zaterdag 27 mei 2023

2023 05 27 zaterdag DAG 7 Nijmegen - Arnhem en terug naar huis.

27auto terug  Nieuwe Kade tot Ropta 154 km 1:38:36 6° waar 2

7 kort 39km.Waalkade en Grotestraat en voetpad tot hek 1 29.9 km 1:37:17 13° waar 31

7 lang 38kmWaalkade en Grotestraat en voetpad tot hek 38.0 km 2:01:21 13° waar 48

De geplande route

We kozen voor de lange route De rode.
In de kortere route kwam je langs de Heilige land stichting = museum Orientalis maar daar waren we al eens geweest dus dat was geen gemis.

Omdat onze auto op de rechter oever stond leek het ons handiger om niet 2 keer de Neder-Rijn over te steken maar op de rechter over te blijven en dan door  Westervoort, hopelijk daar een warme lunch en dan over de IJsel naar de auto.

Zelfde ochtend ritueel als de hele week, opstaan, wassen, ontbijten, lunchpakket smeren, koffie zetten, De ochtend rituelen uitgebreid omdat de koffers gepakt moeten worden. Routes controleren in Montana en Ride with GPS op de telefoon, fietsen van fietsendek naar de kade.

Verschil was dat we dit keer de route niet konden vinden, Janke meende het te weten en was vooruit gefietst, en ik dacht dat het de ander kant op was en kon haar nergens vinden. Dan is een telefoon erg handig, zij had gelijk, we moesten onder de N325 door en zo richting pont.
 Door de Ooijpolder en de Millingerwaard.

9u38 vervallen steenfabriek

10u31 Veerpont Millingen a/d Rijn - Pannerden

Voor Westervoort was inderdaad een smal paadje naar rechts, en toen kwamen we op de Hoofdweg uit, langs de spoorbaan.

We vonden een lunch ding: Wong's Garden, Royale plate met vlees, salade en patat.

Toen over de IJsel. Linksaf en na 1 km vonden we de auto.

Fietsen drager er op, fietsen daar weer op, accu eruit en de boot zoeken, we wisten hoe die eruitzag en konden hem met enige moeite vinden. parkeren was verboden, we vernamen dat er iemand al een boete had gekregen, dus snel de koffers van de boot en in de auto.
en vlot terug naar Drachten, voordeel van een goed ingestelde navigatie.

Terug naar huis.

Mooie vakantie, De prijs viel achteraf mee omdat we zelf voor koffie en lunch konden zorgen,

via PIN: ca. € 40 aan supermarkten en € 100 aan drinken en fooi, [2 keer streepjeskaart] en naar schatting €50 contant aan eten en pontjes omdat je niet altijd kon pinnen.

vrijdag 26 mei 2023

2023 05 26 vrijdag DAG 6 Grave/Cuijk - via Kranenberg (duitsl) - Nijmegen

2023 05 26 vrijdag DAG 6 Cuijk - via Kranenberg (duitsl) - Nijmegen

Keuze uit 2 routes naar Nijmegen:

6 links 30km.+schip in Cuijk, Maaskade/Waaistraat tot Grotestraat 33.4 km 2:02:00 355° waar 37      met wat heuvels

6 rechts 48km. schip in Cuijk, Maaskade/Waaistraat tot Grotestraat 47.4 km 2:35:22 355° waar 38      Stukje door Duitsland.

Wij kozen voor de rechtse, de route door Duitsland.

Foto van mijn computerscherm met daarop de route en kaart via Mapsource.

Meteen vanaf de ligplaats met het pontje Cuijk - Middelaar.

09u. Vanaf pontje gezicht op Cuijk.

9u05 Vanaf de andere oever Boot de Nassau en Cuijk.

Halverwege 11u08 waren we bij Kranenburg  Behoefte aan een pauze, dus stadje in.
Daar de kerk St. Peter Und Paul bezocht. van 11u46 tot 11u46 want was best veel te zien.
verder het stadje door en om 11u46 verder met de route.

11u29 Wiens beeltenis en opschrift is dit?

11u31 Altaarstuk

Er waren wel meerder altaarstukken in deze Petrus en Pauluskerk  en op Google maps staan veel foto's, maar niet van het schilderij wat hierboven staat.

De Nassau lag aan de Waalkade.
Wederom lekker gegeten

18u35 Eten mooi opgemaakt.

Portie voor mij aan de kleine kant.

Ze maakten een hele show van het afscheid van de boot en haar bemanning en schooiden om fooi.
We kregen een afscheidsbrief waarin vermeld werd hoezeer de bemanning zijn/haar best heeft gedaan om het ons naar de zin te maken en dat volgens hun de deelnemers  5€ ppppn betalen als fooi.
In de informatie die we van te voren kregen werd vermeld 5 tot 7% van de reissom, wat wij te gortig vonden, het was extra, de kosten zaten in de reissom, We hebben ze het restant van onze streepje kaart gegeven.

Nog wat internetten, Dumpert en Itchi Boots. De WiFi was uitstekend, maar het Laptopje op schoot was niet handig. Ik heb ook wel in de salon gezeten. maar dan was het de bedoeling dat je wat bestelde.

donderdag 25 mei 2023

2023 05 25 donderdag DAG 5 Heusden - Loonse en Drunense duinen - Cuijk.

5 heen 23km. uitzichtpunt tot 34 23.9 km 1:19:33 174° waar 21

5 terug 23km 34 tot Nieuwstraat en Stadshaven en Vismarkt 22.9 km 1:14:24 354° waar 16

De route.

Vandaag een vrij korte rondrit, om op tijd terug bij de boot te zijn omdat we een heel stuk over de rivier gaan varen naar Cuijk. In de planning stond Grave, maar daar was geen plek.

9u25 Asperge velden

Wederom een mooie fietstocht.
Het laatste stukje over geslagen; dat was door Heusden, maar die middeleeuwse plaveisel was niet te fietsen, dus kortste weg naar de boot.

Mooi op tijd terug en een leuke boottocht over de Maas naar Cuijk.
Na het diner nog even een wandelingetje door Cuijk.

Een tweede streepjes kaart moeten kopen, de eerste was op en we wilden wel wat te drinken bij het eten:     ZettleMS de Nassau B Amsterdam  Pasvolgnr: 022 25-05-2023 19:13  Betaalautomaat -50,00

19u51 kerk in Cuijk.

Dit is de H. Martinuskerk, Kerkstraat 8, 5431 DH Cuijk. Helaas niet toegankelijk.

woensdag 24 mei 2023

2023 05 24 04 woensdag DAG 4 - Werkendam - Biesbosch - Heusden.

2023 05 24 04 woensdag DAG 4 Gorinchem - Werkendam - Biesbosch - Heusden.

4a kort 20km. t Biesbos 10-22 tot 30 19.4 km 1:02:13 34° waar 15

4a lang 26km 30 tot 30 26.0 km 0° waar 18

4b Werkendam Heusden.30 tot Cannon 32.4 km 1:48:07 117° waar 28

Op het route punten blaadje weer de keuze tussen de korte, 53 km in blauw of de lagere in rood van59km. na de passage door Werkendam waren ze gelijk.

De route, eerst door de biesbos, dan naar Heusden.

De route startte in Werkendam en niet in Gorinchem omdat daar geen plaats was, scheelde wel tijd en kosten voor de veerpont.

Hoewel de hut erg klein is is het comfort aan boord verder prima.
De bedden slapen goed, ontbijt is goed voor elkaar, en het zelf smeren van de lunch scheelt erg veel geld. We konden koffie zetten in de hut zodat we niet genoodzaakt waren om alles onderweg te kopen.

8u52 Klaar voor vertrek.

8u52 De anderen waren nog druk bezig om ook weg te komen.

9u12 We fietsten de Biesbos binnen.

9u28 uitzichtpunt.

Nog een bezoekje gebracht aan het kunstwerk De Wassende Maan. Het is een labyrint in water.

Doorgefietst naar Buitenmuseum De Pannekoek. Studie gemaakt van de plattegrond en een zelf bedachte route gelopen.
De aangegeven beverburcht hebben we niet gevonden, althans geen bever noch sporen gezien.
Wel een veld met wilgen, gebruikt om wilgentenen te oogsten.

10u13

Toen door naar het Biesbosch MuseumEiland, veel informatie over het vroegere gebruik van dit gebied en het ontstaan ervan. (st Elizabetvloed ) ‘Volgens toenmalige geschiedschrijvers verdwenen er 72 dorpen geheel in de golven -Wat verder bijzonder is, is dat er eigenlijk 3 Elisabethvloeden plaatsvonden: in 1404, 1421 en 1424. Allemaal dus op dezelfde dag: 19 november. Stormvloeden werden vroeger namelijk genoemd naar de dag dat-ie plaatsvond en droeg dan de naam van een katholieke beschermheilige. In dit geval Sint-Elisabeth van Thüringen.’-

Mooi door de Biesbosch, koffie op een bankje:

Terug door Werkendam en door het polderlandschap naar Heusden.
Onderweg een winkel gezocht en gevonden: Spar Roza en inkopen gedaan, bier, krant en chips: SPAR van Horssen GENDEREN NLD Pasvolgnr: 022 24-05-2023 15:27 Betaalautomaat -13,03

Bij Andel was de weg opgebroken, eigenwijs als we zijn toch geprobeerd er langs te komen, wat wel lukte, maar veel gemopper van Janke opleverde.
Vlot daarna bereikten we de Buffelgaard Verschure Wijk en Aalburg

Buffels buiten in de weide

En op stal,

Ze waren zo mak als koeien.

Nog een ijsje van buffelmelk gekocht. :   SumUp Buffelgaard Ve  Pasvolgnr: 022 24-05-2023 14:47  Betaalautomaat -10,40

Door naar Heusden. Dat stadje lag na WO2 in puin en om een mij onduidelijke reden besloot men om het helemaal in oude stijl weer op te bouwen, tekening uit de Franse tijd erbij en zo is het een mooi oud stadje geworden. De bestrating bestond uit kasseien wat het fietsen er niet comfortabeler op maakte.
We zagen de Nassau wel liggen, maar het viel niet mee om er te komen, je moest onder de Veerpoort door en dan linksaf. het was de route naar Wiljo rondvaarten maar het was even zoeken omdat je de boot eerder zag liggen, maar die weg kon je niet langs.

Na het diner kregen we een rondleiding met een gids door Heusden om 20.30 uur, maar de gids wist niet beter dan 21 uur. dus even wachten.

19u38 Wachten op de gids voor de rondleiding door Heusden.

21u17 Molen op een schans

21u19

Het stadje is herbouwd inclusief vestingwerken.

dinsdag 23 mei 2023

2023 05 23 03 dinsdag. DAG 3 Tiel - Werkendam. Langs de Linge en de Maas..

De langere route van 57 km :  3 Tiel - Gorinchem fietsroute en Zoutkeetstraatje tot Top Gorinchem 49.1 km 2:33:58 258° waar 47

De route.

We kregen deze route ook weer op een routepunten blaadje. met weer een keuze tussen de korte of de lange route; op de ene kant in blauw de kort, aan de andere kant in rood de langere van 57 km naar Gorinchem. Maar daar was geen ligplaats beschikbaar zodat we niet met de pont de Boven Merwede hoefde over te steken.

11u06 Stadskasteel Zaltbommel

In dit stadskasteel = Maarten van Rossum huis , zit een aardig museum wat we niet bezocht hebben.

13u21 Uitzichtpunt

13u59 ingang Loevestein.

14u22 zijkant Loevestein.

We hebben dus 20 minuten besteed om het slot te bekijken.
Ook het museum nog even door. Allerlei spullen die ze daar hebben gevonden, met achtergrond informatie.

14u57 veerpont naar Woudrichem.

De oorspronkelijke route ging over de Waal naar Gorinchem, maar omdat er in Gorinchem geen ligplaats beschikbaar was zijn we uitgeweken naar Werkendam.

We kregen een update in onze app Ride with GPS en zo kwamen we precies voor onze boot uit.

Inderdaad een voordeel van deze app, mijn Montana hield de oorspronkelijke route en daar had je dus niets aan, wel aan de kaart op het scherm zodat je kon zien waar je fietste.

maandag 22 mei 2023

2023 05 22 02 maandag Dag 2 Wageningen - Maurik - Tiel. eerste fietsdag

2023 05 22 02 maandag eerste fietsdag Dag 2 Wageningen - Maurik - Tiel.

We hadden de keuze uit een korte en een lange route, De eerste in Blauw. de langere in rood op ons route punten blaadje.
We namen de Langere, van 52 km. 2 Wageningen - Amerongen - Tiel 53km NLD 2023

Route op de Montana in 2 gedeelten:

22a Rijnhaven 10 tot Eck En Wiel-Amerongen 22.6 km 1:13:32 281° waar 35

22b Veerweg tot Alley 29.7 km 1:40:40 186° waar 43

Op het route punten blaadje stond een QR code, als je die scande en je had internet, dan kreeg je op miraculeuze wijze de route in de app Ride with GPS op je telefoon.

De route

Bedden waren zacht, maar goed geslapen.

Aankleden, dan ontbijt in de Salon.

Ze deden niet aan lunch aan boord, je mocht zelf een lunch pakket smeren en meenemen of aan boord opeten.

Ontbijt was goed. Broodjes mee en op de kamer de medicijnen ingenomen en toen alles naar de plek waar die fietsen stonden. alles in de fietstassen, helm op,

Start in Wageningen,

Telefoon in de nieuwe houder. Rride with GRS opgestart en bleek ook nog goed te werken, ook de Montana aangezet, Alle routes had in van te voren opgevraagd en opgeslagen op een USB stick in mijn laptopje zodat ik die per dag kon laden gebruiken en weer wissen omdat routepunten van verschillende gebieden soms dezelfde naam hebben en dan de hele route een tiezeboel wordt.

Van de route afgeweken om het monument op de Grebbe berg te bezoeken. = Militair Ereveld Grebbeberg, viel wat tegen. terug de berg af hoewel er wel mooi paadjes door het bos liepen, maar daar mocht je niet fietsen. route verder prachtig. Door het bos van de Utrechtse heuvelrug.

9u46 Monument met gedicht tegenover begraafplaats Grebbeberg.

9u28 Monument op de Grebbeberg.

Bij Amerongen over de Neder rijn met een pondje = Veerpont Amerongen - Eck en Wiel. Ik herkende het;  Wiekipedia: Een gierpont is met een kabel bevestigd aan een punt in het midden van de rivier op de bodem. Door het schip schuin op de stroming te draaien, zal de boot door de stroming de overkant bereiken. Gierponten schakelen over op een dieselmotor ter ondersteuning om sneller aan de overkant te komen. De lengte van de kabel is onder meer afhankelijk van de breedte van de rivier. Omdat het ankerpunt en de pont op enige afstand van elkaar zijn wordt de verbindingskabel boven water gehouden met een of meer kleine bootjes (bocht-aken) ter grootte van een roeiboot. Deze bootjes zijn voor het overige scheepsverkeer een teken dat een gierpont gebruikt wordt en tevens dat men de pont diende te passeren aan de andere kant van de bootjes. Omdat een ongemotoriseerde gierpont langzaam is en dus ook hinderlijk voor het overige scheepvaartverkeer kan zijn, zijn er in Nederland en België alleen nog gemotoriseerde gierponten.[1]

Gevraagd een de kaartjes knipper en het was inderdaad van oorsprong een gier pont.

Langs Maurik, daar van de route af voor een supermarkt: Jumbo Maurik RHENEN NLD  Pasvolgnr: 023 22-05-2023 11:52  Betaalautomaat -7,55

We passeerden een brug over het Amsterdam-Rijn kanaal.

Mooi uitzicht en er voer juist een boot onderdoor:

12u28

Op het eind nog even afgeweken bij Soelen en dit mooie kasteel gevonden.

14u Kasteel Soelen

Mooi op tijd terug, weer lekker gegeten.

Na het diner kregen we elke avond informatie over de route van morgen en op het informatiebord werd het nog eens aangegeven.

20u50 mededelingenbord.

Onze reisleider besprak de route aan de hand van de route op Ride With GPS, terwijl we op papier de routes kregen met routepunten, wat enig gepuzzel opleverde.

zondag 21 mei 2023

2023 05 21 01 Zondag Naar Arnhem. Dag 1 Arnhem - Wageningen

23 05 21 01 Zondag Naar Arnhem. Dag 1 Arnhem - Wageningen

Zondag 21 mei Naar Arnhem.

21a heen Ropta tot 21a Nieuwe Kade 154 km 1:38:36 6° waar 2

Aanbieding in de ANWB Kampioen: Met de fiets en een boot door het rivieren gebied.
Weer een wat anders dan Dalstra en je hoeft minder vroeg op voor de bus
Wel wat aan de prijs, 689€ pp maar alla.

Deze reizen worden georganiseerd door BOAT BIKE tours.

Heel boekwerk ontvangen (per Mail) met informatie over parkeren de bemanning, WiFi, Fooi, Reisleiding, verzekering, Duurzaamheid en de Dagprogramma's.
Ik had gevraagd of ik de routes op .gpx formaat kon krijgen en enige dagen later kreeg ik die keurig toe gemaild zodat ik ze in met mapsource kon laden en op een USB stick kon zetten. kon zetten.

Zondag verzuimd van de samenkomst,
Eerst rustig alles pakken, mijn nieuwe koelkasje paste in de koffer. en de rest kon er zat bij. 10u40 reden we, fietsen achterop, navigatie goed ingesteld, de app;'' Ride witjh GPS'' geïnstalleerd.
Eerste stop bij Esso .N52 23.770 E6 00.855 aan de A50.

Rond 12 uur waren we op de Nieuwe kade, De Nassau, onze boot lag een endje verder, dus na wat gezoek over de kades en een onlogische omrit kwamen we na een half uur zoeken toch met de auto voor de boot uit.
Koffers aan boord gebracht, hut gezocht en gevonden. :
2 bedden, kops tegen elkaar aan, 1 kast van 50 cm breed, eigen wc en douche, verder niets, geen tafeltje, geen stoel, je kon alleen op bed zitten.

Onze buren hadden een grotere kast, maar een korter bed..

Eerst maar zien of we de auto verantwoord kunnen parkeren, even vragen, maar aan het eind van de kade moesten gratis plaatsen zijn.
Bleek wel een heel eind verder (haast 2 km) , maar tegenover Kwik-Fit waren parkeerplekken.
Daar waren we om 13u40.

Tegenover de auto

Fietsen eraf, Fietsendrager maar uit voorzorg in de kofferbak en maar hopen dat hij er over een week nog stond. - het terrein maakte een shabby indruk-
Terug gefietst naar de boot,
Alles inrichten, als ik een plank uit de kast haalde kon mijn koelkastje in die kast staan (er was ook nergens anders plek)
Koffer onder het bed, een paar kleren die konden hangen is de kast.
Schip wat verkend: zonnedek boven voor, achter stonden de fietsen en in het midden was de stuurhut.

Rond 15 uur vertrok de boot naar Wageningen.

Het zonnedek

Om 18 uur naar de eetzaal in de salon.

De salon.

Geen buffet systeem, maar individuele bediening.
Portie voor mij aan de kleine kant.
Gezellige tafelgenoten, Man en vrouw met een lat relatie, maar sliepen wel in 1 hut.
Drinken bij het eten moest apart betaald met een afstreepkaart.   ZettleMS de Nassau B Amsterdam  Pasvolgnr: 023 21-05-2023 15:10  Betaalautomaat -50,00

Na het diner nog even Wageningen in, mooie stad.
Eerst een foto van onze boot liggend aan de Rijn haven.

Toen een korte wandeling door Wageningen.

20u28 Gedenksteen in een brug

Bier was genoeg gekoeld om het te kunnen drinken, zelfs Janke haar witte wijn had een plaatsje gekregen, Wat internetten ,overigens uitstekende Wifi op de kamer en ook in de salon, alleen moest je met de laptop op schoot op het bed zitten waardoor de laptop steeds omviel, Ik had mijn oor telefoontjes mee zodat ik Janke niet stoorde met het geluid van Dumpert.

Loop van de rivier waarop we voeren:
Beginnend in Duitsland: Rhein - Boven Rijn - splitsing Waal of Pannerdsen kanaal.

Waal: - (langs Nijmegen en Zaltbommel) bij Loevestein samen met de afgedamde Maas en heet dan Merwede, Boven Merwede en Nieuwe Merwede

Splitst bij Werkendam, boven de Biesbosch heet Beneden Merwede, beneden de Biesbosch heet Nieuwe Merwede. die Gaat bij Moerdijk samen met de Bergse maas en heet dan Hollands diep.