, kort stop bij Parken Mörlialp om 9u45
Tanken bij: Agrola = Agrola Tankstelle Sore Sorenberg  Pasvolgnr: 023 15-06-2023 10:08  Valuta: 29,00 CHF  Koers: 1,041464 Opslag: 0,41 EUR  Betaalautomaat -30,20.
Stukje verder terras gepakt: bij Hotel Sörenberg - Hotel Sorenberg Sorenberg CHE
Pasvolgnr: 900 15-06-2023 10:41  Valuta: 8,30 CHF  Koers: 1,041464 Opslag: 0,12 EUR  ING Mobiel Betalen  Betaalautomaat -8,64   =  Pauze van 10u14 tot 18u45.

11u43 de Schallenbergpass (1167).
Rond 12u15 door Thun, daar zag ik een kasteel wat nog net op de foto kon.
Thuis even zoeken en het is Schloss Thun / Thun Castle

12u12 Kasteel Thun

betere foto van Google Maps:
Mooi langs de Thunersee.
In het route boek stond een uitstapje naar een uitzichtpunt, de  Beatenberg, dus in Interlaken links af. maar ik kon niet goed zien of ik de juiste weg had, rechts was een parkeerterreintje, dus daarin, . even plassen en het was de juiste weg. Toen ik voorsorteerde om de weg weer op, moest ik de linkervoet op de grond zetten. Helaas het liep schuin en daar kwam ik te laat achter, zodat ik met motor en al omviel.. Het liep ook nog zo schuin dat de Honda niet op zijn valbeugel viel maar verder op koffer en spiegel.
Er kwam meteen een aardige Zwitser die mij overeind hielp en een paar pauzerende mannen die de motor weer overeind zetten en de spiegel weer op zijn plek kregen.
Een klein krasje op de koffer, dat was alle schade die we konden vinden en hij startte meteen weer (Het is geen BMW)
Rustig aan het weggetje omhoog, bovenop moest je een lus kunnen rijden dus een nog smaller weggetje rechts in. Daar kwam ik langs een restaurant, waar het erg druk was, er waren blijkbeer meer mensen de dat smalle weggetje konden vinden. Warme wordt met brood besteld als lunch. =
Riedboden = Gasthaus Riedboden Beatenberg  Pasvolgnr: 900 15-06-2023 14:17  Valuta: 18,00 CHF
Koers: 1,041464 Opslag: 0,26 EUR  ING Mobiel Betalen  Betaalautomaat -18,75  Voor: Mineral 5 dl 5chf , Wuscht mit brot 9 CHF ,kaffee creme 4 CHF tot 18 CHF  = €18, ze rekenden dus geen wisselkoers noch opslag.

Het was inderdaad een lus, terug naar Interlaken, route gevolgd, over de Aare en langs de Brienzersee.
Toen ben ik de A8 opgereden, ik had bochten genoeg gehad, het laatste stuk naar Meiringen had ik al eens gereden en er zaten 2 weg opbrekingen in. Wel miste ik daardoor Ballenberg, Freilichtmuseum Der Schweiz , maar daar kon je wel een dag zoekbrengen en daar had ik de energie niet meer voor en bovendien moest dat 32 ZF kosten.
!5u30 terug in het hotel.
Warme motorspullen uit, even opfrissen. Bij het rondkijken in de badkamer ontdekte ik een mandje met bad spullen. daarin zat een nagelvijl, zeep en shampoo en ook een waslap.
Had ik eerder moeten ontdekken! Nu had ik me de hele week beholpen met een zakdoek. omdat ik een washandje vergeten had.

Aan het prutsen met de routes voor de terugweg omdat ik door 3 verschillende landen moet.

Het was mijn laatst diner in Hotel Alpbach en dit komfoor beloofde heel wat.

18u39 Vol verwachting.

Viel ook niet tegen, Bevroren rolletje vlees die ik op een Satéprikker moest doen en dan in het hete water op deze komfoor moet doen, saus erbij en het was weer erg lekker.
Alles opgegeten. Toen ze afruimden vroegen ze of ik de bouillon ook niet wilde opdrinken.

woensdag 14 juni 2023

2023 06 14 wo Dag 5: Korte passentour

2023 06 14 wo Dag 5 Korte passentour

Planning:: 14 woensdag Meiringen hotel Alpbach  5 Dag 6: De Panorama Straße en Thuner See (ca. 175 km) hotel Alpbach Meiringen

Gedaan: RR5 14 woensdag Meiringen hotel Alpbach  5 Dag 5: Korte passentour (ca. 185 km) hotel Alpbach Meiringen.

Garmin:

51 a Hotel Alpbach tot 5e extra Panoramastrasse Oberaar 38.2 km

52 e extra Panoramastrasse Oberaar tot 5j Museo Forte Airolo Halfweg. 64.2 km

53 [Ventweg] tot [Ventweg]1 24.6 km

54 Teufelsbrücke (Restaurant) tot 5a Hotel Alpbach 103 km

Kamer is luxe, ontbijt dik voor elkaar, omkleden en om 8u35 had ik de motor uit de stalling en was ik onderweg.
Niet over de Sustenpas omdat die nog dicht is,

--Een korter rondje over de grote passen van centraal Zwitserland. U heeft dan meer tijd om even te stoppen, van het uitzicht te genieten en mooie foto’s te maken De Nufenenpass ontbrak nog aan het rondje passen dat u van hieruit kunt berijden. Om er te komen mogen we weer over de Grimsel en de Susten, wat we dit keer in omgekeerde richting doen.--

Route linksom, dus eerst de Grimselpass. nu vanaf de andere kant.
Het route boek melde nog een uitstapje naar extra Panoramastrasse Oberaar
Mooi niet; was afgesloten met een degelijk hek.:

9u15 afgesloten.

Dan maar afdalen, door Gletsch,
In Ulrichen  Linksaf en over de Nufenenpass / Passo della Novena (2480)

10u12 Nuefenpas

10u15 Bordje met tekst  Nufenenpass / Passo della Novena (2480)

10u16 ? Nufenenpass / Passo della Novena (2480)

Om 1055 was ik (weer) bij Airolo Gotthar en begon de pas.
Ik had uiteraard, ondanks 3 navigatie systemen, eerst de verkeerde, de nieuwe pas, keren, weer goed kijken en zoeken en zo kwam ik op oude pas die ik wilde rijden, 25 haarspeldbochten achterelkaar en steentjes, geen asfalt.
Boven bij de  Lago della PiazzaStonden enkele hamburgertenten. Maar die accepteerden geen van allen digitaal geld en het was onderhand etenstijd

Onderhand liep het tegen etenstijd, maar ik kon dat Italiaanse snackbar ding niet vinden. Ik reed langs Andermatt  en realiseerde mij dat , als ik deze stad zou voorbijrijden ik voorlopig niet weer een restaurant tegen zou komen. Dus de tweede afslag, middeleeuwse bestrating, met gelukkig een egale strook in het midden.
Eerste restaurant Bergidyll (Hotel) eerst vragen ''Karte?
''nee ,even verder zit een PIN automaat,'' maar dat wil ik niet omdat je dan met het wisselgeld blijft zitten, tweede ook niet; apparaat was stuk, de derde was raak: = Gasthaus zum Sternen (Hotel)
Gasthaus zum Sternen Andermatt  Pasvolgnr: 023 14-06-2023 12:50  Betaalautomaat -36,29
Voor een Flammkuchen, dat lijkt op een pizza maar is veel minder belegd. Volgens bonnetje: Lorraine Flammkuch 23CHE, 5dl Valser mit 6,20 CHE en Kaffee Creme 4,40 CHE, totaal 33,60 CHE

12u55 had ik alles op en afgerekend en weer op weg., Andermatt uit en oude pas verder volgen.
Al na een paar minuten kwam ik bij de duivelsbrug. Betaald parkeerterrein maar niet kunnen uitvinden hoe het voor motoren werkte en gevraagd aan een paar mede toeristen, die betaalden ook niet.
Het is maar goed dat ik in Andermatt gegeten heb, want het aangegeven restaurant =Teufelsbrücke (Restaurant)  was gesloten.. even doorgelopen en daar was het pompeuze Russen monument. van de slag bij deze brug tegen de fransen ten tijde van Napoleon.
Stukje route gelopen en onder de brug was een diorama van het verhaal van de duivelsbrug.
13u40 was ik weer onderweg.

13u19 Russen Denkmal

13u18 tekst Denkmal

13u22 Duivelspas

13u43 reed ik langs Göschenen , het einde van de Gotthardpas.
Niet de saaie A2 op maar de paralelweg.
Bij Wassen stuurde Waze me toch naar links over de Sustenpas, maar die was dicht. De gok niet genomen omdat ik, als het niet zou lukken het hele eind weer terug moet rijden.
Dus verder over de A2 en de Brunning pas terug naar Meiringen.
Onderweg nog naar Coop Meiringen = Coop3714 Meiringen Meiringen 13,80 CHE  Pasvolgnr: 023 14-06-2023 15:26  Betaalautomaat -14,90  Voor 6-pax en geen statiegeld.
Blikjes konden in de motorkoffer.
Ik liet de blikjes achter in de hotel kamer voor het statiegeld als fooi, maar er zit dus geen statiegeld op.

15u20 Bier in de supermarkt.

Ongeveer 2€50 per blikje. (exclusief statiegeld.)

Aankomst Hotel 15u43, mooie tijd.

Het hotel Alpbach maakte wel wat van hun diner:

18u48 Aperitief

19u Diner

19u22 Toetje

Drinken van meerdere dagen vanwege de bankkosten.:  ALPBACH CHMEIRINGEN MEIRINGEN  Pasvolgnr: 023 14-06-2023 19:46  Betaalautomaat -41,91

dinsdag 13 juni 2023

2023 06 13 di. Dag 3: Naar de meren van Centraal Zwitserland en Luzern.

2023 06 13 di. Dag 3 Naar de meren van Centraal Zwitserland en Luzern.

Planning: R5 Mooi weer 13 dinsdag Meiringen hotel Alpbach  4 Dag 5: Korte passentour (ca. 185 km) hotel Alpbach Meiringen

Volgorde gewijzigd, dus: R5 Mooi weer 13 dinsdag Meiringen hotel Alpbach  4 Dag 3: Naar de meren van Centraal Zwitserland (ca. 260 km) hotel Alpbach Meiringen

Dag 3: Naar de meren van Centraal Zwitserland en Luzern.

3bis heen Kirchgasse 20 tot halverwege 109 km 1:53:05 9° waar 19
3bis terug halverwege tot Meiringen 153 km 2:43:36 189° waar 32

Foto van de meren route 13 juni

Mooi om 8u30 onderweg. Om de weg opbreking in het centrum van Meiringen te ontwijken een route bovenlangs uitgeplot. ging mooi fout. Ik kwam op een bergweggetje Hohfluhstrasse wat hoe langer hoe smaller werd zodat ik met veel moeite kon keren voor dat ik helemaal vast reed.
Route door het stadje wel gevonden en om 8u52 reed ik over de Brünigpass. en langs de Sarnersee.

Daarna de Glaubenbergpass 1543 m Vanuit Sarnen.
Route verder noordwaarts. Tijd voor koffie, in Grosswangen zag ik een bakkerij, daarnaast een parkeerterrein, met nog net een plek in de schaduw voor mijn motor. Ik kon om het gebouw heen lopen en daarachter was een terras. Er zat een hele verzameling moeders en de kinderen waren aan het spelen. Ik bestelde koffie met gebak   Krummenacher (Bäckerei)  Backerei Krummenacher  Pasvolgnr: 023 13-06-2023 10:44  Betaalautomaat -8,95

Uitgerust weer verder, langs de Sempachersee (See, Teich)

Eerst lunch: Zumbach (Café)   Unterageri CHE  Pasvolgnr: 023 13-06-2023 12:54  Betaalautomaat -13,69

Daarna langs de Ägeri See. Dit meer is prachtig gelegen op een aardige hoogte.
en zo door naar Vitznau.
Tijdens het rijden heb je de informatie van het roadbook  niet bij de hand, maar in Vitznau herkende ik de spoorlijn. Ik had informatie gezocht over de trip met de bergbaan, en gevonden dat dat  Talstation (Zahnradbahn Vitznau-Rigi Kulm) CHF 53,00 moest kosten en dat was me te gortig.
Routeboek: --Bij Vitznau, kunt u met de oudste tandradbanen (1817) omhoog naar de Rigi (1797 m).--

Daarom alleen een foto van het Talstation.

14u23 Draaischijf.

14u23 Remise

14u23 station.

Verder mooi langs het Vierwaldstättersee en door Küssnacht Am Rigi, daar was ook het gedenkteken: Astrid Kapelle, gebouwd op de plaats waar de Belgische Koningin Astrid in de dertiger jaren van de vorige eeuw verongelukte. Het was een simpel kerkje en ik heb niet de moeite genomen het te bekijken.

Het werd erg druk; ik kwam in Luzern.
Gezocht of ik een plek kon vinden om af te slaan en te parkeren, maar niets kunnen vinden.
-We rijden door het centrum van de stad, wat niet echt moeilijk gaat. Wereldberoemd is de Kapellbrücke over de Reuss.- die heb ik dus gemist.

Vlak voor de Sarnersee was een afslag naar Raststätte Giswil. met een tankstation dat OWi-Land heet. stelde minder voor dan dat de borden suggereerden. , getankt:  Avia Tankstelle Giswil CHE  Pasvolgnr: 023 13-06-2023 16:17 Betaalautomaat -39,21  voor 20.09 L Bleifrei 95

Daarna weer over de Brunigpass terug naar het hotel.

18u57 Diner.

Ik had half pension, maar het eten was erg verzorgd en lekker.

maandag 12 juni 2023

2023 06 12 06 ma Dag 2: Grote Passen tour. Gotthart

2023 06 12 06 ma Dag 2 Grote Passen tour Gotthart

Planning was: R3 12 maandag Meiringen hotel Alpbach  3 Dag 4: Het Freiburgerland en Gstaad (ca. 300 km) hotel Alpbach Meiringen

Maar na advies van het hotel:R3 12 maandag Meiringen hotel Alpbach  3 Dag 2: Lange passentour / Alpenbrevet (ca. 280 km) hotel Alpbach Meiringen

Vandaag dus de de Gotthart! = Dag 2: Grote Passen tour.

Goed geslapen, prima ontbijt en om 8u50 al onderweg, met mooi droog weer.
Het centrum van Meiringen was opgebroken [en dat was beslist niet de enigste plek] zodat ik moest omrijden om aan de andere kant van het stadje de uitvalsweg te vinden.
Omdat de Sustenpas nog dicht was moest ik bovenlangs, langs de Vierwaldstättersee en gebruik maken van de A2. Er was wel een weg naast, maar omdat je niet weet hoeveel tijd je hebt, toch maar over de snelweg.
19u17 -Bij Göschenen afslaan en de Gotthardpas op. (D) --Na Airolo beginnen we aan de Gothard. Omdat we hier later deze week nog een keer terugkomen hebben we nu voor de nieuwe pasweg gekozen. Die gaat wat sneller, maar heeft vooral geweldige uitzichten. Neem daar ook even de tijd voor en stop af en toe.-
Bij Lago Della Piazza de eerste pauze, Hoogte was meer dan 2000 meter.

10u44

Dat witte was echt sneeuw.

10u45

Om 10u55 zag ik een mooie parkeer plek, tijd voor een mooie foto en wat eten bij  Chiosco Panorama (Fastfood)

10u57 Zicht op het dal

SumUp *Panorama sagl Airolo CHE  Pasvolgnr: 023 12-06-2023 11:05  Valuta: 3,00 CHF  Koers: 1,044995 Opslag: 0,04 EUR  Betaalautomaat -3,13 Voor  koffie. Nog even doorgelopen naar de kelder waar een collectie edelstenen te zien was.
11u09 weer onderweg, reed ook nog verkeerd, ik reed omhoog terwijl ik toch echt naar beneden moest.
keren op een parkeerterrein en verder naar beneden. Doorrijden naar   Airolo om te te  tanken: :Stazione Servizio Airo Airolo  Pasvolgnr: 023 12-06-2023 11:39  Valuta: 34,90 CHF  Koers: 1,044995 Opslag: 0,50 EUR  Betaalautomaat -36,47

Toen de geplande route naar parkeerterrein bij Airolo. Daar was ik om 11u47 en was het verste punt. 11u55 de terugrit begonnen.
Ik nam een afslag te vroeg en kwam op de oude Gotthardpas terecht, was wel mooi, maar niet de bedoeling,
Duurde even voordat ik weer de A2 had, maar toen bleek ik naar beneden te rijden, dus weer plak zoeken om te keren en weer de mooie pas gereden, weer gestopt bij Chiosco Panorama (Fastfood):
SumUp *Panorama sagl Airolo CHE  Pasvolgnr: 023 12-06-2023 12:20  Valuta: 9,00 CHF
Koers: 1,044995 Opslag: 0,12 EUR  Betaalautomaat -9,40  voor Broodje met worst en drinken

12u45 een stop op een parkeerterrein met een mooi uitzicht op de oude pas.

