vrijdag 29 september 2023

2023 09 29 vr Dom des invalides en terug Parijs - Drachten.

En ik wilde het graf van Napoleon weer zien.

We hoefden pas om 15u18 met de Thalys, Afscheid van Joost genomen, met de RER B naar Station Noord, bagage in de kluis, weer 9 € 50

9u40 afscheid genomen van Joost en lopend op weg naar Laplace.

RER B naar Gare du Nord, aankomst 10u20

Planning: Google maps: vanaf station noord, met lijn 4 van de metro, naar station Vavin dan overstappen op bus 42? en dan uitstappen vlak naast de dom des invalides.

Eenmaal op Station noord, eerst maar koffie, de metro ingang was er vlak naast, tijd opnemen dan wisten we hoe laat we terug moesten.

Koffers weer in die onvindbare kluis: Kluis  9,50

Vertrek vanaf Noord 11u07 naar Vavin:

Uiteraard was de rol trap defect:

vr 11u31 trap defect.

Het mooie is dan dat hij normaal blijkt te werken.

Metro ging vlot, Busstation was lastiger, niet weer de verkeerde kant uit, dus eind station goed controleren. na een kwartier zoeken,  Juiste bus gevonden, eind station klopte, maar halverwege stopte de bus en ging niet verder. Ik liet de chauffeur de planning zien van Google, hij zijn vertaal computer erbij: ‘’ik was verkeerd voorgelicht.’’ Ik vragen naar: ‘’Dom des invalides.'' Onbegrijpelijke blik, ''Tombe Napoleon?’’ weer geen blijk van herkenning.

Bus van dezelfde lijn stond er vlak voor, maar reed net weg, weer nieuwe route gepland via Google maps, andere lijn en zo kwamen we toch nog bij  Vauban - Hôtel des Invalides (Bus Stop) =
de Dom des Invaliders/leger museum. 11u47

Ze waren aan het verbouwen, ingang nergens aangegeven, dus maar op goed geluk om het gebouw heen lopen. Hele complex 3kwart rond en daar kon je naar de binnen plaats, weer een scan en een poortje, maar verder gratis.

Binnenplaats over en de soldaten kerk binnen. Allemaal vlaggen, en zo, maar geen graf van Napoleon

vr 12u30 Zus Willy voor WO1 tank

vr. 12u30

vr 12u59 Binnenplaats met koepel

Hal door en eromheen.
Wel een kassa 15€ p.p, voor Musée de L'Ordre de la Libération  maar we hadden nog maar een half uur
Ik vroeg aan de kassa dame of we niet zonder kaartje de tombe mochten zien.
Ik moest het maar aan de bewaker vragen.
Weer er omheen, we vonden de achteringang van dezelfde kerk; Dome of Les Invalids, maar we mochten er van de bewakers niet in.
Je moet dus €15 betalen om de tombe te zien. Smoor er maar in.
Van Google:

De tombe. Van Google gehaald

Boze tongen beweren dat hij er niet eens in ligt.

Eruit.

vr 13u01 Zicht op de poort

Weer om het hele complex heen

vr 13u15 Koepel

Halte van bus weer opgezocht 13u18, maar er kwamen wel bussen met andere nummers, maar niet het juiste, de derde bus gevraagd, er was wat met die bus, die kwam niet. Maar we konden wel instappen en dan moesten we overstappen op een andere bus en dan zouden we wel op station Noord komen.

Weer Google maps, Na een paar haltes konden we uit stappen bij Montparnasse - Rue du Départ (Bus Stop)13u47  en op Rue d'Odessa (Subway Entrance) de Metro nemen, lijn 4 dat trof. vanaf Station Métro Montparnasse- Metro 4 van 13u52 - 14u14 en dat voor 5 km.

Die bracht ons keurig naar Noord, uitstappen, maar in plaats dat we vlak bij de Thalys waren, kwamen we aan de andere kant van dit enorme station uit. Ook nog werkzaamheden, dus via een andere etage naar het bagage depot, Code scannen, koffers terug  zoeken naar de Thalys. Toen hadden we nog een klein uur voor een lunch, de kiosk verkocht alleen Broodjes, salades en koffie, van alle 3, 2 gekocht, salade daar opgegeten, toen was het 3 uur.

CGF17279PRAD2 PARIS FRA  Pasvolgnr: 023 29-09-2023 14:37  Betaalautomaat -38,50

en zijn we meer richting wagon 16 gelopen, daar stond al een rij voor. Kaartjes gecontroleerd alles goed en onze gereserveerde zitplaatsen gevonden.

vr 15u05 instappen in Thalys

Wat puzzelen, een stop in Brussel, Antwerpen en Rotterdam en bij Schiphol eruit.

De Thalys rijd in 1uur en 41 min. naar Brussel = 295 km

onderweg: Koffie 9,60

Van Brussel naar Heerenveen is het 340 km maar daar deden we 4 uur over.

De Trein naar Heerenveen had vertraging, we waren bijna in die naar Amsterdam gestapt, maar een paar mede reizigers waarschuwden dat dat de verkeerde trein was, na een half uur wachten kwam dan toch een treinstel met een gedeelte voor Heerenveen.

Het is wel prettig dat je van Parijs naar Heerenveen kan met slechts 1 overstap.

In Heerenveen opgehaald door Janke en Klaas, blij elkaar weer te zien. auto naar huis: 24 min. 21 km.

20u52 thuis. Volgens sommigen het mooiste moment van de vakantie.

Financieel overzicht gekregen van Willy; Inclusief treinreis heeft deze vakantie 892€ gekost voor ons samen = € 449 p.p. wat niet duur is voor een midweek Parijs.

Thuis ontdekt dat mijn L-map met aantekeningen nog in de trein lag.

Gemeld bij de NS. na enige dagen bericht; map is gevonden. Ik kan hem voor € 15 laten toesturen. Geen mogelijkheid om verder bericht te doen. Ik had liever gehad dat ze hem in Leeuwarden of Zwolle hadden gehouden, was een leuk doel geweest voor een motor rit, Ik vind € 15 voor niet belangrijke aantekeningen erg duur.

donderdag 28 september 2023

023 09 28 do. Boot en Bike tour

Donderdag

Ik lag om 8u30 nog te slapen, Willy maakte mij wakker. Joost en Willy zaten al te wachten met het ontbijt, dus snel aankleden en naar beneden.

Eigenlijk had ik willen douchen maar ik wilde ze niet langer laten wachten.

Montana en telefoon gedurende de nacht vol geladen en

Lopen naar station Laplace van 10u10 tot 10u20 .

De kaartjes zouden 3 dagen geldig moeten zijn maar werkten niet altijd.

Vlot met de RER naar Denfert-Rochereau (Station) daar overstappen op de Metro. via Quai d'Orsay = Saint-Michel Notre-Dame, naar Champ de Mars - Tour Eiffel (Railway Halt)

10u55 waren we weer boven de grond en toen lopend naar de boot trip waar we om 11u06 waren.

Zoeken naar de juiste boot trip Bateaux Parisiens, want er bleken meerder te zijn. Kaartjes gekocht.

BATEAUXPARISIEN PARIS 7 FRA   Pasvolgnr: 023 28-09-2023 11:07  Betaalautomaat -36,00

do 11u10 Rij voor inschepen.

Toen in de rij en op 11u34 voeren we.

Langs de verschillende hoogtepunten:

vlak er voor:

do 11u31 Pont Alexandre III en Grand Palais (Museum)

en vlak erna.
do 11u31 Pont Alexandre III

do 11u40 Palais du Luxembourg

do 11u45 Notre Dame in steigers.

do 11u58 Louvre vanaf Seine.

do 12u04 Palais Bourbon vanaf de Seine

do 12u05 Boot en Selfies

Die meneer in die donkere jas stond de hele boot trip zichzelf te filmen.
Wat moet dat een stom vervelende film opleveren.

do 12u05 Boot en brug Pont Alexandre III

do. 12u06 Pont Alexandre-III. met beeld

do 12u09 Cathédrale de la Sainte-Trinité vanaf Seine

Dit is een Russisch orthodoxe kerk.

Nog net een onsi voor we van boord gingen:

do 12u16 Samen voor de Eiffeltoren.

