woensdag 10 juli 2013

2013 07 10 02 De rondritten in de Elzas vanuit Orbey.

2013 07 10 02 De rondritten in de Elzas vanuit Orbey.

Woensdag 10 juli 2013

Eerste dag route over mooie bergpassen, heten hier Cols, naar Mulhouse, het Automuseum.
Weer haast zonder brandstof gestaan, op de hele route kom je geen enkel tankstation tegen en als je nog 70 km te gaan hebt en dan aan Karin vraagt om het dichtstbijzijnde tankstation weet ze niet eerder 1 te vinden dan op 150 km, hemelsbreed gerekend. 
Word je niet blij van.
Na 20 km kwam ik in een wat groter plaats, Cernay, en daar toch maar vragen en volgens een ouder echtpaar wat uit de bank kwam, was er wel 1 in die plaats en ze begonnen me half Duits, half Frans te vertellen hoe ik moest rijden, maar ik waagde nog een poging bij Karin en nu vond die ze wel. 
Dat liet ik ze zien en ze wezen op de derde, Garage Candusso, dus Karin op nieuwe bestemming en er heen, niet via de kortste weg, maar omrijden over de snelweg, wat op zich niet zo erg was, maar ik zag op de 2610, de oude Karin, dat we daar de terug route kruisten, en na het tanken wilde Karin me terug naar het hotel hebben in plaats van naar het auto museum.
Om de slagboom heen gereden, scheelt parkeer geld. 
Gezocht naar een plek in de schaduw en op asfalt, wat niet lukte, dus in de volle zon, omgedonderde motor is nog erger.
Alle spullen mee, ik had gelukkig plastic tassen mee, en een heel eind lopen naar de entree.
Bij de ticket verkoop vragen naar garderobe en ik moest 5 euro pand geven en kreeg een sleutel van een locker.
Mij op de wc verkleed, spullen pasten niet in de locker, laarzen er bovenop.
11,00 euro entree. 
Werkelozen hadden korting, maar dat moest je wel aantonen met een Franse pas en die had ik niet.
Een mooie verzameling auto's. Als je ze allemaal wilt zien:         http://www.citedelautomobile.com/
De Fransen waren de eersten die auto's in serie bouwden en van die eerste serie van 7 hadden ze er ook nog een paar. 


Een enorme hal met de hele ontwikkeling van de auto, vanaf het allereerst begin.
Ook een hal vol sport- en race auto's en ze hadden een Bugatty Veyron staan.


Halverwege de Simca 1000 waarmee Tante Nel een aanrijding heeft gehad.  


En ook de Peugeot 404 waarvan mijn vader tegen Klaas (die hem als trotse en verse eigenaar liet zien), zei:'' die auto zal jouw het vloeken nog leren''

 

Op de terugweg passeerde ik een liftster. 
Toen ik even later pauze had gehouden passeerde ik ze later weer, ze liep verloren over een verlaten bergweg te sjouwen met 2 tassen. 
Ik stopte, waarom weet ik nog niet, maar ze sprak Nederlands en was op weg naar Colmar. 
We hebben het erop gewaagd en ik heb haar achterop genomen. 
Halverwege de rit me wel gerealiseerd dat ik wel een risico nam en stel je voor dat ze voorstelde om met mij mee als ik vertelde dat ik in een hotel logeerde.
In Soultzeren, moest ik linksaf naar het hotel terwijl de weg naar Colmar naar rechts werd aangegeven.
Ik ben gestopt en vertelde dat ik linksaf moest, en we namen afscheid. 
Ik kreeg nog haar kaartje ze heet Isabelle Brandenburg en dit is de site: http://www.hpi-heiltherapie.net/index-nl.html

Donderdag de tweede dag route. De meest noordelijke door de Elzas.

Mooi asfalt, nergens een parkeerplek, dan maar zo.
Wederom mooie cols, fraaie uitzichten en een cirkelvormige weg de D45a, een berg op, met bovenop een kerk. Rocher de Dabo. 


