maandag 9 juni 2014

2014 06 09 25 Leeuwenburcht.en naar huis 25

2014 06 09 25 Leeuwenburcht.en naar huis 25

25 PinksterMaandag 9 juni 2014 Leeuwenburcht.

k6 Campingplatz Am Bühl tot Löwenburg 10.4 km 0:33:44

Het is nog warmer dan gister en de hele dag op de camping is ook niet alles, Voor fietsen is het te warm en te steil en het laatste wat we willen zien was de Leeuwenburg.
Jawel: ongeveer een km voor het eind een bord met verboden voor alle verkeer, ''Anlieger vrij''.
Wel een paadje door het bos, maar daar wilde Janke met de auto niet in, dus lopen.
Zwaar op de gok: K3 lag in de caravan en een kaartje hadden we ook niet.
Wel een mooi park en later stonden we voor het slot, wat niet, zoals verwacht, dicht was, maar vanwege pinkstermaandag open.


11 uur een rondleiding. Tja, en ons eten lag in de auto.
Toch maar mee en die Willem waar het park naar genoemd was kon wel verzamelen, in een ruimte hing de grootste verzameling harnassen die ik ooit gezien heb, en stond een volledig bepantserde ridder op een eveneens bepantserd paard.
Verder gobelins, bestek uit 1500 bestaande uit een groot mes en een 2 tandige vork, met heften van ivoor. Uiteraard verschillende wapens, een megafoon en meubels.
Tot slot nog de kapel waarin hij begraven lag, ingericht naar katholieke stijl hoewel Willem protestants was. Maar daar was nog geen stijl van.
Best wel aardig.

Teruglopen naar de auto, daar wat gegeten in de warmte en op zoek naar een supermarkt om onze lege flesjes in te kunnen leveren waar we 24 van hadden.
2 gevonden, beide dicht, dus terug naar de caravan en bij een tankstation broodjes voor morgen gekocht.
Onder de luifel was het te heet, onder de bomen ging het beter.



We moesten vandaag afrekenen omdat er morgenvroeg niemand is en onze stroomkabel vast zit in een afgesloten stroomkast.
€ 50,10 voor 3 nachten is niet gek waarvan 9,60 euro voor stroom. (€0,80/Kw) Wat wil je ook, we kwamen regelmatig velden met zonnepanelen tegen en overal staan windmolens en die draaien nu eenmaal op subsidie, niet op wind.
We zijn onderhand de enige op de camping. De luifel kon mooi droog opgepakt, als het morgenvroeg te warm is in de zon, kunnen we binnen eten.
Morgen naar huis:



k6 Campingplatz Am Bühl tot Drachten 1 378 km 4:02:23

zondag 8 juni 2014

2014 06 08 24 Pinksterzondag Grimm+Hercules.

2014 06 08 24 Pinksterzondag Grimm+Hercules.
24 zondag 8 juni 2014 Pinksterzondag Grimm+Hercules

We hebben 2 dagen voor Kassel en het probleem is dat op maandag alles dicht is.
Het idee om vandaag een museum te zoeken en dan morgen naar de Hercules, viel niet in goede aarde bij Janke; die had musea genoeg gezien.
En vandaag waren er ''Wasserspiele'' op de Wilhelmshohe, het park waarin de Hercules staat.
Na ampel beraad leek Janke het Grimm museum nog wel te doen en we besloten om met de auto naar het museum, daar de auto te laten staan en dan op de fiets door Kassel en zien hoe ver we bij die waterspelen konden komen.
Als het te steil was konden we altijd nog met de auto, maar de campingman had ons gewaarschuwd dat er een tekort aan parkeermogelijkheden was.
Karin op Broeder-Grimm-Museum en uiteraard was er vlak voor het museum een wegopbreking.
Grondige bestudering van de parkeerautomaat leerde dat parkeren daar op zondag gratis was en het museum was slechts € 3,- p.p.
De gebroeders Grimm deden bepaald meer dan alleen sprookjes verzamelen, ze hebben bv ook een Duits woordenboek uitgegeven.
In het museum ook aandacht aan andere sprookjes schrijvers en verzamelaars zoals Andersen en C.S. Carol van Alice in Wonderland.
Er was een ruimte waar kinderen sprookjes konden na spelen en daar lagen ook boeken met de verzamelde sprookjes van Grimm. Daarin vond ik de originele versie van:
Mijn moeder die me slachtte.
Mijn vader die me at.
Mijn zuster lief Marleneken
Die zocht al mijne beneken
En bond ze in een zijden doek
Kieiet, kieiet,
Wat een mooie vogel ben ieck.
Bij het sprookje van het koude hart stond een kast vol harten op sterk water met stenen er tussen.
Het was warm, toen we er om half 11 waren gaf een thermometer onderweg al 24 graden aan.
Fietsen uit de auto en Kassel door, richting Wilhelmshohe, dat had ik van te voren bekeken, dat was een hoofdstraat die liep van ongeveer het museum naar het oosten en er liep ook een trambaan naast dus veel kon het niet stijgen. Met later zicht op Hercules
Ook deze hoofdstraat was opgebroken zodat we over de stoep en stukken zij straat toch bij een wegwijzer kwamen waar zowaar Hercules op stond aangegeven.
Op het eind hebben we hele stukken gelopen en we zijn gekomen tot het Schloss Wilhelmshöhe.