12u20 waren we terug. Wat te eten zoeken:  Er stond een eettent op de kade, met bankjes. Sur Place ou À Emporter Port de la Bourdonnais = UN AMOUR DE BONBON SAINT MAU FRA  Pasvolgnr: 023 28-09-2023 12:28  Betaalautomaat -28,00 voor 2 Hot dog 14€, 1 frites 6€, 1 Badott 50cl 3€50, 1 Coca-Cola 33 cl.4€. Die badot was water.

13u18 uitgegeten en weer verder.  Wat nu?

We moesten om kwart voor 3 bij de fietstour zijn. Is anderhalf uur genoeg tijd voor de Tour Montparnasse?

Wordt wel krap, dus besloten om rechtstreeks naar die bike toer te gaan. Eventueel daar nog een attractie zoeken.

De Allée de Parking - Bateaux Parisiens was afgesloten, dus omlopen Trap op en over Promenade du Quai Branly op zoek naar Tour Eiffel (Bus Stop).In de bus naar Champ de Mars - Suffren (Bus Stop). we stapten in om 13u31

Was de verkeerde kant uit, Uitstappen 13u42. Retour bus zoeken, moest hetzelfde lijn nummer zijn. We vonden wel de halte, maar die weg was afgesloten. verder zoeken, lijn wel gevonden, maar er kwamen wel andere lijnen langs, maar niet de onze. Vragen aan een chauffeur, ja die lijn was uitgevallen. kom maar met mij mee. 13u51.

14u12 reden we weer langs de halte waar we ingestapt waren.

Verderop raakte de bus vast in het verkeer en we reden ook nog 3 haltes te ver mee omdat nergens een kaartje met haltes stond, de namen van de haltes niet zichtbaar waren en ze ook niet werden omgeroepen. uitgestapt om 14u43 bij  Madeleine (Bus Stop) Metro in Gare Saint-Lazareen naar  Victor Considerant (Bus Stop) = Denfert-Rochereau (Station) volgens Tijdlijn: Chaussée-d'Antin. toen was het 15u26,  De Busreis had dus 1uur en 37 minuten geduurd en dus 26 minuten  te laat voor de fietstoer, Ook als we wel meteen in de bus in de juiste richting waren gestapt was de reistijd nog 1uur en een kwartier geweest.

Willy had al op 22 sept.    Fietstour  €  90,30 geboekt Holland Bikes Tours & Rentals - Paris:
{Duur van de tour: 2,5-3 uur, Inclusief een korte pauze.  Vertrek: Elke dag: 10u15 uur en 15u00

Ontmoetingspunt: Tref je gids aan in de ondergrondse Parkeergarage Saemes Meyerbeer (level -1).  Je kunt de parkeerplaats bereiken vanaf de autotoegangsweg.

Adres:  Parking Saemes Meyerbeer (level -1). 3, Rue de la Chaussée d’Antin. 75009 Parijs.

Reserveren op voorhand is verplicht. Gratis annuleren tot 24 uur voor vertrek.

Ontmoet je gids 15 minuten voor vertrek.

Indien je onze verzamelplaats niet vindt, bel ons dan op +33 (0) 1 44 08 05 28, ons team helpt je graag verder.}

Willy had al gebeld dat we later kwamen en of ze even op ons wilden wachten.

Adres wel gevonden, maar je moest een etage naar beneden. Wel een lift, maar die wilde niet open en we waren al te laat. ook een deur voor de trap naar beneden, maar die zat op slot. aangeven nummer bellen: geen reactie. Toen er iemand uit kwam snel de deur open gehouden. We zouden samen naar binnen, maar ik zei: Als het hier niet is is er een kans dat we beiden raken opgesloten. Dus Willy de deur open houden en ik naar beneden, een eind verder was iets met fietsen, Ja het was Holland bike, dus terug, Willy ophalen en zo waren we een half uur te laat bij Holland bike tours.

We kregen beide een fiets en 15u26 fietsten we met 4 anderen de garage uit.

Een leuke, leerzame en spannende fietstocht. We kwamen langs:

do 15u40 Winkel galerij = Galerie Vivienne

do 15u41 zelfde Galerie Vivienne, eindje verder.