 

Verkleed, 2 euro entree betaalt en de kerk bekeken, toren beklommen van het uitzicht genoten en later zowaar 1 keer een tankstation, gelijk nemen want de volgende kan heel lang duren. Een echte dorpspomp.


Ook nog hetzelfde busje.
Uitzicht van af De Dabo.

Ook nog Le Mont Saint-Odile bekeken, stadje van de Merovingers
.Mont Sainte Odile Convent - Obernai - Beoordelingen van Mont ... 
Voor diegene die er meer van wil zien.

De Ingang
In een van de kapellen; 2 evangelisten en christelijke motieven






Ook mooi, niet eens entree voor het Klooster, dus mezelf getrakteerd op 2 keer een kop koffie.



Vrijdag de derde rondrit.
Dit was een dubbele 8 en daar heeft Karin moeite mee. 
Je krijgt een driesprong en beide kanten zijn hetzelfde paarse lijntje, maar als je de verkeerde neemt, navigeert hij nog slechter dan anders. 
Van de 4 keer ging het 1 keer fout bij Labaroche. 
Na 10 km kwam ik erachter dat hij de bochten verkeerd om aangaf en ik bedacht dat de uitzetter vast wel een reden heeft gehad om de route zo om te doen, dus keren en de route goed om gereden. 
Halverwege gaperig, en ik vond zowaar een café dat open was aan de route, met een parkeerterrein er tegenover, in het zicht, dus een dubbele bak koffie.
En op het zuidelijkste gedeelte van deze route mooie cols.
Op een gegeven moment herkende ik de bochten, dat was het stuk waar ik was gekeerd.
Toch was er 1 bocht die me ontkwam en ik saaiere uit over de linker weghelft, waar nu wel een tegenligger aan kwam. 
Gelukkig hield die goed rechts. 
Als hij meer de binnenbocht had genomen, had ik hem geraakt, nu was het een reden om toch even een pauze te houden.
 
In het begin van deze route zat de Koningsburcht - Chateau Du Haut-Koenigsbourg.
Die heb ik bekeken, de motor onderaan de trap, alle spullen er los overheen, maar omdat er met bordjes gewaarschuwd werd om geen waardevolle spullen in de auto achter te laten heb ik een politieagent aangesproken, hij begreep me niet, meegetroond naar de motor en gevraagd of de spullen er nog zouden liggen als ik de burcht bekeken had. 
Hij zou er een oogje ophouden en de entree was 8 euro en daarom heb ik alles uitgebreid bekeken.
Daarna een lunch in het bijbehorende restaurant; €10 voor koffie en oudbakken cake.
Het 2 eeuwen een ruïne geweest, maar na de oorlog van 1870/1871 toen de Duitsers hier de baas waren.  heeft Wilhelm de tweede, dezelfde die in Huis Doorn begraven ligt, (niet Willem de chagrijnige van het Deutches Eck) opdracht gegeven om het kasteel in de luister van de 15de eeuw te herstellen
Er is 8 jaar over gedaan en het resultaat mag er zijn. Het beste verhaal staat op: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Haut-K%C5%93nigsbourg
Merkwaardig vond ik dat de foto die toonde hoe tijdens de restauratie de smidse gefunctioneerd had, zo een uitgesproken Joods voorwerp liet zien.:

Duidelijk een Joodse lamp armatuur.

Toen ik terug kwam bij het hotel stond alles vol auto's en was het druk, die auto's waren het bekijken wel waard:
 
2 citroen-s, ik weet niet welke de oudste is.

Een Citroen, een Hotchkiss en een Peugeot met de koplampen achter de grille.



Het is echt een Hotchkiss, zeer zeldzaam.

Hier staat Renault

En dit is de hele Renault




Het was een oldtimer treffen, met een rondrit


 En ook nog een Jaguar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten