vrijdag 20 september 2019

2019 09 20 05 vrijdag terug van Oosterhout, fietsaccu resultaat.

Vrijdag 20 september.

Huisje is gehuurd met schoonmaak, maar als je zelf het schoon achterliet kreeg je die terug.
Wij ijverig stofzuigen en dweilen, alles spic en span.
Alle kleren weer in de auto, de zak met lakens er weer uit, die moesten achter blijven omdat ze gehuurd waren.
Fietsen er op, en we konden mooi voor 10 uur de sleutel inleveren.
Stop ondereg om de koffie op te drinken en te plassen op de Eemakker. N52 15.746 E5 15.214
Half 1 thuis, dus thuis de lunch opgegeten.

's middags met Jankes fiets naar fietsmaker Wiebo Koehoorn.
Accu aangesloten op een andere lader, deed ook niks, dus inderdaad, :de accu stuk.
Janke had het garantie bewijs gevonden en meegenomen,
Hij zou hem opsturen naar Sparta, en kijken wat die zeggen van een accu die met 3 jaar al stuk is.
Wel zo aardig om een leen accu mee te geven.

Na een week bericht:
Sparta wil geen garantie geven zodat we gedwongen zijn een nieuwe accu te kopen van dik €400.
Weer met slecht 2 jaar garantie.

donderdag 19 september 2019

2019 09 19 04 donderdag fietstocht en museum

Donderdag 19 september.

Deze laatste dag wilden we besteden aan het bezoeken van het museum van Oosterhout,en een fiets route.
Vanwege het verwijt van gister stelde ik voor om om de 5 km te ruilen van fiets en omdat zij gister het hele eind op de hare had gefietst, begon ik dus met de 5 km op die van haar en zij op die van mij.
Gereedschap hadden we niet bij ons zodat het met de zadelhoogte behelpen was, maar het ging.

(Grote kist met gereedschap in de kofferbak van de auto. Nooit aan gedacht)

Mooie route uit geplot langs een riviertje.
25 km en toen hebben we nog de oude toren gevonden van het vroegere kasteel van Oosterhout.
Daar was een plantsoen tegenover, heel geschikt om onze lunch op te eten.

Brabant Museum Oud Oosterhout was niet ver meer, mooie oude spullen, veel herkenbaar.
De maquettes van oude gebouwen in Oosterhout konden ons minder boeien maar het laatste binnen gedeelte weer wel.

1 km, en we waren weer bij ons huisje.
Dit keer sperzieboontjes, ook uit de pot, weer met een lekker worstje.

woensdag 18 september 2019

2019 09 18 03 woensdag Drimmelen rondvaart

2019 09 18 03 Drimmelen rondvaart

Woensdag 18 september

Op internet een rondvaart over de Biesbosch gevonden en meteen maar geboekt.

Weer tijden bezig om mijn mapsource-route op de GPS-Map van Janke te krijgen, maar dat lukte.
Route heen wat naar links, zodat de route terug wat meer westelijk liep en we niet 2 keer hetzelfde stuk moesten fietsen.
Ook de exacte locatie van de aanlegsteiger gevonden dankzij de openfietsmap-kaart waar de zilvermeeuw op vermeldt stond.
De Zilvermeeuw was niet de naam van de boot, maar van de maatschappij die met meerdere boten daar rondvaart.
Fietsen heeft zo zijn voordelen, parkeer tarief voor een auto was stevig, de fietsen konden gratis gestald en ook nog extra vast met de kabel..

Als eersten aan boord (laat dat maar aan Janke over) en een mooi plaatsje op het bovendek in de luwte van de stuurhut.
Het varen op zich was vrij eentonig, water, met aan beide kanten bos of weiland.
Dankzij de kapitein, die leuk wetenswaardigheden wist te vertellen was het toch wel mooi en de 2 keer 12€50 wel waard voor 2 uren varen.
De fiets route terug ging dwars door Made, wat wel een mooi dorpje was, maar de fietsroute bestond uit klinkers.
Eenmaal thuis kreeg ik het verwijt dat ik niet had aangeboden om van fiets te ruilen vanwege de kapotte ondersteuning van haar fiets.
Ik had haar onderweg wel als het mogelijk was getrokken, maar dat had dus beter gemoeten.

Avondeten bestond uit de traditionele rode kool uit de pot, met een worstje dit keer.

dinsdag 17 september 2019

2019 09 17 02 dinsdag Breda.

Dinsdag 17 september.

Mooie fietstocht uit geplot met mapsource,
In de Montana, op geheugen stick, die in Janke's laptop.
Dan importeren naar Basekamp, GPS-Map aan sluiten, kaarten uit de GPS-Map gebruiken om de route te herberekenen na hem eerst gekopieerd en een andere kleur gegeven te hebben.
Tussenpunten invoegen zodat we dezelfde route hebben, Kopiëren naar de GPS-Map en dan werkt het.
Mooie route door het bos, langs het kanaal en ook nog een zandpaadje.

De ondersteuning van haar fiets deed het nog steeds niet, accu gaf ook niet aan dat die leeg was, dus op zoek naar een fietsenmaker.
Alle bijzondere punten op onze navigatie langs gelopen, maar nergens een fietsmaker.
Toen we Breda in fietsten reden we recht op een winkelcentrum aan en daar zag ik reclame voor Qwic bij een fietsen winkel.
Naar binnen, verteld dat we op fietsvakantie waren en dat de fiets het niet deed.
Dan moest hij hem even houden en dan wilde die hem uitlezen. Of hij een leen fiets had, jawel een oma fiets, alles is beter dan niets, want dan moesten we lopen.
Dus op de geleende fiets en mijn navigatie Breda in op weg naar de kathedraal.
We kwamen langs de begijnhof, die ik herkende van de plaatjes op internet.
Dus dat eerst maar bekijken.
Was ook nog een museum open, dat bekeken, ging over de begijnhof en de bewoners.
Toen het park ernaast in, bankje gevonden om ons lunch pakket soldaat te maken.
Er waren wat jongelui met een brom scooter, plotseling kwam met enige vaart een handhaving busje vol BOA's aan rijden, en de brombestuurder kreeg een boete, je mocht in het park wel fietsen, maar niet brommen, stond duidelijk op het bord bij de ingang.
Nog het kasteel en de overblijfselen van een verdedigingstoren gezocht en gevonden en toen naar de Kathedraal, de trots van Breda.
Als je de barokke Duitse kerken gewend bent, viel dit toch wat tegen.

Ik had de fietsenwinkel gemarkeerd als waypoint zodat we die snel terug vonden.
Hij had de accu uitgelezen en die accu was stuk volgens hem.
Lijkt ons erg onwaarschijnlijk, de fiets is dik 3 jaar oud, maar hij deed het niet meer. Leenfiets weer ingeleverd en gevraagd naar de kosten, maar hij wilde er niets voor hebben.
Erg aardig.
Genoeg om de winkel even te vermelden: De Baronie Tweewielers op N51 36.531 E4 47.384

Andere route terug lekker gegeten van de bami die we van thuis hadden meegenomen.

maandag 16 september 2019

2019 09 16 01 maandag heenreis Mechelen – Lier - Breda

Maandag 17 september
Maandag morgen laatste spullen gepakt, fietsen op de drager, fietsaccu's vol en rustig op weg.

Brood en koffie mee, pauze bij Esso A27 Scheiwijk
en rond 2 uur al bij de trommelhoeve, waar niemand aanwezig was, wat ook wel klopte omdat we pas vanaf 15 uur konden aanmelden.
Auto achtergelaten op het parkeerterrein bij de hoeve en op de fiets naar Lier, om de korte route te fietsen.

De geplande fietstocht
Helaas was ik zo dom geweest om er 1 route van te maken, zodat we tegen de route in fietsten en helemaal verkeerd uit kwamen, tot overmaat van ramp begon het ook nog te regenen, dus maar terug naar de trommelhoeve.
Jankes fiets deed het niet, het schermpje lichtte wel op, maar ging even later weer uit.
Net alsof ze stil stond.
En de ondersteuning deed het ook niet.
Dat was extra zwaar trappen.

Terug bij de Trommelhoeve konden we geen ingang vinden, wel een ijssalon, dus daar maar vragen.
Onbegrip.
Of wij de mail niet hadden gelezen?
Nooit mail gehad,
Zij had vlak voor dat wij reserveerden het appartement toegezegd via AirBnB en aan My Booking doorgegeven dat het appartement niet beschikbaar meer was.
Ze wilde ons de mails laten zien, maar haar Telefoon weigerde contact te maken met MyBooking.
We konden dus niet terecht.
Wat Nu?
Heeft u of weet u een alternatief?
Ja, de buurvrouw had ook zo iets, klavertje lier, maar die was op vakantie.
De meeste kans maakten we bij de toerist informatie in Lier.
Per fiets was beter dan per auto, want dan moest je eerst een parkeergarage zoeken en alsnog lopen. Dus weer op de fiets naar Lier.

