vrijdag 7 juli 2023

2023 07 07 Terug van Terschelling.

7 ft Vakantiepark Tjermelân tot Rederij Doeksen: Veerbootterminal West-Terschelling 23.9 km 1:20:19 243° waar 16

Aan alles komt een eind, zo ook aan deze mooie kleine vakantie.
We hadden het meeste ook al gezien.
De laatste dag, niet te laat opstaan want we hebben weliswaar geboekt inclusief schoonmaakkosten, maar we willen het niet als een zwijnestal achterlaten. dus vegen en opruimen, lunchpakket maken, alles weer op de fietsen en om 9u52 konden we de sleutel inleveren.,

Nog een leuke fietstocht gemaakt langs wegen die we nog niet gehad hadden en veel te vroeg bij de boot
Rechtsaf om de mislukte fietstocht van gisteren alsnog te doen, nl de oostkant van het eiland te verkennen.
10u28 vonden we een bankje ideaal om onze koffie te nuttigen.10u45 weer verder.
We kwamen voor de camping Nieuw Formerum. Daar mochten we niet langs, linksaf en langs de molen en door Midsland.
Genoten van de mooie tocht, weer pauze bij Hee en Duinweg Halfweg, daar stond een bankje. Mooi onder de bomen.
Restant koffie en stukje koek. Van 11u30 tot 11u50.
Toen richting West Terschelling.
Tegenover Maritiem Instituut Willem Barentsz (Universiteit) maar weer pauze van 12u02 tot 12u17,
We hadden tijd over want de boot ging pas om 14u25

Weer een warme lunch bij  Restaurant Storm TERSCHELLING  Pasvolgnr: 900 07-07-2023 13:15  ING Mobiel Betalen  Betaalautomaat -31,50 =  drinken en Dagschotel met friet en een lekker visje.

Bij het dorp weer een bankje gezocht:  fietspad bankje. Van 13u23 tot 13u43.
13u50 stonden we bij de boot. stonden ja, nergens een bankje wat voor mijn benen niet goed is.
 Boot ging pas om 14u25

vr 14u30

Omgekeerde van de heenreis: Terschelling steeds kleiner en Harlingen steeds groter.

7  ft Rederij Doeksen tot Parkk.terr. de Eilanden nr34b €5/d=€15 2.1 km 0:07:49 106° waar 2

Fietsroute door Harlingen.

16u30 waren we in Harlingen en 16u43 bij de auto.
16u54 reden we met de fietsen op de trekhaak van het terrein af.
Janke dacht de goede afslag te weten, mooi niet, keren en alsnog Harlingen uit via de juiste weg. Weer langs Franeker en Leeuwarden en om 18 uur waren we weer thuis.

Auto rit:  7auto Oude Trekweg tot Ropta 54.6 km 0:33:42 99° waar 2

donderdag 6 juli 2023

2023 07 06 do Wrakkenmuseum

2023 07 06 do Wrakkenmuseum.

We hebben vakantie, pas om 11 weg.

Informatie doorgelezen en gevonden dat de Sint Janskerk vandaag open was.

11u10 hadden we een parkeerplek gevonden voor onze fietsen en die op slot gezet en de kerk in.

11u10

11u23

Uit de eiland informatie: Meslânzer Kerk De Hervormde KRUISKERK te Midsland is gebouwd in 1880, Mooie, sobere 19e eeuwse kerk op het midden van het eiland.
Maar dat is een andere.

11u40 hadden we het wel gezien en fietsten we weer verder.

11u44 een paadje gezocht om De Worf, De Worf is een kleine wierde, met een diameter van ongeveer 25 meter, gelegen achter de boerenbehuizing op Lies 46 ten zuiden van het dorp Lies op Terschelling.

Paadje niet gevonden en er was ook weinig te zien, dus verder.

De spar bezocht van 11u46 tot 11u51 =  Spar Cupido vof LIES NLD  Pasvolgnr: 900 06-07-2023 11:49  Betaalautomaat -3,96

11u55 waren we bij ons hoofddoel van deze dag:  Wrakkenmuseum

Erg leuk museum, allemaal opgedoken spullen en materiaal dat met duiken te maken heeft. volgens Janke: een enorme verzameling troep. = Wrakkenmuseum Lokaal museum met een uitstekend gekozen collectie voorwerpen uit scheepswrakken bij Terschelling. Volwassenen € 5,- = CCV*VOF VAN DIEREN TERSCHELLING  Pasvolgnr: 022 06-07-2023 12:01  Betaalautomaat -10,00

12u41
collectie drankflessen
12u47

Stuurwiel
12u50

12u55, precies na een uur had ik genoeg troep gezien. Janke al eerder. die zat aan de koffie terwijl ik genoot van de rest.
12u51

Mooi bos paadje. Om 13u05 ging het mis. Het geplande paadje was geen fietspad en we konden het ook niet vinden. Linksaf gegaan, mooi fietspad, maar de verkeerde kant uit.

We kwamen bij de duin overgang die we al eerder gezien hadden en als we die weg verder zouden volgen kwamen we in West Terschelling, dat was niet de bedoeling.

13u30 waren we weer op hetzelfde punt, dan maar de andere kant op. Het was al lang lunch tijd, maar we vonden nergens een bakje of het was bezet, pas 13u36 vonden we er een, met uitzicht op een duin vallei. 13u59 verder.

Nog doorgefietst om de Wierschuur te vinden: veel informatie over: --De Wierschuur. Door de hevige stormen die Terschelling soms bereikten, spoelde veel wier aan. Dit werd van de dijk en uit het water gehaald om vervolgens gedroogd en geperst te worden. Hier werden dan weer balen van gemaakt om te verhandelen. Nadat de bouw van de Afsluitdijk was afgerond, nam de hoeveelheid loszittend wier af en bleef er te weinig over om het werk in de schuur voort te zetten.---De Wierschuur is een 60 persoons Groep accommodatie op Terschelling--

Wat we zagen om 14u21 is een gebouw in de verte, niets aan te beleven.

Door Oosterend. bij Fietsverhuur was een winkeltje, Bij de Buren. daar een ijsje en een krant.

Over de  Hoorner Kooiweg dat was de kortste weg naar ons huisje.

Om 14u47 waren we thuis, maar de krant zat niet meer in de fietstas, dus terug, De  Hoorner Kooiweg afgezocht en daar lag de krant, een katern in een plas, een ander stuk in een andere plas, en een stuk in de struiken.

15u03 waren we voor de tweede keer terug, natte krant buiten in de zon om te drogen.

woensdag 5 juli 2023

2023 07 05 03 wo Musea tijdens Poly

Als je de Montana thuis laat en navigeert met de telefoon werkt dat wel handig, maar je hebt geen track zodat je niet kunt zien wanneer je waar geweest bent.

Met de bus naar West Terschelling. vertrek: Tjermelân (Bushalte)

Ach, als je nooit in een bus zit is het best wel leuk. en als het regent is een bus beter dan een fiets.

We moesten ook met deze bus terug, dus de vertrektijden vanaf de veerhaven gefotografeerd zodat we weten wanneer we terug kunnen.

10u42

Toen we in het dorp waren was het droog en toen we bij het museum waren was dat nog dicht; we waren te vroeg. Het gaat pas om 11 uur open.

Eerst maar Koffie met gebak  omdat we veel te vroeg waren : = Wakend Oog WESTTERSCHEL NLD  Pasvolgnr: 023 05-07-2023 10:40  Betaalautomaat -15,20

Even bij de zee gekeken. Zeelieden Monument bewonderd,

Toen naar T Behouden Huys.

[Museum 't Behouden Huys Museum 't Behouden Huys in het dorp West-Terschelling op het eiland Terschelling in de Nederlandse provincie Friesland richt zich met vaste en wisselende exposities op de Terschellingse geschiedenis, cultuur en zeevaart maandag t/m vrijdag.    11:00 - 17:00 uur       Bezoekers met een museumkaart hebben gratis toegang.]

Dus geen giro afschrijving met de aankomst tijd, maar dat was dus even na 11 uur.

Leuk museum en een replica van het behouden huis van Willem Barentsz

Alles bekeken, eruit en lopend West Terschelling door.

Eerst maar eens iets zoeken voor een lunch. Liefst een warme, dan hoeven we vanavond niet te koken: = Restaurant Storm WESTTERSCHEL  Pasvolgnr: 900 05-07-2023 13:27  Betaalautomaat -40,30
voor 2 keer een royale plate met vlees of vis en Patat.

Langs de Brandaris:[ Brandaris Grote vierkante vuurtoren, die nog immer in bedrijf is en van veraf al te zien is. Jammer dat je er niet in mag. Gesitueerd op een plein met gezellige terrasjes.]

13u30

Even naar de Spar := Spar WTerschelling   WESTTERSCHEL  Pasvolgnr: 900 05-07-2023 13:34  Betaalautomaat -3,95

Toen naar het volgende museum:  https://www.natuurmuseumterschelling.nl/ = Centrum Voor Natuur En Landschap [Het Natuurmuseum en zeeaquarium is onderdeel van het Centrum voor Natuur en Landschap. Het centrum heeft als doel bezoekers te informeren over de natuur van Terschelling en het waddengebied. werkdagen geopend van 11.00-17.00 uur, weekend van 13.00 - 17.00 uur. Volwassenen € 7,00 = ]

Museumkaart niet geldig. = SEP*CNL WestTerschel NLD  Pasvolgnr: 900 05-07-  2023 13:37  Betaalautomaat -14,00

Echt modern museum, volop aandacht voor ons milieu. veel opgezette dieren, matig aquarium.

Weer naar buiten, kijken naar bushaltes en vertrektijden, besloten om toch maar terug naar de haven te lopen om daar de bus te pakken. Weer waren we veel te vroeg.

Sta je dan in de regen. Er kwam een bus aanrijden, maar die ging voorlopig niet terug; de chauffeur ging eerst koffie drinken, maar had geen bezwaar dat we al vast in de bus gingen zitten. Zaten we in ieder geval droog en beschut.

Weer een mooie busrit over het eiland, weinig te merken van Poly.

Tegenover Tjermelân was de bushalte, dus niet ver lopen.

Moe maar voldaan weer in ons huisje Bergeend.

dinsdag 4 juli 2023

2023 07 04 02 di bunker museum .

route 30 km Vakantiepark Tjermelân tot Vakantiepark Tjermelân 1 30.0 km 1:37:56 0° waar 13

Eerste hele vakantie dag en mooi weer. Dus fietstocht van 30 km gecombineerd met het Bunkermuseum.
Openingstijden: Bunker Museum Terschelling 12-16uur.

Rustig aan, vertrek om 10 uur. Koffie en lunch mee.

Prachtige fietstocht door de duinen, om 10u35 fietsen geparkeerd, duin beklommen en even bij de zee gezien, water geproefd; het was nog steeds zout.

11u11 weer verder fietsen. Door de duinen. later door bos.2 keer een pauze voor koffie en lunch.

12u22 stuurde de Montana ons rechtdoor, terwijl de GPS MAP van Janke rechtsaf ging. later bleek die gelijk te hebben want we kwamen op onmogelijkste bospaadjes uit.

Via de achteringang kwamen 12u40 we bij het bunker museum.

Entree gebouw gevonden, fietsen geparkeerd.

Museum kaart niet geldig = :St. Bunkerbehoud WESTTERSCHEL  Pasvolgnr: 022 04-07-2023 12:48  Betaalautomaat -17,00

Museum is gewijd aan de periode dat Duitsers hier een grote radar post hadden om vroegtijdig de vliegtuigen uit Engeland te zien en de jagers vanaf Leeuwarden er op af te kunnen sturen voordat ze hun bommen lieten vallen op de Duitse steden.

De grote antennes zijn gesloopt, je kunt nog wel zien waar ze gestaan hebben.

Eerst het hoofdgebouw bezocht, daarna de route gelopen over het terrein.

14u09
In de bunkers tentoonstellingen over omgekomen vliegers en gevonden of opgedoken vliegtuigspullen.
De bewegwijzering langs alle bunkers kon beter.

14u29

Rond 3 uur hadden we alles wel bekeken en om 15u09 fietsen we verder.
Eerst naar het dorp West Terschelling even kijken en we moesten nog een supermarkt hebben; = Spar WTerschelling WESTTERSCHEL  Pasvolgnr: 900 04-07-2023 15:28  Betaalautomaat -38,67