Daar was een plek om fietsen te stallen en toen lopende naar boven. Nadat op een wc de waterflesjes gevuld waren, wat niet mee viel omdat ze niet onder het kraantje pasten, maar die goedkope flesje willen buigen en zo kreeg je ze voor ¾ vol.
Het was warm en het was ver.
Toen we onderaan de trappen van de bovenste waterval waren vonden we het welletjes.
Half uur wachten en iedereen enthousiast, het water ging stromen, de waterval staat normaal droog en een paar keer per week wordt de pomp aangezet.



Toen het water het onderste gedeelte gehaald had liep iedereen naar de volgende voorstelling, dus wij in de stroom mee, naar het volgende waterkunstwerk. Na een kwartier wachten in de brandende zon begon ook daar het water te stromen en ontstaat er een waterval.
Iedereen weer op weg naar de volgende, maar wij hadden het wel gehad in die warmte en zijn terug gelopen naar het slot en terug gefietst.
In de tuin voor het slot nog een bijzondere boom:


K3 bleef hangen bij haar berekening van de route dus op de gok richting Museum en bordjes gevolgd,
Dat leverde een veel betere route op dan op de heen weg.
Meestal asfalt en in de schaduw op een weg parallel aan die hoofdstraat van de heenreis.
We herkenden het museum aan de wegopbreking.
In de auto was nog water. Het was net niet zo warm dat je je mond er aan brandde.
de koelbox stond bij de caravan.



zaterdag 7 juni 2014

2014 06 07 23 van Dresden naar Kassel.

2014 06 07 23 van Dresden naar Kassel.
23 Naar Kassel. Zaterdag 7 juni 2014. 

d1 Campingplatz Dresden-Mockritz tot k6 Campingplatz Am Bühl 370 km 3:45:52

Op camping in Dresden stond de auto op de weg naast de caravan.
Ik had de koelbox in de auto en die ontdooide.
Hij zal toch niet, nog geen 30 jaar oud, nu al stuk zijn?
Hij gaf wel warmte dus het element is heel. Dan is de remedie schudden en op de kop zetten. Het verdient aanbeveling van te voren het jus pannetje er uit te halen.
Hele nacht op de kop en nog niet koelen.
Bij vertrek zag ik hoe scheef de auto stond, en daarom deed hij het niet.
Bij het afrekenen gevraagd of ze zo vriendelijk wilden zijn om even te bellen naar Am Buhl en ze snapte meteen dat dat voor hen veel gemakkelijker is dan voor ons en er was plaats.
Dit omdat de camping in Dresden onderhand helemaal vol stond, zelfs het gedeelte voor tenten stond vol caravans.

Bij het losmaken van de luifel bleek dat de vogels in de boom erg hun best hadden gedaan.

10 uur reden we. Nog even gestopt bij een tankstation om de vogelstront van de voorruit te halen die precies in mijn zicht zat en zonder problemen kwamen we op Am Buhl

Camping Am Buhl is een kleine camping, met uitzicht over een vallei en naast een voormalige steengroeve.
In die steengroeve werd basalt gewonnen en dat werd hier ook verwerkt tot stenen.
Na een instorting is de groeve verlaten en er is nu een zwem meertje.
Het water is niet koud, maar ook niet erg schoon.

Eerst de luifel schoon gemaakt.

Auto liever niet naast de caravan omdat hij dan in de weg stond als er meer gasten kwamen en daarom dit keer de koelbox uit de auto en bij de caravan, zorgvuldig recht gezet en hij koelt weer als een gek, als je niet oppast, slaat het bier wit uit.
Wel een nadeel is dat je, als je na een tochtje terug komt bij de auto, er geen koud drinken is.




vrijdag 6 juni 2014

2014 06 06 22 Dresden; blauwe wonder en Hygiene-Museum.

2014 06 06 22 Dresden; blauwe wonder en Hygiene-Museum.
22 blauwe wonder, 6 juni 2014 vrijdag.

Door een misverstand stonden we samen bij de kampwinkel en kochten meer dan we normaal doen o.a. Een Telegraaf.
Het was dus wat later voordat we op weg waren.
Op K3 door Dresden naar het blauwe wonder.
Je komt nog eens ergens, K3 stuurde ons over hele mooie paadjes maar ook wel op stukken waarvan je dacht:''wat doen we hier?''
Het blauwe wonder bleek een brug over de Elbe. Ze was blauw geverfd, en mist de middelste pijler. Je denkt als je eroverheen rijdt dat het een dubbele boogbrug is, maar het is een hangbrug, vanwege die ontbrekende middelste pijler.

Van af deze brug over de linker oever terug naar Dresden, ongeveer 6 km over een mooi asfaltweggetje.

Van andere fietsers hadden we geleerd dat de rechter oever veel kasseien heeft, daarom hadden we het fietspad gezocht op de linker oever en dat had als voordeel dat je fraai zicht had op de mooie stulpjes o.a.Slot Pillnitz op de rechter oever.


Ik was nog eens de bezienswaardigheden van Dresden nagegaan om vooral niets te missen en had iets van een katholieke kerk de Katholische Hofkirche, met mooie beelden, dus dat adres, Schloßstraße 24, in K3 en zoeken.
We vonden wel een kerk, maar dat was een lutherse.
K3 navigeert slecht tussen al die hoge gebouwen en we kwamen 3 keer weer bij dezelfde Lutherse kerk uit.
Eerst maar wat eten, weer een Vietnamees restaurant en ik nam weer het dag menu wat weer eend was.
Wat wil je ook aan de Elbe die vol eenden zit.
Janke bestelde weer kip i.p.v. Eend en we waren nog goedkoper uit dan gisteren; incl. fooi € 25 voor ons samen en dan had je soep, eend, 0,4 L pils en koffie, Janke dus kip en water, wat nu eens niet duurder was.

Adres nu als favoriet in K3 en weer het centrum in en we kwamen bij het aangegeven adres op een binnenplaats waar onze fietsen niet eens mochten staan en waar we diverse musea in konden o.a. Het Museum Für Mineralogie Und Geologie en de Turkse kamer en ook Das Grüne Gewölbe.
Janke vond dat we musea genoeg gehad hadden en ik vroeg naar die Katholieke kerk: Buiten de poort en links. Dat was de Hofkerk die we de eerste dag al gezien hadden en de bedoelde beelden zullen wel de beelden zijn die op het dak stonden en van het toren beklimmen konden we niets vinden en de Klokken hoorden we ook niet, hoewel dat het grootste gelui is in Duitsland na dat van de Dom in Keulen.

 

Wat nu?
We besloten om toch dat Deutsches Hygiene-Museum te bezoeken en ik beloofde Janke er met haar snel doorheen te zullen gaan.
Leuk museum, alles over het menselijk lichaam: van conceptie tot sterven en van alle ziektes tot Protheses en drugs.
Weer via een ondoorgrondelijk K3 weggetje terug, we gingen aan een Albert Heijn voorbij – zal nog wel een supermarkt komen, na een km K3 laten zoeken en die A.H. was de dichtstbijzijnde dus moesten we 2 keer de helling op fietsen.
Naast de A.H. was overigens een Netto en die keten hadden we steeds en daar konden we de lege flesjes kwijt.
Als we niet te dorstig zijn kunnen we nu Drachten halen.
Rond 5 uur waren we terug en konden heerlijk buiten zitten en genieten van het mooie weer.

Morgen naar Kassel




donderdag 5 juni 2014

2014 06 05 21 donderdag Dresden, militair Museum.

 2014 06 05 21 donderdag Dresden, militair Museum.
2014 06 05 donderdag 5 juni 2014     21 militair Museum 
Dresden is erg mooi, maar wel vermoeiend.
Gisteren was het toch wel een lange dag en Janke was er nog moe van.
Ik wilde weer de stad in.
Enig overleg resulteerde dat ik alleen naar het militaire museum zou gaan.
Janke had een O.V. Kaartje gekregen dat nog de hele dag geldig was, dus de O.V. stadsplan erbij en zoeken waar je langs moest om bij dit museum te omen.
Museum lag buiten de kaart, o.v. station niet te vinden, dan maar vragen bij de receptie, die wist het meteen: ''Heeresbakkerij''
Het o.v. in Dresden is een geoliede machine en het militair museum werd zelfs afgeroepen, 1 halte eerder.
Toch eruit. En dan? Je staat op een vreemd perron en geen idee waar je heen moet. K3 thuis gelaten.
Omdat het een Halte eerder was dan verwacht dus maar verder gelopen, wat op de gok naar rechts en toen herkende ik het gebouw aan die rare driehoek die eruit steekt.


Slechts 5.-
Een kanon uit de vijftiende eeuw van gesmede ijzeren ringen waar nog stenen kogels mee afgevuurd werden was het oudste wapen wat ze hadden.
Wapens uit de 30 jarige oorlog, die samenviel met onze 80 jarige oorlog. Toen ze in Munster toch bezig waren hebben ze de vrede van Nederland met Spanje er even bij geregeld.
Vaandels, wapens, schilderijen geen gebrek.
Bij de oorlog met Oostenrijk hadden de Duitsers/Pruisen het naald geweer, waardoor ze in dekking konden blijven bij het herladen. De Oostenrijkers moeten hun geweer rechtop zetten en hadden meer handelingen te verrichten voordat ze een schot konden afgeven.
Verder de hele militair geschiedenis van Duitsland, maar ook eerlijk dat zij waren begonnen met het bombarderen van steden zoals Coventry
Ik heb filmpjes gezien met hun propaganda, en kan me de misleiding wel voorstellen.
Ook een verbrandingskamer van een V2.
en een fraai schaal model van de'' Dora''  het grootste kanon ooit gebouwd.

 

En originele kardoezen en munitie, die hadden ze in Beekbergen ook, maar hier hadden ze meer.
De waanzin van oorlog, de aanleiding van WO1 en WO2 het kwam allemaal aan bod.
Ook de vredes missies.
Mooi vond ik dat ze het uniform hadden waarin Lilly Marleen optrad voor de troepen in west Europa.
Dat het Oostblok de Marshallhulp af wees om niet afhankelijk te zijn en geïndoctrineerd te worden van en door Amerika.
Op de zolder gevolgen van Bombardementen o.a. van Rotterdam een beeld van het weeshuis.

Op tijd terug en rond 5 uur was ik teug bij de caravan.
Op de terug weg wel overstappen op het hoofdstation, enig gezoek om de juiste bus te vinden.



woensdag 4 juni 2014

2014 05 04 20 Frauenkirche, Brühlsche Terrasse, Hofkirche, Fürstenzug, Semperoper, verkeersmuseum.

2014 05 04 20 Frauenkirche, Brühlsche Terrasse, Hofkirche, Fürstenzug, Semperoper, verkeersmuseum.
20 Dresden woensdag 4 juni 2014

Eerst maar naar de Frauenkirche.
K3 heeft als voordeel dat ze 3 routes kan berekenen geadviseerd, gemakkelijkste en kortste, en daarmee kunnen we nodeloos geklim voorkomen. Dat we dan een paar km extra fietsen hebben we er graag voor over.
Het percentage kasseien was te doen en we reden maar 1 keer fout, maar toen stonden we toch voor de Frauenkirche.
We konden er gratis in.
Veel goud bij het altaar en mooie pasteltinten in het interieur.
Sinds we in Italië ontdekt hebben dat de kerk bouwers proberen al vast een stukje Hemel op Aarde te creëren snap ik de weelderig inrichting beter, maar volgens mij zit die hemel op aarde in je hart en mag het op aarde wel wat soberder, hoewel ik het wel mooi vond.
Gedurende de DDR periode is het een ruïne gebleven om de herinnering aan de nazi tijd levendig te houden, maar na de val is men begonnen geld in te zamelen om hem te restaureren.

We dronken een bakje koffie met zicht op de kerk. Toen op zoek naar een bankje om ons brood op te eten, maar de Brühlsche Terrasse waren niet per fiets te bereiken en daarom op de kade bij de stoomboten gezeten.
Mooie raderboten, hoewel we onze twijfels hadden of ze nog wel op stoom varen.
Toen alsnog de Brühlsche Terrasse over, de fietsen beneden laten staan, de trap was 40 treden.
Mooi.
Terug bij de fiets een ijsje en toen de Hofkirche in. Die staat daar pal tegenover.


Ook gratis, groter en boven het altaar een schilderij met als thema de Hemelvaart van Jezus.
Toch wel bijzonder omdat het vaak in een Katholieke kerk bij het sterven van Jezus ophoud.
Terug naar de fietsen en we vonden de Fürstenzug, ook mooi.
Daarna toch even zoeken want wat is nu de Opera en wat is de Zwinger?
Het was de Semperoper.
Er stond een rij voor, maar even later was die weer weg.
Even lezen: er waren doorlopend rondleidingen, ongeveer om de 10 minuten.
Duurde wel iets langer, maar met een ploegje van ca 20 man een fraaie rondleiding voor € 10, - p.p.
Heel mooi gerestaureerd nadat hij bij het bombardement in 1945 volledig uitgebrand en deels ingestort was.
We vonden de Opera van Barcelona mooier, maar deze mag er ook wezen.
Even rust in het parkje Zwingergarten.
Het was 3 uur en we wilden uit eten bij de Vietnamees die Harrie en Froukje hadden aanbevolen.
Dus moesten we nog een paar uur zoek brengen en omdat het verkeersmuseum ons beide wel leuk leek, daar naar op zoek:
Adres stond al in K3, maar na veel heel en weer gefietst te hebben zag Janke het museum en zo vonden we het. Als we k3 hadden gevolgd reden we daar nu nog.
Janke was eerder uitgekeken als ik.
Ik vond een exemplaar van de eerste atmosferische Otto motor, een Motorfiets met een stermotor in het voorwiel, een dubbelrij-ige omloop stermotor en nog veel meer moois.
{In 1867 bouwden Otto en Langen een atmosferische gasmotor, de flugkolbenmotor. Dit was een voorloper van de uiteindelijke viertaktmotor. In deze motor wordt door de ontploffingsenergie een zuiger omhoog geslingerd. Als deze weer naar beneden komt, drijft hij een tandrad aan dat de energie overdraagt op een as.}


6 uur ging het dicht; ik was nog niet uitgekeken.
Op zoek naar Vietnamees Kinh Do, die H&F zo goed vonden.
Hij was ook goed, ik bestelde, zonder de kaart te raadplegen het dag menu; Eend.
Janke wilde geen eend dus die vroeg of het ook met kip, Hoen, kon. Ja
Pilsje erbij, een grote 0,4 L en Janke water: dat bleek 0,5 L en bij het afrekenen bleek dat duurder dan mijn pilsje. Gna gna.
Toen nog helemaal terug naar de caravan. De camping ligt 45 meter hoger dan de Elbe en ondanks de gemakkelijkste route van K3 was het een forse trap.
Tegen 8 uur terug, laat genoeg.



dinsdag 3 juni 2014

2014 06 03 19 dinsdag van Entenfarm Naar Dresden.

2014 06 03 19 dinsdag van Entenfarm Naar Dresden.
19 Naar Dresden 3juli 2014 dinsdag.
s1 Touristencamp Entenfarm tot d1 Campingplatz Dresden-Mockritz 43.5 km 0:42:59

