vrijdag 20 september 2019

2019 09 20 05 vrijdag terug van Oosterhout, fietsaccu resultaat.

Vrijdag 20 september.

Huisje is gehuurd met schoonmaak, maar als je zelf het schoon achterliet kreeg je die terug.
Wij ijverig stofzuigen en dweilen, alles spic en span.
Alle kleren weer in de auto, de zak met lakens er weer uit, die moesten achter blijven omdat ze gehuurd waren.
Fietsen er op, en we konden mooi voor 10 uur de sleutel inleveren.
Stop ondereg om de koffie op te drinken en te plassen op de Eemakker. N52 15.746 E5 15.214
Half 1 thuis, dus thuis de lunch opgegeten.

's middags met Jankes fiets naar fietsmaker Wiebo Koehoorn.
Accu aangesloten op een andere lader, deed ook niks, dus inderdaad, :de accu stuk.
Janke had het garantie bewijs gevonden en meegenomen,
Hij zou hem opsturen naar Sparta, en kijken wat die zeggen van een accu die met 3 jaar al stuk is.
Wel zo aardig om een leen accu mee te geven.

Na een week bericht:
Sparta wil geen garantie geven zodat we gedwongen zijn een nieuwe accu te kopen van dik €400.
Weer met slecht 2 jaar garantie.

donderdag 19 september 2019

2019 09 19 04 donderdag fietstocht en museum

Donderdag 19 september.

Deze laatste dag wilden we besteden aan het bezoeken van het museum van Oosterhout,en een fiets route.
Vanwege het verwijt van gister stelde ik voor om om de 5 km te ruilen van fiets en omdat zij gister het hele eind op de hare had gefietst, begon ik dus met de 5 km op die van haar en zij op die van mij.
Gereedschap hadden we niet bij ons zodat het met de zadelhoogte behelpen was, maar het ging.

(Grote kist met gereedschap in de kofferbak van de auto. Nooit aan gedacht)

Mooie route uit geplot langs een riviertje.
25 km en toen hebben we nog de oude toren gevonden van het vroegere kasteel van Oosterhout.
Daar was een plantsoen tegenover, heel geschikt om onze lunch op te eten.

Brabant Museum Oud Oosterhout was niet ver meer, mooie oude spullen, veel herkenbaar.
De maquettes van oude gebouwen in Oosterhout konden ons minder boeien maar het laatste binnen gedeelte weer wel.

1 km, en we waren weer bij ons huisje.
Dit keer sperzieboontjes, ook uit de pot, weer met een lekker worstje.

woensdag 18 september 2019

2019 09 18 03 woensdag Drimmelen rondvaart

2019 09 18 03 Drimmelen rondvaart

Woensdag 18 september

Op internet een rondvaart over de Biesbosch gevonden en meteen maar geboekt.

Weer tijden bezig om mijn mapsource-route op de GPS-Map van Janke te krijgen, maar dat lukte.
Route heen wat naar links, zodat de route terug wat meer westelijk liep en we niet 2 keer hetzelfde stuk moesten fietsen.
Ook de exacte locatie van de aanlegsteiger gevonden dankzij de openfietsmap-kaart waar de zilvermeeuw op vermeldt stond.
De Zilvermeeuw was niet de naam van de boot, maar van de maatschappij die met meerdere boten daar rondvaart.
Fietsen heeft zo zijn voordelen, parkeer tarief voor een auto was stevig, de fietsen konden gratis gestald en ook nog extra vast met de kabel..

Als eersten aan boord (laat dat maar aan Janke over) en een mooi plaatsje op het bovendek in de luwte van de stuurhut.
Het varen op zich was vrij eentonig, water, met aan beide kanten bos of weiland.
Dankzij de kapitein, die leuk wetenswaardigheden wist te vertellen was het toch wel mooi en de 2 keer 12€50 wel waard voor 2 uren varen.
De fiets route terug ging dwars door Made, wat wel een mooi dorpje was, maar de fietsroute bestond uit klinkers.
Eenmaal thuis kreeg ik het verwijt dat ik niet had aangeboden om van fiets te ruilen vanwege de kapotte ondersteuning van haar fiets.
Ik had haar onderweg wel als het mogelijk was getrokken, maar dat had dus beter gemoeten.

Avondeten bestond uit de traditionele rode kool uit de pot, met een worstje dit keer.

dinsdag 17 september 2019

2019 09 17 02 dinsdag Breda.

Dinsdag 17 september.

Mooie fietstocht uit geplot met mapsource,
In de Montana, op geheugen stick, die in Janke's laptop.
Dan importeren naar Basekamp, GPS-Map aan sluiten, kaarten uit de GPS-Map gebruiken om de route te herberekenen na hem eerst gekopieerd en een andere kleur gegeven te hebben.
Tussenpunten invoegen zodat we dezelfde route hebben, Kopiëren naar de GPS-Map en dan werkt het.
Mooie route door het bos, langs het kanaal en ook nog een zandpaadje.

De ondersteuning van haar fiets deed het nog steeds niet, accu gaf ook niet aan dat die leeg was, dus op zoek naar een fietsenmaker.
Alle bijzondere punten op onze navigatie langs gelopen, maar nergens een fietsmaker.
Toen we Breda in fietsten reden we recht op een winkelcentrum aan en daar zag ik reclame voor Qwic bij een fietsen winkel.
Naar binnen, verteld dat we op fietsvakantie waren en dat de fiets het niet deed.
Dan moest hij hem even houden en dan wilde die hem uitlezen. Of hij een leen fiets had, jawel een oma fiets, alles is beter dan niets, want dan moesten we lopen.
Dus op de geleende fiets en mijn navigatie Breda in op weg naar de kathedraal.
We kwamen langs de begijnhof, die ik herkende van de plaatjes op internet.
Dus dat eerst maar bekijken.
Was ook nog een museum open, dat bekeken, ging over de begijnhof en de bewoners.
Toen het park ernaast in, bankje gevonden om ons lunch pakket soldaat te maken.
Er waren wat jongelui met een brom scooter, plotseling kwam met enige vaart een handhaving busje vol BOA's aan rijden, en de brombestuurder kreeg een boete, je mocht in het park wel fietsen, maar niet brommen, stond duidelijk op het bord bij de ingang.
Nog het kasteel en de overblijfselen van een verdedigingstoren gezocht en gevonden en toen naar de Kathedraal, de trots van Breda.
Als je de barokke Duitse kerken gewend bent, viel dit toch wat tegen.

Ik had de fietsenwinkel gemarkeerd als waypoint zodat we die snel terug vonden.
Hij had de accu uitgelezen en die accu was stuk volgens hem.
Lijkt ons erg onwaarschijnlijk, de fiets is dik 3 jaar oud, maar hij deed het niet meer. Leenfiets weer ingeleverd en gevraagd naar de kosten, maar hij wilde er niets voor hebben.
Erg aardig.
Genoeg om de winkel even te vermelden: De Baronie Tweewielers op N51 36.531 E4 47.384

Andere route terug lekker gegeten van de bami die we van thuis hadden meegenomen.

maandag 16 september 2019

2019 09 16 01 maandag heenreis Mechelen – Lier - Breda

Maandag 17 september
Maandag morgen laatste spullen gepakt, fietsen op de drager, fietsaccu's vol en rustig op weg.

Brood en koffie mee, pauze bij Esso A27 Scheiwijk
en rond 2 uur al bij de trommelhoeve, waar niemand aanwezig was, wat ook wel klopte omdat we pas vanaf 15 uur konden aanmelden.
Auto achtergelaten op het parkeerterrein bij de hoeve en op de fiets naar Lier, om de korte route te fietsen.

De geplande fietstocht
Helaas was ik zo dom geweest om er 1 route van te maken, zodat we tegen de route in fietsten en helemaal verkeerd uit kwamen, tot overmaat van ramp begon het ook nog te regenen, dus maar terug naar de trommelhoeve.
Jankes fiets deed het niet, het schermpje lichtte wel op, maar ging even later weer uit.
Net alsof ze stil stond.
En de ondersteuning deed het ook niet.
Dat was extra zwaar trappen.

Terug bij de Trommelhoeve konden we geen ingang vinden, wel een ijssalon, dus daar maar vragen.
Onbegrip.
Of wij de mail niet hadden gelezen?
Nooit mail gehad,
Zij had vlak voor dat wij reserveerden het appartement toegezegd via AirBnB en aan My Booking doorgegeven dat het appartement niet beschikbaar meer was.
Ze wilde ons de mails laten zien, maar haar Telefoon weigerde contact te maken met MyBooking.
We konden dus niet terecht.
Wat Nu?
Heeft u of weet u een alternatief?
Ja, de buurvrouw had ook zo iets, klavertje lier, maar die was op vakantie.
De meeste kans maakten we bij de toerist informatie in Lier.
Per fiets was beter dan per auto, want dan moest je eerst een parkeergarage zoeken en alsnog lopen. Dus weer op de fiets naar Lier.

