maandag 22 oktober 2018

2018 10 22 08 maandag terug en Bijbelverhalen Elburg.

9 terug via Elburg Groene Heuvels en 192 km 2:12:37 12° true 4

Maandag rustig ons laatste ontbijt en daarna alles weer in de auto slepen, fietsen er weer op en eerst door de poort (met die chip) en daarna afgemeld en sleutels ingeleverd.
In Elburg is een tentoonstelling Zandverhalen en daar wilden we op de terugweg langs.
Perfecter planning, rustige route binnendoor, gratis parkeren op het Schootsveld, Fietsen eraf, even naar de Jumbo Elburg, dwars door Elburg gefietst, lunch bij een bankje aan de haven en zo gingen we om 1 uur naar de aangegeven locatie J.P. Broekhovenstraat 9-11 .
Maar goed dat er borden stonden, want het was op de Havenkade 100,
coördinaten: N52 27.131 E5 49.745
Forse entree prijs, maar het geld meer dan waard.

Het was onvoorstelbaar wat daar te zien was en wat ze naar binnen hadden weten te slepen: complete sluisdeuren, grote oude kerkdeuren en heel veel zand, maar ook oude olijfbomen en een grote ABC dieselmotor (die fabriek bestaat nog.}

Nog een kop koffie en rustig via de N306  naar Heerenveen. Daar eten bij Albertina en Hendrik ter ere van de verjaardag van de tweeling Johannes en Andreas.
Toch maar meteen na eten vertrokken zodat we thuis nog rustig de boel konden uitpakken.

Kaïn  sloeg Abel dood., de eerste vluchteling.

De Toren van Babel.

De Verkoop van Jozef als slaaf naar Egypte. Links de put.

De Vrouw van Potifar, die Jozef probeerde te verleiden.

Jozef in de gevangenis, met de schenker en de bakker.

De uittocht, na de dood van de eerstgeborenen.

Maria bij Elizabet

De Doop van Jezus door Johannes de doper.

De wonderbare visvangst.

30 zilverlingen voor Judas voor het verraden van Jezus.
Maria treurt bij de dode Jezus.

Het voorhangsel scheurt bij de dood van Jezus.

Heel jammer dat er niets gedaan is met de opstanding.

Staphorst, Bidden voor het eten.

Een Noorse staafkerk. Ook daar drong het evangelie door.

Willibrord, die vele kerken stichtte.

De Paus, met de Sint Pieter.

zondag 21 oktober 2018

2018 10 21 zondag Midgetgolfen.

Zondag hadden we eigenlijk het plan om naar het grote museum Valkhof in Nijmegen, maar we hadden al veel oude troep gezien en een dagje niks is ook wel lekker.
Ik heb het luxe ligbad geprobeerd.
Geen steunen om rustig van hurken op zitten te komen.
En toen het bad vol was geëxperimenteerd met de knopjes op de rand.
Noppes, nada.
Geen lekkere jet stroom over je body, er gebeurde helemaal niets, wat ik ook probeerde.
Dan lig je je gouw te vervelen.

's Middags samen wezen midgetgolfen, € 8 samen, was overheen te komen.

[Eenmaal thuis ontdekten we dat in het Valkhof een bijzondere tentoonstelling was met o.a. Het gebedenboek van Maria van Gelre. Toch wel jammer.]

zaterdag 20 oktober 2018

2018 10 20 6 zaterdag Museum Kasteel Wijchen.

20 heen straat tot Museum Kasteel Wijchen 9.7 km 0:33:52
20 verder Museum Kasteel Wijchen tot straat 22.1 km 1:15:32

Zaterdag vanwege het mooie weer, weer een stuk fietsen en naar Kasteel Wijchen.

Hoe?
Routes uitplotten met mapsource op het meegenomen laptopje, de juiste kaarten selecteren, dan met USB kabeltje de routes en kaarten uploaden naar de Montana en naar de GPSMAP. Dan beide apparaten opstarten om te kijken of de gegevens er inderdaad goed inzitten en ze op de stand:''fietsen'' staan. Dan kunnen de beide apparaten vastgeklikt op de fiets en kunnen we weg.

Heenweg ging zeer vlot, nog inkopen bij de Wijchense Super Coop en we waren voor openingstijd al bij het kasteel. Ik kon gelukkig er wel in om even naar de wc. Daarna buiten stukje brood en meegenomen koffie, gratis entree met de museumkaart.

In het kasteel een tentoonstelling met resultaten van opgravingen . Nog naar boven, de toren beklommen, maar we mochten niet naar de trans, maar bleven steken op de hoogte van de bomen er om heen zodat we geen uitzicht hadden, Beetje jammer.

Daarna richting zuid over de Balgoijse Wetering en langs de Sint-Janstoren en Balgoij naar de Maas. Nu stroom afwaarts gefietst. weer langs die soep tent Hoogeerd, nu hoefden we niet naar de wc dus ook geen consumptie. Nu zagen we de resten van Kasteel Batenburg.
Authentieke dorpsstraat.
Mooi op tijd terug.

vrijdag 19 oktober 2018

2018 10 19 5 vrijdag 2 kerken.

19auto straat tot Heilig Landstichting 20.0 km 0:27:13
19fiets Heilig Landstichting tot St Stevenskerk 8.6 km 0:29:19
19fiets St Stevenskerk tot Cenakelkerk 7.2 km 0:27:12
19auto Heilig Landstichting tot Groene Heuvels en Laarsdijk 19.4 km 1:05:21

Vrijdag We waren toch wel benieuwd nar de Cenakelkerk en ook de St Stevenskerk moest erg bijzonder zijn.
Weer die lange saaie weg af fietsen trok niet erg, bij de  Cenakelkerk hadden we gezien dat er een parkeerterrein was dus de Zumo op stand auto en op die aanwijzingen dwars door Nijmegen naar deze kerk.
Aldaar de fietsen afladen en de Montana en Janke haar GPSMAP op fietsen, om dan vanaf deze kerk bij de  Stevenskerk te komen, ik had een mooie route uit geklikt door zo veel mogelijk bos, deze route was prachtig, maar het gebied heet:''Berg en Dal.'' en we weten nu waarom.
De  Cenakelkerk ging later open, dus vandaar eerst die die mooie maar heuvelachtige route naar de Stevens kerk. Deze kerk heeft veel te verduren gehad; het was een rijke Roomse kerk, maar tijdens de beeldenstorm is hier veel vernield en tijdens WO2 is de stad gebombardeerd door de geallieerden en is de kerk ook zwaar beschadigd. Er hingen foto's van de ellende in Nijmegen. Moet je nagaan wat voor ellende er in Duitsland was, Janke herinnerde zich dat ze er met de Henry Dunant geweest was en het orgelspel erg mooi was, helaas was er nu geen organist.

Zelf geen foto kunnen maken, daarom 1 van internet.:

Toen via een andere route door Nijmegen naar de Cenakel kerk, ik vroeg mij al waarom ik de route niet over een bepaalde kruising bij het station kon krijgen, maar daar was een trap.

De cenakel kerk was mooi beschilderd van binnen.
Vooral de bliksem waarmee Paulus getroffen werd op weg naar Damascus was mooi uitgebeeld.

De roeping van Paulus.

Fietsen weer op de auto en teug naar de Groene Heuvels.

donderdag 18 oktober 2018

2018 10 18 4 donderdag Militair museum Soest

Donderdag ben ik alleen naar het Nationaal Militair Museum bij Soest geweest. Leuke verrassingsroute binnendoor dankzij de Zumo die me toch langs andere wegen stuurde dan dat ik dacht ingeprogrammeerd te hebben, zelfs met het veer Eck En Wiel-Amerongen.
Langs Kasteel Amerongen en redelijk op tijd bij het museum.
Ze hebben er wel hun best op gedaan, eerst de binnenkant met het verleden en heden van onze krijgsmacht, daarna de buitenkant met allerhande voertuigen uit de rijke geschiedenis van ons leger.
Ze hadden ook de enige V2 raket in Nederland, maar dat arme ding was legergroen geverfd.

Stukje dan de hal binnen.

Ik kwam de Jeep Nekaf tegen waarvoor ik was opgeleid en ook de 1 tonner waarop ik ben omgeschoold.
De Nekaf, met riemviswerk voor gewondentransport

En de beruchte eentonner.

Als je bij die eentonner met beide voeten zo hard als je kon op het rempedaal drukte, dan ging hij langzamer rijden.

de achterkant vanaf het buiten terrein.

Er was ook nog een groot buitenterrein, maar daar ben ik niet aan toe gekomen; dat zal moeten wachten tot een volgende keer. het was overigens geen sinecure om naar buiten te komen, nergens een handwijzer van buitenterrein, als je de gele lijn volgde liep je rond. op het laats maar iemand gevraagd; je moest via het restaurant.

Terug verzeilde ik meerder keren in een file en als ik die trachtte te ontwijken kwam ik op wegen terecht waar op het helemaal niet opschoot.
Janke gebeld via de Handsfree mogelijkheid van de Zumo, wat uiteraard niet werkte, maar ze begreep uit het bellen dat ik later kwam. De Hutspot smaakte heerlijk.

Janke heeft een stuk gefietst en zich ook prima vermaakt.

woensdag 17 oktober 2018

2018 10 17 3 Woensdag Kasteel Herrnen

2018 10 17 3 Woensdag Kasteel Hernen

Woensdag maar wat een kleiner stuk fietsen, dus naar kasteel Hernen.
Bekend als opname locatie van de TV serie Floris.
Mooi oud kasteel, waar weinig aan verknoeid is, je krijgt een goede indruk hoe een oud kasteel er uit zag en hoe men leefde. Je kon een sprekende lantaarn krijgen, leuk voor kinderen, maar ook een geplastificeerde set papieren met informatie over alles wat er te zien was. Jammer dat de nummers op deze papieren nergens in het kasteel terug waren te vinden zodat we al gauw het verband kwijt waren.

Daarna een mooi stuk gefietst langs de Maas, ik had met een pondje Batenburg-Demen gewild, maar dat bleek een voetveer en per 1 augustus uit de vaart. (Die datum is belangrijker den het mooie weer] en terug met Voetveer Ravenstein. Dat hoefde dus ook niet en dat kwam mooi uit want dat voer ook niet.
Dan maar langs de noordkant, nog een kop soep bij Hotel Restaurant Zalen Hoogeerd Wijchen.
niet dat we geen eten bij ons hadden, maar we moesten plassen.

dinsdag 16 oktober 2018

2018 10 16 2 dinsdag Orientalis, Heilige Land, Titus Brandsma Gedachteniskerk

19 Heilig Landstichting tot St Stevenskerk 8.6 km 0:29:19 330° true 6
19 St Stevenskerk tot Cenakelkerk 7.2 km 0:27:12 150° true 9

Dinsdag morgen meteen maar een eind fietsen [20 km] en naar de heilige land stichting.
Alleen was daar geen museum. Het heet tegenwoordig Museumpark Oriëntalis en we moesten terug en om de hoek was de ingang, de fietsenstalling er direct naast.
Ik was er al eens geweest met Willeke en Janneke en wist dat het oorspronkelijke idee was opgegeven en vervangen door een presentatie van de 3 abrahamitische religies.

Overdekte centrale middengebouw.

In het overdekte gedeelte presteerden ze het om de Herrijzenis te bagatelliseren tot iets wat alleen sommige christenen geloven.
Dorpje Nazareth was leuk nagebouwd, Een karavanserai, de geboortegrot, het was er wel, maar zonder wervende teksten.
Op het terrein was ook een Arabisch dorp nagebouwd en daar kon je alles te weten komen over de koran, zonder verdere toelichting las ik daar het absurde idee dat hun god alla dezelfde is als onze God.

Toch met een lichte kater er weer uit, maar op het kaartje had ik ook een hemelvaartkapel gezien en Golgotha. De kassa dame vertelde dat dat apart beheerd werd omdat er een begraafplaats was en raadde aan er toch maar naar toe te gaan. Dat was op de plek waar ik het heilige land gevonden had, dus daar weer heen.

voorzijde Cenakel kerk.
Het was naast de Cenakelkerk, die erg mooi moest zijn, maar helaas vandaag dicht. Daarnaast was een toegangshek, open, en zo kwamen we bij de begraafplaats, met daarnaast de nagebouwde Golgotha heuvel, met daar tegenover het lege graf. De hemelvaart kapel alleen vanuit de verte gezien. We kwamen hier meer evangelie tegen dan op het hele museumpark Orientalis.

Heuvel Golgotha

Het lege graf.

Hemelvaart kapel.

4 km Dwars door Nijmegen over de Groesbeekseweg, naar de Titus Brandsma Gedachteniskerk, Die staat aan het beruchte Keizer Karelplein. [Daar komen 6 wegen op uit en je rijd gegarandeerd fout.]
Deze pastoor is een bekende Bolswarder en ze hadden een collectie spullen van hem. Voor de kerk onze laatste koffie opgedronken en nog een supermarkt gevonden, een AH. Aan de Van Schevichavenstraat een zijstraat van dat Keizer Karel plein en we hadden inderdaad eerst de goede weg, maar dachten dat het de verkeerde weg was, zodat we alsnog omreden.

17 km terug fietsen, de weg is vrij eentonig, maar het weer was prima.

maandag 15 oktober 2018

2018 10 15 1 maandag, vertrek.

1 heen Ropta, Richtje tot Groene Heuvels 194 km 2:09:03 192° waar 3

Maandag morgen de laatste spullen in de toilettas, de fietsen op de trekhaak en de beide eigen kussens mee (decadent, maar wel lekker).
Over de N381 eerst naar Oosterwolde, bij Richtje langs, omdat die jarig was. Koffie met gebak.
Toen over de N 351 via Wolvega op de A32 en zo door richting Nijmegen en het park vlot gevonden. Ik had de aanwijzingen van hun gelezen en zo kwamen we niet op het parkeerterrein uit. [dan moest je betalen om er weer af te mogen]

Vriendelijke ontvangst bij de receptie, dat we te vroeg waren was geen enkel probleem, we kregen, zonder onderpand een set sleutels en een chip voor de toegangspoort. Heel gesleep voor dat alles een plekje had. Huisje is wel opgeknapt maar de keuken kastjes hangen scheef en het grootste nadeel is dat er wel een boven etage was maar geen tweede wc,  zodat ik 2 keer per nacht slaapdronken naar beneden moet.
Wel een fraai ligbad, met allerhande knopjes waar ik zondagmorgen mee geëxperimenteerd heb.

Tuinzijde.

zondag 14 oktober 2018

2018 10 14 0 proloog

Je moet wat als je geen caravan meer hebt.
En huisje op Vakantiepark De groene Heuvels, niet al te duur en leek wel goed, dus geboekt.
Ontvang bevestiging en aanwijzingen voor de route retour, moest goed gaan.

Zondagmiddag eerst samen nog een mooie route gefietst en daarna Janke de hele verdere middag druk met pakken van kleren en andere benodigdheden.

Thuis alle bezienswaardigheden opgezocht en in de navigatie op Mapsource en genoteerd wat de openingstijden zijn.

Ik vond:

N51 58.005 E5 47.218 = Kasteel Doorwerth is een waterburcht in de uiterwaarden van de Rijn nabij het dorp Doorwerth, in de Nederlandse provincie Gelderland.  Kasteel Doorwerth is een stoer, middeleeuws kasteel en laat zien hoe vroeger op een landgoed werd geleefd.
In kasteel Doorwerth is ook Museum Veluwezoom gevestigd. Dit museum toont in wisselende exposities het werk van 2 kunstenaarskolonies die het magische landschap rondom Oosterbeek, Wolfheze en Renkum in beeld brachten.

N51 50.078 E5 40.573 = Hernen Kasteel.  Kasteel Hernen is een Nederlands kasteel uit de 14e eeuw. Kasteel Hernen ligt in het zuiden van Gelderland, in het dorp Hernen, in het uiterste westen van het Rijk van Nijmegen. Het is waarschijnlijk rond 1350 ontstaan, en bestond toen slechts uit een woontoren. Kasteel Hernen heeft haar poorten geopend woensdag, donderdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur in de periode van 1 april t/m 31 oktober.
Museumjaarkaarthouders hebben gratis toegang.

N51 48.510 E5 43.657 = Museum Kasteel Wijchen  17-18 oktober - Wijchense Kastelendagen
In de periode 1 september t/m 30 april: woensdag t/m zondag van 13.00 – 17.00 uur.
Museumkaart gratis.

N51 47.140 E5 56.186 = Het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1944-1945 is een museum in Groesbeek, waar de geschiedenis van de bevrijding van Nederland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog getoond wordt.
Gratis toegang: Museumkaarthouder.

N51 49.040 E5 53.465 =Heilig Landstichting is een dorp in de gemeente Berg en Dal. De plaats ligt tegen de bebouwde kom van Nijmegen aan. Het dorp is genoemd naar het hier gelegen Museumpark Orientalis, dat voorheen de Heilig Land Stichting heette.
De kleurrijke wereld van het Jodendom, Christendom en de Islam komt hier tot leven. Orientalis is een 30 hectare groot Rijksmonument waar beleving, architectuur en natuur samenkomen. In onze drie themadorpen – het Joodse dorp, het Arabische dorp en de Romeinse straat – kun je op een leerzame en leuke manier culturen en religie beleven.
Museumkaarthouder                               gratis
Tot en met 28 oktober 2018: dinsdag t/m zondag 11:00 tot 17:00 uur.

N51 49.040 E5 53.465 = Het Nationaal Fietsmuseum Velorama is een museum gevestigd in een historisch pand aan de Waalkade in Nijmegen. Dit pand maakte eens deel uit van de vestingwerken van de stad Nijmegen. De collectie van het museum geeft een overzicht van de ontwikkeling van de fiets van de eerste loopfiets tot de hedendaagse stadsfiets.
Volwassenen € 5,00   Museumkaart Niet geldig

N52 07.916 E5 16.872 = Het Nationaal Militair Museum in Soest is een museum waarin aandacht wordt besteed aan de betekenis van de Nederlandse krijgsmacht in verleden, heden en toekomst met extra aandacht voor de collecties
Museumkaart: gratis** Bij het NMM kunt u gratis parkeren.
Dinsdag t/m zondag  10.00 tot 17.00

N51 57.462 E5 35.387 = Ouwehands Dierenpark
Entree € 22,  PP en € 7 voor de auto.
Open van 10 tot 17 uur, 13 –
 28 oktober van 9u30 – 17u30.

N51 50.775 E5 52.259 = De Grote Kerk of Sint-Stevenskerk, in de volksmond meestal Stevenskerk genoemd, is de oudste en grootste kerk van Nijmegen, in de Nederlandse provincie Gelderland. De kerk is gebouwd op een kleine heuvel, de Hundisburg.  Tegenwoordig wordt het gebouw vooral gebruikt voor wekelijkse oecumenische kerkdiensten, orgelconcerten op het befaamde Königorgel, tentoonstellingen, activiteiten van studentenverenigingen en oraties.
De Stevenskerk is voor bezichtiging geopend.
Open alle dagen van 10u30 – 16 .

N52 07.916 E5 16.872 = De Titus Brandsma Gedachteniskerk in Nijmegen is een driebeukige kruisbasiliek, gelegen aan het Keizer Karelplein. Het gebouw is genoemd naar Titus Brandsma.
Het is een kerk met daarbij een memorial route.

N51 49.277 E5 55.075 = Het Romeinse aquaduct van Berg en Dal = Het Aquaduct van Groesbeek.
De Aquaductroute leidt u zo dicht mogelijk langs het vijf kilometer lange traject van de waterleiding. Op een aantal punten kunt u met eigen ogen de soms indrukwekkende resten van het aquaduct zien en ervaren.
• De wandelroute is ongeveer zeven kilometer lang en voert zo dicht mogelijk langs alle zichtbare resten van het aquaduct, bijna letterlijk van bron tot kraan. Alleen de Cortendijk ligt niet op de vaste route, deze is niet vanuit de openbare weg te zien.
• De route is ook bewegwijzerd en voorzien van bordjes met links naar de website www.aquaductgroesbeek.nl. De QR-codes worden gescand met een Smartphone. De kwaliteit van verbinding is afhankelijk van uw provider.
• De route loopt niet ‘rond’, het is daarom raadzaam om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De route begint aan de Oude Kleefsebaan in Berg en Dal, ongeveer ter hoogte van no. 125. Vanaf Station Nijmegen buslijn 8 richting Berg en Dal, uitstappen halte Bisschop Hamerlaan (eindpunt). Voor het begin van de route loopt u 150 meter in de rijrichting van de bus, en steekt ter hoogte van no. 125 de weg over.

N51 50.775 E5 52.259 = Museum Het Valkhof.

Voor op de terugreis:
N52 27.133 E5 49.743 =  Zandverhalen;
    Waar? In Elburg, J.P. Broekhovenstraat 9-11;
    Wanneer? Zandverhalen is voor onbepaalde tijd geopend vanaf zaterdag 30 juni;
    Hoe duur? Een toegangskaartje voor volwassenen kost € 16,50 en voor kinderen € 14,50. Groepen van twintig personen of meer worden aangeraden om te reserveren. Heel de week open,