Dit hebben we gefietst, poging fietstocht en bezoek stadhuis.
Toerist informatie zat in het stadhuis, en dat was als bijzonder punt te vinden in de navigatie, dus daar kwamen we vlot.
Aan de balie dame uitgelegd wat het probleem was en of ze een appartement wisten.
In Lier was niet veel, eerst wezen ze alleen de plaats aan op de kaart, later kwam er een collega erbij en toen wilde ze zelfs wel voor ons bellen.
Een studio was er wel, maar daar konden we niet zelf koken en dan wordt het een dure week.
Ze verwezen niet naar plaatsen in de omgeving en ook niet naar Mechelen, maar volgens hun zat dar ook niets.(had ik bij MyBooking ook al ontdekt, anders hadden we daar wel geboekt)
Balen!
Terug naar de Trommelhoeve, waar de auto stond en dan maar terug naar huis.
Bij de auto kwam de eigenaresse van de trommelhoeve aanlopen, of het gelukt was.
Nou nee.
Toen had ze wel contact met MyBooking op haar telefoon en ze liet ons de mails zien die ze verstuurd had om ons te berichten dan het appartement niet meer beschikbaar was.
MyBooking heeft dat dus niet doorgestuurd, en we zijn voor niets afgereisd naar Mechelen.
Terug in de auto maar plannen maken wat we in Drachten of ergens anders nog konden uitvinden, maar misschien was er onderweg nog wel wat, we waren vlot Antwerpen door gekomen en zo laat was het niet.
Dus wij naar de MacDonalds bij Breda, omdat we toch moesten eten en daar is altijd gratis internet.
Dat lukte beide en Janke kwam op het heldere idee om een vakantie park te proberen.
Bij Breda is er een, de katjeskelder.
Internet is handig.
Bellen, hebben jullie nog plek vanaf vanavond en tot vrijdag?
''Ja''
Hoe duur, viel ook mee. ''We komen er aan''
Navigatie op katjeskelder en zo kwamen we er vlot.
Mooi 6 persoonshuisje, met alles erin.
Ingericht en de hele avond druk om uit te vinden wat er te zien en te beleven valt.
Breda heeft een mooie kerk, we konden een dag te varen in de Biesbosch en vlak bij de katjeskelder in Oosterhout was ook nog een interessant museum.

Drachten, Lier, Breda

heen binnendoor, terug over Antwerpen.

zondag 15 september 2019

2019 09 16 00 Proloog Mechelen.

Maar weer eens er op uit.
Waarheen?
Mechelen maar eens proberen.
Paar dagen zoet met het opzoeken van de bezienswaardigheden, openingstijden en de precieze locatie.
Ik vond de grote markt en het stadhuis, alleen de buitenkant te bezichtigen, de Sint Rombouts Kathedraal met de toren die te beklimmen was, een joods museum, Kazerne Dosin, een horloge en een speelgoed museum, Hof van Busleyden.
Verder een boottocht op de binnendijle en een speciaal pad boven het water, een bagijnenhof, brouwerij en 8 kerken.
Ook nog een Technopolis, Brusselpoort en een Kruidtuin.
Alle gevonden met de kaarten van Garmin of openstreetmap of met de openfietsmap , soms stond een punt niet op de ene kaart of duidelijker op een andere.
Alle routes gemaakt met mijn vertrouwde Mapsource.

de bezienswaardigheden
Beetje geschikt overnachten. Via mijn account bij my booking.com vond ik de Trommelhoeve, 15 km boven Mechelen, maar met mooie fietspaden er heen.
€270 voor een appartement met keuken.van maandag totenmet vrijdag

Alles uitgeprint (8 blz) alle speciale punten en routes in de Zumo (voor de auto) en de Montana (voor de fietsroutes) en ook nog in de GPS-Map van Janke, daartoe moesten ze eerst allemaal geïmporteerd naar Basekamp, dan de kaarten van de GPS-Map laden op de laptop, daarmee alle routes een voor een dupliceren, duplicaat een andere kleur geven, herberekenen, dan kijken waar hij afwijkt, dat met tussenpunt verhelpen, dan het duplicaat wissen. Als dat allemaal klaar was de routes naar de GPS-Map transporteren en met een beetje mazzel werkt het dan.

routes van de trommelhoeve naar Mechelen