Dit hebben we gefietst, poging fietstocht en bezoek stadhuis.
Toerist informatie zat in het stadhuis, en dat was als bijzonder punt te vinden in de navigatie, dus daar kwamen we vlot.
Aan de balie dame uitgelegd wat het probleem was en of ze een appartement wisten.
In Lier was niet veel, eerst wezen ze alleen de plaats aan op de kaart, later kwam er een collega erbij en toen wilde ze zelfs wel voor ons bellen.
Een studio was er wel, maar daar konden we niet zelf koken en dan wordt het een dure week.
Ze verwezen niet naar plaatsen in de omgeving en ook niet naar Mechelen, maar volgens hun zat dar ook niets.(had ik bij MyBooking ook al ontdekt, anders hadden we daar wel geboekt)
Balen!
Terug naar de Trommelhoeve, waar de auto stond en dan maar terug naar huis.
Bij de auto kwam de eigenaresse van de trommelhoeve aanlopen, of het gelukt was.
Nou nee.
Toen had ze wel contact met MyBooking op haar telefoon en ze liet ons de mails zien die ze verstuurd had om ons te berichten dan het appartement niet meer beschikbaar was.
MyBooking heeft dat dus niet doorgestuurd, en we zijn voor niets afgereisd naar Mechelen.
Terug in de auto maar plannen maken wat we in Drachten of ergens anders nog konden uitvinden, maar misschien was er onderweg nog wel wat, we waren vlot Antwerpen door gekomen en zo laat was het niet.
Dus wij naar de MacDonalds bij Breda, omdat we toch moesten eten en daar is altijd gratis internet.
Dat lukte beide en Janke kwam op het heldere idee om een vakantie park te proberen.
Bij Breda is er een, de katjeskelder.
Internet is handig.
Bellen, hebben jullie nog plek vanaf vanavond en tot vrijdag?
''Ja''
Hoe duur, viel ook mee. ''We komen er aan''
Navigatie op katjeskelder en zo kwamen we er vlot.
Mooi 6 persoonshuisje, met alles erin.
Ingericht en de hele avond druk om uit te vinden wat er te zien en te beleven valt.
Breda heeft een mooie kerk, we konden een dag te varen in de Biesbosch en vlak bij de katjeskelder in Oosterhout was ook nog een interessant museum.

Drachten, Lier, Breda

heen binnendoor, terug over Antwerpen.

zondag 15 september 2019

2019 09 16 00 Proloog Mechelen.

Maar weer eens er op uit.
Waarheen?
Mechelen maar eens proberen.
Paar dagen zoet met het opzoeken van de bezienswaardigheden, openingstijden en de precieze locatie.
Ik vond de grote markt en het stadhuis, alleen de buitenkant te bezichtigen, de Sint Rombouts Kathedraal met de toren die te beklimmen was, een joods museum, Kazerne Dosin, een horloge en een speelgoed museum, Hof van Busleyden.
Verder een boottocht op de binnendijle en een speciaal pad boven het water, een bagijnenhof, brouwerij en 8 kerken.
Ook nog een Technopolis, Brusselpoort en een Kruidtuin.
Alle gevonden met de kaarten van Garmin of openstreetmap of met de openfietsmap , soms stond een punt niet op de ene kaart of duidelijker op een andere.
Alle routes gemaakt met mijn vertrouwde Mapsource.

de bezienswaardigheden
Beetje geschikt overnachten. Via mijn account bij my booking.com vond ik de Trommelhoeve, 15 km boven Mechelen, maar met mooie fietspaden er heen.
€270 voor een appartement met keuken.van maandag totenmet vrijdag

Alles uitgeprint (8 blz) alle speciale punten en routes in de Zumo (voor de auto) en de Montana (voor de fietsroutes) en ook nog in de GPS-Map van Janke, daartoe moesten ze eerst allemaal geïmporteerd naar Basekamp, dan de kaarten van de GPS-Map laden op de laptop, daarmee alle routes een voor een dupliceren, duplicaat een andere kleur geven, herberekenen, dan kijken waar hij afwijkt, dat met tussenpunt verhelpen, dan het duplicaat wissen. Als dat allemaal klaar was de routes naar de GPS-Map transporteren en met een beetje mazzel werkt het dan.

routes van de trommelhoeve naar Mechelen

Kon niet fout gaan.

vrijdag 2 augustus 2019

2019 08 02 dag 8 vrijdag terugreis Hengersberg - Drachten.

2019 08 02 dag 08 vrijdag  terugreis Hengersberg - Drachten.
02-08-19 vr 8 Hengersberg Drachten Thuis

Gemeen vroeg op.

Vanaf het overnachtingshotel in Rengersberg was het volgens mijn Montana track 960 km.
Dat betekende dat we om 5 uur moesten opstaan, eerst de koffers in de bus, dan 6 uur ontbijt en half zeven reden we.

300 km, 3 kwartier pauze op Rasthof Würzburg Nord, weer 300 km, weer 3 kwartier pauze op Raststätte Urbacher Wald Ost, nog eens 300 km, toen waren we bij Café Restaurant Bosgoed in Wilp, waar het afscheidsdiner was.

Rasthof Würzburg Nord

uitzicht vanuit onze bus.
RASTST. URBACHER WALD DERNBACH  02-08-2019 13:16 Betaalautomaat €10,48

Daar kwamen alle 4 fietsreizen bij elkaar. en onze chauffeur had zijn maximale uren er op zitten en werd afgelost.
Deze nieuwe chauffeur reed de uitvent route.
De chauffeurs zorgden dat elke fiets in de juiste bus kwam.

Koffers moest je zelf om denken, dan wist je zeker dat jouw koffer in de goede bus zat.
Wij hielden dezelfde bus, en waren om 11 uur thuis.
Een erg lange dag. wel een beetje geslapen in de bus en ook, samen met Tjip leuk gezongen.
Wat de rest van de bus daar van vond weten we niet.

donderdag 1 augustus 2019

2019 08 01 dag 07 donderdag Tulln- Wenen

01-08-19 do 7 Tulln Tulln Wenen Hengersberg Am Ohewehr
69 Hotel Römerhof tot 79 eind Mexikoplatz 37.4 km 1:59:46 115° waar 11

Pijnstillers eten en dan ging het.
Besloten om toch de laatste etappe van Tulln naar Wenen te fietsen.
Heel voorzichtig opstappen, van hotel Romerhof naar de Donau, daar recht af en we hadden een stevige rug wind dus het ging haast vanzelf.
Vantevoren heeft Janke nog Broodjes met beleg gekocht bij de Spar naast het hotel.
SPAR DANKT 4374 TULLN AUT  01-08-2019 08:49 € 8,47

Koffie: Landzeit Rest. Betrieb  01-08-2019 15:41 € 7,90

Bij Kraftwerk Greifenstein moesten we over de Donau.
Mijn navigatie deed het perfect zodat we niet hoefden te zoeken.
(Ik had na 4 dagen ontdekt waarom hij het zo slecht deed; je mag maar 1 kaart hebben aan staan en ik had meerdere kaarten aanstaan)

Bij  Korneuburg ging de route een stukje door bebouwing,  Ook al een hele tijd op zoek naar een lunch locatie, Op de gok rechtsaf daar was een Imbiss: Donaublick.
ze hadden de tijd van hun pin apparaat niet goed staan.
IMBISS DONAUBLICK KORNEUBURG AUT  01-08-2019 08:32  €10,80
Zaten meteen weer op de route.

Bij Wenen wat het even zoeken om de fietsbaan onder de brug te vinden, maar ook dat lukte.

We hadden tijd genoeg om nog even te lunchen bij The View.
THE VIEW WIEN AUT   01-08-2019 12:25 Valutadatum: 03-08-2019  €28,50

The view vanaf The View.
Mooi op tijd alles in de bus en 's middags de eerste etappe terug gereden naar hotel Am Ohewehr in
Hengersberg.
Nu konden we beter op tijd eten als op de heenweg.

woensdag 31 juli 2019

2019 07 31 dag 6 woensdag Kremms - Tulln + excursie Wenen

31-07-19 wo 6 Tulln Kremms Tulln Wenen excursie Hotel Römerhof
dag 6 Krems - hotel in Tulln. 44.1 km 2:20:04 103° waar 10

Lopen was een opgave, traplopen geen optie, dus met de lift naar het ontbijt
Ontvangen met applaus, dat doet dan wel goed.

Wel besloten om niet mee te fietsen en met lede ogen de anderen uitgezwaaid die met de bus naar Kremms werden gebracht.

Het was wel een troost om te horen dat de route van vandaag van Kremms naar Tulln het minst mooi gevonden werd.

Samen met Janke toch voorzichtig Tulln maar even in.
Janke naar de spar om broodje voor de lunch
SPAR DANKT 4374 TULLN AUT   31-07-2019 14:09 €-6,88

We vonden de plaatselijk St. Stefan kerk en ook de Römerturm.
 Nog even langs de Donau gefietst en terug naar Hotel Römerhof .
2 uren geslapen.

Vroeg dineren want s'avonds stond een excursie naar Wenen op het programma.

Als ik eenmaal in beweging was ging het wel dus besloten om toch maar mee te gaan.

Mooie excursie met een nederlandstalige gids die ons veel bekende gebouwen liet zien vanuit de bus. o.a
. het gebouw van de Wiener Musikverein , bekend van het Nieuwjaarsconcert van de Wiener Philharmoniker
Lopende het oude centrum in, eerst door de rozentuin, dan de Heldenplatz en langs de Hofburg waar op 15 maart 1938 Hitler werd toegejuicht.

De opera, uiteraard de Stefansdom, waar ik kon aanwijzen waar 15 juli mijn
motor stond bij mijn vorige bezoek aan de Stefansdom.

De Opera.

Op de terugweg ook langs de kerk, met de Kapuzinergruft ,waar de koninklijke graven zijn. Ik kon met moeite de groep bijhouden. Alles weer in de bus, de gids weer afleveren en terug naar hotel Römerhof .

dinsdag 30 juli 2019

2019 07 30 dag 5 dinsdag Melk - Kremms. gevallen

30-07-19 di 5 Tulln Melk Kremms Tulln Romerhof
51 Stiftparkplatz tot Drw4 17.8 km 0:55:35 20° waar 6

Met de bus van Romerhof naar Melk.
We werden gelost op het parkeerterrein boven bij de kerk.

Er werd een parkeerterrein voor de fietsen aangegeven, maar dat was helemaal onderaan in het dorp en dan kwam je nooit weer boven. daarom toch maar geparkeerd bij de ingang van het klooster en eerst maar koffie en een wc.

Janke en ik wilden de kerk bekijken, Tjip en Alie gingen het dorp liever in.
Janke vond een loket waar we kaartjes konen kopen en voor dat ik ontdekt had of we die wel nodig waren, waren ze al gekocht en konden we een uitgebreide bezichtiging doen door het museum, de bibliotheek en de kerk.
Stift Melk Melk AUT  30-07-2019 11:15 € -25,00
Het was de moeite wel waard, maar de tijd veel te kort.
Overal verboden te fotograferen.

De kerk aan de voorkant
uitzicht vanaf de kerk over Melk.

Tjip en ik hadden een ontmoetingspunt afgesproken bij het viaduct over de Donau
Zij stonden onder aan dat viaduct, wij erboven. Ik ontdekte het paadje om van boven naar onder te komen en na enig gebel vonden we elkaar een kwartier later en kon ik ze het steile paadje wijzen om bovenop het viaduct te komen (het stond ook slecht aangegeven)
Alie moest lopen en Tjip kon net lopende en zonder fiets boven komen, de fiets heb ik voor hem naar boven gebracht.

Weer de Donau over, op de rechteroever verder.

Rond 10 over 2 kwamen we bij Willendorf, volgens de omschrijving is daar een beroemd beeldje gevonden, er was zelfs een museum aan gewijd: Venusium
Ik kreeg de anderen niet zo ver dat ze met mij dat museum in wilden, maar ben zelf gaan kijken waar het was en waar het beeldje gevonden was.
Bij het afstappen, weer het rechterbeen over het zadel. Dat bleef haken achter de fietstas en ik kwam hard te vallen met mijn rechter bovenste bil kwadrant op het asfalt.
Leek wel mee te vallen, maar steeds meer pijn.

We kwamen langs Spitz, daar de weg door het centrum genomen, niet die langs het water. (per ongeluk omdat ergens in de omschrijving staat dat we door het centrum moeten, maar dat was pas op het eind.)

De vermelde Wehrkirche St. Michael wel bezocht, maar mijn been deed te veel pijn om de trappen te kunnen beklimmen voor het fraaie uitzicht.

Interieur van die Michael kerk
We waren daar al om 14u43 en om 15u14 waren we weer op weg

even googelen op ''wehrkirche sankt michael wachau'' en foto's genoeg

Verder een mooie afwisselende route, leuke dorpjes zoals  Joching en Weissenkirchen.

Na  Dürnstein moesten we rechtsaf en niet de in de omschrijving vermelde weg langs de spoorweg volgen. Waarschijnlijk omdat we zo door Unterloiben kwamen en had de plaatselijk horeca hier belang bij.

Bij Stein wel de aanbevolen route gevolgd door het dorp en na de tweede poort rechtsaf en na 2 rotondes vonden we de bus.waar we om half vijf waren, alles er weer in en terug naar hotel Römerhof.

Ik kon niet zitten van de pijn, lopen werd schuifelen, dus na het eten gevraagd om een arts.
Dat kon alleen bij het ziekenhuis; zoiets als een eerste hulp of dokterswacht kenden ze niet.

Bij de receptie gevraagd of ze een taxi wilden bellen, dat moest meer dan een uur duren, de receptioniste was zo aardig om een vriendin te vragen en die heeft ons naar het ziekenhuis gebracht.
Het was geen grote auto en bij het binnenhengelen van de rechtervoet werd het me zwart voor ogen zo zeer deed het.
Aangekomen bij:  Universitätsklinikum Tulln Alter Ziegelweg 10
Ik zei in mijn beste duits:''Ich brauche ein artz,;; waarop zij antwoordde: ''Ich brauche ein aussweiss''.
Ik liet mijn zorgpas zien die via stocard op mijn telefoon zit, maar dat was niet goed.
Dan moest ik eerst €123,60 pinnen voordat ik geholpen kon worden, toen moesten alle gegevens van mij in hun systeem en daarna mochten we plaats nemen in de wachtkamer.
Daar realiseerde ik mij dat de zorgpas in mijn portemonnee zat en die bleek ik zelfs bij me te hebben, dus Janke met die zorgpas alsnog terug naar de receptie, waar ze hem alsnog ingevoerd hebben.

Universitatsklinikum T Tulln AUT   30-07-2019 21:08  €-123,60

Ik werd omgeroepen, aan een student-arts het verhaal verteld, terug naar de wachtkamer, weer opgeroepen en nu een heel eind lopen naar een onderzoekkamer waar ze mijn bil gescand hebben. conclusie: een forse bloeduitstorting (hadden wij ook al gedacht).
Weer wachten, terug naar die eerste student arts en gevraagd om pijnstillers en die schreef een recept uit.
Terug naar de receptie om die te vragen om een taxi te bellen, moest weer haast een uur duren.
Janke zag dat de apotheek helemaal niet zo ver lopen was maar dat werd haar afgeraden.
Eindelijk een taxi, naar de apotheek.
Bij een junkie bestendig loket kon Janke het recept doorgeven.
Duurde ook lang omdat er zowel een zalf als pijnstillers geleverd moesten worden, prijs van € 10,05 viel niet eens tegen.
Bij de receptie van het hotel kregen we ijs.
Dat erop en zo heb ik toch wat kunnen slapen.

maandag 29 juli 2019

2019 07 29 dag 4 maandag Grein - Melk

29-07-19 ma 4 St Agatha Grein Melk Tulln Romerhof
40 Start Parkplatz Neckarsteinach tot 49 eind Rollfährestrasse 60.0 km 3:11:27

Vandaag vertrek uit Sankt Agatha, 9 uur reden we.
Al ons drinken kon in 1 keer betaald:
Revita Hotel Kocher St.Agatha  29-07-2019 08:32 €18,10
Het voltallige personeel stond ons uit te zwaaien.

De bus bracht ons naar Grein.
Daar waren we om 10u37 en voordat we op de goede weg onderweg waren was het 10u50
(bij het voorbereiden en uitplotten van de route had ik ontdekt dat we een heel stuk Donau overslaan, maar er blijft genoeg over.)
Eerst weer de Donau over omdat de route over de linker oever ging.
Al vrij vlot belang bij koffie en een wc, dus om 11u30 al aangestoken bij Manueles Radlerstation Elena Wolflener op N48 13.665 E14 53.043  (Nergens terug te vinden)
2 koffie en 1 Apfelstrudel, samen gedeeld.
Contant €8,30 betaald omdat je niet kon pinnen, wat wel vaker het geval was..
De in de omschrijving genoemde  Ruine Wörth was daar pal tegenover, maar hebben we niet gezien.
Ook Freyenstein hebben we onopgemerkt voorbijgefietst.
Ook de aanbevolen eetgelegenheid Burg Kebap & Pizza in Ybbs An Der Donau hebben we overgeslagen; het was ons nog te vroeg om te lunchen.

Wel even gestopt op de andere oever.

Foto momentje.
Gezicht op Ybbs.
Halverwege een Maria kapel, tijd om een paar foto's te nemen.

de fotograaf

het resultaat.
Dit was om 13 uur bij Hagsdorf.
Bij Gottsdorf kregen we toch trek, Gasthaus Hannl leek ons niks, wat een verlopen boel.
even verder was Fischwirtshaus Landmotel Die Donaurast en daar lekker gegeten.
Donaurast Persenbeu Persenbeug  29-07-2019 14:19  €-29,50

Rond 15u10 reden we door Marbach An Der Donau en daar was de afslag naar de hoog gelegen  Basilika Maria Taferl.
Ik wilde wel naar boven, voornamelijk om mijn nieuwe fiets te testen en ook om die kerk te zien.

Tjip&Alie voelden er niets voor en zouden rustig verder fietsen, Janke wilde wel, maar moest vrij snel opgeven omdat haar accu leeg raakte.
Het nam een kwart van mijn accu maar ik kwam vlot boven, wel in de hoogste bekrachtiging stand.
De weg langs de Donau lag op ongeveer 220 m en deze kerk was op 407 m, dus een klim van haast 200 m.