Een nadeel van camping Entenfarm was dat je vrij ver moest lopen om water te halen; er waren geen tappunten op het terrein, alleen bij het toiletgebouw en de cassette moest in een beerput geleegd, ook wat achteraf.
Janke te betalen en ik cassette legen.
Vergeten de ene douche munt weer in te leveren, jammer van die € 0,50 Er zijn duurdere.
Nu wel langs de mooie bochten in Hohnstein. De helft lag in de bebouwde kom, volgens Jan Auke heb je er dan niets aan [op de motor].
Ze waren heel goed te doen.
Route niet gecontroleerd op de kaart, dus blind rijden op Karin.
In Dresden misten we toch een afslag omdat we dan eerder een parallel weg op hadden gemoeten, en dan blijkt het grote voordeel van Karin, Over de vreemdste weggetjes kwamen we toch bij de camping uit. Zonder Karin was het een hopeloze zoekpartij geworden omdat de camping alleen vanaf de hoofdweg wordt aangegeven.
De receptie was nog net bemand, er was wel plaats, maar de camping is goed bezet.
Er staan ook meer Nederlanders dan op andere campings. Logisch, het is een ''Best Deal'' camping en al die Nederlanders zijn tuk op kortingen.
Best Deal is inclusief douches, dus we kregen gratis munten.
Geen royale plek, maar anders stonden we nog verder van de toiletten af.
Terrein niet vlak, maar ik kon het scheef lopen in de lengterichting gebruiken om het scheefstaand in de breedte op te heffen door hem met 1 wiel op de banaan te laten lopen.
Lukt uiteraard niet helemaal, maar de rest kon met de pootjes, hoewel die te kort waren en daar was de tweede banaan goed voor.
Ook wist Janke zich te herinneren dat Gerrie mooie plankjes had geschonken waar door het uitdraaien ook mooier ging en we perfect recht staan.
Jammer dat het luifeltje niet goed in model te krijgen is.

Rest van de dag gepuzzeld, gelezen en de adressen van de bezienswaardigheden in K3 gezet en een lijst gemaakt op papier welk adres bij welke bezienswaardigheid hoort anders staan we weer 3 keer bij het verkeerde, net als in Berlijn.

maandag 2 juni 2014

2014 06 02 18 Hohnstein, fietsen langs de Elbe

2014 06 02 18 Hohnstein, fietsen langs de Elbe

18 schans en Elbe maandag 2 juni 2014

Voorlopig genoeg gelopen en eigenlijk een rustdag gepland.
We moesten boodschappen hebben en hadden het idee om daarvoor op de fiets naar Hohnstein, dat is maar 2 km.
Op de kaart zag ik de Napoleon schans en daar wilde ik wel langs fietsen om te zien wat dat was.
Ik heb alle routes nog eens bekeken of ik ze op de kaart kon nalopen maar dat lukte niet.
Ik was al een paar keer ''Schrammstein'' tegengekomen en we hebben gekeken waar dat was, maar de route was of veel te lang of niet gemarkeerd en dan is het risico op fout lopen groot dus dan maar niet.
Wel lag het aan de Elbe en na al het lopen leek fietsen wel mooi. Op de kaart stond 2 keer een veer: bij Krippen en bij Smilka.
Bij de 7 routes van internet (zie16 Pfaffendorf) was ook een fietsroute, die liep zelfs vlak langs de camping, maar toen we de eerste avond even nog een stukje liepen hadden we al geconcludeerd dat die voor ons niet geschikt was.
Maar fietsen langs de Elbe moet kunnen, water is meestal vlak en tussen Krippen en Smilka stond aan beide kanten een ''Radweg'' aangegeven.
Toch met de auto naar Hohnstein. Aan het begin was het paadje naar de Napoleonschans, stond zelfs een bordje vlak bij een parkeerterreintje en de route was gemarkeerd.
Fietsen werd daar niets, het ging steil omhoog, was wel een mooi paadje en na 15 min een informatie bord over de schans die Napoleon hier heeft laten bouwen terwijl hij opnieuw de strijd aanbond in 1813, het jaar na de mislukte veldtocht naar Rusland.
Aangelegd door dwangarbeid van de inwoners van Hohnstein.
Terug bij de auto Karin een geldautomaat laten zoeken, die was even verder in Hohnstein en toen een supermarkt, die was pas 10 km zuidelijk, toevallig dezelfde kant als de geplande fietsroute langs de Elbe.
Na de inkopen vonden we een gratis parkeerterreintje in Krippen en toevallig ook een paadje naar een aanlegsteigertje, maar nergens een veerboot.
Wel een bord met vaartijden en over 1 kwartier moest er een boot naar de overkant zijn.
Maar even wat eten en met 10 min kwamen er zelfs 2 veerboten aanvaren, een stroom opwaarts en een stroomafwaarts, voor €2 p.p. stonden we met fiets en al aan de overkant.
Mooi fietspad langs de Elbe en na 8 km zag ik de veerpont terug over de Elbe die net had aangelegd en €4 verder stonden we weer aan de linker oever.