[Jammer dat we kwikdampgelijkrichter gemist hebben Een kwikdampgelijkrichter zoals de Duitsers nog gebruikten voor het Bunker Museum.:
--Bunker Museum Het Bunker Museum op Terschelling is een mysterieuze installatie rijker. „Alsof je in het hart van een ruimteschip staat”, zegt maker Michel Thieme.
---Hille van Dieren, vrijwilliger van het eerste uur van het Bunker Museum op Terschelling, weet het zeker. Bezoekers gaan van verbazing steil achterover slaan, zegt hij, zo mooi is de machine die sinds deze week in het museum staat opgesteld. Van Dieren spreekt van „een kunstwerk,” en ook van „een publiekstrekker van jewelste”.
Wat heeft het Bunker Museum verworven? In de voormalige commandobunker Bertha, de grootste van de honderd bunkers van de Duitse radarstelling Tiger op het Waddeneiland, staat in de vroegere radio-ontvangst- en zendruimte een geheimzinnige installatie in een metalen frame, ter grootte van een garderobekast. Op ooghoogte geeft een 50 centimeter hoge, veelarmige glazen buis een blauw-violetachtige gloed af die de betonnen ruimte extra sinister maakt. Daaronder weerstanden en vier brommende transformatoren, die veel warmte afgeven.
De installatie is geen kunstwerk in de strikte zin van het woord, maar een werkend demonstratiemodel van een apparaat voor het omzetten van wisselstroom in gelijkstroom, een zogenoemde kwikdampgelijkrichter. Vanaf de jaren twintig stonden zulke apparaten op tal van plekken, maar dan in dichte, goed beveiligde stalen kasten. Ze voorzagen de gelijkstroommotoren van bijvoorbeeld trams en treinen van energie, en in bunkers de motoren van de radarschotels. Kwikdampgelijkrichters verdwenen vanaf de jaren zestig na de introductie van siliciumdiodes.
Atlantikwall
De honderd bunkers van de radarstelling Tiger maakten deel uit van de Atlantikwall, de 5.000 kilometer lange verdedigingslinie die Nazi-Duitsland langs de westkust van de bezette gebieden in West-Europa aanlegde ter voorkoming van een geallieerde invasie. Door de 200 Duitse soldaten die in de radarstelling op Terschelling woonden en werkten, zijn zeker 150 Britse oorlogsvliegtuigen neergehaald.
Na de oorlog verdwenen de meeste bunkers onder het duinzand. In 2012 begonnen vrijwilligers bunkers bloot te leggen, op te knappen en opnieuw in te richten, om het voor belangstellenden aanschouwelijk te maken hoe ze in de Tweede Wereldoorlog functioneerden. De vier bunkers die tezamen het Bunker Museum vormen, trekken jaarlijks nu zo’n 30.000 bezoekers.

Dat het museum een kwikdampgelijkrichter in de collectie kreeg, is te danken aan Michel Thieme (52), handelaar in etnografica én parttime tatoeëerder in Amsterdam. Hij bouwde de machine en bood haar in langdurig bruikleen aan het museum aan.

Thieme heeft verstand van oude elektrische installaties. Op school lette hij vroeger goed op bij natuurkunde, zegt hij gekscherend. En verder deed hij als fanatiek verzamelaar van Nederlandse vuurtorenlampen en andere technologie van weleer veel zelfstudie naar elektrotechniek.

Thieme’s kunsthandel dicht bij het Rijksmuseum is een rariteitenkabinet. Tussen de voorouderbeelden, dansmaskers en schilden uit Afrika en Oceanië heeft hij diverse oude sciencefiction-achtige machines en vuurtorenlampen opgesteld, maar ook opgezette vogels en houten scheepsmodellen.

Zo’n ratjetoe aan mysterieuze voorwerpen is historisch verantwoord, zegt hij. „De voorlopers van musea voor tribale kunst waren Wunderkammers met etnografica, wetenschappelijke instrumenten, mineralen, opgezette neushoorns en andere tot de verbeelding sprekende objecten.”
Ziekenhuis

De onderdelen van de kwikdampgelijkrichter in het Bunker Museum scharrelde Thieme bij elkaar. De weerstanden haalde hij uit terrasverwarmers, de transformatoren uit een operatiekamer van het gesloten Slotervaartziekenhuis en de zeker tachtig jaar oude vacuüm gezogen glazen buis met op de bodem een laagje vloeibaar kwik als kathode (negatieve pool) is afkomstig uit de collectie van het gesloten elektriciteitsmuseum in Hoenderloo.
Uv-straling

Zo’n gelijkrichter is niet ongevaarlijk. In werking staat op sommige onderdelen grote spanning en in het hart van de glazen buis loopt de temperatuur op tot zo’n 2.300 graden Celsius. De gloed van de buis geeft bovendien gevaarlijke uv-straling af. Een centimeter dikke plaat polycarbonaat fungeert als ultravioletfilter, zegt Thieme. Het demonstratiemodel slaat na drie minuten vanzelf af, en in de bunker is om de installatie een hek geplaatst.
Doorsnede van de commandobunker van de Tigerstelling. In de voormalige radio-ontvangst- en zendkamer (ruimte 12) staat de gelijkrichter opgesteld.
 NRC ----

Langs de waddendijk weer terug.