Je bent natuurkundige of je bent het niet:
Hoogte verschil van rivier over tot Kerk is ongeveer 200 meter, gemiddelde snelheid volgens GPS Track is 15 km/h = 3,33 m/s

Massa fiets + berijder minstens 120 kg, wat een zwaartekracht geeft van 1000 Newton.
Arbeid is kracht maal weg dus 1000N X 200 m hoogteverschil = 200000Nm. = 200 KNm

Afstand over de weg is 3 km, snelheid volgens de GPS track is 15 km/h
Snelheid in afstand gedeeld door tijd, dus tijd is afstand gedeeld door snelheid  =  3km :15km/h =
benodigde tijd  = 1/5 uur = 12 minuten = 720 seconden.

Arbeid in de accu is volgens opgave ongeveer 500WH.
1 KWH = 3,6 MJ, accu heeft dus een capaciteit van 1,8 MJ = 1800 KJ
1 Watt is 1 Nm/s, en 1 Joule is 1 Nm. Ook 1 Ws = 1 Joule
accu is dus 1800 KNm
geleverde arbeid was 200 KNm
Dit is slechts een negende gedeelte.
Dat hij dus een derde van zijn capaciteit kwijt was geeft niet veel vertrouwen in de accu.

Geleverd vermogen in arbeid gedeeld door tijd, hier 200 000 Nm : 720 s = 280 Nm/s = 280 watt. Geleverd door Motortje en de berijder.

280 W gedurende 720 s geeft 201600 Ws =200 KJ arbeid. Klopt

Gehaald!

De kerk van binnen.

Bij Weitenegg weer de Donau over en toen waren we ook bij Melk.

Aankomst bij Melk.
Tjip en ik zochten de bosjes op voor een sanitaire stop en omdat ik 60 jaar gewend ben om af te stappen door je been over het zadel te gooien deed ik dat hier ook, met als gevolg dat mijn been achter de fietstas bleef haken en ik viel, gelukkig niet ernstig.
Tjip had deze ervaring al opgedaan in Passau en loopt nu met een pleister op zijn elleboog.

De tijd die we over hadden gebruikt om koffie te drinken in Melk aan de Hauptplatz (dat was niet het beroemde historisch centrum)

Iedereen was mooi op tijd bij de bus, alles er weer in en we werden naar het derde hotel Romerhof  in Tulln gebracht.
Mooie kamer en lekker eten.

zondag 28 juli 2019

2019 07 28 dag 3 Zondag Engelhartszell - Aschach

28-07-19 zo 3 St Agatha Engelhartszell Aschach St Agatha Revita Hotel Kocher

3a start 3 tot 39 Radlercamp 1 40.5 km 2:13:09 123° waar 19
3b start 3 tot 39 Radlercamp 38.5 km 2:23:35 123° waar 17
37 terug Stadtpfarrkirche Eferding tot 39 Radlercamp 8.6 km 0:29:38 0° waar 4
39 heen Radlercamp tot 37 Stadtpfarrkirche Eferding 8.6 km 0:28:52 180° waar 4

de route, nu met alle stops.

Aan het ontbijt.
Uitzicht vanaf het ontbijt
Rechts het zwembad.
Na het ontbijt allemaal weer in de bus en terug naar Engelhartszell.

Aardige pontjesbaas. Gisteren had hij ons allemaal een retourtje verkocht omdat hij wist dat we vandaag terug kwamen. Doet sympathiek aan; Hij had zich ook stil kunnen houden.

Route mooi en zonder problemen gevolgd.
Alleen deed mijn Montana niet wat hij moest doen; hij navigeerde over wegen, niet over fietspaden.
nooit een groot probleem, de GPSMAP van Janke deed het wel goed en de route werd ook aangegeven.

11 uur Koffie bij Gasthof Draxler in Niederranna. voor ons 11€40, contant betalen.
Restaurant was lastig te vinden, als je de route volgde fietste je er zo voorbij, Tjip zocht beter en vond het restaurant onder aan het water. We zagen geen anderen zo dat ik me afvraag of iedereen wel deze route gevolgd heeft. Na de koffie een haarspeldbocht naar beneden, weggetje langs het water.

Even een pauze.

Uitzicht naar links

En naar rechts.

Bij de Donau slinger bij Schlögen hadden we de keuze uit 3 veren.:
1 naar Schlögen en dan op de rechteroever verder
2  ongeveer 250 meter verder, ook naar de andere oever, daar 700 meter korter.
3 een langere bootreis naar Grafenau.

We voelden wel wat voor de langere tocht over de Donau dus namen we 3
De boot lag klaar om weg te varen, alleen was er nog maar plaats voor 3 personen.
Tjip mocht mee als 13de hij nam genoegen met een zitplaats op de drempel van de stuurhut.
We werden overgezet door een overzet dame, de fietsen werden schuin en klem gezet want bij het passeren van andere bootjes ging de veerboot nogal te keer.

Bij Grafenau verder op dezelfde linker oever, doorgefietst tot de veerpont bij Untermühl.
daar op de linker oever verder tot Aschach waar de bus stond te wachten.
De aanvullende excursie naar Stadtpfarrkirche Eferding was niet haalbaar; er was net genoeg tijd over om heen-en terug te fietsen, en geen tijd om die kerk te bezien.

Even pauze tot iedereen er was, alles weer in de bus en terug naar St Agatha Revita Hotel Kocher.
We waren mooi op tijd terug, Janke en ik hebben heerlijk gezwommen in het gratis zwembad van het hotel.

zaterdag 27 juli 2019

2019 07 27 dag 2 Zaterdag Hengersberg - Passau - Engelhartszell

27-07-19 za 2 Hengersberg Passau Engelhartszell St Agatha Revita Hotel Kocher

2 Passau tot Engelhartzell 27.3 km 1:28:19 110° waar 11
29 eindpunt tot 28 Pfarrkirche Maria Himmelfahrt 1.9 km 181° waar 6

Na het ontbijt in het overnachtingshotel Am Ohewehr met de bus naar Passau.

Losgelaten op een opslagterrein naast het station.
Op de fiets Passau door,
Alie wilde nog andere schoenen en ze wilden beiden een regencape. (hoe heet zo'n ding in het Duits?)
tegen kwart voor 12 waren we bij de dom, waar ik ontdekte dat er om 12 uur een orgel concert begon.
''Die weltgrößte Domorgel im Stephans Dom zu Passau''.

Snel kaartjes gekocht (5€pp) en de kerk was afgeladen vol.

We konden nog een plaatsje vinden onder het orgel.
Het concert was indrukwekkend en mooi.
Op YouTube zijn opnames genoeg te vinden.

Vergulde Barokke preekstoel

Plafond van de kerk was ook mooi.

Eerste foto van de Donau:

Onderweg een zeemeermin, dus samen op de foto:

Ook een van Tjip&Alie

Bij Erlau liep er een mooi paadje vlak langs het water, dat konden we mooi proberen. het liep na 700 meter dood tegen een hek

Keurig om half vijf bij de boot.

Op de andere oever, bij EngelHartszell stond de bus op ons te wachten. en werden we naar het 2de Hotel Kocher gebracht.

Er was niemand die het aanbevolen bezoek aan de Stiftskirche Engelszell gedaan heeft.

Diner in Revita Hotel Kocher.

vrijdag 26 juli 2019

2019 07 26 dag 1 vrijdag Drachten - Hengersberg

26-07-19 vr 1 thuis Drachten Hengersberg Am Ohewehr

De eerste vakantiedag!
Toch wel afzien.
5u20 al bij de bushalte zijn, met koffers en fietsen.
Janke wou om 4 uur op, ik heb het kunnen rekken tot 4u20.
Wassen en scheren kan een andere keer wel, en ontbijten kan wel in de bus, ik heb om 4u30 nog geen trek.

De bus stond er al.
Tjip&Alie kwamen ook aanrijden, Tjip met de auto de koffers brengen en terug om de auto te ruilen voor de fiets.

Stuur overdwars, wat bij Tjip op veel weerstand stuitte en alle 4 fietsen in de bus en op naar de volgende opstap plaats.
Zo kwamen we in Assen, Groningen, Oosterwolde, Hoogeveen en als laatste de Lichtmis.

Tijdens de koffie en plas pauze zorgden de chauffeurs er voor dat elke fiets in de juiste bus kwam omdat de rit langs alle opstapplaatsen niet samenviel met de geboekte reis.

Pas hier kregen we onze chauffeur. omdat die anders een veel te lange dag moet maken.

De dag was inderdaad lang.
3 uren rijden, 3 kwartier pauze bij een weg restaurant, weer 3 uren rijden enz.

RASTHOF TANKSTELLE + M GRUNBERG   26-07-2019 13:30  € 11,48

Tank+Rast Steigerwald Wachenroth  26-07-2019 18:45 € 14,36

Probleem was dat we erg veel in de file stonden,
In plaats van rond 6 in Hengersberg te zijn, werd het 10 uur
De chauffeur had gebeld en via het kantoor wisten ze dat we zo laat kwamen.

Het personeel van Am Ohewehr deed zijn best alleen het toetje schoot er bij in.