Leuke fietstocht, Helaas heeft de Montana hem niet opgenomen. Tijdlijn heeft wel iets.

do 16u16 kerk Saint-Germain des Press, waar René Descartes begraven ligt

do 16u23 beeld Zadkine Le Prométhée (Work of Art)

- Place Saint-Germain des Prés  Ossip Zadkine-beeldhouwwerk op Rue Bonaparte, Parijs

do 16u42 standaard meter. 36 Rue de Vaugirard, 75006 Paris, Frankrijk

We kwamen op een gezellig plein,= Pl. de la Contrescarpe, met een fontein.
Koffie gedronken, de anderen bestelden iets met drank,
Ik had ook dorst (ik had de hele dag niets gedronken) en bestelde een fles water.
Volgens de gids hoefde die niet betaald te worden omdat water bij de service hoort als je wat komt nuttigen.
We hebben € 13 op tafel gelegd voor de beide koppen koffie
Ik weet niet meer wat we erbij hadden.
Weer verder fietsen
Plein heette La Contrescarpe

Nog langs een Romeinse arena gekomen = Arena van Lutetia, heel bijzonder Er worden wel toneelstukken en concerten gegeven, maar meestal in gebruik als Jeu de Boules baan.
Bezocht van 17u57 tot 18u05

Terug, de Seine over naar Le Village Saint-Paul = een gezellig buurtje midden in Parijs, als je het niet weet, vind je het niet.
Bezocht van 18u18 tot 18u30

Volgende mooi plaats was Place des Vosges. grote tuin omringd door identieke grote gebouwen.

Terug naar de parkeer garage waar die  Holland Bikes Tours was. en lopend naar de Opéra,

do 19u17 Opera

Met de bus naar Gare Saint Lazare, daar de metro zoeken en naar de Gare du Nord, daar de RER naar Laplace. daar waren we om 20u45, laat genoeg.

Het passeren van de entree poortjes werd hoe langer hoe spannender; Eerste dag ging het prima: Kaartje door de automaat en de poort ging open, op een gegeven moment weigerde een kaartje, als ik er door was gaf ik dat werkende kaartje aan Willy die er dan ook door kon. Later werkte dat ook niet meer en kon slechts een van ons beiden door de poortjes komen, soms was er een ander passagier waar je snel achteraan kon lopen, anders moest je wachten tot er iemand door de fiets sluis ging, dan kon je als je snel was, daar achteraan. en soms stond de uitgang poort gewoon open.
We hadden het aankoop bonnetje goed bewaard; Als we controle kregen konden we laten zien dat we kaartjes gekocht hadden.

Omdat ik meer dan genoeg had gelopen, stelde ik voor dat Joost naar dat restaurant Due Fratelli (pizza, Restaurant) kwam en wij er rechtstreeks heen zouden lopen, Dat mislukte, dus eerst naar Joost lopen en daarna nog naar het restaurant, overigens lekker gegeten. en toen lopende terug naar het huis van Joost.
 28 sept. Pizzeria 74,50

21u16 neef Joost

Skin an ein.

woensdag 27 september 2023

2023 09 27 Wo. Louvre

Redelijk geslapen. Het is dat je zo moe bent, dan slaap je altijd wel, maar het kermis bed veerde te weining waardoor mijn heup pijn ging doen. Als je dan draaide ging de andere heup pijn doen.

Wat wassen, pillen eten en naar beneden waar Joost en Willy het ontbijt al hadden klaarstaan.

Stokbrood, kaas, jam en Thee. Kon minder.

9u42 lopende naar Laplace 9u57 waren we er.

Kijken of we de juiste trein hadden en 10u26 weer boven. = RER-Luxembourg. Daar zoeken om een bus,

10u30 al weer verder, met de bus naar Rue de Rivoli (Subway Entrance)  waar we om 10u46 waren.

De Piramide in zicht:

wo 10u51 De Piramide

In de rij: we stonden van 10u53 tot 10u59 zonder dat het een meter opschoot.
Dan maar uit de rij en een andere attractie zoeken?

wo 10u56 Rij voor de ingang

Er kwam beweging in de rij, dus toch maar aangesloten en even na 11uur waren we binnen.

Eerst maar koffie:  Koffie 10,50
Kaartjes :  ETS PUBLIC DU MUSEE DU PARIS FRA  Pasvolgnr: 023 27-09-2023 11:16  Betaalautomaat -30,00 {merkwaardig dat op het kaartje een entreetijd staat van 11u30}

Beide voor ons samen.

Op de gok maar een afdeling in.
We vonden de leeuwen van de  De Isjtarpoort of de Poort van Isjtar (ook Ištarpoort/Ishtarpoort of Poort van Ištar/Ishtar) was een oude stadspoort van Babylon
[Bij het Pergamon in Berlijn hadden ze meer.]

wo 12u09 stukjes muur

wo 12u10 vermelding Darius

Hier wordt Darius genoemd.
Bekend van de geschiedenis van Daniel in de leeuwenkuil.

Het aantal toiletten hield niet over.
Je moest het halve museum door om 1 te vinden en het aantal hield ook niet over.
wo 12u44 Rij voor de dames WC.

wo 13u51 Adonis

Het stond er op.

wo 14u36 Mona Lisa van verre.

Veel belangstelling. Ze hadden een corridor gemaakt voor de Mona Lisa.
Mensen met een handicap konden zo het schilderij van dichtbij bekijken.
Zo kon je ook de soep-gooiers op een afstand houden.

wo 14u39 Corridor
. De Mona Lisa hing rechts

wo 15u07 Venus van Milo
Je moet ze gezien hebben.

wo 15u20 4 Kariatiden

wo 15u21 1 Kariatide.

Ik dacht dat het de Beelden waren van de Acropolis in Athene, maar dat zijn 6 verschillende . Deze waren gelijk.

Je kon voor een redelijke prijs lunchen. Even wachten en je kon zelfs zitten.
MUSIAM16243VAE4 PARIS CEDEX FRA  Pasvolgnr: 023 27-09-2023 13:06  Betaalautomaat -17,70

Rond 4 uur waren we moe genoeg. Er was nog veel meer te zien, maar dit was genoeg.
Bordjes uitgang volgen; dan moet je door een complete winkelstraat voordat je eruit kunt,
om 4 uur konden we de Metro in.
om 16u20 stonden we op de Champs-Élysées (Subway Entrance)
We moesten overstappen op de bus Rond-Point des Champs-Élysées (Bus Stop), omdat we nog even bij de Eiffeltoren wilden zien.
Dus lopen naar de Ark de triomf.

wo 16u49 Ark van triomf.

Beter kijken op de telefoon en we moesten helemaal niet naar dit plein, maar het plein aan de andere kant; het Rond-Point.

wo 16u53 Auto
Volgens mij is dit een Lamborghini..+

Dus het hele eind terug lopen. De Champs-Élysées viel ons wat tegen. We hadden Grote luxe etalages verwacht maar die waren er niet.

Eindelijk de Rond-Point des Champs-Élysées (Bus Stop) gevonden. Toen was het 17u10,
Gelukkig kwam de juiste bus snel en na een mooie bus rit stonden we om 17u19 bij de halte het dichtstbij de Eiffeltoren. = Tour Eiffel (Bus Stop)

Mooie boulevard langs de Seine, goed zicht op de toren.

wo 17u27

Toch maar terug naar Joost, De RER C ging hier langs, zoeken om het station Rer-Champs de Mars Tour Eiffel. 18uur weer een heel eind lopen onder de grond om de juiste trein te vinden.

Overstappen.18u30 waren we weer op Laplace. de lift genomen, lopen ging hoe langer hoe slechter.

Onderweg kwamen we langs een groenen winkel. = ARCUEIL ARCUEIL FRA   Pasvolgnr: 900 27-09-2023 18:41  ING Mobiel Betalen  Betaalautomaat -9,88  Voor het broodnodige fruit.

18u51 weer bij Joost.

Eigen gemaakte bonenschotel met kip.

dinsdag 26 september 2023

2023 09 26 Di. Catacomben. en Notre Dame

Bij het voorbereiden van deze trip had ik gekeken naar deze Catacomben. Het bleek dat er veel belangstelling voor is, Nogal veel aanbiedingen voor: Skip the line''. uiteraard tegen een fors hogere prijs. Volgens de reverenties kwam het nogal eens voor dat alle kaartjes al weg waren. Dus van te voren boeken. Alleen kon dat pas 1 week van te voren, dan moest je nog snel zijn anders was alles al verkocht. Alleen waren Janke en ik dan nog op vakantie, dus zus Willy gevraagd en die heeft ze geboekt.. Maar liefst € 58 voor 2 kaartjes voor di 26 sept 11 uur.

Ik werd wakker van de geluiden beneden, wassen, pillen slikken, aankleden: eerst kousen, dan sokken, dan broek en dan schoenen.  en naar beneden.

Frans stokbrood als ontbijt, met Jam en kaas.

En een kop thee.

Aan Joost gevraagd naar O.V. kaartjes en die raadde aan een 3 daags abonnement te kopen.

Even voor 10 uur lopende naar station Laplace. Ticket automaat gevonden en na enig zoeken het 3 daagse abonnement gevonden en 2 gekocht. het zijn kleine kartonnen kaartjes. 60€20

Beetje jammer; op de controle zuil een sticker dat de kartonnen kaartjes ''Finie'' afgelopen waren.

Mooi was dat ze toch werkten.

10u10 de RER B naar Parijs Station Denfert-Rochereau, Dat was maar 2 haltes verder.

10u22 waren we weer boven de grond, Het was even zoeken, franse wegwijzers zijn voor ons niet te begrijpen, maar we vonden de ingang.

Daar tegenover hadden ze koffie, maar zoveel tijd hadden we niet, het wal al 10u30  en je moest in een tijdslot naar binnen, dus eerst een bankje en toch maar in de rij voor de toegang van 11u15.

Inderdaad een bordje met de mededeling dat alle kaartjes voor vandaag al verkocht waren.

Bagage controle met een scanner en een poortje, die van mij piepte wel wat ,maar niemand die er acht op sloeg.

We kregen een kastje met gesproken informatie, waar we eerst niet van snapten, na franse uitleg en voordoen hadden we een idee hoe het hoorde te werken en meestal werkte het ook nog.

Wentel trap, heel eind naar beneden.

[--Verlicht doolhof in een voormalige kalksteenmijn met sinister opgestapelde beenderen van miljoenen mensen.--]

Lange gang door met info borden over het ontstaan van deze ruimtes, namelijk gebruikt als steengroeve, net als de mergel grotten in Linburg.

di 11u42 Info bord

Later is besloten dat de begraafplaatsen binnen de muren van de stad allemaal geruimd moesten worden en al die botten en schedels zijn over gebracht naar deze lege steengroeve.

di 11u45 Welke begraafplaats

Het was veel groter dan ik verwacht had, Duizenden botten allemaal keurig opgestapeld, na verloop van tijd begon men en er patronen in aan te brengen dus schedel in de vorm van bogen en zo.

di 11h45 beenderen met patroon en kruis

Het voelde toch wat ongemakkelijk;. Beetje voyeuristisch.

di 11u59 Je maakt er iets van

Is het wel netjes om de botten van overleden Parijzenaren ten toon te stellen en er honderden toeristen per dag tegen forse betaling er langs te laten lopen?

di 12u18, de uitgang = Sortie des Catacombes (Museum)

Eruit en eerst maar koffie en wat te eten. bij Le Comptoir...

Beetje midden prijs en biefstuk tartaar besteld.      Eten        46,90 (vieze kouwe prut)

Viel wel tegen want volgens Fransen is dit rouw.  Wij hadden de Duitse variant verwacht, die is wel gebakken.

En alleen een beetje patat erbij.

Volgende attractie

13u20 Wat nu? Toch maar centrum in, kijken bij dJardin Du Luxembourg.

Plannen op de telefoon, Lopen waarschijnlijk sneller dan O.V. vertrek 13u21 en 14u03 hadden we een bankje in Jardin Du Luxembourg.  gezeten en genoten van het park tot 14u26..