Weer een mooi pad en heel mooi zicht op de Schrammstein.
We konden zien dat er mensen bovenop stonden.
Auto terug gevonden, fietsen er weer in en terug naar de camping, waar we tijdens de mittagsruhe aankwamen, dus auto voor de poort achter laten.
Janke vond dit geen rustdag, maar wil ook een dag eerder naar huis, dus dat compenseert.
Morgen verkassen naar Dresden.


zondag 1 juni 2014

2014 06 01 17. Obere schleusse .Kahnfahrt.

2014 06 01 17. Obere schleusse .Kahnfahrt.
17 Obere schleusse zondag 1 juni 2014.

Omschrijving vanaf de site:
Hinterhermsdorf - Obere Schleuse - Hermannseck - Königsplatz
Länge:
ca. 9 km
Dauer:
ca. 3 h
Level:
mittel
Parken:
Parkplatz an der Buchenparkhalle
Familienausflug zur Oberen Schleuse in Hinterhermsdorf
Ausgangspunkt für diese angenehm zu laufende Wanderung ist die Buchenparkhalle in Hinterhermsdorf. Von dort folgen Sie der blauen Markierung auf einem breiten ebenen Forstfahrweg zwischen Wald und Kleingartenanlage, bis Sie der sogenannte Hohweg halb links bergab in Richtung Bootsanlegestation Obere Schleuse führt. Die Kahnfahrt in der Kirnitzschklamm ist eine beliebte Attraktion für Jung und Alt, die Sie unbedingt erleben sollten, bevor Sie auf schmalem Wanderweg oberhalb der angestauten Kirnitzsch in Richtung Hermannseck weiter wandern. Eine kurze Rast in einer kleinen Schutzhütte sei Ihnen gegönnt, denn nun müssen Sie sich entscheiden: Wählen Sie den bequemen Wanderweg zum Hermannseck oder den steil über eine enge eiserne Treppe zum Aussichtspunkt hinaufführenden Pfad. Vom Hermannseck aus richten Sie sich nach der roten Markierung. Über einen leicht ansteigenden Wanderweg erreichen Sie den Wettinplatz. Von hier geht es talwärts bis an eine ausgeschilderte Wegkreuzung. Rechterhand folgt ein steiler und doch romantischer Anstieg zum Königsplatz. Hier oben vergessen Sie dank einer herrlichen Aussicht auf die Sächsische und Böhmische Schweiz sämtliche Anstrengungen. Nach einer kleinen Rast treten Sie den Rückweg (rote Markierung) an.

Deze route kon ik herleiden op de kaart die we gekocht hadden en hij ging door een dal langs water, dat leek ons een mooie afwisseling.
Het was weer mooi wandelweer, dus maar niet te laat weg, stel je voor dat het parkeerterrein vol is.
Het was verder rijden als gister, maar geen verkeerslichten of weg afzettingen en het parkeerterrein wel goed in Karin, dus 10.15 liepen we al
Omdat we nu zeker waren van de route liep het veel ontspannender en konden we veel meer genieten van de mooie paadjes.



Eerst groen/geel, daarna alleen geel naar een uitzichtpunt en op de rode rechts af naar het boot station.
Daar bleek de '' Kahnfahrt'' een tochtje te zijn met een bootje, lopen was sneller geweest, maar lang zo mooi niet.

Na het aanleggen op het eindpunt was er de keuze tussen: ''bequemen Wanderweg zum Hermannseck oder den steil über eine enge eiserne Treppe zum Aussichtspunkt hinaufführenden Pfad.''
Avonturiers als we zijn; natuurlijk de ijzeren trap, dan konden we met de bequeme terug.
Eng was het zeker, ik kwam klem te zitten, moest een stukje weer naar beneden, rugzak af en diep bukken om de trap te kunnen beklimmen.

Dit was hem.

Terug hoefden we niet, dus rode route volgen. [Voor diegenen die deze wandeling ook willen lopen: neem de ''bequeme''!].
Mooie afwisselende route, zelfs door een tunnel en weer een mooi uitzichtpunt de Koningshohe, genoemd naar de Saksische koning Frederik. Die mocht hier graag wandelen.





Boomwortels als treden

Uitzicht Königsplatz


Als de schrijver van de routes meer aanwijzingen had gegeven over de route in plaats van over de restaurants, hadden we meer routes kunnen lopen. 
Nu blijkt dat veel routes niet op de kaart terug te vinden zijn en ook niet gemarkeerd zijn en de ervaring van de eerste tocht leert dat ze dan ook niet te vinden zijn.