Nog een bezoekje aan Seerijp N53 22.590 E5 17.656 = een stukje zeedijk demonstratie.  =   Seerijp zeedijkmonument stukje oude wierdijk, met voorbeelden van dijkbekleding.

16u15

Stelde weinig voor.

Vakantiepark voorbijgefietst om een bezoek te brengen aan De Streken Eerbetoon Joop Mulder.
Spannende loopplank erheen,

16u40
Als je niet weet wat het is, dan is het kunst.
Volgens de informatie moet het bewegen op het tij.

16u45

16u50

5 uur waren we terug bij het vakantiepark.
Morgen willen we weer naar West Terschelling om 2 musea te bezoeken en er wordt slecht weer verwacht (storm Poly) dus willen we met de bus en maakten een foto voor de vertrek tijden.

17u03

Door naar ons huisje Fietsen tegen het huisje aan zodat ze niet omwaaien.

maandag 3 juli 2023

2023 07 03 01 ma Naar Terschelling

2023 07 03 01 Maandag Naar Terschelling.

Auto rit naar Harlingen

3ah Ropta tot deze  Oude Trekweg 44 55.1 km 0:34:49 279° waar 2

We hebben haast alle eilanden gehad, Terschelling nog niet.
Eigen  appartement vinden we beter dan een hotel, dus zoeken op My Booking en een huisje gevonden. Voorseizoen prijs dus niet al te duur en geboekt.

Maar niet met de eerste boot, dat geeft veel stres en dat willen we niet, dus de middag boot, die van 13u05.
's morgens alles rustig pakken, kijken of we het op de beide fietsen kunnenhouden, Fietsen op de drager, en op weg.
10u53 reden we, over de Waldwei, De haak om Leeuwarden en de A31 boven Franeker langs
Dankzij de navigatie de stalling vlot gevonden, net als 2 jaar geleden weer bij die fietsenmaker. = Parkeerterrein 'De Eilanden' P10. Goedkoper dan het officiële terrein en omdat we toch geen gebruik maken van de pendelbus missen we die ook niet.
11u33 waren we ''te plak.''
Niemand aanwezig, dus de reservering achter de voorruit, fietsen eraf, alle bagage erop en de Montana op de route naar de boot terminal, stuurde ons gelijk het halve industrie terrein over. We wisten nog van de vorige eiland vakantie dat we gewoon rechtdoor konden en zo waren we, meer dan een uur te vroeg (Janke!) bij de terminal, Omdat we zo vroeg waren was er nog wel een zitplaats. [Er staan wel 2 bankjes].
Lunch verorbert.
Nergens een bordje of we nu naar Vleiland of Terschelling gingen, maar het liep aardig vol en al die anderen gingen ook naar Terschelling, dus dat kwam wel goed.
Rustig langs de controle en aan boord van de Friesland.
Bootreis, altijd mooi.
Friesland raakt steeds verder uit zicht en Terschelling komt steeds dichterbij.
Beide een kop koffie:=  Willem de Vlamingh HARLINGEN NLD  Pasvolgnr: 022 03-07-2023 14:27  Betaalautomaat -5,90

Ontschepen geeft altijd veel drukte.
Eenmaal op de pier het volgende probleem: in de Montana zat niet de route naar ons huisje.
Waarom? geen idee, doet er ook niet toe, dan maar op de telefoon, we hebben per slot een mooie houder overgehouden van onze vakantie met de Nassau, dus de app maps.me op fietsen, bestemming wisten we , die opgegeven en op die gegevens kwamen  we langs een prachtig weggetje aan de waddenkant langs de zeedijk. stevige westen wind in de rug, dat was pure zegen.

We kwamen op ons vakantie park Tjermelân via de achter ingang, dus door fietsen naar de receptie. Hartelijke ontvangst, Sleutel gekregen Huisje Bergeend, gezocht en gevonden. Prima, grote slaapkamer voor ons, een kleinere voor de spullen, Kastruimte voor de kleren, keuken met vaatwasser, Gewoon koffie set apparaat. Alles naar wens.
Ze wezen ons een supermarkt, die had ik ook al gevonden en stond wel in de Montana dus daarheen voor de eerste boodschappen: =  Spar Cupido vof LIES NLD  Pasvolgnr: 022 03-07-2023 16:35  Betaalautomaat -50,42

Eenvoudige doch voedzame maaltijd.

Laptopje mee, de route voor morgen goed in de Montana en de GPS Map van Janke.