Toch maar verder, We wilden nog wel naar de Notre Dame, weer Google maps raadplegen; er moest een trein station zijn van diezelfde RER B

Wegwijs worden op de telefoon valt niet mee, we vonden toch dit station = Luxembourg (Railway Halt)

Met de trein naar .Saint-Michel Notre-Dame (Railway Halt)

Inclusief wachten en trappen lopen duurde dit van 14u50 tot 15u02; het was ook maar 1 station verder.

Gelopen langs de Seine, over de Petit-Pont - Cardinal Lustiger

di 15u06 Saint-Michel Notre-Dame

Alle informatie borden gelezen over het herstel van de kerk. en toen koffie bij Les Tours de Notre-Dame (Cafe). 27 sept.  Koffie12,20

Willy vond het een goed idee om de winkelstraat Rue d'Arcole even door" allemaal souvenirs winkels met allemaal ongeveer hetzelfde aanbod.

Terug, om de kerk heen over  Pont de l'Archevêché Langs de Seine.

di 16u34

Op zoek naar het trein station, Dezelfde entree als die we hadden bij aankomst nergens meer te vinden, dan maar 1 verder, toen was het 17u.

Saint-Michel (Station) het is onvoorstelbaar hoe groot die stations onder de grond zijn.

5 haltes verder met de RER en we waren  17u20 weer op Laplace..

We ontdekten een lift, dat scheelde een trap en om 17u47 waren we weer bij Joost.

Niet weer diepvries; Hij nam ons mee naar een restaurant. Due Fratelli (pizza, Restaurant), lopen van 19u 08 tot 19u22.

Lekker gegeten, de entrecote was  met 1 groente naar keuze. Aardappelen zijn hier ook groente.

= REST DUE FRATELI ARCUEIL FRA  Pasvolgnr: 023 26-09-2023 21:24  Betaalautomaat -74,00 voor ons samen.

We hebben nog aangeboden om Joost vrij te houden, maar dat wilde hij niet.

21u26 waren we uitgegeten en om 21u37 weer terug.

Nog wat gedronken en naar bed.

maandag 25 september 2023

2023 09 25 ma heen Drachten - Parijs en Sacré-Coeur.

2023 09 25 ma heen Drachten - Parijs.

Na het succes van München en Dresden, nu naar Parijs.

Uiteraard weer met de trein; De Thalys..

3maanden van de voren geboekt, slechts €240 voor ons samen. Van Heerenveen naar Parijs v.v.

Geplande vertrek van 9 uur gaf maar 3 minuten overstaptijd, dus 1 trein eerder.

Vroeg op en Janke bracht mij naar Heerenveen en Klaas bracht Willy.

8u15 van huis, 8u36 op het parkeerterrein 8u54 vertrek trein.

9u37 aankomst Zwolle, overstappen 9u47 vertrek uit Zwolle.

Zonder vertraging kwamen we op Schiphol. 11u07 - 11u36 volgens Tijdlijn Google

12u08 overstappen Schiphol. 13u18 Brussel 14u44 aankomst .

Daar op de Thalys en om 15uur stonden we met de koffers op Paris Noord.

Volgend Tijdlijn rijdt De Talys van 11u36 tot 13u15 van Schiphol naar Brussel en in1 uur en 30 minuten van Brussel naar Parijs. . en dat zeer comfortabel

Onderweg de snelheid gemeten, Laatste stuk reed ie 300km.uur.

Bakje koffie 7€20, niet erg duur voor 2 bakjes.

Op station noord zoeken om een bagagekluis. Stond nergens aangegeven, pas als je er bent zie je een bordje met een pictogram dat wel eens een bagagekluis kon voorstellen, maar voor het zelfde vermiste bagage.

We moesten een grote kluis, kost maar 9€50.

Kluis zoeken die open was, koffers erin, Kluisdeur dicht, dan betaalpasje in automaat en dan kwam er een bonnetje uit, met een QR code en als je dat er weer voor hield ging de kluis weer open.

15u15 onderweg met de bus.

Ik opperde nog of Joost niet verwachtte dat we meteen naar hem toegingen, maar volgens Willy was dat niet zo.

De  Sacré-Coeur was niet ver, dus via google maps gezocht naar de mogelijkheden om er te komen.

Gevraagd aan een chauffeur of we konden lopen, maar dat was te ver.

GoogleMaps gaf een buslijn nummer. Bus nergens te vinden, andere chauffeur gevraagd, waar heer?  Sacré-Coeur, kom er maar in ik ga toch ook die kant op,

Hij stopte bij Gare Saint-Lazare / Europe

ma 16u Metro station Saint Lazare

Vertaald uit het Engels-Saint-Lazare is een station op lijn 3, lijn 12, lijn 13 en lijn 14 van de metro van Parijs. Lijn 9 stopt ook bij Saint Augustin en RER E stopt bij Haussmann Saint Lazare. Een tunnel verbindt beide stations.

Het was inderdaad een klere eind lopen.

Halverwege over stappen op een andere lijn, ook niet te vinden. Weer Google maps, nog een metro.

Het was weer een klere eind lopen om de goede metro lijn te vinden. Toch gevonden, en naar station Abbesses

Lag nogal diep.

[Abbesses is een station van de metro in Parijs langs metrolijn 12 in het 18de arrondissement. Het station is genoemd naar het erboven gelegen pleintje. Het ligt 36 meter onder de grond en is daarmee het diepste metrostation van Parijs. Wikipedia]

ma 16u09 181 treden

Om eruit te komen moesten we 181 treden omhoog en eenmaal boven nog een best eind lopen.
Toen we weer boven de grond waren was het 16u14, we waren dus 1 uur onderweg met het O.V. nu nog lopen naar de Sacre ceour . Daar waren we om 16u21

Met de funiculaire naar boven.

16u29 stonden we dan toch voor de Basilique du Sacré-Cœur

ma 16u31 Sacre Ceour.

Kerk is prachtig. Sfeervolle muziek, rondgang gemaakt en toen weer naar buiten. Nergens bankjes, dus op de trap gaan zitten, wat nog niet mee valt.

ma 16u45 vanaf de  Sacré-Coeur

Weer zoeken op Maps om terug naar station noord.

Geen wijs uit te worden, maar het was maar 19 minuten lopen.

Route van Google ook erg onduidelijk.

Halverwege:

ma 17u10 Zicht op de Eiffeltoren

De Montana gestart, die gaf duidelijk afstand, straatnaam en richting en zo kwamen we weer op station Noord.

Gelopen van 17u06 tot 17u51 Langer dan de 19 minuten van Google maar aanmerkelijk sneller dan de heenreis, die duurde 1 uur en twintig minuten.

Totaal hebben we 9,6 km bovengronds gelopen.

Hele hal door om de kluizen terug te vinden.

Bonnetje er voor en we kregen onze koffers.

De trein die we moesten hebben was de RER B, dat had Joost aan Willy gemaild.

Weer de halve hal door, naar beneden , verder naar beneden, RAR gevonden die de goede kant uit ging en toen waren we vlot op station Laplace.

Treinrit duurde van 18u tot 18u29.

Op Laplace Weer een trap, en beneden stond Joost ons op te wachten, Willy had bericht gedaan dat we onderweg waren.

Dik 10 minuten lopen, weer trappen en schuin lopende straten. van 18u35 tot 18u50

do 10u huis van Joost

Joost praatte honderduit.

Rond half 7 de waterval onderbroken en gevraagd: ''Wat doen we met eten, weet jij een restaurant?''

Joost wilde wel een diepvries maaltijd opwarmen. Lekker gegeten, en nog lang zitten praten. Tegen 10 uur naar boven. Joost had voor mij een kermisbed gemaakt op de grond, Willy sliep 1 verdieping hoger op een normaal bed. Even de Montana gekoppeld aan de Chuwi om de track over te zetten, en nog een waypoint toe te voegen.

Als je 72 bent valt het nog niet mee om op grond niveau te komen. Maar dat lukte, bed vrij hard, dus ik kreeg last van mijn heup, regelmatig keren.

Omhoog komen om te plassen is helemaal een klus. Vanuit ligging, eerst op je buik, dan 1 knie onder je lichaam, steunen met het hoofd op het kussen om het andere been onder je buik te krijgen, dan beide handen op de stoel naast het bed en zo jezelf omhoog hijsen.