12u47 zicht op de oude Gotthardpas .

Genoten van de mooie pas en om 13uur afgeslagen van de A2 naar de 19.
Over de Furka pas., pauze op parkeerplaats bij  bij Hotel Furkablick (Hotel)  de Furkapass. Met 2436 m bijna de hoogste van Zwitserland. Smalle en steile klim en prachtige uitzichten. Eerst op het
achterliggende dal en na de top op de Rhone Gletcher en op de klim naar de Grimselpass. Bij de Rhone Gletscher.
-Bij de Rhone Gletscher kunt u de ijsgrot bezoeken, die daar ieder jaar in het ijs uitgehakt wordt,-
Maar dat heb ik al eens eerder gedaan nl op mijn vorige motor vakantie naar Zwitserland toen ik in Davos logeerde. dd 2017 08 06 , .maar het was wel leuk om het te herkennen.

13u23

13u23 De Furka.

Door rijden, 17 haarspeldbochten verder en een volgende stop op de Alpenlodge Grimselpass 2157 meter

13u49

13u50 Grimselpass

-Als laatste staat de Grimselpass op het programma. Al na 5 km bent u op de top. Op de pashoogte is het altijd een drukte van belang met heel veel motorrijders. Na de afdaling weet u ook wel waarom. Door een enorme steen woestenij daalt u af naar Innertkirchen,-
In de route beschrijving stond dat er een aardig informatie punt was aan de Grimselsee, dus om 13u58 linksaf en het informatie centrum bezocht. Over het water beheer en energie voorziening.

Routeboek dag5: . Voor de pashoogte heeft u rechts het Hotel Grimsel Hospiz. Daar vindt u ook een bezoekerscentrum waar uitleg wordt gegeven over de energieopwekking rondom de Grimselpass --

14u27 entree informatie centrum.

De route van Motortours ging nog over Disentis/Mustér en  Biasca, maar omdat ik om moest rijden en de Gotthardpas twee keer heb gereden, heb ik dat stuk laten liggen.
Om 15u reed ik langs de zuidelijke toegang van de Aaresschlucht. en om Ik was om 15u07 terug in het hotel.

zondag 11 juni 2023

2023 06 11 04 zo tweede tourdag. Route 4e : Freiburgerland en Gstaad

2023 06 11 04 zo tweede tourdag. Route 4e  Freiburgerland en Gstaad

Planning: R2 11 zondag Meiringen hotel Alpbach  2 Dag 3: Naar de meren van Centraal Zwitserland (ca. 260 km) hotel Alpbach Meiringen

Volgorde veranderd dus: R5 Mooi weer 13 dinsdag Meiringen hotel Alpbach  4 Dag 4: Het Freiburgerland en Gstaad (ca. 300 km) hotel Alpbach Meiringen

Route 4e : Freiburgerland en Gstaad

4aheen 4bisKirchgasse en Pfrundmattenstrasse en Landhausgasse tot 4g Gruyères 117 km 2:06:08 260° waar 22
4b Gruyères tot 4j Route Du Col de la Croix 58.0 km 3:00:18 173° waar 8
4cterug4j Col de la Croix tot Kirchgasse en Pfrundmattenstrasse en Landhausgasse 179 km 9:28:30 61° waar 22

Foto van de route:

Eerste doel was het kopen van een vignet, dat moest kunnen bij elk tankstation en dat lukt dus bij:   Shell Shop  SOCAR Tankstelle Meiringen CHE  Pasvolgnr: 023 11-06-2023 08:21  Betaalautomaat -43,51

[later hoorde ik van een andere motorrijder dat er alleen op gecontroleerd wordt als je staande wordt gehouden, en niet met camera's langs de snelweg.
 En als er geen plaats is op je voorruit dan plakken ze hem onder het zadel}

Ik had geen idee hoe je dit vignet moest aanbrengen, maar de winkel juffrouw was zo goed om met mij mee te lopen en de sticker aan te brengen .
Het is wel een duur ding, maar nu kon ik met een gerust hart gebruik maken van de auto snelwegen.

Langs de noordkant van de Brienzersee., onder de Thunersee langs.
--In Reidenbach buigen we af naar de Jaunpass, slechts 1508 m hoog, maar daarom niet minder leuk om te rijden.--
Eerte stop op de Jaunpass:  ALPKASEREI Jaunpass Boltigen CHE  Pasvolgnr: 023 11-06-2023 10:31  Valuta: 5,00 CHF  Koers: 1,047283 Opslag: 0,08 EUR  Betaalautomaat -5,24 voor een kop koffie.

Geschikt tankstation rechts van de weg:  Tamoil stationservice Charmey  Pasvolgnr: 023 11-06-2023 10:57  Valuta: 33,95 CHF  Koers: 1,047283 Opslag: 0,50 EUR  Betaalautomaat -35,56 Voor 19,75 L Sans plomb 95. Staat op de bon, volgens mij was het gewoon E10.

Door naar Gruyères. Daar geparkeerd, en het kasteel bezocht.
-Aangekomen in het dal van de Sarine passeert u het stadje Gruyères, dat haar naam heeft gegeven aan de beroemde kaas uit deze streek. Dit schilderachtige, middeleeuwse plaatsje wordt zeer druk bezocht. Wilt u binnen de vestingmuren kijken moet u de motor op een van de parkeerplaatsen zetten en even te voet verder gaan-

11u36 de winkel straat op weg naar het slot.

11u41 het kasteel

11u41 zelfde plek, andere kant op.

11u43

11u44

Deze laatste 2 foto's zijn van het HR Giger Museum, meer foto's op Google earth.

Terug naar de motor, de route ging meteen zuid, maar daar mocht je niet in. Toch wel gedaan, was een smal weggetje maar ik kwam vrij snel op de 190

12u46 lunch bij Café Au Cosmos  CHRISTINE COQUOZ LES MOSSES CHE  Pasvolgnr: 023 11-06-2023 13:14  Betaalautomaat -16,03  Het was het Franstalige gedeelte, ze snapten noch mijn Engels noch mijn Duits  dan ook niet. Ik wilde het dag menu dat buiten op een schoolbord stond, maar ik moest duiden dat ze mee liepen en op dat bord wijzen voor ze het begrepen.

Ik nam een Salade van 15 CHF, met koffie 3,60 CHF

Het was vol, dus ik vroeg een Zwitser of ik bij hem aan het tafeltje mocht zitten, Prima

Hij sprak redelijk Duits dus we konden praten.

Hij nam een tosti, nee, een  Croque-Monsieur. 6,50 CHF met Cola zero 3,50 CHF

Ik had brood over en hij te weinig dus mocht hij van mij een stuk.

Hij betaalde meteen mijn drinken.

Zwitsers zijn trots op hun land.

13u22 weer verder.

In Ormont-Dessus  rechts af om de om de Col de la Croix te bezoeken.

-Datzelfde geldt voor Les Diablerets, gelegen aan de voet van het gelijknamige ‘duivelse’ gebergte, met zijn top van 3210 m.

-Van hieruit maken we een ritje naar de Col de la Croix (1727 m). U heeft hier een prachtig uitzicht op de gletsjers boven Les Diablerets 2525 m. Zeker even heen rijden-.

13u56 Col de la Croix

Col de La Croix 13u57

14u01tussen  Col de la Croix en Les Diablerets

14u16 Huisjes, buitenwijk van Les Diablerets

--Door het Simmental. -We nemen aan dat u een vignet heeft gekocht, want we gaan over de ‘groene’ route langs Spies en Interlaken.--
Door naar Gstaad,
en over de A8 terug.

Mijn hotel Alpbach had zondag een rustdag. Omdat ik half pension geboekt had werd ik voor deze zondag verwezen naar Hoter Meiringen op de Bahnhofplats 1.
Het eten werd verrekend, maar het drinken moest ik ter plekke betalen. =
 HOTEL MEIRINGEN  MEIRINGEN CHE  Pasvolgnr: 023 11-06-2023 20:02  Valuta: 10,00 CHF  Koers: 1,047283 Opslag: 0,14 EUR  Betaalautomaat -10,47, niet duur voor een halve liter water en een halve liter bier.

zaterdag 10 juni 2023

2023 06 10 04 za Kloof Aareschlucht

2023 06 10 04 za  Kloof  Aareschlucht

Planning:  R1 mooi weer 10 zaterdag Meiringen hotel Alpbach  1 Dag 2: Lange passentour / Alpenbrevet (ca. 280 km) hotel Alpbach Meiringen

Wakker worden, gordijn open : regen en de weg nat.

Dan is passen rijden geen genoegen.

Weersverwachting was ook niet hoopvol, dus ik besloot vandaag de reserve dag te gebruiken en de kloof te lopen.

-Aareschlucht. Misschien wilt u deze kloof bezoeken. Dit kan gemakkelijk via een houtenplanken wandelweg. De schlucht is 1400 m lang, de wanden wel tot 200 m hoog en op de smalste doorgang slechts één meter breed.-

Bij de receptie trof ik iemand en die vertelde ik van mijn plannen, nl vandaag de kloof en morgen, zondag de 3 passen met de Gotthart pas

Hij vertelde dat de pas erg druk is op zondag en dat maandag beter is en hij vertelde dat er een toeristen pas was waarmee je korting kreeg bij de kloof.

Ik dit proberen op mijn telefoon, lukt niet. Hij was zo vriendelijk het ook te proberen en printte de kortingspas voor me uit.

De korting pas.

Planning werd dus: vandaag de kloof, morgen de meren toer en dan maandag de Gotthart.

De route moet wel veranderd omdat de routes die ik van Motortours heb gekregen 2 keer over de Sustenpas gaan en die pas is nog gesloten en gaat pas 17 juni open, maar dan ben ik al op de terugweg.

Het weer klaarde op. Nergens een time tabel kunnen vinden, dus op goed geluk naar het station, 500 m , 5 minuten.

Zoeken op de juiste trein en het goed perron, niks aangageven, maar ik vond een trein waarop R71 en die stond de goede kant op en het was geen sneltrein.

Kaartjes automaat bij de trein ingang. uitzoeken hoe die werkt, van alles geprobeerd maar geen kaartje

Dan maar een conducteur afwachten. (maar die kwam niet)

Na een kwartier kwamen er meer passagiers, en de trein ging rijden.
De kloof heeft 2 ingangen en geen eenrichting verkeer. Het leek mij beter bij het verste punt te beginnen en dan terug te lopen en dan een korter stukje met de trein terug.

Ik stapt uit bij het station Aareschlucht .

Nergens een kloof te bekennen. Zoeken op de telefoon en ik moest eerst een eind lopen. langs de Hauptstrasse. Er zaten wat mensen op een terras en ik vroeg of dit de juiste route was naar de  Aareschlucht. . Het kon wel, maar er was een veel mooier pad langs het water. even zoeken en dat pad genomen.

Na ongeveer 1 km kwam ik bij Feuerstelle Aareschlucht Ost " Ik kon rechts over een brug en links een paadje bij de berg op. Dat laatste leek de meeste kans van slagen, die beklommen en ik kwam op een autoweg met daar tegenover de ingangskassa van de Aareschlucht .

11u31 ingang zuidzijde

Kortingspas laten zien en korting gekregen.  Aareschlucht Shop Meiringen CHE  Pasvolgnr: 023 10-06-2023 11:33  Betaalautomaat -8,70  (Normale prijs is € 10,38 / CHF 10)
De kloof doorgelopen.

12u23 waterval

12u28 andere tunnel

12u29

12u29 Tunnel andere kant.

12u30

12u34

Hij was erg mooi.
Royaal tijd voor een lunch.:= :Restaurant Aareschluch  Pasvolgnr: 023 10-06-2023  12:57  Betaalautomaat -22,84

Andere station gevonden, weer het gevecht aangegaan met de kaatjes automaat, maar weer verloren, wat ik ook probeerde, betalen lukt niet.

Terug in Meiringen, de stad maar even door, Kijken of ze ergens washandjes hadden of iets wat daarvoor kon doorgaan
Alleen waslappen, (7€) maar die waren me te duur voor 1 vakantie.
Ook geen kleine tube tandpasta kunnen vinden, alleen grote en met die 2 kleine die ik bij me had zou ik deze vakantie wel toe kunnen. Toch wat gekocht: Coop3714 Meiringen Meiringen CHE  Pasvolgnr: 023 10-06-2023 14:27  Betaalautomaat -4,89  Voor een 6pax goedkoop bier

Na het diner nog eens de stad in en weer een winkel gevonden: Boodschappen: ALPBACH CHMEIRINGEN MEIRINGEN  Pasvolgnr: 023 10-06-2023 19:19  Betaalautomaat -22,98  Bier is schreeuwend duur hier.

Naderhand ontdekt dat ik een station te laat was uitgestapt, Op Google staat Aareschlucht Ost MIB, daar had ik moeten uitstappen, maar ik dacht dat dat het begin station was. Maar dat heet Aareschlucht West.