2013 11 00 Profetie aangaande de nieuwe straaljager.
De 2 straaljagers die nu, in 2010, de meeste kans maken zijn de F-35 Lightning II ofwel de JSF van de USA en de Saab JAS39 Gripen uit Zweden.
De 2 straaljagers die nu, in 2010, de meeste kans maken zijn de F-35 Lightning II ofwel de JSF van de USA en de Saab JAS39 Gripen uit Zweden.
Natuurlijk zijn we in Nederland vrij in onze keuze, net zo
als een kleine 100 jaar terug een ieder vrij was in het kiezen van de kleur van
zijn T-Ford, die was ook leverbaar in elke gewenste kleur.
Aangezien al onze piloten hun opleiding krijgen in Amerika,
er een intensieve band is tussen onze luchtmacht en die van de V.S en dat we
graag aan hun leiband lopen zal het duidelijk zijn dat er gekozen wordt voor de
JSF.
Onze luchtmacht is gewoon een verlenging van de Amerikaanse.
Na de koop zal blijken dat het toestel veel duurder wordt
dan begroot, onder andere vanwege de nieuwste technische mogelijkheden en die
willen we er natuurlijk graag bij hebben.
De pijn zal worden verzacht met de belofte van gigantische
compensatie orders, als we die toestellen zo compleet mogelijk kopen.
Er worden dan een paar minder gekocht en hoewel de stuks
prijs dan stijgt, kan dit wel uit.
Als er dan in Nederland eindelijk mee kan worden gevlogen
blijkt hoeveel lawaai dit toestel produceert, 1 JSF maakt ongeveer evenveel
geluid als 100 F16’s. Er wordt dan fors gesneden in het aantal starts en de
woningen die hier het meeste last van hebben, worden op kosten de Nederlandse
belasting betalen voorzien van extra geluidsisolatie of verplaatst, maar dat is
niet genoeg.
We hebben dan de keus tussen de toestellen in het buitenland
te stationeren of de toestellen te laten ombouwen met stillere motoren.
Vanwege het geluid komt alleen Amerika in aanmerking voor
deze stationering en dan duurt het te lang voordat de toestellen voor Nederland
beschikbaar zijn, dus wordt gekozen voor andere stillere motoren.
Als we dat willen wordt het toestel natuurlijk wel duurder.
Onderdelen voor deze motoren moeten elders gemaakt worden,
daarom vervalt een deel van de compensatie orders
Ook zal blijken dat van de beloofde compensatie orders meer
dan de helft niet uitgevoerd wordt vanwege allerlei problemen zoals te weinig
productie capaciteit in Nederland, we kunnen niet voldoen aan de eisen die
gesteld worden of het is zo duur om het in Nederland te laten maken, dat zelf
wij het door-uitbesteden naar China, India of Afrika.
Vervolgens blijken de nieuwere motoren ook nog steeds veel
te veel geluid te produceren. Daar moeten weer dure modificaties aan te pas
komen en die blijken dan weer ten koste te gaan van de inzetbaarheid.
Al met al worden de extreem dure onderhoudskosten en ook
niet goedkoper op, reden om er zo weinig mogelijk mee te vliegen.
Ook blijkt dat het toestel niet tegen ons regenachtige
klimaat kan; de stealth werkt dan niet goed en moet herhaaldelijk met
onverwachte hoge kosten gerepareerd worden.
Als 10 jaar na de invoering er nog steeds niet 1 vliegt die
voldoet aan de Nederlandse normen en iedereen zich in wanhoop afvraagt waarom
we ooit voor deze gekozen hebben moet er een parlementaire enquête gehouden
worden waarom er toen niet voor de Saab Gripen gekozen is.
Dan zal men zich ook afvragen waarom we denken dat alles uit
Amerika goed is. Vergelijk de Amerikaanse brandweerwagens met de onze, of hun
motoren (Harley Davidson) met die uit Europa of Japan; volgens Amerika zijn hun
producten superieur en goedgelovige Nederlanders zijn dat met hun eens.
Ik heb een combinatie van een Zumo 600 gps, met een scala
rider G4 intercom systeem. Na 2 jaar experimenteren, werkt het nog niet zoals
het volgens de reclame moet werken. Wat komt er uit Amerika en werkt wel?
Toch niet die ergernis van Windows? En wat te denken van ms-office, wat alleen
zijn oudere of recente eigen bestanden wil openen, zeker geen nieuwere, terwijl het gratis OpenOffice.Org
gewoon alles opent?
11 december 2010
Vervolg, november 2013:
Onderhand is besloten om de F-35 aan te schaffen 37
stuks voor de prijs van 4,5 Miljard euro. Wat een kolder!
Er is nog nooit een product aangekocht door de overheid wat
niet minstens 2 keer duurder werd dan begroot.
Dan kopen we er toch minder, dus 18, maar dan kunnen we niet
voldoen aan onze NAVO verplichtingen.
''We willen gewoon het beste toestel'' Nu dat is de F-35
zeker niet; hij is nog lang niet uit-ontwikkeld en kampt nog steeds met
problemen. Vliegende FYRA is een betere naam.
We hebben er toch al 2 gekocht? Waarom wordt daar dan niet
mee gevlogen?
En dan de beslissing van de kamer dat het toestel niet
geschikt mag zijn om kern bommen af te werpen: Dus de toestellen voor Nederland
moeten speciaal gemodificeerd worden zodat het systeem waar de bommen aan komen
te hangen zo uitgevoerd wordt dat er geen kern bon aangehangen kan worden. Net
alsof een kernbom er aan de buitenkant heel anders uitziet dan andere bommen.
Als er al oorlog komt (en daarvoor wordt hij aangeschaft)
dan komt alles onder NAVO opperbevel en moet als de wiedeweerga het
ophangsysteem gewijzigd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten